Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Ik denk het niet, qua belasting zou het misschien wel kunnen maar omdat het vrachtluik best ver naar achteren zit denk ik dat het CoG behoorlijk verandert als ik lading mee zou nemen. En ik dat soort riskante dingen dus beter niet kan doen met een onvervangbaar toestel :)

Treurige overgevende,

A Geborstelde motoren kun je op 1 regelaar centraal in de romp aansturen.

B BL motoren in elke gondel elk hun eigen regelaar (van dezelfde serie!) geven,
en de voedingsdraden en servo draden aan elkaar knopen.

Evt elke regelaar een apart kanaal , zodat je evt verschillen in
de zender uit kunt mixen/trimmen. (die er eigenlijk niet zouden zijn als je 2 regelaars van dezelfde serie (kort op elkaa rgenummerd) zou kunnen krijgen.

C Indien de 3 draden tussen 1 regelaar en de 2 motoren exact geijk van lengte zijn, zou het kunnen dat je 2 BL motoren op 1 regelaar draaiend krijgt,
vooral als deze regelaar niet een duur A merk is, maar een C of D merk wat alijd wat draaistroom op de uitgangen zet om de handel aan de gang te krijgen, ipv nauwkeuirig en zeurderig te sensen wat er aan de hand is.

Oefen dan vaak wel in landingen op 1 motor...

Laatst bewerkt:
Niek, goed punt. Ik heb in ieder geval vier dezelfde regelaars onderweg, dus dat is het probleem niet. Twee motoren op een regelaar doen we maar niet, als één het dan begeeft heb ik wel érg weinig aandrijving...

Iedere regelaar op een eigen kanaal kan eventueel, er is een achtkanaals ontvanger onderweg. Ik zal er eens naar kijken! De voedingsdraden aan elkaar kan dus eventueel wel. Da's mooi, dat scheelt wel een hoop snijden (en dus sterkte).

In ieder geval weer allemaal bedankt voor de bijdragen, nu ga ik eerst maar weer eens aan het werk (jeuh, jaartelling voorraadbeheer, bof ik even!)

Goede jaarwisseling allemaal!

Er zal ook eens niks tegen zitten.. Had me verheugd op morgen een dag knutselen (na het afbreken van de kerstboom), is een van mijn collega's ziek en moet ik dus op mijn - zeer zeldzame - vrije zondag komen opdraven. Fijn. Mijn vrouw stelde het ook erg op prijs..

Dinsdag weer vrij, hopelijk kan ik er dan een paar uurtjes voor vrij maken. We zullen zien of het lot me dan gunstiger gezind is ;)

Ik heb de herky weer van zolder gehaald, de electronica is er ondertussen grotendeels. Even aan de hand van de tekening de positionering van de motorgondels aftekenen (dan kan ik zien hoe lang de draden precies moeten worden) en beginnen met snijden van een gondel. Deze wil ik graag in ieder geval zo schaal mogelijk maken, er zit ondertussen zoveel geld in dit project dat ik maar beter mijn best erop kan doen ;)

kosten tot nu toe:

- herky 45 euro
- motoren 20 euro
- regelaars 30 euro
- servo's 4x HTX900 10 euro
- ontvanger (corona 2.4G 8 kanaals) 15 euro
- wielen inclusief sturend neuswiel (wordt niet gebruikt, mocht ik later toch willen sturen gebruik ik de oplossing van Johan) 7 euro
- props 7x4 plus reserve 4 euro
- prop adapters 7 euro
- carbon roving voor vleugels (bedankt Johan!) 5 euro
- epoxy hiervoor en overige verbindingen 14 euro
- bedrading voor motoren en servo's 10 euro
- overige lijm 5 euro
- overig materiaal (stuurstangen, versteviging etc) 10 euro
- verzendkosten 20 euro

Ruim 200 euro ondertussen :( en dan reken ik geen dingen mee als gereedschap (airbrush) die hiervoor gekocht zijn omdat ik die natuurlijk vaker kan gebruiken. Leuk goedkoop projectje...

