Trex 450 - EC135 - Lifeliner 2 - The making off!

Voor het begin van de winter heb ik me voorgenomen om mijn Trex 450 Sport (Super Combo) in een nieuwe jas te steken. Mijn keus was gevallen op de EC135 en die te verfijnen naar een Trauma Heli. Specifiek, de Lifeliner 2 die op het EMC in Rotterdam is gestationeerd.

Het stappenplan:
1: Ombouwen van mijn 450 naar een 4 blads heli (en mee leren vliegen uiteraard);
2: Aanschaf van een rompset en inbouwen van navigatieverlichting;
2a: Eventueel opnieuw spuiten van de romp;
3: Decals opzoeken (google is mijn vriend), printen, lakken, plakken;
4: Heli lakken, raampjes er weer in zetten;
5: Inbouwen van de heli in de romp;

Op dit moment zit ik zo ongeveer bij stapje 3. Omdat ik zoietsnog nooit eerder gedaan heb moet ik heeeeel veel leren, zoals airbrushen, decals printen en plakken, aflakken, afstellen van een 4-blads heli. Ik zal ook een paar plaatjes posten.

Arthur
 
Stap 1: de 4-blads heli

Het leek me leuk om de heli gelijk te voorzien van een 4-blads rotorkop. Mijn keus is gevallen op de ALware 450Size CNC 4 Blades Complete Rotorhead en na veel wikken en wegen heb ik besloten om er stabilisatie in te zetten in de vorm van de Microbeast. Dit omdat ik deze ook op mijn Raptor 50 Titan heb gezet en erg goed te betalen is.

Het origineel:
full


Na de conversie:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stap 2, 2a en 3: De Rompset

Als rompset heb ik de Align set gekocht. Deze is reeds geel, dus ik hoopte dat ik enkel de decals kon verwijderen en nieuwe d'r op te plakken.

De realiteit is iets anders. De kleur is niet helemaal lekker. Ik vind m te donker. Tevens is er boven bij de rotor en op de staart een andere kleur aanwezig, dus dat zou ik dan moeten overspuiten...

De romp:
full


full


Eerst heb ik de decals er afgehaald en de raampjes er af gepeuterd.
Hierna heb ik boven op de romp het grijs helemaal weg geschuurd en op de staart het rood/wit weggeschuurd. Ook het zwart heb ik voor een deel opgeschuurd, maar naar nu blijkt niet goed genoeg (het is onder de werf nog een beetje terug te zien). Daarna heb ik de hele romp gespoten in RAL1016, striping er op ge-airbrushed (niet retro-reflecterend, want ik kon de tape niet vinden op het internet). Tevens heb ik navigatieverlichting er in gezet (dit had ik ook beter later kunnen doen, want ik moet m nog aflakken en daarvoor moet ik alle ledjes eerst afplakken, maar dat zien we dan wel weer). Daarna alle decals geprint en na de blanke lak (fixatie) er op geplakt. Nu rest alleen nog het aflakken en allen klein frutsels spuiten en plakken.
De status tot nu toe:

full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat er goed uit zien :mrgreen:

Hopen dat ht kan vliegen als het weer een beetje mooier wordt...
 
Laatst bewerkt:
kwaliteit align rompset

Op de laatste foto is aardig te zien dat de kwaliteit van de romp niet is zoals gehoopt.

  • De zwarte raamlijst is scheef;
  • Het gele middengedeelte is ook niet helemaal OK;
  • Sommige panel lines zijn vervaagd en bijna niet zichtbaar;
  • Ook kan ik geen echte "schaal" vinden (de hoogte schaal is anders dan de breedte schaal). E.e.a. zal vast voortvloeien uit het feit dat het Align mechaniek er in moet, maar goed....
  • De positie van ramen en deuren is niet correct;
  • De bovenbouw, tegen de rotor aan, is anders dan ik op foto's van de lifeliner kan vinden.
Enfin, het doet niets af aan de feestvreugde. Als ie met 80 km per uur voorbij komt, of inverted, achteruit inzet voor een Cuban-8 zie je dat toch niet, nietwaar?

