CE certificaat

Eerst dan een simpelere. Zit er bij een losse module een CE-keur voor de module of voor de combinatie. Hierbij doel ik op een module gebouwd voor gebruik met een ander merk, zo ja staat er dan ook bij voor welk merk
Weet ik niet, moet ik eerst de documentatie van de module in zien.
En de documentatie van de kast met knopjes, waar de module in komt te zitten.

Als beide merken schrijven dat het onderling samengevoegd mag worden tot 1 geheel en het meegeleverde certificaat per merk dekt ook de documentatie. Dan is het prima.
Hoef je zelf geen verdere stappen te ondernemen om een certificaatje voor de nieuwe samenstelling te creëren.

Als alleen de module fabrikant in de documentatie aan geeft dat de samenstelling onder zijn verantwoording valt en het meegeleverde certificaat dekt ook die documentatie, dan is dat ook prima.
Nu zie ik ook niet alles, maar dit heb ik in de praktijk nog nooit zien gebeuren.

Er zullen ongetwijfeld nog wel meer spijkers in het lage water te vinden zijn.
Het is mooi geweest deze hele CE discussie, tot het vermakelijke aan toe.:bye:

CE

Nee hoor geen spijkers op laag water, is gewoon een legitieme vraag.
En heeft alles met CE te maken waarvoor dit draadje geopend is.

Verders zijn er nogal wat personen die gebruik van deze combinaties maken,
voor hun is het net zo goed van belang of hun verzekering (KNVVL) de schade dekt als zij brokken maken.

Met vriendelijke groet
Hans

Weet ik niet, moet ik eerst de documentatie van de module in zien.
En de documentatie van de kast met knopjes, waar de module in komt te zitten.

Als beide merken schrijven dat het onderling samengevoegd mag worden tot 1 geheel en het meegeleverde certificaat per merk dekt ook de documentatie. Dan is het prima.
Hoef je zelf geen verdere stappen te ondernemen om een certificaatje voor de nieuwe samenstelling te creëren.

Als alleen de module fabrikant in de documentatie aan geeft dat de samenstelling onder zijn verantwoording valt en het meegeleverde certificaat dekt ook die documentatie, dan is dat ook prima.
Nu zie ik ook niet alles, maar dit heb ik in de praktijk nog nooit zien gebeuren.

Er zullen ongetwijfeld nog wel meer spijkers in het lage water te vinden zijn.
Het is mooi geweest deze hele CE discussie, tot het vermakelijke aan toe.:bye:

net zo min als jouw claim die je zonder kennis stelt dat jamara niks veranderd aan de zender. ik betwijfel ten zeerste dat jij die kennis hebt want 99,9% van de mensen heeft die kennis hier niet.

jouw conclusie is dus getrokken op een zeepbel.

P.s. owja ik zou niet meer reageren...
maar ik denk dat ik wel weet wat bdoets probeert te zeggen. tevens staan er 2 figuren in deze discussie op mijn negeerlijst maja dat kan je dus ook weer wel openen.

andere merk op de behuizing = ander ce certificaat.

over de inbouwmodules dat is allemaal binnen de eu. dus daar is de gebruiker niet voor aansprakelijk.

het gaat hier om buiten de eu.

Als we opmerkingen als negeerlijsten achterwege laten, blijft de discussie prettig, ook al gaat ie nergens over. Dat gestook is nergens voor nodig. Net zoals dit bericht.

andere merk op de behuizing = ander ce certificaat.
ja klopt. en? gaat het toch helemaal niet over.
het gaat over 2 iedentieke zenders alleen met ander merkstikkertjes. de ene wordt in duitsland (europa) verkocht en de andere kun je rechstreeks in china kopen.
het enige verschil is dat de zender vanuit duitsland opeens 3x zo duur is.
zie [post352]

over de inbouwmodules dat is allemaal binnen de eu. dus daar is de gebruiker niet voor aansprakelijk.

het gaat hier om buiten de eu.
en hoe zit het wanneer ik bijv. een FrSky module rechtstreeks vanuit china bestel en niet vanuit duitsland?

