Eerste electro auto, graag advies

Bedankt behave.
Nog al zon behulpzaam iemand heeft mij hier naar gelinkt: digitaalmodeltrein.nl , hier staat de rustler vxl rtr voor 289 euro lijkt me mooi (EDIT: ik zie dat dit inmiddels hier ook een paar keer is gepost)
en dan doe ik het rustig aan met het geld.
Kan ik later wel kijken naar lipo accus en dergelijke

Succes met je afweging tussen de e-maxx en rustler ze zijn wel heel verschillend, maar misschien kun je de rustler wat verhogen en is hij dan alsnog goed voor wat jij wilt of dit goed werkt weet ik niet..
Kom je volgens mij in ieder geval een stuk goedkoper weg
 
Laatst bewerkt:
Al die webwinkels zijn vaak wel heel erg vaag inderdaad, meesten lijken eigenlijk niet zo goed.
Ik zal van te voren wel even bellen als ik hem bij digitaalmodeltrein ga bestellen, tenzij iemand er ervaring mee heeft

Ben een newbie maar 100 euro goedkoper of in de buurt.. dan is de keuze toch snel gemaakt? de meeste dingen die stuk gaan koop je zelf toch gewoon weer?

Had trouwens je post over winkels in friesland gemist, bedankt misschien ga ik daar een keer langs.
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik hem bij digitaalmodeltrein bestellen.
 
Laatst bewerkt:
naja beter langs gaan bij de genoemde sjop, staat niet bekend als een snelle leverancier mbt de spullen, ja hij is wel snel met het aannemen van de euro's maar dan houdt het op ....

suc6
 
Je kan ook even naar Krikke in Groningen. Ben daar een keer geweest toen ik daar in de buurt op vakantie was en onderdelen moest hebben voor mijn Slash. Heel stuk dichterbij dan Hoofddorp.
 
Om weer even :ontopic: te gaan wat betreft keuze's.

De rustler is voor ons een hele fijne beginners auto, en ook vrij stevig.

We hebben hier een paar skatebanen in de buurt en daar maakt mijn dochter ook nog wel eens een aantal sprongen (niet te hard/hoog) zodat de wielen toch los van de grond komen.
Gaan we "wild" rijden bv in bos/zandvlaktes dan worden er wel hoge sprongen gemaakt, maar dat heeft weer de reden dat zand veel "zachter" is dat asfalt/beton

Wat volgens mijn dochter ook een schattig autotje is de mini revo (ook wel merv) genoemd.
Dit is het kleine broertje/zusje van de E-Revo.
 
Mensen, ik heb zowel modeltreinen als de Rustler VXL.
Modeltreinen heb ik al een hele tijd, maar: ik zou nooit een rc auto kopen in een winkel met het accent op modeltreinen.
Ook niet in een webwinkel.
Modeltreinen, daar zit ik al sinds 2000 in (heb hier op zolder een hele baan die nodig stofvrij gemaakt moet worden), is een heel andere materie dan RC modelbouw.
Zij zullen bijvoorbeeld misschien niet eens weten wat een brushless motor precies is want modeltreinen hebben voor zover ik het weet nog steeds koolborstels.

Over mijn Rustler VXL: ik heb hem sinds dinsdag en nog niet vaak mee gereden vanwege het slechte weer.
Wel een voordeel met deze auto is dat hij snel is (aan den lijve ondervonden) en waterdicht is.
Ik heb de 2.4 Ghz versie en borstelloos dus.

PK Model Racing dat is een aanbieding van €361,50 bij een goede modelbouwinkel die alleen professionele rc auto's verkoopt!
Je hebt dan tevens recht op een gratis snellader t.w.v 40 euro (wel er even bij zeggen, ze waren het bij mij vergeten).
Ik heb 10 euro bijbetaald en toen had ik gelijk een Imax B6 digitale lader erbij die ook lipo's kan balanceren (en bij 1s lipo's opladen).
 
Laatst bewerkt:
De xl-5 die ben ik nog niet eerder tegengekomen.. staat ook niet op de officiele traxxas site..
verschil met de VXL? of welke rustler is het beste?

Ik zou zowieos geen nitro nemen, zoals ik aangaf heb ik mn broer met allerlei autos bezig gezien (zelf eigenlijk nooit mee gereden) en kwam tot de conclusie dat ik OF electro of zon grote Baja ofzo wou (geen nitro dus vind het maar stinkspul:P)

Opzich lijkt de rustler VXL me dus mooi, en als ik dan 6 of 700 euro ervoor apart houd heb ik wel een mooi budget om eventuele onderdelen of een accu te halen..

