CE certificaat

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 2 jan 2011.

  1. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    sorry, gelijk heb je. ik zal me niet meer laten verleiden om off-topic te gaan...maar af en toe is het gewoon moeilijk om de kiezen op elkaar te houden wanneer er keihard dingen worden beweerd die niet kloppen of zelfs gewoon onzin zijn (henri, jij weet toch ook als embedded programmeur dat het gewoon onzin is wat ie verteld?)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2011
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij zendapparatuur meet men zendvermogen en afstralingspatroon.

    Vroeger, toen de keuringen nog in Nederland werden uitgevoerd, werd daarbij je 35 MHz zender op een zoutkolom geplaatst om een vaste testopstelling te creëren. Daarbij werd dan op een dipool antenneconstructie gemeten wat het afgestraald vermogen was, de afstraling op zijbanden en de afstraling op harmonischen. Alles moest daarbij onder een bepaald niveau blijven. Ik heb nog wel ergens een afschrift van zo'n testrapport liggen. Zo'n keuring kostte indertijd zo'n 4000 à 5000 gulden per typegoedkeuring. Uiteraard werd ook de zender zelf binnenstebuiten gekeerd en werden foto's van printen gemaakt. Door steekproeven in de handelsvoorraad bij winkeliers te houden werd vervolgens vastgesteld of er nog steeds aan de typegoedkeuring werd voldaan. Dit heeft wel eens tot een afkeuring geleid, waarna de desbetreffende zender een half jaar niet leverbaar was.

    Even tussendoor:
    Nog interessanter was het als je je zelfbouw zender ter keuring aanbood. Daarbij werd o.a. gekeken naar de kwaliteit van je soldeerwerk. Dat heb ik echter zelf niet meegemaakt. Toen ik in 1981 schema's instuurde van wat ik van plan was te bouwen kreeg ik mijn vergunning een paar weken later toegestuurd met de mededeling, dat ik de definitieve schema's naderhand moest insturen. Dat moet nog steeds, dus officiëel verkeer ik nog steeds in de testfase. Zeer kort daarna werd de mogelijkheid tot zelfbouwen afgeschaft, de vergunning werd echter nooit ingetrokken.

    Hoe tegenwoordig met 2,4 GHz apparatuur wordt gemeten weet ik niet. Uiteraard zal dat ook weer een vaste testopstelling zijn. Nieuwsgierigen kunnen dat wel in FCC-rapporten opzoeken. In tegenstelling tot MHz-apparatuur wordt hier echter uitgegaan van een isotropische antenne (een ideale rondstraler). Dat is eigenlijk alleen een theoretische antenne, waarvan men op Wikipedia wel de eigenschappen kan opzoeken. Het zendvermogen, dat bij MHz apparatuur nog in milliWatts e.r.p. wordt gemeten wordt bij 2,4 GHz apparatuur daardoor in milliWatts e.i.r.p. aangegeven (effective isotropic radiated power). Overigens wordt hier het zendvermogen gemeten met twee waarden: het totale vermogen en ook de spectrale dichtheid. Moest bij 35 MHz apparatuur alle 100 mW binnen een gebiedje van 10 kHz breedte worden afgestraald, bij 2,4 GHz mag men dat verdelen en zelfs het hele frequentiedomein gebruiken.
    Als bij 2,4 GHz apparatuur softwarematig het zendvermogen anders ingesteld kan worden zijn daaraan uiteraard ook grenzen gesteld en zullen daarvoor ook wel voorschriften zijn.
     
  3. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    interessant verhaal. thx
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat kan er toch ongelofelijk veel oeverloos gezemeld worden over iets simpels als de CE markering.
    Die markering (en GEEN keurmerk) is een aanduiding waarmee de fabrikant, importeur of zaakwaarnemer verklaard dat het apparaat waarop het is geplakt voldoet een de voor dat apparaat opgestelde regels van de EU. Dat is om er voor te zorgen dat je niet iedere keer moet (laten) controleren of die apparatuur in een land van de EU wel gebruikt mag worden.
    Voor heel veel apparatuur zal de fabrikant er voor zorgen dat er gecontroleerd wordt of het apparaat aan de regels voldoet. Dat kan en mag hij zelf doen maar vaak wordt dat uitbesteed aan een speciaal daartoe gemachtigd instituut. Dat is vooral om niet de schijn van partijdigheid te wekken maar heel vaak ook gemakzucht!
    Omdat er toch wel kosten aan verbonden zijn zullen er ook fabrikanten zijn die er voor kiezen ZELF die verklaring af te geven en er dus geheel op eigen authoriteit een CE stikker op te plakken. Dat MOGEN zij dus ook gewoon doen!