Laatst bewerkt door een moderator:
waar staat dat hobbyking een CE certificaat levert voor deze (of andere FrSky) modules? Ik heb hier nog nergens bevestiging over gekregen...

voordat er nu een hele discussie ontstaat of de frsky modules een ce certificaat hebben:

bij deze:
Certificate-Model designing and manufacturing | FrSky Electronic Co., Ltd. | professional manufacturer of transmitter modules and receivers

wil je ook nog meer certificaten (misschien ga je eens naar japan verhuizen)?
hierzo:
FrSky TELEC Certification-News Show-news- News-FrSky Electronic Co.,Ltd

case closed ;-)

bedankt!
ik had er in het frsky topic al achter gevraagd maar geen reactie gekregen.

is toch niet moeilijk te vinden hoor:

website van frsky ->

Model designing and manufacturing | FrSky Electronic Co., Ltd. | professional manufacturer of transmitter modules and receivers

op hoofdpagina ->

certificate (link)

addon:
zie net dat frsky ook een sensor hubje heeft uitgbracht voor hun telemetrie modules. die gasten zijn echt goed bezig (hebbuh,hebbuh,hebbuh ;-))
zie http://www.frsky-rc.com/ShowNews.asp?id=57

en dat bedoel ik maar weer:
frsky is een (chinees) merk met super goede producten en uitstekende service tegen een fractie van het geld van de 'gerenomeerde oldtimer' merken (lang leve de vrij wereldmarkt). ze geven zelfs het protocol vrij van hun telemetrie modules. moet je hiervoor eens bij futaba aankloppen. word je vierkant in je gezicht uitgelachen. haha, ik zie het al voor me: 'Nee meneer, dat kunnen we u niet vertellen, want dat is een Futaba's 'top secret' bedrijfsgeheim'

We waren eigenlijk meer benieuwd naar het certificaat van de Turnigy zender, maar dat is blijkbaar niet boven water te halen?

Als je de discussie goed hebt gevolgd, was het de vraag hoe het met CE-aspecten zit als je voor eigen gebruik buiten de EER koopt, niet of dat alleen voor een Turnigy zender geldt. Daarop is een duidelijk antwoord gegeven door Postbus 51, dus is de zaak m.i. helder en is de kous af. Dat geldt dus voor een zendermodule, dat geldt ook voor een zender, kortom dat geldt voor zendapparatuur (daarover ging de vraag). De 'bottom line' is daarbij, dat je zelf eindverantwoordelijke blijft, maar dat wisten we al. Je moet er volgens dat antwoord ook nog voor zorgdragen, dat de benodigde documentatie is bijgeleverd. Dat wisten we nog niet met zekerheid, maar nu dus wel.
De wettelijke regels zijn nu dus bekend en dat is waar het om ging. Hoe druk je je daarom wil of moet maken is dan weer een volgend verhaal. Misschien zijn er wel, die er behoefte aan hebben om daaraan te beginnen?

Tja, en als je die materialen buiten de EER hebt gekocht, alle benodigde documentatie er bij hebt gekregen en ze vervolgens zelf gaat samenstellen tot één geheel en vervolgens gaat tobben of het dan nog steeds aan alle regels voldoet zou ik dat in België eens aan het BIPT voorleggen Glasbloazer. Die zijn zelf vertegenwoordigd in de commissie, die de regels opstelt, dus daar zit je het dichtst bij het vuur. Vragen stellen kan daar zelfs telefonisch heb ik al eens gemerkt. Succes daarmee!

ik geef gewoon antwoord op deze vraag (gesteld in dit topic) na aanleiding van een post van mij, dus waarom je nu weer het ce van de turnigy erbij haalt weet ik niet.

waar staat dat hobbyking een CE certificaat levert voor deze (of andere FrSky) modules? Ik heb hier nog nergens bevestiging over gekregen...

O, sorry hoor, ik dacht dat je zelf zo'n vraag een beetje zat uit te lokken, maar dan heb ik me vergist:

wow. dit moet eerst op papier worden uitgetekend met een stroomschema ;-)

nee, zonder gekheid mensen: wanneer je zo erg ongerust bent of de turnigy nu wel of niet een ce merk heeft, prop er dan maar een FrSky setje erin (let wel: originele module werkt perfect, alleen is hier niet duidelijk of deze nu een ce merk heeft):

na aanleiding van mijn post:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fpvflyer
wow. dit moet eerst op papier worden uitgetekend met een stroomschema :wink:

nee, zonder gekheid mensen: wanneer je zo erg ongerust bent of de turnigy nu wel of niet een ce merk heeft, prop er dan maar een FrSky setje erin (let wel: originele module werkt perfect, alleen is hier niet duidelijk of deze nu een ce merk heeft):

krijg ik de vraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Zanders

waarna ik verwijs naar het ce formulier van frsky

dus wat hieraan uitlokken is, weet ik niet hoor. sorry.