Nou nog even verdiepen in accus en laders en veel van die technische mumbo jumbo is soms toch lastig voor mij :P
EDIT: Die winkel van modelsport lijkt wel vrij compleet, dus ik ga daar denk ik maar vragen welke lader/accu er het beste bij kan.

lol ff :offtopic: de rustler xl-5 staat hartstikke op de officiële traxxas site
 
je kan voor de xl5 gaan omdat die misschien goedkoper is MAAR die heeft een brushed motor die je niet kan onderhouden. wat dat betekent is, dat je die heel goed moet inrijden om problemen te voorkomen en na een tijdje slijten de borstels (onvermijdelijk) en moet je een nieuwe motor kopen (kost iets van 22 euro geloof ik per motor).

Persoonlijk zou ik je aanraden meteen voor de brushless te gaan om de reden dat de motor van de brushless (nagenoeg) onderhouds vrij is en langer mee gaat, en je deze wel kan onderhouden met nieuwe lagers etc.
In de trainings stand rijdt hij niet harder dan de xl-5 en dat is echt prima om te leren. Na een paar keer rijden zet je hem daar toch vanaf :D

Als je wat beter kan rijden wil je wat meer power, en als je van plan bent met lipo's te gaan rijden, dan heb je ook een regelaar nodig met een LVC (die houdt de lading van je lipo's in de gaten en beschermt je accu's als die onder het kritieke spannings nivo komen) en de xl5 regelaar heeft ook GEEN lvc.

Verder zou ik ook eens kijken naar de stampede vxl. Die zit in de zelfde prijsrange en is er ook in 4x4 uitvoering en is voor jouw activiteiten prima geschikt. Als je door gras gaat rijden raad ik je die eerder aan dan een rustler omdat de stampede een grotere bodemvrijheid heeft.
 
@Gifkikkertje 2wd lijkt mij prima, is dat ook een verklaring voor het prijsverschil wel of geen 4wd?

Ik leun nu richting de kant van de rustler vxl, maar ben natuurlijk makkelijk te manipuleren :P

@ Roaldo, Ook bedankt dat je je ervaring met ons komt delen, Modelsport in hoofddorp he? als ik daar eens langsga heb ik wss betere support als dat ik hem online bestel bij traxxas.nl lijkt me (word zowieso online bestellen denk ik)

Iemand nog advies over laders/accus? mooie alles in 1 lader (balancen ontladen en laden toch) met een duidelijk display of die automatisch stopt met laden/ontladen waneer dat klaar is?

In ieder geval bedankt, was zowieso al duidelijk dat dit een leuke en behulpzame community is, verder advies zeker welkom

EDIT: Hoe lang kun je rijden met jou rustler?

Ik bedoel www.modelsport.co.uk
dat is in engeland. daar kun je je spullen veel goedkoper kopen. Ik kan trouwens ca 45 min rijden(en ik rij niet rustig) met 1 5000mah 2s lipo, met de nimh zal het wat minder zijn en de nimh verliest veel power als je ff bezig bent.
 
Verder zou ik ook eens kijken naar de stampede vxl. Die zit in de zelfde prijsrange en is er ook in 4x4 uitvoering en is voor jouw activiteiten prima geschikt. Als je door gras gaat rijden raad ik je die eerder aan dan een rustler omdat de stampede een grotere bodemvrijheid heeft.

daarentegen zijn de vaardigheden van de stampede op asfalt of gewoon een paadje bijster slecht, naar mijn mening. Onbestuurbaar, kan niet normaal remmen en heeft een veel te hoog zwaartepunt. met de nodige aanpassingen kun je dat wel redelijk verhelpen.
 
Ja, maar of je daar ook zo'n auto moet kopen.
PK racing besteld bijvoorbeeld 2 keer per week onderdelen van Traxxas, is mij verteld.
Ik vraag me af of die Digitalemodeltreinen.nl dat ook doen.

Maar goed, laten we weer verder gaan over de keuze van de auto want winkelbesprekingen zijn hier niet toegestaan omdat dit een technisch forum is.
De stampede lijkt mij voor deze TS helemaal niet geschikt omdat de TS toch iets wil hebben wat ook op de weg normaal kan rijden.
Ik denk dat we misschien ook even moeten uitwijken naar de Team Losi 1/10 speed truck als waterdichtheid niet vereist is.
 
@Dudderie, in de VXL zit toch standaard wel een regelaar die de power van lipo's aan kan?
Je hoeft als je met lipo's gaat rijden toch alleen de tandwielen te vervangen door grotere?

EDIT: op Rustler VXL ESC & LVC staat dat de regelaar al goed is.

De VXL is de brushless uitvoering, dus ja (dat zei ik idd).
Maar het heeft niks met de "power van lipo's" te maken.
Lipo's hebbene niet zozeer meer power, alswel meer punch.

Ze geven (ongeveer) evenveel power als nimh's maar nimh's hebben een verloop omlaag van die power naarmate ze leger worden. Lipo's hebben tot een bepaald voltage een stabiel powerniveau tot de spanning onder dat voltage komt en de LVC (low voltage cut-off) van de regelaar inschakelt en je wagen effectief stilzet.

