motor draait niet stationair

@roland1973: ik heb het gedaan zoals beschreve nen kan dan nog redelijk lucht blazen vanaf de luchtfilterkant door de carb heen. kost wel iets moeite maar niet echt veel. dus dit ding krijgt valse lucht, das niet zo mooi, kan ik nog iets doen of auto maar terug geven en verder zoeken. mag hem namelijk proberen rijdend te krijgen en das nog niet gelukt (BALEN)
 
edit: eerst goed lezen en dan pas wat schrijven......

Is er echt niemand bij jou in de buurt die er even naar kan kijken?? Dit schiet zo niet op.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens op zoek gaan naar mensen met meer verstand hiervan (niet zo heel moeilijk dat zijn de meesten hier) en bij mij in de buurt. Ik heb het al geprobeerd bij kennissen met vliegtuigen en die krijgen hem ook niet stationair lopend. Maar nu zal ik eens kijken of er autoliefhebbers zijn hier in de omgeving.
Ik baal hier verschrikkelijk van want ik had er echt veel zin in. Mensen allemaal hartelijk bedankt voor alle goede raad en adviezen, ik blijf het proberen en eventueel vragen stellen.

IK houdt jullie hier op de hoogte als er veranderingen zijn. BEDANKT
 
Als je er met moeite wat lucht doorheen kan blazen vanaf de luchtfilterkelk is er geen probleem , je gasschuif staat namelijk altijd minimaal 0,5mm+ open en sluit NOOIT volledig omdat je motor anders afslaat.... Door de kleine bolling zal de gasschuif nooit helemaal dicht kunnen , iets wat bij meer carbs voorkomt afhankelijk van het ontwerp.

Check eerst de compressie eens goed , als je met de hand het vliegwiel draait moet je op het moment dat de zuiger bovenin de cilinder komt een duidelijk voelbare weerstand voelen gevolgd door een duidelijke "plop" op het moment dat je door het bovenste dode punt gaat.

Voel je weinig of geen weerstand opbouwen is je zuiger/cilinderset op en heeft stellen geen nut meer omdat er gewoon gebrek aan compressie is en de motor daardoor alleen bij hoge toeren nog wil blijven lopen omdat er dan minder tijd is om te lekken...

Gezien het hele verhaal tot nu toe ga ik voor een versleten zuiger/cilinderset.......

Mocht je in de buurt van Schiedam komen moet je het maar ff laten weten , weet je binnen 5min. hoe of wat....
 
Als je motor versleten is, dan loopt hij toch helemaal niet meer stationair. Allen toch nog een beetje met volgas?
 
Ligt eraan hoever de slijtage al gevorderd is...

Niet stationair willen lopen is 1 van de eerste tekenen van een versleten motor , stationair verhogen helpt dan in het begin nog wel maar naarmate de slijtage vordert moet ie steeds hoger tot je op een gegeven moment zover bent dat de auto al aan het rollen gaat bij "stationair" ...

Stel je hem dan lager af slaat ie wel aan maar ook weer gelijk uit door het gebrek aan compressie.

Een hoger toeretal compenseert dat door dat er minder tijd is om de opgebouwde druk te laten lekken.
 
hier kan ik me helemaal in vinden.


Ik heb gisteravond nog eens gezocht, maar dan tussen mijn verzameling motoren en carburateurs. Ik heb dus 1 carb met exact hetzelfde euvel.
Voor zover ik kon zien / weet, leek het erop dat de onderlinge verhouding tussen de stationaire sproeiernaald en de afstelschroef voor die naald niet klopte.

Als ik de schuif dicht drukte, drukte ik hem tegen de afstelschroef, de carb wilde alleen volledig sluiten als ik de afstel schroef een flink stuk eruit draaide.

Dit was dan wel een 7.5cc blokje.
misschien helpt dit bij de zoektocht.......
 
heren mij dank weer,
@Savage .26 picco: ik heb geprobeerd de compressie te kijken / voelen, als ik hem ronddraai dan voel ik inderdaad dat hij even dat hij zwaarder draait en dan met een plop (uit de uitlaat) er doorheen schiet, en dan herhaalt dit zich. klopt het dat ik het vliegwiel maar 1 kant kan opdraaien???

zal eens kijken of ik hier een filmpje van kan maken en posten. (moet met telefoon dus weet niet of het gaat lukken
 
Ja dat klopt.... Das een teken dat het 1richtingslager in je trekstarter nog goed is ;-)

Zodra je tegen de draairichting van de motor indraait grijpt het lager aan , wat normaal gebeurd als je aan de trekstarter trekt.

Probeer eens te kijken wat er gebeurd als je de motor net voor het bovenste dode punt houdt , als je dan voelt dat de motor er langzaam doorheen gaat is het toch slijtage en dus 1 van de eerste tekenen van een versleten set.
 
Als de compressie nog goed is zou er ook nog speling in de lagers of bigend kunnen zitten. Of hij zuigt toch ergens valse lucht. Ook zou het natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de motor echt helemaal verkeerd staat afgestelt, maar aangezien TS de fabrieksinstelling al geprobeert heeft sluit ik dit toch eigenlijk uit. Op fabrieksinstelling zou de motor toch minstens moeten blijven draaien.