Ik heb ervoor gekozen - ondanks mijn eerder berichten - de vleugel niet deelbaar te maken. Waarom niet? Voornamelijk om het gewicht. De alu en carbon buis nodig om de vleugel stevig genoeg te verbinden wegen samen 78 gram en daar komt nog de nodige bruislijm en plamuur bij om de vleugel weer netjes af te werken. Dat gewicht bespaar ik liever (dus ook geen retracts hoe mooi ik dat er ook uit vind zien, wie weet later als blijkt dat het licht genoeg is zo)

In plaats van moeilijk te doen met het in de perfecte vorm krijgen van de motorgondels om de vleugel heen dacht ik de gondel uit de vleugel te snijden. Misschien iets minder stevig qua verbinding (stukje glasdoek erom dus) maar een heel stuk makkelijker te maken.

Ik wil graag de motoren verwijderbaar maken (goedkoop zijn ze namelijk wel, echt super betrouwbaar qua levensduur niet), heeft er iemand tips voor de bedekking van de motor? (deel van een plastic flesje ofzo aangezien vacuum trekken geen optie is voorlopig) dus een soort cowling die met een paar schroefjes aan de motormount vastgezet kan worden ofzo.. Alle tips welkom :)

Goed, daar gaan we dan. Foto's volgen :)

Tekening van de motorgondel even onder het middendeel van de vleugel gelegd om te zien hoe het lijkt:

-edit- ander plaatje ;)

Wat denken jullie ervan, lijkt het er een beetje op?

Laatst bewerkt:
vergelijk zelf

3799782189_6a7067aa3f.jpg

begint er aardig op te lijken, misschien een optie om de motorgondels te maken uit glas ofzo. Roep maar ff als je wat dikker glas als 25 grams nodig bent.

al nagedacht over kleurenschema? keep it simple ;)

C130.jpg

Laatst bewerkt:
Jup, zoiets wil ik inderdaad, waarschijnlijk een lichte betontint, zo eenvoudig mogelijk :)

Ik twijfel inderdaad waar de motorgondels van gemaakt moeten (kunnen) worden. In de eerste instantie dacht ik aan blucor, daar heb ik nog een half plaatje van liggen. Met de draadsnijdtafel in vorm en dan even langs de schuurband. En dan als cowling de onderkant van een flesje ofzo (even kijken bij de appie morgen) voor over de motor. Van glas wordt natuurlijk een stuk mooier maar is denk ik wel veel meer werk (stickmount maken voor de motor, deze aan de vleugel lijmen en dan de glas pod erom maken) maar je kunt natuurlijk een stuk meer detail erin maken (niet dat dat de bedoeling is ofzo)

Het makkelijkste zou denk ik zijn vacuumtrekken van twee helften van een motorpod en deze aan elkaar lijmen of schroeven, maar dan moet ik eerst een vacuummachine maken ;) dus als iemand die al heeft en een helpende hand zou willen bieden.. :D het is wel de lichtste oplossing!

Ik twijfel ondertussen of ik de vleugel (zoals dat moet) uit het vleugelzadel snijd zodat de vleugel gelijk komt met de bovenkant van de romp of dat ik de vleugel gewoon op het zadel bevestig; dit scheelt wel enorm veel tijd maar ziet er niet zo mooi uit.

Hopelijk morgen of overmorgen de rest van de electronica binnen, dan kan ik de motoren gaan testen (benieuwd naar het vermogen samen!) eens kijken of ik een thrustbankje kan maken..

Laatst bewerkt:
als je een houten mal maakt van de motorgondels kan ik ze wel uit glas maken voor je ;) gewoon een motorgondel uit massief hout dus ;)

Hm, mag dat ook MDF zijn? Daar heb ik geloof ik nog wel wat van liggen en dat is redelijk makkelijk te bewerken. Hout heb ik volgens mij helemaal niks van (op een paar latjes en wat balsa na maar dat maakt een beetje een duur malletje)

Grote voordeel van een mal, makkelijk wat meer stuks te maken - ik heb de afmetingen van het toestel ondertussen allemaal opgeschreven, in combinatie met de DXF tekening die ik gevonden heb (95% gelijk) en de enorme stapel P300 piep dat ik gekregen heb..

