Q-Boat uit The World is Not Enough

Heeft met humor niets te maken, maar met technische feiten, het is echt zo dat volgas voor een regelaar minder belastend is, dus in dat grapje zit een kern van waarheid, dat is alles wat ik zeg.. was niet vervelend of afzeikerig bedoeld ofzo.

In de vitrine slijten die rubberen hoezen die er omzitten, die drogen dan uit :)
 
Blablabla, allemaal nutteloze regels hier. Komt gewoon omdat Robbie maar niet wil varen.

Ga hier nu geen discussie aan aub.
 
Kleine toelichting... Mijn bouwsels zijn zo goedkoop, die pleur ik in het water en vaar ik volgas leeg! Robbie mag daar een klein b'tje van mee hebben :-) Laten we afspreken dat in het bericht hierna het filmpje met de varende Q-boat komt, akkoord?
 
Stand van zaken tot nu toe... hopeloos.
Ben er wel achter gekomen hoe de draairichting van één van de keerklep servo's omgedraaid kan worden (zodat ze elkaar niet tegenwerken), maar nog niet hoe de servo's (in kanaal 1 en 4) samen kunnen gaan in één kanaal/beweging in de zender.

Eén servo kan de klep dicht en open krijgen, op het droge tenminste :mrgreen:
Maar als de jet aan staat word het een ander verhaal, in ieder geval voor de servo's die er nu in zitten.
 
Hier de handleiding:
http://www.heliguy.com/i/GRAUPNER-MC10-Manual-4721.3.pdf

Voor zover ik kan zien, heeft die zender geen vrije mixers. Je zou wel de keerklep op de aileronkanalen 3+4 kunnen zetten (zie pag 21), maar dan heb je dus die klep op een stick, ik neem aan dat je 'm op een schakelaar wil.

Het eenvoudigst is dan waarschijnlijk om 1 schakelaar in de zender op 2 posities aan te sluiten. Corrien kan je hier ongetwijfeld wel meer over vertellen.

Als je het op een stick prima vind, maar het op een andere stick wilt, kun je van stickmode wisselen, zodanig dat het aileronkanaal op de stick komt die je ervoor wilt gebruiken. Dat zal dan alleen met een links/rechts stickbeweging kunnen, of je moet de potmeters in de zender anders gaan aansluiten.
 
Even je foto geleend, dit is wat ik bedoel je duwpunt van het rode naar het gele cirkeltje verplaatsen dan kun je de volle uitslag van je servo gebruiken en heb je een een groteren hefboom om je keerklep te sluiten :)

user9258_pic57287_1296317361.jpg
 
Ik begrijp wat je bedoeld met het duwpunt en de uitslag van de servo, in de handleiding van de jet staat het duwpunt ook zo dicht op de as van de klep. De servo heeft voldoende uitslag om hem open en dicht te trekken.

Misschien dat ik de twee servo's vervang voor één sterke die wat meer kan trekken...
 
De servo heeft voldoende uitslag om hem open en dicht te trekken.

Ja, maar wat René bedoelt is dat je het duwpunt zoveel verder van het draaipunt verlegt, dat de volledige slag van de servo nog net voldoende is om de kleo open en dicht te trekken, dan heb je het maximale moment voor open en sluiten. Als je bijvoorbeeld de afstand tussen duwpunt en draaipunt kunt verdubbelen heeft dat evenveel effect als een dubbele servo met duwpunten op de huidige positie ten opzichte de het draaipunten.

Succes verder, het luistert allemaal erg nauw begrijp ik.

Groet,

Ad
 
en anders toch een y kabel, en op 1 servo de stang aan de andere kant van de as... (snap jem?)
of 1 servo omdraaien
 
Dat is de bedoeling Ad, volgens dat ik nu op de foto's kan inschatten worden de servo's niet volledig benut, op de servo arm 2 gaatjes naar binnen plaatsen kan ook al een verschil geven als het niet vringt in de spiegel uitgang :)
 
en anders toch een y kabel, en op 1 servo de stang aan de andere kant van de as... (snap jem?)
of 1 servo omdraaien


Als ik een servostang omdraai dan valt hij helemaal buiten de lijn van de keerklep, 1 servo omdraaien kan wel maar dan moet er wat gehakt worden in de servohouder ivm de draden.
Voordeel van een omgedraaide servo en Y kabel is dat de zender niet meer geprogrammeerd hoeft te worden, maar of het de beste oplossing is weet ik niet.
 
als je het programmeren niet voor elkaar krijgt, en toch 2 servo's wil gebruiken, denk ik dat je wel moet :(
 
Vrees ook dat ik weinig keus heb, één sterke servo kan de klep aan zoals te zien op dit plaatje.

kks.jpg


Probleem van deze configuratie is dat de servo's op een andere positie staan, de keerklepservo zit verbonden aan de klep met een T stuk.
De positie's van mijn servo's kan/ga ik niet meer veranderen, als ik één servo zou gebruiken dan komt hij aan de klep te zitten met een L stuk, één van de assen van de klep zal ook zwaarder belast worden omdat het duwpunt niet in het midden zit maar aan de zijkant.
 
daarom gewoon 2 gebruiken. En als je de zender niet kan proggen zoals je wil, met een y kabel doen (heb je die? ik heb er nog wel 1 over)
 
Back
Top