Zoek inderdaad ff iemand die er meer van zou kunnen weten.
Test eens ff als ie met de gloeiplugstekker erop wel blijft lopen.
 
maar wat ik me zo even afvraag: je wil die auto kopen, en hebt hem nu even op de proef. Waarom vraag je het diegene dan niet even hoe het zit??
 
Hallo Heren,
Ik heb hem inderdaad om te proberen, de eigenaar kreeg hem zelf ook niet aan de praat en heeft ivm priveomstandigheden geen tijd en zin meer in deze hobby. Ik mocht het van hem proberen en als het werkt kan ik deze auto met nog kleine elektroauto een nieuwe motor (zal type even nakijken en 1 zender en 2 kratten vol nieuwe onderdelen en veel gereedschap overnemen voor 200 euro. Dus vandaar dat ik er graag wat tijd in wil steken, alleen als leek met brandstofmotoren heb ik jullie hulp nodig en krijg ik ook gelukkig alle hulp van jullie. Ik ben op zoek naar iemand in de buurt en ben van plan om eens te informeren bij een club hier.

Savage .26 picco Als ik de motor net niet door de compressie heen draai maar dan een seconde of 10 a 15 stil houd dan blijft het als ik wil verder draaien zwaarder dan als ik voorbij het BDP ben. voor mijn gevoel moet ik dan ook langer (rustig) zwaar draaien, ik heb dit gevoel maar kan natuurlijk verbeelding zijn omdat hij normaal doorschiet na het BDP.

roland1973: klopt ik ben begonnen met de instellingen die ik van mugen per mail heb gekregen, en had de hoop dat hij dan goed zou blijven draaien. Misschien heb ik het verkeerd gelezen zal een kopie hieronder zetten.
___________________________________________________________________
Concerning Problems with your engine, it’s hard to do a remote diagnostic; maybe you can clean and check the air filter, fuel tubes and needles for some kind of Pollution.
Normally it was a good start for adjustment, to screw in mixture screw complete, and screw our 2,5 turns, adjusting idling screw that carburettor stays open a bit, lets say 0,5-1mm, and start with this adjustment.
The other way I can offer you, is to send your car to MSE Mugen Europe, and we will check for you.
Best Regards / Cordialement

_________________________________________________________________________________


ik heb de hoofdsproeier 7 halve slagen open staan (volgens mugen als ik het goed lees compleet open zetten dit is 9 of 10 slagen) en de opneemsproeier heb ik 5 halve slagen open staan (ik denk 2,5 draai is 5 halve slagen) en met de stationairschroef heb ik zo gedraaid dat de schuif iets verder open staat dan als ik hem helemaal dicht duw. en het resultaat is dat hij dan veel te hoog in de toeren draait (sorry nog geen filmpje) ik heb ook geprobeerd met de gloeiplugstekker erop maar dat maakt niets uit.
hieronder even foto's van cilinder en kop misschien dat het iets oplevert voor de pro's


bedankt voor jullie info en begrip.


full



full



full

 
Laatst bewerkt door een moderator:
je hebt de afstelling niet goed. Je haalt de verschillende naalden door elkaar !

ik maak even een duidelijker tekening voor je.
 
de tekening stond dus al op 1 van de pagina's, hoef ik er dus niet zoveel aan te doen.

full


Hoofdsproeiernaald: 2,5 halve slagen open

opneemsproeier : zover uitdraaien dat hij ongeveer 1 mm onder de rand zit. Deze kan ook aan de andere kant zitten van de carb

stationaire afstelling: deze zo verdraaien, dat de opening 1-1.5mm wordt.

Nu moet je even kijken of de gasschuif helemaal dicht te drukken is. Zo niet, dan de stationaire schroef bijna losschroeven zodat de gasschuif kan draaien (klein beetje).
Nu draai je de opneem sproeier nog iets verder open en kijk dan eens wat de gas schuif gaat doen. Ik denk dat hij dan wel verder naar binnen kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:oops::oops::oops: ahum, OEPS Sorry jongens, ik ga dit morgen meteen proberen met de omgedraaide instellingen. Als dit beter is dan laat ik dit asap weten. Heel erg blij met jullie super bedankt maar weer en als hij het doet laat ik dit ook weten en kan ik meteen filmpje maken
 
word al beter, ga binnenkort langs bij modelclub en hoop dat zij hem goed kunnen afstellen. loopt nog niet mooi vind ik en slaat nog vaak af na geven van gas.
misschien klein dingetje voor jullie maar ik houdt jullie op de hoogte.
 
Nou even laatste update, iedereen heel erg bedankt.
Hij loopt nu bijna goed, hij loopt al zo dat de wielen niet meer meteen meedraaien en hij draait nu volgens mij dan ook redelijk stationair. alleen als even stationair heeft gedraaid en ik geef iets gas (2 of 3 keer klein beetje) en laat dan los dan slaat hij nog wel vaak af. Ik hoop dat dit een stukje finetuning is en dat het helemaal goed gaat komen. Alle tips over het afslaan zijn natuurlijk welkom en ik hoop dat dit in ieder geval een goede start is van dit afstellen.

Nogmaals iedereen heel hartelijk bedankt zonder jullie was me dit nooit gelukt en was het al bij voorbaat een mislukte start.

ps nog even vraagje, is het verstandig om een mugen msx3 te kopen qua onderdelen kopen bedoel ik dan, ik kom ze namleijk niet meer tegen op internet.
 
Back
Top