CE certificaat

Is niet helemaal wat ik bedoel Volhout.
Graupner (en futaba) maakt ook modules die niet bedoeld zijn voor een zender v.h. eigen merk.

Nog sterker ze passen niet eens in het eigen merk, heeft dus niets met knutselen te maken.

Hoe zijn deze modules gecertificeerd en hoe valt het geheel, de zender en zendmodule dan binnen de CE normering.

Verder hebben we natuurlijk ook de jeti module, welke in de zender gesoldeerd wordt. Module heeft CE keur maar staat in deze keur dan ook in voor welke zender deze module gekeurd is.

Met vriendelijke groet
Hans
 
Laatst bewerkt:
Atlas er bij gepakt, Brabant... :oops:.

Deze vragen zijn inderdaad niet zomaar te beantwoorden als je uitsluitend kijkt naar wat de wetgeving daarover letterlijk schrijft. Ik heb wel antwoorden en zelfs hele uitgebreide, maar die zijn van één fabrikant zelf afkomstig en hebben dus een kleuring. Deze zijn overigens vervat in de voorschriften waaraan ik me bij deze fabrikant moet houden.

Nu is het in de situatie van een Graupner-zendermodule in een ander fabrikaat zender natuurlijk geen enkele zorg voor de eindgebruiker, maar een zorg voor Graupner. Behalve wanneer het module wordt gebruikt in een zender, die niet is opgenomen in de lijst van zenders waarvoor het module is bestemd. Dan wordt het mogelijk weer je eigen verantwoording. Dat geldt overigens voor elk ander zendermodule, dat je binnen de EER hebt aangeschaft en in een zender stopt, die ook uit de EER afkomstig is. De grap van de hele wetgeving is namelijk, dat degene die de produkten op de markt brengt eindverantwoordelijke is.

Buiten de EER kopend zou ik me maar een beetje houden aan wat er in de machinerichtlijn hierover staat beschreven en anders deze vraag ook voorleggen aan Postbus 51.
 
OK, kort en duidelijk:

In de documentatie die bij het CE certificaat staat wat er getest is. Is dat jouw configuratie, dan ben je (vrijwel) zeker dat jouw apparatuur aan de eisen voldoet.

Is het niet precies jouw configuratie, dan weet je dat niet zeker, en kunt daar alleen achter komen door het te (laten) testen.
Maar je kunt hierdoor wel aantonen dat jij wettelijk gekeurde onderdelen (module en zender) gebruikt hebt op de manier waarvoor het bedoeld is (net als een insteek kaart in een PC) en bent daardoor door je verzekering gedekt.
 
Hihi, ik kom steeds dichterbij :D. En dan te bedenken, dat ik ooit bezig ben geweest een onderwijsbevoegdheid voor aardrijkskunde te halen (halverwege gestopt en dat was blijkbaar maar goed ook).


Ook al betreft het hier een internetshop, binnen de EER is het de verantwoordelijkheid van de leverancier om te zorgen, dat een produkt aan de wettelijke eisen voldoet. Ik heb het niet over deze specifieke internetshop, maar niet allemaal nemen ze het even nauw met de regels, daarvoor wordt nogal eens gewaarschuwd en is dus bekend. Toch is het echter formeel de verantwoordelijkheid van de internetshop en niet van jou als consument, dus aansprakelijkheid kun je altijd op 'm afwentelen.
Om vanaf de andere kant te redeneren: als leverancier ben je verplicht de benodigde documentatie bij te leveren, dus in dit geval ook de conformiteitsverklaring van degene, die het apparaat op de EER-markt brengt. Aan de hand kun je als consument daaraan dan weer vaststellen of alles in orde is.

Of er een module van een ander fabrikaat in mag is afhankelijk van de vraag, of in de handleiding van dat module staat, dat het in deze zender toegepast mag worden.
 
bij de internetshop (in duitsland) die jij aangaf hoef je je volgens mij totaal geen zorgen te maken:

zie:
2,4Ghz Fernsteuerung Sender Empfänger 9 Kanal RC Modell bei eBay.de: Fernsteuerung Elektronik (endet 09.02.11 09:29:01 MEZ)

------------------------------------------------------------------
Mit CE FC Prüfzeichen und EU Konformerklärung, somit ist der Betrieb in Deutschland ohne Einschränkungen zugelassen.
------------------------------------------------------------------

vrij vertaald: met ce markering en eu conformiteitsverklaring, zodat het gebruik in duitsland zonder beperkingen is toegstaan.

