ik ben beginner en wil graag op brandstof gaan vliegen...

  • Topicstarter Topicstarter nielske747
  • Startdatum Startdatum
N

nielske747

Guest
ik ben beginner en wil graag op brandstof gaan vliegen.

ik wil graag de volgende vragen stellen :

is realflight G5 een goede simulator?

is dit een goed beginners model om te kopen?
 
Hallo Nielske,

Lees dit draadje even door. Daar wordt de Graupner amateur afgeraden, omdat het een wat te klein model is. Ik heb zelf ook onlangs een trainer aangeschaft van 1,50 meter spanwijdte en met een 6,5cc motor er op heb je een veel stabieler brandstofvliegtuig.

Mijn advies is om bij een modelvliegclub les te nemen. Wie weet kun je via een club wel een tweedehands setje overnemen, want er zijn aardig wat mensen die stoppen met brandstofvliegen en overstappen op electro. Ook trainer modellen hebben op een gegeven moment hun taak gedaan en worden dan vaak ingeruild voor een wat sportiever type.

Happy landings,

Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Nielske,

Lees dit draadje even door. Daar wordt de Graupner amateur afgeraden, omdat het een wat te klein model is. Ik heb zelf ook onlangs een trainer aangeschaft van 1,50 meter spanwijdte en met een 6,5cc motor er op heb je een veel stabieler brandstofvliegtuig.

Mijn advies is om bij een modelvliegclub les te nemen. Wie weet kun je via een club wel een tweedehands setje overnemen, want er zijn aardig wat mensen die stoppen met brandstofvliegen en overstappen op electro. Ook trainer modellen hebben op een gegeven moment hun taak gedaan en worden dan vaak ingeruild voor een wat sportiever type.

Happy landings,

Hans
ja hans als ik dat zo hoor is dat dus geen goed model .

en er is gelukkig een vliegclub op 5km afstand ,en daar heb ik ook al veel geleerd .

maar ik heb op dit moment een zweefvliegtuig ( deze) en dat is een ramp , wand het langste wat dat ding ooit heeft gevlogen is 10 seconden ! meschien komt dat door mij .
en ik heb nu rc desk pilot en daar kun je ook een zwever besteren en dat lukt wel goed

hoe zou dat kunnen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Nielske,
Lees dit draadje even door. Daar wordt de Graupner amateur afgeraden, omdat het een wat te klein model is.
Tja, dan ook even dit lezen.

Als iemand zich instructeur noemt, en je geen les zou willen geven met een Amateur omdat hij dat te moeilijk vindt, dan mag 'ie van mij z'n titel inleveren.

Hele volksstammen hebben met dat model het RC vliegen geleerd met als voordeel dat je sneller moeilijker modellen aankunt, omdat het minder loom is dan die grote bakken.

Mijn eerste RC model was nog kleiner (0,8cc) en dat heeft me ook geen kwaad gedaan....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als iemand zich instructeur noemt, en je geen les zou willen geven met een Amateur omdat hij dat te moeilijk vindt, dan mag 'ie van mij z'n titel inleveren.
Haha, daar heeb je wel een punt.


Maar ben het met meerderen hier eens dat een trainer met een 6,5cc motor misschien iets meer geschikt is.
Je kan denken aan een WOT trainer of bijvoorbeeld een Calmato.

Keuze genoeg maar beste kan je een club opzoeken en je daar laten voorlichten, wie weet heeft iemand daar zelfs een model te koop staan ;-)

Voordeel van zo`n 6,5cc is ook wel dat je daarmee al redelijk wat "leukere" kisten kan vliegen en je dus niet direct weer een andere motor zou moeten kopen.

Grt,
Berto.
 
Mijn eerste modelletje intussen al 28 jaar geleden was ook een Graupner amateur, ben toen snel overgestapt op een Puma omdat de amateur te windgevoelig was.
Bij ons in de club wordt aangeleerd met een Arising Star: goedkoop, vliegt strak, is robuust en vliegt door weer en wind. Welliswaar niet het traagste model bij vol gas. Opstijgen makkelijk door het neuswiel.
Een alternatief in electro is de multiplex mentor : deze vliegt ook door weer en wind maar door zijn lager gewicht vliegt minder strak, vergeeft veel, robuust en kan zeer traag manouvreren. Zet zich gemakelijker in de wind bij het landen en opstijgen, mede door het staaartwiel.
Beide heb ik al met windkracht vier gevlogen en kan ik ten zeerste aanbevelen.
De real flight G5 op zich is een goed programma, had eerst de G3 en dit ging zeer goed. Bij de G5 heb ik ondervonden dat mijn computer hiervoor iets te langzaam is, dus best even nazien.

grtjs

koen
 
ik heb op dit moment een zweefvliegtuig ... het langste wat dat ding ooit heeft gevlogen is 10 seconden ! meschien komt dat door mij .
en ik heb nu rc desk pilot en daar kun je ook een zwever besteren en dat lukt wel goed

hoe zou dat kunnen

Een simulator is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid. Het is nuttig ter voorbereiding op of ondersteuning bij het trainen in het echt, maar niet meer dan dat.
 