Arthur
 
Dit is een mooie traumaheli aan het worden zeg!
De puntjes die je opnoemt ga je zeker niet zien of opmerken wanneer die buiten in de lucht hangt. Mijn 500 is niet eens de juiste kleur geel maar dat heb ik nog nooit gehoord van iemand :banana:
full


Ben benieuwd naar je 4-bladservaringen met de beast!

Welke verlichting heb je gebruikt?

Succes verder met de bouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Enfin, het doet niets af aan de feestvreugde. Als ie met 80 km per uur voorbij komt, of inverted, achteruit inzet voor een Cuban-8 zie je dat toch niet, nietwaar?

Arthur

Hoewel ik precies dezelfde filosofie hanteer voor wat betreft schaal details, hoop ik toch echt dat je dat niet meent he? inverted achteruit aanzetten voor een Cuban? Met een schaalromp???? Beetje zonde om dan zulk onrealistisch vlieggedrag te vertonen....:o:D:p;):rolleyes:

Groet, Bert
 
...inverted achteruit aanzetten voor een Cuban? Met een schaalromp???? Beetje zonde om dan zulk onrealistisch vlieggedrag te vertonen....:o:D:p;):rolleyes:

Uiteraard ga ik dit vlieggedrag niet vertonen, al is het om de simpele reden dat ik niet inverted kan vliegen... :D

Weet iemand trouwens of er ergens een betaalbare versie van de Fenestron te vinden is? De versie van Heliartist is me net te duur, maar eigenlijk hoort ie er wel op...
 
Een betaalbare is er niet, ten minste die van heliartist is zo'n beetje de goedkoopste en die werkt niet naar behoren...

Er is een duitser die er een gemaakt heeft die wel werkt en die kost voor een 450:
450: fenestron + regearing + belt - €328 including DHL insured shipping in the EU

Hier kun je er alles over vinden zowel voor de 450 als 500.
500 size EC135 with Heli Roland Fenestron! - RC Groups

Ik vlieg mijn 500 met zwarte hekblaadjes en dan zie je er nagenoeg niets van. Alleen op de grond he :(
 
Ben benieuwd naar je 4-bladservaringen met de beast!

Welke verlichting heb je gebruikt?

Succes verder met de bouw.

Ik vind de MiroBeast uitstekend! Zoals gezegd heb ik m ook op mijn raptor 50 en daar heb ik maar een klein beetje aan de standaard settings (swash gain) hoeven schroeven. Voor het kleinere maatje 450 waren de gain settings aanmerkelijk te hoog, dus die (2 potmetertjes bovenop de Beast) heb ik redelijk moeten reduceren omdat de heli ging hunten op de nick. Wel moet ik er bij zeggen dat ik niet veel meer dan een beetje agressief hoveren en lichte voorwaartse vlucht heb gedaan. De vuurdoop buiten moet nog komen (eerst een beetje rustig weer afwachten). Ook wil ik niet al te veel afstellen omdat ik verwacht dat alle afstellingen opnieuw gedaan moeten worden als de heli in z'n nieuwe velletje zit. In de Hover is ie in iedergeval mooi stabiel. Wat ik wel jammer vind is dat het moment van opstijgen een lastig punt is. De Beast gaat goed aansturen op het moment dat de heli aan de rotor hangt. Zolang er nog pootjes aan de grond zijn lijkt hij onvoorspelbaar. Het advies is dan ook om met optoeren snel het luchtruim te kiezen. Dit bevorderd het "Schaalvliegen" niet echt, want daar wil je toch eerst goed op toeren zijn en mooi rustig wegvliegen.

Overigens heb ik voor de verlichting gekozen voor het setje van Heliartist. Heb geloof ik wel 1 of twee rode ledjes over, maar die kan je gewoon los maken met een stekkertje.

Overigens, zaten die donkere ramen al bij je romp? Die van mij zijn een stuk lichter, maar dat donkere ziet er wel mooi uit (of zijn het geen echte ramen)?
 
Laatst bewerkt:
Dat onvoorspelbare bij opstijgen is een gewenning bij alle FBL electronica. Het belangrijkste is vertrouwen dat de elecronica de heli rechtstandig op laat stijgen, dat doet hij ook altijd echt. Als je zelf gaat corrigeren op de swash dan lijkt hij te willen omvallen en dat doet hij soms ook. Afblijven dus en alleen pitch geven bij takeoff.