    Nu de praktijk. Er komt een zender uit China met een CE markering erop in Nederland op de markt. De fabrikant ZELF heeft die verklaring er op geplakt en is dien ten gevolge ook helemaal zelf daar voor verantwoordelijk.
    In een andere situatie importeert een bedrijf in land X binnen de EU een zender uit China en komt tot de ontdekking dat er geen CE markering op zit. Problemen, die zender mag hier niet op de markt komen. De importeur gaat met een paar van die zenders naar een onderzoeks instituut en laat daar uitzoeken of die zender aan de in de EU geldende regels voldoet. Dat blijkt zo te zijn dus plakt die importeur er met een gerust hart een sticker met de CE larkering op. Hij heeft van het onderzoeks instituut een verklaring gekregen waarin duidelijk staat dat de apparatuur voldoet aan de regels en die regels worden ook in die verklaring genoemd!
    In beide boven genoemde gevallen is er helemaal niets aan de hand en kunnen wij die zender gerust kopen en gebruiken. Wanneer er in een land binnen de EU ergens een overheidsinstelling een paar van die zenders koopt voor onderzoek zal er dus ook niets aan de hand mogen zijn. Blijkt dan echter dat de apparatuur toch niet voldoet aan de regels dan is er een probleem.
    In het eerste geval komt de volledige verantwoording bij de fabrikant te liggen. Zij moeten de zenders terug nemen of voor modificatie terug laten komen. Pas als bij herkeuring wordt geconstateerd dat de zenders wel voldoen mogen ze weer terug naar de eigenaars. Voldoen ze dan nog niet dan zal de fabriek de eigenaars schadeloos moeten stellen. Allemaal erg lastig voor de mensen hier als dat een fabriek in China is die de zaak gewoon naast zich neerlegt. Dat is een ander probleem waar het hier niet over gaat.
    In het tweede geval is de importeur de verantwoordelijke maar die kan (op z'n minst een deel van) de verantwoordelijkheid doorschuiven naar het onderzoeks instituut. Hoe en wat dat is voor hen om uit te vechten.

    Nu het geval waarin JIJ die zender zelf uit China laat komen. Dan ben jij voor de wet de importeur. Zit er een CE markering op die zender dan is er eigenlijk niets aan de hand en ligt de verantwoordelijkheid bij de fabrikant. Het probleem is alleen dat je die daar ook neer moet kunnen leggen als jij problemen zou krijgen. Het is voor hen daar heel makkelijk om te zeggen, "Je bekijkt het maar". Of ze dat ook zullen doen is afwachten maar dat ze het zullen proberen weet ik haast zeker
    Zit er geen CE markering op die zender dan ben jij dus verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen. In het ergste geval kan hij in beslag worden genomen en kan je ook nog een boete krijgen. Zou jij er meerdere tegelijk inkopen en die doorspelen naar vrienden en kennissen, ook al is het slechts tegen kostprijs, dan heb je een economisch delict gepleegd en kunnen de sancties stevig zijn!

    Hoe weet ik dat allemaal? Omdat ik het van dichtbij heb meegemaakt bij een bedrijf waar ik werkte. Door een dom foutje in de fabriek (in China!) was er een apparaat in de EG op de markt gekomen waarvan de voeding niet voldeed aan de gestelde eisen. Men had een print gebruikt die bedoeld was voor de Amerikaans markt. Op die print zitten een paar printsporen die de 220V van de ingangsconnector naar het ingangsfilter voert. Die sporen moeten een minimum afstand van elkaar af zitten. Omdat in Amerika met 115V wordt gewerkt is die afstand daar blijkbaar minder dan hier in Europa. Tijdens een routine controle van een aantal van die aparaten in Duitsland kwam men achter deze afwijking en werd het apparaat AFGEKEURD. Grote paniek, de verkoop was nog maar net begonnen maar werd direct stopgezet en de voorraden in de opslagplaatsen werden "bevroren".
    Uiteindelijk is er een modificatie uigevoerd op 37.240 van die apparaten die waren samengebracht in 8 grote distributie centra in heel Europa. Veel manuren in gestoken en mijn 2 collega's en ik zijn bij al die centra langs geweest om de modificatie uit te leggen en toe te zien op de goed uitvoering ervan. Uiteindelijk heeft de fabriek een dik verlies geleden op dat apparaat en dat allemaal doordat een magazijn mannetje de verkeerde printen had uitgegeven!