En de prijs is wel iets meer dan vanuit china, maarja ben je wel van het gezeur over CE gedoe af.....
edit:
ik bedenk me net: maakt het wat uit wanneer je hem nu rechtstreeks uit china koopt? zit toch CE en conformiteitsverklaring op deze zender, dus volgens mij kun je hem ook gewoon rechtstreeks uit china bestellen (verbeter me wanneer ik het fout heb)


maargoed, ook al bestel je hem vanuit duitsland: 150 eurootjes voor een 8 kanaals 2.4ghz computerzender met 8 kanaals ontvanger is nog altijd een koopje ;-)


Hihi, ik kom steeds dichterbij :D. En dan te bedenken, dat ik ooit bezig ben geweest een onderwijsbevoegdheid voor aardrijkskunde te halen (halverwege gestopt en dat was blijkbaar maar goed ook).


Ook al betreft het hier een internetshop, binnen de EER is het de verantwoordelijkheid van de leverancier om te zorgen, dat een produkt aan de wettelijke eisen voldoet. Ik heb het niet over deze specifieke internetshop, maar niet allemaal nemen ze het even nauw met de regels, daarvoor wordt nogal eens gewaarschuwd en is dus bekend. Toch is het echter formeel de verantwoordelijkheid van de internetshop en niet van jou als consument, dus aansprakelijkheid kun je altijd op 'm afwentelen.
Om vanaf de andere kant te redeneren: als leverancier ben je verplicht de benodigde documentatie bij te leveren, dus in dit geval ook de conformiteitsverklaring van degene, die het apparaat op de EER-markt brengt. Aan de hand kun je als consument daaraan dan weer vaststellen of alles in orde is.

Of er een module van een ander fabrikaat in mag is afhankelijk van de vraag, of in de handleiding van dat module staat, dat het in deze zender toegepast mag worden.
weet je dit zeker dat dit wettelijk zo geregeld is, of is dit een 'grijs' gebied. want in mijn auto mag ik ook niet zomaar een andere motor in plaatsen. wanneer ik dat toch doe en ik krijg een ongeluk, dekt mijn verzekering de schade niet. want de type-goedkeuring klopt niet meer want ik heb een andere motor verbouwd (en vergelijking met een auto lijkt me ook niet zo gek: want de motor is het hart van de auto, zoals de RF-module het hart van een zender is). ik zal DEZE vraag eens aan de KNVVL, postbus51 enz. sturen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je 'm uit China haalt is het (blijkbaar) je eigen verplichting, dat de documenten er bij zitten, binnen de EER is dat de verplichting van de leverancier. Dat hadden we allemaal al besproken.

Je moet alleen nog even navragen wat nu precies het zendvermogen van het apparaat is. In de Flysky CE-verklaring staat, die hier eerder werd getoond staat, dat-ie als SRD-device is getest. Dat is het 10mW e.i.r.p. regime, wat geschikt is voor parkflyers (zie tabel 1 van de brochure van Agentschap Telecom). De breedband datasystemen, waaronder vliegzenders normaal ressorteren mogen 100 mW e.i.r.p. afstralen (zie tabel 2). Dat scheelt nogal.

De fabrikant kan de zender overigens in verschillende uitvoeringen op de markt brengen. Elke uitvoering moet dan een eigen CE hebben. Om maar een zijstraat te noemen, de MX16 van Graupner is als MX16iFS en als MX16HoTT leverbaar en Jeti heeft 'm ook nog als Jeti-uitvoering. Daarnaast is het hardwarematig ongeveer dezelfde als de DX7 van Spektrum en die is weer leverbaar in een USA uitvoering (iets van 220 mW e.i.r.p.) en een EU uitvoering met CE (100 mW e.i.r.p.).

http://www.agentschaptelecom.nl/bin...ochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf
 
Laatst bewerkt:
duidelijk, maar hoe zit het hiermee:
weet je dit zeker dat dit wettelijk zo geregeld is, of is dit een 'grijs' gebied. want in mijn auto mag ik ook niet zomaar een andere motor in plaatsen. wanneer ik dat toch doe en ik krijg een ongeluk, dekt mijn verzekering de schade niet. want de type-goedkeuring klopt niet meer want ik heb een andere motor verbouwd (en vergelijking met een auto lijkt me ook niet zo gek: want de motor is het hart van de auto, zoals de RF-module het hart van een zender is). ik zal DEZE vraag eens aan de KNVVL, postbus51 enz. sturen.

wat denk je zal de KNVVL antwoorden?

De fabrikant kan de zender overigens in verschillende uitvoeringen op de markt brengen. Elke uitvoering moet dan een eigen CE hebben.
dus wanneer ik zelf een ander RF-module in mijn zender plaats, creeer ik zelf dus ook een andere uitvoering. moet deze uitvoering dan ook niet een eigen CE hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dûh. Ik ben geen woordvoerder van de KNVvL en mijn kristallen bol is momenteel defect.

Nu was ik toch even op de site van Robbe aan het koekeloeren, dus daar heb ik het 2,4 GHz RASST module voor een Graupner MC24 zender opgezocht. De conformiteitsverklaring ziet er dan uit als volgt en dat beantwoordt de vraag:

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P7220/P7220_1-F1961.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ja, dûh. Ik ben geen woordvoerder van de KNVvL en mijn kristallen bol is momenteel defect.