maargoed zoals jezelf al zei, je zult jezelf wel vergissen (en vergissen is menselijk ;-))

Ik heb toch een voordeel ontdekt van het kunnen sluiten van een discussie: gewetenloos dreigen :)

Dit draadje gaat over CE-certificaat, niet over markt- en prijs-mechanismes, laten we het bij CE houden en een nieuw draadje starten over prijzen. Anders zie ik mij, o smart, genoodzaakt dit draadje een dagje of zo op slot te doen. En dat doet mij meer pijn dan jullie ;)

It's great to be a dictator. Er komen wat posities vrij in Noord-Afrika.

sorry ron voor mijn lompheid. ik heb me een beetje laten meeslepen en (misschien helemaal onterecht) het gevoel gehad om me steeds te moeten verdedigen.

Tja, en als je die materialen buiten de EER hebt gekocht, alle benodigde documentatie er bij hebt gekregen en ze vervolgens zelf gaat samenstellen tot één geheel en vervolgens gaat tobben of het dan nog steeds aan alle regels voldoet zou ik dat in België eens aan het BIPT voorleggen Glasbloazer. Die zijn zelf vertegenwoordigd in de commissie, die de regels opstelt, dus daar zit je het dichtst bij het vuur. Vragen stellen kan daar zelfs telefonisch heb ik al eens gemerkt. Succes daarmee![/QUOTE]

Jan toch even de atlas erbij pakken Alem ligt in NL. in het midden vh land. dUS MET bipt niets te maken. Maar het antwoord op de vragen (MBT CE norm waar dit draadje over gaat) die ik gesteld heb zijn schijnbaar niet 1.2..3 te beantwoorden.
Zelfs op de vraag of een futaba zender met een graupner module mag, en dan nog steeds voldoet aan de CE norm komt geen antwoord.

De vraag is dus wat moet er gekeurd zijn
A: Module
B: Zender, zonder module
C: Combinatie van zender en Module

met vriendelijke groet

Hans

Laatst bewerkt:
Officieel geld dat het gehele product moet voldoen aan de eisen.

Voor het module verhaal is helaas geen goed antwoord te geven, en dat komt voornamelijk door de PC industrie. Normaal gesproken wordt een module getest in zijn normale bedrijfsomgeving, waarbij de omgeving zoveel mogelijk wordt geisoleerd om een representatief resultaat te krijgen van de module zelf.

Een Graupner module zal dus gecertificeerd zijn in een Graupner zender.

Nu kent de PC industrie de bekende insteekkaarten, en die moeten (als losse module) ook gecertificeerd worden. Voor de certificering wordt in het algemeen een "referentie PC' gebruikt, waarbij alleen geld dat de PC zonder insteekkaart voldoet aan de eisen. Daarnaast moet uitdrukkelijk in de certificering vermeld zijn wat de test omstandigheden waren, en moet het gemeten exemplaar 5 jaar lang opvraagbaar zijn (die 5 jaar is wat sommige bedrijven in de consumenten electronics aanhouden, of dat een wettelijke eis is weet ik niet).

Er is dus getest in een "referentie opstelling" en voor Graupner zal dat een Graupner zender zijn. Zo zal de FrSky module ook getest zijn in een referentie zender. Als het een Graupner module is zal dat in een Graupner zender zijn. In de test documentatie staat precies wat dat is. Als het bedrijf veel geld heeft (of veel tijd) certificeren ze soms meerdere referentiezenders met dezelfde module.

Maar je kunt ervan uit gaan dat niet alle mogelijke combinaties gecertificeerd zijn (misschien wel allemaal getest, maar officiele certificering niet), zeker niet degene die onlogisch zijn. Risiko's zijn niet zo groot voor specifieke modules (merk gebonden) maar wel met algemene modules (b.v. hack modules).

Dit geeft natuurlijk geen antwoord op jouw vraag. Maar als er een FrSky module gemaakt is specifiek voor de Turnigy 9x, dan is het heel erg waarschijnlijk dat die module ook gecertificeerd is in die zender. Is het echter een Futaba module, die toevallig ook in een Turnigy 9x past, dan is de kans groot dat dat niet het geval is. Nogmaals, dit staat in de test documentatie.

En wat schiet je hiermee op: niks. Je kunt er alleen uit concluderen dat als je niet zelf gaat knutselen, je een redelijke kans hebt dat je apparatuur aan de eisen voldoet. Maar ja, dat voelde je natuurlijk al aan.

Laatst bewerkt:
Back