Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Ja, heb ik wel eens gehad. Dan zit er een los/slecht contact in één van de drie motordraden. Als je hem hebt losgemaakt en opnieuw gesoldeerd heb je het probleem dus al gevonden en verholpen :-)
 
Ja, heb ik wel eens gehad. Dan zit er een los/slecht contact in één van de drie motordraden. Als je hem hebt losgemaakt en opnieuw gesoldeerd heb je het probleem dus al gevonden en verholpen :-)

Wat je zo beschrijft was het idd los contact. Heb ik meerdere keren gehad.
Paar mooie vliegmomenten verspeelt op die manier ;):rolleyes:
 
Wat voor regelaar gebruik je en welke motoren en wat is de stroom bij vol gas?
hoe heb je de motordraden van de regelaar verbonden met de motor?,
je zegt je hebt de regelaar vervangen, was er iets verbrand ?..kon je wat schroeilucht waarnemen?

en of motor/regelaar warm wordt kun je toch vaststellen door aan de grond een paar minuten vol gas te geven

en zoals de andere denken dat het een los contact zou kunnen zijn, dan de oude regelaar er weer aan solderen en testen, dan weet je het zeker
 
Laatst bewerkt:
De regelaar is niet vervangen, alles werkte (onafhankelijk van elkaar gecontroleerd) prima, dus ik heb alles weer als vanouds gemaakt. Gewoon in de gaten houden de volgende vluchten, ik vermoed dat ik toch ergens een los contact heb gehad (of een stukje krimpkous dat net niet helemaal goed afdekte ofzo), er rook ook niets verdacht en de krimpkous van de regelaar was ook nergens beschadigd. We zullen zien..

Motoren: HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-12 Brushless Outrunner 1534kv
regelaars: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable)
props: HobbyKing Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 7x4 / 178x102mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)
adapters: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.0mm motor shaft (collet)

Volgas leveren de motoren ongeveer 400W per twee (kan niet los meer meten) bij een verbruik van ongeveer 22A static WOT. In de lucht zal dat heel veel minder zijn, op 1/3 rondtuffen is net zo leuk en bespaart een hoop "brandstof". Ik heb vanmiddag vóór de motor opspeelde twee vluchten gemaakt direct na elkaar met alleen start en hoogte maken 3/4 gas, de rest minder dan half. Totale motorloop 9 minuten. In beide lipo's ging ongeveer 550mAh terug. En dit is inclusief vijf minuten proberen de motor weer aan het draaien te krijgen dus zal zeker minder dan 500 zijn geweest van alleen de vluchten.

Die 2.25 meter hercules van je, is die niet enorm zwaar? Ik heb het gevoel dat ik wel wat extra gewicht kan gebruiken en denk erover om twee extra 3S2200 lipo's toe te voegen. Ruim 300 gram extra maar wel 4400 mAh, genoeg voor minstens een half uur vliegen.
 
denk erover om twee extra 3S2200 lipo's toe te voegen. Ruim 300 gram extra maar wel 4400 mAh, genoeg voor minstens een half uur vliegen.

lekker hoor een half uur tuffen zonder accu wissel :D denk dat dat gewicht ook geen probleem is voor de herky die gaat gewoon de lucht in .
snel weer wat filmpjes posten he .

cheers !
 
De regelaar is niet vervangen, alles werkte (onafhankelijk van elkaar gecontroleerd) prima, dus ik heb alles weer als vanouds gemaakt. Gewoon in de gaten houden de volgende vluchten, ik vermoed dat ik toch ergens een los contact heb gehad (of een stukje krimpkous dat net niet helemaal goed afdekte ofzo), er rook ook niets verdacht en de krimpkous van de regelaar was ook nergens beschadigd. We zullen zien..

Motoren: HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-12 Brushless Outrunner 1534kv
regelaars: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable)
props: HobbyKing Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 7x4 / 178x102mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)
adapters: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.0mm motor shaft (collet)

Volgas leveren de motoren ongeveer 400W per twee (kan niet los meer meten) bij een verbruik van ongeveer 22A static WOT. In de lucht zal dat heel veel minder zijn, op 1/3 rondtuffen is net zo leuk en bespaart een hoop "brandstof". Ik heb vanmiddag vóór de motor opspeelde twee vluchten gemaakt direct na elkaar met alleen start en hoogte maken 3/4 gas, de rest minder dan half. Totale motorloop 9 minuten. In beide lipo's ging ongeveer 550mAh terug. En dit is inclusief vijf minuten proberen de motor weer aan het draaien te krijgen dus zal zeker minder dan 500 zijn geweest van alleen de vluchten.