Een simulator is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid. Het is nuttig ter voorbereiding op of ondersteuning bij het trainen in het echt, maar niet meer dan dat.

oke, dus er is geen sim die 100% realistisch is?
 
Nou een sim komt wel een eind in de richting van de werkelijkheid.
alleen je bent wel erg veel kwijt in aanschaf, G5 is volgens mij wel een redelijke Sim maar je hebt ook nog andere, Reflex, Aerofly bijvoorbeeld.

Een calmato is een pracht toestel zelfs ik heb er nog erg veel lol van.
alleen bij de brandstof versie moet je na een poosje vliegen wel opnieuw gaan foliën omdat deze er dan gewoonweg begint af te vallen.


Hier een plaatje van mijn calmato (deze is opnieuw gefoliëd)

DSC09954.jpg
 
Laatst bewerkt:
oke, dus er is geen sim die 100% realistisch is?


Niet realistisch maar wat je wel krijgt is het gevoel aan de knuppels als het vliegtuig naar je toe komt of van je af gaat want dan is het net andersom.

Ik deed lessen in het weekeinde en simmen door de week en mij heeft het wel geholpen;)

Verder ben ik het wel met menigeen eens hier wat betreft de "leskist", ik heb zowel de arising star als de calmato gehad en ze zijn super om mee te leren vliegen. Kunnen tegen een stootje en bezorgen je niet zo snel een hartkwaal als je in de lucht wat verkeerd doet.
Ik denk dat je wil gaan vliegen in Landgraaf?

Marc
 
[QUOTE=wilbert.v/d.berg

alleen bij de brandstof versie moet je na een poosje vliegen wel opnieuw gaan foliën omdat deze er dan gewoonweg begint af te vallen.


Hoi Wilbert,
Hier ben ik het niet met je eens .
Als je goeie folie gebruikt en folied zoals het moet en daarbij zorgt dat er weinig of geen olie op je kist komt gaat deze jaren mee.
Ik heb hier kisten staan van ruim 10 jaar oud en nog steeds dezelfde folie erop.

mvg
 
Op de calmato zit al folie van de schlechtere soort .

En die valt er gewoon af na een tijdje met methanol gevlogen te hebben.

Mvg Johan
 
De Calmato is een prima trainer, maar dan zou ik nu eerder de WOT trainer kopen. Ding vliegt net zo goed, kost hetzelfde of minder, en er zit betere folie op (Oracover).

Het toestel uit de topicstart is ook een prima beginnersmodel, alleen zul je dan voor de eerste lessen wel dagen met wat minder wind willen hebben. Ter vergelijk; ik heb het depron spitfiretje uit een topic op dit forum, 80cm en 280 gram vlieggewicht, ingevlogen met een windkracht 3, en dat ging prima.

Mensen zijn vaak veel te snel bang voor wind en haken dan af, dat is meer een mentaal iets dan dat het aan het toestel ligt, met die Amateur valt echt ook wel in windkracht 4 te vliegen, alleen dan niet door iemand die les heeft.

Qua maat een tussenweg zou de Kolibri kunnen zijn. Of de Protech Ibis (=grote kolibri), of, of.. er zijn zo ontzettend veel trainers waar je mee kunt leren vliegen, het is maar net wat je eigen smaak is.

Ik zou je hooguit zeer sterk adviseren om niet met brandstof te beginnen, electro heeft ontzettend veel voordelen voor een beginner.. maar goed, als je de techniek erg leuk vind en er toch voor kiest brandstof te gaan vliegen, is daar niets mis mee natuurlijk.
 
Nee, welk merk het is weet ik niet, maar op een Calmato zit helaas geen Oracover, wat er wel opzit, is ronduit slechte folie, met wat speciale aandacht kun je het nog wel langer goed houden, maar zeker als je 'm brandstof maakt, komen alle stripings er vrij vlot af.
 
oke, dus er is geen sim die 100% realistisch is?

Alleen al omdat naar een scherm kijken een verschil maakt, volgens mij.

Niet realistisch maar wat je wel krijgt is het gevoel aan de knuppels als het vliegtuig naar je toe komt of van je af gaat want dan is het net andersom.

Precies. Het heeft wel nut ter voorbereiding en je kan dingen eerst even virtueel proberen voordat je het in het echt doet. Het is als droog zwemmen.
 
Het is echter wél verstandig om eerst bij een club te gaan kijken voor vliegles en welke stickmode men vliegt, anders loop je het risico dat je jezelf op de sim verkeerde gewoontes aanleert.. het best is om eerst één of twee 'echte vlieglessen' te nemen, en dan pas te gaan simmen.
 
Simulator zou je het idee kunnen geven dat je kunt starten en landen, dat het makkelijk is. Dat is het dus niet, m.n. starten is in werkelijkheid veeeel moeilijker dan op simulator.
Simulator gebruiken in combinatie met echte vlieg-instructie.
 
Back
Top