Dus mocht je een herky willen ;)

Net even een eerste test gedaan met de motoren. Eerste gedachte: ik heb andere lipo's nodig! Eén motor trekt 12,8A volgas en levert 136W, als ik dat als gemiddelde aanhoud heb ik dus een combinatie die ruim 50A trekt volgas (maar ik kan me niet voorstellen dat dat nodig is, 544W is een beetje overkill vermoed ik :D)

Zoals ik de speed400 ken (70W) en het lichtere gewicht van deze combinatie moet halfgas zowat genoeg zijn voor verticaal.. Precies wat ik in gedachten had dus, heerlijk rustig rondtuffen op minder dan kwartgas :)

dus als je twee lipo's in de romp legt (kan qua gewicht wel) heb je 25A belasting per lipo. Zit je netjes rond de 11C belasting ofzo voor 3s 2200

Dat is voor nu een betere oplossing inderdaad; scheelt weer de kosten van nieuwe lipo's. Die waren gisteravond 7 dollar bij UH (2200 20C) maar ik heb ze toch maar niet besteld. De kosten zijn nu al hoog zat ;)

Voor stickmount; ik zat te denken aan twee houtjes van 1,5x1,5 cm en 10cm lang, tegen elkaar gelijmd met daaronder nog een keer hetzelfde maar dan 5cm lang; stevig genoeg voor de motormount en makkelijk in de vleugel te bevestigen (gewoon 3cm eruit snijden en erin lijmen)

-edit- dit gaat 'm worden: De

Hercules AC-130H Spectre :)

Laatst bewerkt:
Goed, ondanks een flinke tegenvaller (twee van de vier geleverde regelaars zijn DOA, piepen alleen maar) alvast wat werk verzet.

De vleugels zijn nu voorzien van de slots voor de bedrading zonder dat ik moet plamuren:

slijp een scherp randje aan de binnenkant in een alu buis, schuif er dan een carbon stok in

plaats bepalen waar het slot moet komen

goed recht insteken, zowel horizontaal als verticaal! (edit: deze foto's staan beide 90 graden verkeerd helaas)

teken af tot waar je moet en houd de vleugel tegen een felle lamp zodat je de buis kunt zien lopen

boor vanaf de onderkant op de juiste plek een gat naar het slot

nu kun je de bedrading er makkelijk doorheen trekken (eventueel met een draad of pushrod) en op lengte maken :)

Laatst bewerkt:
in de FMT van deze maand staat een mooie manier om om motorkappen te maken doormiddel van een houten oervorm glasvezel en 2 balonnen en een vacum dmv een stof zuiger

Die manier ken ik inderdaad al (werd veel gebruikt bij rompjes van DLG's onder andere) maar is me toch teveel werk. Ik ga straks even langs de winkels, eens kijken of ik een flesje kan vinden dat enigzins in de buurt komt van wat ik nodig heb. Al met al is het toestel toch niet erg geschikt om schaal te maken maar dat maakt me niet zo veel uit - in de lucht zie je er toch weinig van :)

De cockpit is ondertussen in vorm geschuurd (ziet er gelijk een stuk beter uit!) maar moet nog wel wat plamuur hebben omdat het schuim hier en daar wat beschadigd was.

Bah, ik kom er net achter dat de airbrush compressor van mijn vrouw (die drie jaar op zolder gestaan heeft) niet meer af te stellen is. Te weinig druk dus en dat gaat alleen maar spetters opleveren. Eens kijken of ik iemand in de buurt ken met een regelbare compressor (2-3 bar nodig) :(

Ach, ik moet toch drie weken wachten op de vervangende regelaars dus wat maakt het uit.

Back