Die 2.25 meter hercules van je, is die niet enorm zwaar? Ik heb het gevoel dat ik wel wat extra gewicht kan gebruiken en denk erover om twee extra 3S2200 lipo's toe te voegen. Ruim 300 gram extra maar wel 4400 mAh, genoeg voor minstens een half uur vliegen.

los contact zou kunnen....
22A per motor dus , ja en of het echt veel minder is in de lucht heb ik niet vast kunnen stellen met mijn elogger, zat maar verschil in van 10% .

mijn 225cm te zwaar, ja hij is iets te zwaar de andere die hem gebouwd hebben zitten rond de 4,4kg met 2 maal 4000mah lipo's en ze hebben een vast achterstuk.
ik gebruik 2 maal 5000mah lipo's en wegen samen al 800gram plus nog de ontvanger accu zit ik rond de 1Kg, het achterstuk is bij mij afneembaar ( te kleine auto haha) , heb hem 2 maal geverfd en hier en daar teveel multiplex gebruikt waar het ook balsa had kunnen zijn, aldoende leert men ;)

we zijn nu bezig met een hercules van 410cm spanwijdte, gaat +/- 19kg wegen.
(ps die van 540cm spanwijdte weegt 25kg)
 
Laatst bewerkt:
Nee, 22A per twee motoren (per twee aan een lipo, kan dus helaas niet onafhankelijk meten) maar zoals gezegd was dit static WOT (vleugel in de hand) en een run van 5 seconden. Tijdens de paar keer dat ik de logger mee naar boven heb genomen is het verbruik (per twee motoren dus) nog nooit hoger geweest dan 14A.
 
Nee, 22A per twee motoren (per twee aan een lipo, kan dus helaas niet onafhankelijk meten) maar zoals gezegd was dit static WOT (vleugel in de hand) en een run van 5 seconden. Tijdens de paar keer dat ik de logger mee naar boven heb genomen is het verbruik (per twee motoren dus) nog nooit hoger geweest dan 14A.

ja je had het over 400W per 2 motoren , je bedoeld dus 220W per 2 motoren
dat je na 9 minuten vliegen een lipo maar 550mah ontladen hebt zou inhouden dat je gemiddeld een stroomverbruik hebt gehad van 3,7Amp voor 2 motoren, dit lijkt me erg weinig

en vreemd dat jij 22A statisch meet en maar 14A in de lucht, ik zal
mijn hercules nog eens meten met de elogger van EagleTree

heb je de trekkracht bij vol gas eens gemeten en hoe zwaar is je hercules(spanwijdte 180cm ) inclusief de 2 lipo's?
 
Laatst bewerkt:
Haha dat doe ik ook wel hoor :D
Alleen is het soms wel prettig dat je ongeveer weet hoe lang je kunt vliegen voor je je lipo's sloopt. Vooral de exemplaren die ik in de Herky gebruik (Mystery) die komen van ebay en daar heb ik toch al niet heel veel vertrouwen in...

jaccies, de trekkracht kan ik nog niet meten, vogende week ga ik mijn thrustmeter bouwen, de spullen zijn al binnen. RTF weegt de Herky 1820 gram en met een beetje wind merk je dat best wel. Aan de andere kant is het (op mijn door bomen en gebouwen omheinde veldje) hoog aanvliegen, onder 60 graden aanduiken, twee meter boven de grond horizontaal trekken, gas eraf en binnendrijven. Dat hoef je met een zwaarder toestel vast niet te proberen ;)

De thrust heb ik niet gemeten maar berekend aan de hand van de specs van de motor met een 7x4 prop, dan zit je in theorie rond de 550 gram thrust per motor, dus ruim 2 kilo. In de praktijk zal het eerder 450 zijn, helemaal verticaal lukt niet (kan ook door de belabberde lipo's komen dus) hoek van 75 graden is wel de max.
 
Haha dat doe ik ook wel hoor :D
Alleen is het soms wel prettig dat je ongeveer weet hoe lang je kunt vliegen voor je je lipo's sloopt. Vooral de exemplaren die ik in de Herky gebruik (Mystery) die komen van ebay en daar heb ik toch al niet heel veel vertrouwen in...

Dan moet je zo'n ding aanschaffen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V2
In combinatie met deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System Temp/Amp add-on

Kun je je exacte verbruik zien op een schermpje. Je weet hoeveel je erin pompt, landen bij 90% van dat en je zit altijd goed.
Vlieg langer per batterij dan ieder ander op de club, omdat het kan ;)
En omdat ik geen Funjet heb die minimaal 300 KM/h moet gaan
:mrgreen:
 
Hoezo? Combineer zelf ook gaat prima.

b

Of toch maar DX8 kopen ;)

Klopt doe ik ook, geen probleem alleen zorgen dat de antenne van je 2,4Ghz ontvanger minimaal 10cm van de Quanum antenne verwijderd is
Alleen ik heb nog de versie 1 van Quanum , mAh kan ik dus niet meten
ik wacht op versie 3 die binnenkort uitkomt

Voor je lipo's levensduur ontlaad ze niet meer dan 80%
 
Haha dat doe ik ook wel hoor :D
Alleen is het soms wel prettig dat je ongeveer weet hoe lang je kunt vliegen voor je je lipo's sloopt. Vooral de exemplaren die ik in de Herky gebruik (Mystery) die komen van ebay en daar heb ik toch al niet heel veel vertrouwen in...