    Er wordt dus gecontroleerd en er worden sancties opgelegd. Dat zijn geen sprookjes of indianen verhalen. Zal jij als individuele "importeur" gecontroleerd worden? De kans daarop is zeer klein maar niet 0!!!!! Een aantal mensen in België hebben het al meegemaakt dat de hele zending werd tegen gehouden en verbeurt verklaard als er een niet goedgekeurde zender bij zit.
    Wat zegt het CE stickertje over de kwaliteid van het apparaat waar het op zit? Simpel, NIETS! De CE markering geeft alleen aan dat het apparaat waar het op zit aan de daarvoor geldende Europeese regels voldoet, niets meer en ook niets minder.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja....dat hele verhaal staat hierboven ook al Ernst, dat was allemaal al duidelijk. We zijn al weer een eindje verder :)
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Kan iemand het mij nog één keer uitleggen? :p

    (sorry, nu maak ik ook een nutteloze posting, practice what you preach :p)
     
  7. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ;-) grapjas.... :proost:
    volgens mij is wel alles de revu gepasseerd qua ce certificering. slotje erop?
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik zou niet weten waarom.. lekker open laten, slotjes zijn nergens goed voor, dienen geen enkel doel.. discussie daarover kan in het draadje over slotjes ;)
     
  9. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    haha, is er ook een slotje voor het draadje over slotjes of slotteren we het geslotte slotje beter niet?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik beschouw het als een geuzen-naam :)

    Slotjes ben ik geen fan van, per slot van rekening hebben we veel geleerd van deze discussie, wie weet wat er allemaal nog komt. Zo blijft de informatie, en de ruis, handig bij elkaar staan.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wrm de zoutpilaar?
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Om aan een altijd zuivere meetwaarde te komen bij keuringen van MHz apparatuur wordt de zender op een meetopstelling geplaatst, waarvan de mate van aarding exact is bepaald.
     
  13. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat je nu begint over als ik het goed begrijp arbeidsomstandigheden en lonen is uiteraard enorm voorspelbaar, maar het is niet zo dat die bedrijven in eigen land geen belastingen betalen hoor of zich verder niet aan lokale regels houden.

    Daarnaast wil je niet weten hoe bedrijven in Nederland dergelijke winst op arbeidskosten uit het buitenland gewoon vrolijk pakken als extra winst op de verkoop. Tel daar de 19% btw bij en de prijzen zijn al snel belachelijk veel hoger.

    De westerse economie gaat kapot omdat mensen zich kapot lenen en vervolgens omkomen in de schulden. Maar dat heeft echt NIETS te maken met de praktijken van winkeleigenaren in de modelbouw.

    Je begrijpt het argument namelijk weer eens volkomen verkeerd. Het is niet zo dat ik mensen geen hoog salaris gun en het is ook niet zo dat ik niet begrijp dat productiekosten in westerse landen met hogere lonen gewoon hoger liggen, maar het is vrij achterlijk aan te nemen dat mensen met lage lonen ook per definitie qualitatief minderwaardige spullen maken.

    Op dat punt is de concurrentie zeer reeël en zal men zich daaraan moeten conformeren op de langere termijn.

    Wat denk je dat er gebeurd wanneer veel van de nu nog 'half legale' spullen opeens volledig volgens Europese regels een CE krijgen inclusief handleiding met conformiteitsverklaring voor nog steeds diezelfde lage prijs? Al wordt de prijs een tientje meer, dan scheelt dat nog altijd honderden euro's met de duurste merken.

    Daarnaast en dat geloof je kennelijk niet, maken ook zeer veel westerse bedrijven gewoon net zo goed gebruik van goedkope arbeid in het buitenland en dat betekent weldegelijk dat de prijs echt lager kán.

