ik ben beginner en wil graag op brandstof gaan vliegen...

• Topicstarter Topicstarter nielske747
  • Startdatum Startdatum
koop een duurdere sim. inplaats van een gratis sim. dat is al realistischer. maar sommige factoren zijn bijna niet goed te berekenen. al de soorten invloeden die de wind heeft. al de effecten die de omgeving heeft op de wind. zoals windgradient enzo enzo..

Ik praat over reaflight, maar ook hier benaderd het landen en het op stijgen in geen geval de werkelijkheid, ook al staat er geen wind;)

Mvg Pascal.

op een simulator leer je vooral juist sturen ( zonder je model te verliezen ) en geeft je zeker voorsprong in het leren vliegen, het vlieggevoel moet je in de praktijk aanleren
bovendien kunnen de meeste simulatoren nog veel ander dingen, die niet altijd veel met het echte modelvliegen te maken hebben, maar die ook wel leuk zijn

nu dat jullie het toch over beginnen hebben!!

is het een aanrader om uit Duitsland te bestellen zie dat daar de prijzen wel interessant zijn.

ik ben ook een beginner en ben rond aan het kijken voor motorvlieguig en al langs 2 clubs gegaan om te kijken.

leuke hobby maar erg veel keuze merk dat jullie toch adviseren voor een beginners vliegtuig.

hoe vaak moet je lessen/vliegen zodat je voor brevet mag vliegen; ongeveer tijd indicatie?? is dat een zomer ongeveer??

b.v.d Tony (T82)

De beste manier om te beginnen nu, is naar mijn mening een wat groter model, een trainer van rond de 1m60 span met een goede electrische aandrijving of, als je dat leuk vind, iets rond de 6.5cc~7.5cc methanolmotor. Electro is de betere keuze voor een beginner. Voordeel van electro is dat je niet hoeft te leren omgaan met een brandstofmodel, en het in deze maat gewoon goedkoper is.

Het voordeel van een groter model is dat je met bijna elk weertype kunt vliegen. Pak ook gelijk een model met rolroeren, het is tegenwoordig echt niet meer nodig om met een 'rudder-only' model te beginnen.

Dan eerst 1 of 2 lessen bij een club of vliegschool, alvorens je op de simulator gaat vliegen.

Hoeveel lessen er nodig zijn, is weinig zinnigs over te zeggen. Sommigen hebben aan een les of 10 genoeg, sommigen kunnen het na 100 lessen nog niet (echt). Over het algemeen pakken jongere mensen (12~25) het sneller op.

Als je gaat lessen, probeer dan door te pakken, als dat met je instructeur ook kan. Het is beter om in het begin kort op elkaar vaker te lessen, dan leer je het sneller. 1 les per maand zet geen zoden aan de dijk, probeer minimaal elk weekend te lessen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik ben ook net begonnen en heb een Right flyer 60H span 1.8m vliegt als een dijk en met de 10cc die ik erop heb zitten gebruikte ik 1/4e van het gas, afgelopen week heb ik voor het eerst gevlogen, dat is inderdaad wel wat anders dan op de sim je leert op een sim het sturen van en naar je toe en het gebruik van je hoogte roer bij het maken van een bocht maar meer niet imho.

Ze hebben 'm voor mij de lucht ingelaten en daarna stapsgewijz de zender over gegeven eerst ailerons en gas ondertussen werd hoogte en richting bediend daarna helemaal zelf en dat reageert toch even allemaal anders als op de sim. Bij de landing weer overgegeven aan de clubgenoot en die bracht 'm super binnen op de sim lijkt dit makkelijk maar is het echt niet.

Over mijn kist een fijne beginners kist ik had het aardig snel in de gaten hoe hij reageerde en werd niet meteen genadeloos afgestraft moet wel zeggen dat er bijna geen wind stond. Ik zou dus ook aanraden om een wat grotere kist te kiezen.

De WOT trainer is een iets minder bekende maar op vele punten betere leskist dan de Calmato.
Ik heb er voor ons clubblad een stukje over geschreven.