jaccies, de trekkracht kan ik nog niet meten, vogende week ga ik mijn thrustmeter bouwen, de spullen zijn al binnen. RTF weegt de Herky 1820 gram en met een beetje wind merk je dat best wel. Aan de andere kant is het (op mijn door bomen en gebouwen omheinde veldje) hoog aanvliegen, onder 60 graden aanduiken, twee meter boven de grond horizontaal trekken, gas eraf en binnendrijven. Dat hoef je met een zwaarder toestel vast niet te proberen ;)

De thrust heb ik niet gemeten maar berekend aan de hand van de specs van de motor met een 7x4 prop, dan zit je in theorie rond de 550 gram thrust per motor, dus ruim 2 kilo. In de praktijk zal het eerder 450 zijn, helemaal verticaal lukt niet (kan ook door de belabberde lipo's komen dus) hoek van 75 graden is wel de max.

trekkracht van toestel kun je makkelijk meten met een digitale gewichtmeter : 22LBs/10Kg/5g DIGITAL LUGGAGE FISHING PORTABLE SCALE ( op ebay voor +/- 5Euro)
touwtje om de stabilo en meten.

en flaps helpen wel voor afremmen , die hebben sommige op de club ingebouwd op de 225cm herc

mijn herc van 180cm :Gewicht 2200 gram (incl lipo van 5000mAh), trekkracht gemeten met digitale gewicht meter : 1900gram , verticaal lukt ook niet ,zo'n 75 graden wel

en ik twijfel (3,7Amp voor 2 motoren) nog steeds aan je stroomverbruik van je lipo's ;) LOL
 
Laatst bewerkt:
...en flaps helpen wel voor afremmen
Grofweg klopt die uitspraak wel, maar technisch "remmen" flaps niet maar vergroten ze de lift, waardoor langzamer gevlogen kan worden.
Een vliegtuig afremmen resulteert in een overtrek.
 
trekkracht van toestel kun je makkelijk meten met een digitale gewichtmeter : 22LBs/10Kg/5g DIGITAL LUGGAGE FISHING PORTABLE SCALE ( op ebay voor +/- 5Euro)
touwtje om de stabilo en meten.

en flaps helpen wel voor afremmen , die hebben sommige op de club ingebouwd op de 225cm herc

mijn herc van 180cm :Gewicht 2200 gram (incl lipo van 5000mAh), trekkracht gemeten met digitale gewicht meter : 1900gram , verticaal lukt ook niet ,zo'n 75 graden wel

en ik twijfel (3,7Amp voor 2 motoren) nog steeds aan je stroomverbruik van je lipo's ;) LOL

5 euro? Je bent afgezet :D ik heb maar 3 dollar betaald :D
Flaps kan ik wel gebruiken (twee ailerons servo's) maar of het echt nodig is.. Ik kan het altijd een keer proberen.

Ik zal vanavond eens een static run doen per twee motoren en meten op kwartgas..
Ik denk erover om wat hoogteroer op throttle mee te mixen, vooral bij landingen merk ik dat als je gas mindert de neus flink omhoog wil. Met een beetje hoogteroer down worden de laatste meters misschien iets stabieler.

Wat voor merk is die 180 cm? 2200 gram klinkt als een hoop gewicht.. Hoewel ik niet twijfel aan of het toestel het hebben kan overigens.
 
je kan ook je ailerons op een schakelaar toewijzen en ze door het schakelen naar beneden laten komen .
of te wel je ailerons als flaps gebruiken zoals ze met motorzwevers ook vaak doen .
misschien moet je dan ook wat up in mixen op je hoogteroer .

ik zeg zo maar wat hoor , als het nergens op slaat moet je het ook zeggen hoor ! ;)
 
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met "twee aileron servo's" :) werkt op de DLG's perfect (al hebben die natuurlijk wel enorme rolroeren.. Blijft fascinerend vliegen!)

Alleen gaat door een deflectie van de rolroeren de neus van het toestel normaal gesproken omhoog en heb je dus hoogteroer down nodig ;) het is al geprogrammeerd in de zender dus een kwestie van uitproberen (op een meter of dertig) de eerstvolgende vlucht.

Vandaag lag er ook een briefje van TNT, morgen komen ze nog eens. Hopelijk de nieuwe romp voor de mustang, dan kan die ook weer de lucht in :D
 
Bij strip-ailerons (dus over de volle lengte van de vleugel) werkt dat prima. bij gewone ailerons niet.
Het deel wat als flap naar beneden staat overtrekt het eerst. Dat wil je niet aan de tips hebben want dan valt het toestel heel naar over een tip weg. Echte flaps zitten dan ook altijd tussen romp en rolroer, niet aan de buitenkant.

Bij zwevers met gewone ailerons worden die NOOIT naar beneden gezet maar juist omhoog. Alleen zijn het dan geen spoilers maar flaps.

Als je het niet snapt of gelooft raad ik je aan op veilige hoogte eens te proberen wat er gebeurt. Je zult (niet prettig) verrast worden :-)
 
Back
Top