De VXL heeft zo'n LVC, de XL-5 niet. Je kan gewoon met lipo's rijden en de XL-5 maar dan moet je wel een waarschuwings systeem hebben om je lipo's te beschermen (een low voltage buzzer bijvoorbeeld) want als je onder dat spanningsniveau gaat heb je kans dat je lipo's gaan bollen en dan is het (meestal) einde oefening voor je accu's.

Lipo's geven zonder zo'n waarschuwings systeem veel later aan dat ze leeg aan het raken zijn dan nimh accu's en dan moet je meteen stoppen met rijden. Als ervaren rijder is dat best te doen, maar voor een onervaren rijder raad ik het echt af.

Ik merk meestal al zo'n een ronde voor de lvc inschakelt dat mijn accu leeg aan het raken is, maar toen ik net met lipo's begon te rijden werd ik regelmatig verrast door de lvc omdat de accu's in vergelijking met de nimh accu's nog genoeg kracht leken te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Rustler fans, bedankt voor het nog steeds doorgaande advies..

Ik heb gister tot in de laatste uurtjes zitten lezen over van alles en nog wat op het internet.

Ben er nu eigenlijk zeker van dat ik de Rustler VXL ga halen (zowieso brushless)
Gezien het geld dat ik overhoud wil ik ook meteen wat onderdelen halen.
Omdat ik weet dat ik er graag wat niewe/pimp spullen op zal zetten.

Het verhaal over PK racing, waar ze dus duidelijk wel de kennis en mogelijk nodige service in huis hebben mocht dat ooit nodig zijn, ook kwam ik op het gegeven moment bij de site van Toemen terecht, leek me ook wel aardig.

Het idee om er meteen een goede/duidelijke/veilige lipo lader en accu bij te halen spreekt me wel aan.

Zoeits als dit wou ik eigenlijk ook halen: Evolution Aluminium ombouwset - Rustler - Integy tuningparts uit voorraad leverbaar - Toemen Modelbouw
En verdere spullen die zeer aan te raden zijn (dingen die snel stuk gaan of je op het gegeven moment toch wil vervangen) graag tips hierover.

Dit blijkt toch een van de lastigste dingen, de uitleg over lipo op PK racing site was wel zeer handig, ook heb ik hier de sticky gelezen maar die is me toch best technisch en een lang verhaal (toegegeven was niet nuchter)

Als iemand goede suggesties heeft waar ik mijn onderdelen moet gaan halen stel ik het zeer op prijs.
Het lijkt echt een probleem knullige en onoverzichtelijke sites waar ze dan een paar dingetjes hebben die leuk lijken..

Wederom bedankt voor alle reacties echt super :D

Als iemand het leuk vind om te helpen bij het kiezen van wat extra/upgrade parts mag hij me ook toevoegen aan msn als dat makkelijker is
Ik zal vandaag wel weer een tijd rond gaan kijken in ieder geval.


KORTOM DUS: Ik wil hem best halen bij PK Racing, geeft wel een wat geruster gevoel, en ontvang graag tips over welke lader/lipo nice zijn om er dan bij te halen.
 
De stampede lijkt mij voor deze TS helemaal niet geschikt omdat de TS toch iets wil hebben wat ook op de weg normaal kan rijden.

Kijk eens in het stampede topic, daar zijn genoeg mensen die het NIET met je eens zijn. Ik geef toe dat het vorr op de straat rijden een iets hoger leercurve heeft, maar daar staat wel een enorme berg rijplezier op een heel breed spectrum aan ondergronden tegenover.

Op elke ondergrond moet je leren rijden voor je er op kunt rijden. Of dat nou asfalt, gras, grind, modder of de spekgladde vloer van een parkeergarage is.

De rustler is een prima auto en kan op 80% van die ondergronden heerlijk uit de voeten, maar hij komt niet goed door gras omdat ie zich vast rijdt in het gras. Als je door gras wil rijden moet je een hogere bodemvrijheid hebben, en dan heb aan een stampede (in die prijsklasse) een prima auto.

Als je alleen hard en rechtdoor wilt rijden dan moet je hem niet pakken, vanwege dat hoge zwaarte punt, maar laten we dat niet overdrijven, met een beheerst gas/rem vingertje trek ik een stampede net zo snel over de baan als een rustler. Het zit hem allemaal in de controle.

Afijn, ik wil er geen rustler vs stampede topic van maken. Ik heb ze allebei en ze hebben allebei hun sterke en zwakke punten. Ik opperde het maar omdat die optie niet werd genoemd en ik vond dat de TS er zijn voordeel mee kon doen.

Ik vind dat je alleen goed kan kiezen als je ook alle opties worden aangeboden. dus voor iedereen die dit leest en denkt "waar zegt niemand iets over deze of die auto?" ga je gang en voeg het toe :D
 
Back
Top