Grt, Marco.
 
De beast vliegt zeker goed maar ben benieuwd naar de ervaring met 4 bladskop (of beschrijf je dat ook al hierboven?)
Mijn ervaring is dat je nog steeds redelijk normaal op kunt stijgen ipv in een keer hard omhoog.

Die donkere ramen zijn idd ramen behalve de neuskap niet meer. Die is helaas gesneuveld en deze die er nu op zit is nagemaakt van het origineel. voordeel is wel dat ie nu veel degelijker is nu die van epoxy is.

Hier een filmpje van mijne toen de originele voorruit er nog op zat.
Op zich kun je ook zo opstijgen met een beast of wil je nog langzamer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De beast vliegt zeker goed maar ben benieuwd naar de ervaring met 4 bladskop (of beschrijf je dat ook al hierboven?)
Ik heb extra aandacht aan de fasering van de kop geschonken en na het oplossen van het hunt-probleem, uitstekend gevlogen. De Beast geeft een erg stabiele vlucht met de 4blads. Ik ben d'r vooralsnog erg content mee! Ik zal vanavond even kijken of ik nog een filmpje kan posten van een hoover-vluchtje met de 4blads tijdens ons laatste indoor evenement.
(zie ook op 2.07 minuten hieronder)

Op zich kun je ook zo opstijgen met een beast of wil je nog langzamer?
Ik geloof dat ik toch nog wat meer vertrouwen in de electronica moet hebben! Ziet er strak uit! Ik kan niet wachten totdat ik die van mij mag "loslaten"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok leuk dat ie goed vliegt met 4-blads.
In het begin werd er gesproken dat de combinatie waarschijnlijk niet mogelijk was.

Dat in mijn filmpje is uiteraard met paddles he :-)
Maarja met een beast lukt dat ook om zo op te stijgen..
 
Laatst bewerkt:
De 250 en 450 trillen niet zo erg, bij mij met de 3g hoef ik eigenlijk geen gekke dingen te doen met opstijgen

De 600 (nitro) trilt natuurlijk wel als een gek, daar zie als hij nog op de grond staat dat de 3g wil gaan corrigeren voor een beweging die er niet is..
Oftewel, de swash gaat scheef staan.

Kwestie van wennen, en die swash even met de hand rechtsturen met opstijgen.
Is ie eenmaal los, grote kans dat je nergens last van hebt.
Maar je moet even weten waar je moet kijken om het goed uit te kunnen sturen
 
Stap 4 en 5 (het einde is bijna in zicht!)

Van de week begonnen met de laatste loodjes. Nadat ik van het weekend de schuur helemaal had leeggehaald, uitgestoft, ingeruimd en alles had afgehangen met plastic, kon ik beginnen met aflakken. Ik had nog nooit eerder met een lakpistool gewerkt, maar naar mijn mening is het uitstekend gegaan. Ik heb de romp afgelakt met AUTO CLEAR HS 2K lak en dat is erg goed gegaan.

Al hier de romp die hier aan het uitharden is:
full


en het kapje:
full


Na een paar dagen te zijn uitgehard heb ik de Trex-450 uitgekleed:
full


Vervolgens de heli ingebouwd en de raampjes er ingezet.
Twee dingen die me opvielen:

  1. De geleiding van de achterste swashplate servo stuurstang kon niet in de romp. Hier heb ik dus een uitsparing voor moeten maken in de romp. Je zal het haast niet zien, maar mooi is het niet.
  2. full
  3. Zoals ik al eerder had geschreven is de romp alles behalve symmetrisch en recht. De raampjes gingen er daarom ook erg moeilijk in. Voornamelijk het grote voorruitje is gewoonweg foeilelijk geworden. (Voor nu acceptabel omdat dit sowieso een leertraject is.)
  4. full
Hier dan het resultaat:
full


en met navigatieverlichting aan:

Nu moeten alleen de frutsels er nog op (ruitenwissers, antennes, handvatten en dergelijke)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top