    De qualiteitscontrole en scherpere productiemarges van producten maakt geen verschil van soms letterlijk honderden euro's in de uiteindelijke prijs. :rolleyes:
     
  14. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Goede samenvatting Ernst Grundmann. Er wordt een hoop gezwetst, waarbij aannames belangrijker geacht worden dan bewijsvoering!

    Je bent als particulier echter echt niet meteen wettelijk gezien de importeur want je brengt niets op de markt (ik zou nog wel eens in een wetboek terug willen lezen dat je bij particulier gebruik meteen importeur wordt), maar nogmaals in feite maakt zelfs dat helemaal niets uit. Nog los van de kans dat jouw zender eruit geplukt wordt voor zo'n vergaande controle, zit er op de meeste zenders (of dat terecht is of niet), wel gewoon een CE markering.

    Dat maakt al automatisch dat je ook als importeur zijnde voor de wet geen verplichting meer hebt tot het zelf regelen van die CE markering. Puur praktisch gezien is het dan nog even de vraag of jij als importeur desondanks wel óók over de conformiteitsverklaring moet beschikken maar in feite draagt de fabrikant wel de eindverantwoordelijkheid voor wat betreft het technische gebeuren, omdat de importeur vaak niet bij machte is om elk technisch detail zelf te controleren.

    Ik denk sowieso niet dat een zender ooit ook maar ter discussie komt te staan bij veroorzaakte schade. Zeker niet op zo'n verregaande wijze.

    Als eindgebruiker blijf je in deze sport toch voor minstens 80% eindverantwoordelijke voor wat betreft de risico's die samenhangen met het vliegen zelf. Als jij schade aan derden veroorzaakt hebt, dan is er kennelijk een situatie geweest waarin dat kan en dan ben je op zo'n moment al per definitie fout bezig geweest.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  15. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Aldus Microsoft en hun Windows vol junkcode ja. Maar of het waar is? ;) :D
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    NEE!... heb geen zin meer om het toe te lichten.
    staat al 100x hier beschreven.

    wat wil je nou nog bereiken? alle instanties die er toe doen hebben duidelijk gezegd dat jij aansprakelijk bent.

    [mod]Alwin: idem.[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2011
  17. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Je moet echt beter lezen. Ik ben me er zeer van bewust dat ik als piloot eindverantwoordelijk ben voor mijn acties (en geloof me ik voorkom/ontwijk 99% van alle factoren die tot risico's kunnen leiden puur met mijn vlieggedrag), echter is het voor wat betreft de wettelijke verplichting omtrent de CE markering een ander verhaal.

    Dat jij samen met nog een paar simpele zielen hier dat onderscheid kennelijk niet kunt maken is echt niet mijn probleem. :rolleyes:

    Eenzelfde verhaal geldt voor FPV vliegen. Iedereen roept maar wat en niemand komt met onderbouwend bewijs waaruit blijkt dat iets wél of niet mag, wel of niet voldoet aan de regelgeving. Ook bestaat er géén praktijkvoorbeeld waarin een dergelijke zender in beslaggenomen is, laat staan gecontroleerd is of het wel voldoet aan de CE markering.

    Sterker nog, omdat die CE erop staat mag men niet zo maar zonder vergaande aanleiding zaken in beslag nemen, dus who gives?
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Heren ik hang hier nu wél een slotje aan.
    Reden: we draaien de laatste pagina's als een hond achter haar eigen staart aan zonder verder iets nuttigs asan de discussie toe te voegen.
    Het hele verhaal is door Ernst luid en duidelijk (nogmaals) samengevat (waarvoor dank).
    Op een paar punten zijn bepaalde lieden het niet eens: moet kunnen, het zij zo. "Let agree to disagree".
    Voordat we wéér een rondje achter onze staart aan gaan rennen en er mensen in de verleiding komen om hun geduld te verliezen:
    "klik"
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Quasti, als je een probleem hebt met Roel, los dit dan per pb op, en wil dat niet stap richting Robert..

    Maar ga niet dit melden als kwalijk bericht, dit gaat de overige mods niets aan, dit is tussen jouw en Roel,....
    En iets eisen ??? Ten eerste sla je zon taal niet aan , niet tegen users, dus ook niet tegen users met modrechten. Ten 2e's: Nou dan snap je het dan niet helemaal denk ik ...

    Edit tevens een waarschuwing gegeven wegesn ontoelaatbaar taalgebruik...
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2011
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gentlemen, start your engines ...
     

Deel Deze Pagina