WOT trainer
Een van de meest voorkomende trainers bij Delta is de bekende Calmato van Kyosho. De betrouwbare hit van die firma is robuust gebouwd en vliegt uitstekend. Echter een bekend nadeel is de slechte folie. Zelfs bij electro aangedreven versies waait het er letterlijk van af. Na slechts een paar maanden zien de meeste Calmato’s met verbrandingsmotor er uit of ze jaren in de olie hebben gedreven. De orginele folie is uiteindelijk niet te handhaven en vaak zijn de stuurvlakken door de vettigheid niet meer opnieuw te bedekken en moeten opnieuw gebouwd worden. De Calmato’s van de club zijn met een laagje Oracover op een hoger plan gebracht en hebben nu niet veel onderhoud meer nodig.
Dat er prima alternatieven voor de Calmato zijn bleek afgelopen weekeinde toen ik de nieuwe WOT (1m71 versus 1m60 Calmato) trainer van een clublid mocht invliegen. Het toestel is ontworpen door Chris Foss, een ontwerper met een achtergrond in architectuur. Dat is te zien aan de vloeiende lijnen van de WOT. De kist oogt zelfs een beetje uitdagend en eigenwijs. Waar de striping op een Calmato probeert de hoekige trainervorm wat de verhullen, ziet de WOT er in zijn blootje gewoon al beter en ronder uit. De fabrieksfolie is Oracover en de kit is in een paar avondjes sleutelen (zonder lijm!) vliegklaar te maken.
Hofleverancier H-I levert dit leuke toestel voor 99 euro en dat is 30 euro goedkoper dan de Calmato. De algemene hardware is redelijk maar de stuurstangen hadden wat verbetering nodig. Orgineel zaten er van die draaibusjes bij die natuurlijk een aanzienlijke kans hebben om los te trillen, maar met een paar draadeindjes en kwik-links was dat zo opgelost. Het bekende wrijvingprobleem van de Calmato stuurstangen was niet aanwezig door een verstelbaar montagepunt waardoor de stangen precies recht voor de servo’s af te stellen zijn en dus minimale wrijving hebben.
Handig is ook het tankdeksel dat door een slimme vorm met 1 schroef op zijn plaats gehouden wordt. Daardoor is snelle controle van de tank mogelijk. Bij een Calmato is de tank meestal erg slecht te bereiken. Voor een ideaal zwaartepunt kunnen ontvanger en accu gewoon in het midden van het toestel liggen. Minpuntje was de kleine 220ml tank die we maar vervangen hebben door een 300ml Kavan versie. 350ml zal waarschijnlijk ook nog passen zonder modificaties.
Vliegen doet de WOT prima. Stuurt strak met 50% expo op de roeren en kan met de OS 46AX (77dB met BOX 2 kamer uitlaat, 11.000 toeren en 11x6 prop) met gemak uit horizontale vlucht een grote looping draaien. Overtrek was een eitje, vol up met gas dicht liet de kist een beetje wegzakken zonder een schouderworp te doen, precies wat je van een trainer verwacht. Langzaam vliegen en landen kan de kist minstens net zo goed en misschien nog wel iets beter dan een Calmato. Volgas met de 7,5cc scheurt de WOT aardig snel door de lucht, en daarvoor zijn slechts minimale trimveranderingen nodig ten opzichte van erg langzame vlucht. Voor mijn gevoel vloog de kist net een tikkie strakker dan een Calmato. De ontwerper heeft zijn sporen verdient met het ontwerpen en vliegen van zwevers en dat is aan de WOT ook duidelijk te merken. Op final komt de kist haarscherp binnen met minimale correcties.
Wat mij betreft een blijvertje voor de Delta studenten!

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt door een moderator:
maar ik heb op dit moment een zweefvliegtuig ( deze) en dat is een ramp , wand het langste wat dat ding ooit heeft gevlogen is 10 seconden ! meschien komt dat door mij .
en ik heb nu rc desk pilot en daar kun je ook een zwever besteren en dat lukt wel goed

hoe zou dat kunnen

Even terug naar het begin, waarom kun je maar 10 seconden vliegen met de Electro-Junior. Ik zou gewoon naar de club gaan met die zwever en er naar laten kijken. Misschien is hij verkeerd afgesteld of is er iets anders waardoor hij vliegt. Ga lekker vliegen met die zwever onder begeleiding van een instructeur bij die club, je hebt dat vliegtuig immers toch al. En als je de basisbeginselen onder de knie hebt dan kun je altijd nog overstappen naar een brandstof vliegtuig.

Back