Zeker goedkope chineze rommel zonder CE? :P

(ja sorry, is zo'n inkopper, zeg nou zelf, die kun je niet laten liggen :P)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Link werkt hier prima, of Jan heeft 'm net gecorrigeerd. Anders even rechtsklikken en 'opslaan als' kiezen, of de hele link knippen/plakken in je browser..
 
Link werkt hier prima, of Jan heeft 'm net gecorrigeerd. Anders even rechtsklikken en 'opslaan als' kiezen, of de hele link knippen/plakken in je browser..

yup, heb hem nu ook kunnen openen. maar in zo'n conformiteitsverklaring staat dus eigenlijk niks. staat niet hoe ze getest hebben of iets dergelijks.

is dus gewoon een papiertje die ze zelf uitgegeven, waarin eigenlijk staat dat zij aansprakelijk zijn wanneer er technische problemen voordoen met hun module in combinatie met desetreffende zender. haha, het ce gebeuren wordt me steeds duidelijker....

dus wanneer ik terug naar de certificaten van frsky kijk, zie ik geen conformiteisverklaringen in combinatie met verschillende zenders? hoe kan dit? ergens klopt er volgens mij in je verhaal iets niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat staat er wel degelijk op hoor..

HEt ding voldoet aan de normen:

EN 60950
EN 301 489-1 v1.8.1
EN 301 489-17 v1.3.2
EN 300 328 v1.7.1

Gooi die normen in Google, en dan kun je zien waarop getest is ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok, duidelijk. thx weer wat erbij geleerd. hehehe binnenkort wordt ik hier CE expert ;-)
maareh, ze hebben dit zelf getest toch? dus graupner test hun eigen spul en geeft zelf zo'n conformiteitsverklaring af?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had een foutieve link geplaatst, nog steeds in de war over Alem (boven Den Bosch, in Gelderland :cool:).

Over zo'n conformiteitsverklaring hadden we het toch al lang en breed gehad? Uiteraard is dat 'maar' een velletje papier, maar wel een belangrijk velletje en nog verplicht ook. Van het BIPT heb ik (ten onrechte) al eens op mijn lazer gehad, dat het niet aanwezig was bij een winkelier (zender in beslag genomen :(). Daarmee verklaart degene, die het produkt op de markt brengt dat-ie er voor verantwoordelijk is. Hiermee wordt produktaansprakelijkheid geregeld en is men gelijk verantwoordelijk voor CE-aspecten. De meetgegevens van het desbetreffende notified body (682) zijn niet openbaar, dat is jammer. Dan zouden we eens kunnen zien wat ze allemaal hebben gemeten. Het gaat daarbij dan alleen om de laatste norm 300.328 V1.7.1. Deze gegevens moeten echter wél beschikbaar zijn als de overheid daarom vraagt.

(ja sorry, is zo'n inkopper, zeg nou zelf, die kun je niet laten liggen :P)
Hij 's fijn!
 
Laatst bewerkt:
maar graupner is in dit voorbeeld dus zelf de 'notified body'? want zover ik kan zien heben ze zelf de testen uitgevoerd?
 
Nee, het is Robbe en die verklaren alleen maar, dat-ie aan alle genoemde normen voldoet. Wie dat allemaal heeft getest staat er niet bij en dat hoeft ook niet. Het meeste mag je trouwens ook in eigen beheer testen. Het notified body is nr. 682:

CETECOM ICT SERVICES GMBH

Een complete lijst van notified bodies en hun bevoegdheden is hier te vinden:

http://ec.europa.eu/enterprise/newapproach/nando/index.cfm?fuseaction=notifiedbody.main
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is Robbe en die verklaren alleen maar, dat-ie aan alle genoemde normen voldoet. Wie dat allemaal heeft getest staat er niet bij en dat hoeft ook niet. Het meeste mag je trouwens ook in eigen beheer testen. Het notified body is nr. 682:

CETECOM ICT SERVICES GMBH
Untertürkheimer Straße 6-10
66117 SAARBRÜCKEN
Deutschland
ok, dat hoort zich goed aan. misschien een beetje offtopic, maar ik vind dit hele CE verhaal zeer interessant omdat ik bezig ben om een eigen product op de consumenten markt te brengen (klimaatcontroller). deze controller heeft dus een 'snoertje' en moet dus ook een ce certificaat krijgen. wanneer ik dit in eigen beheer kan testen en zelf zo'n conformiteitsverklaring kan opstellen, zou super zijn.

of kan dit niet? moet de 'notified body' altijd een externe party zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In principe hoef je helemaal niets te testen, kun je er gewoon een stikkertje CE op plakken en verkopen.

Je loopt dan alleen het risico dat, als er wat mis mee gaat, en het ding blijkt dan stiekum niet aan de normen te voldoen, je flink nat gaat.
 
Back
Top