Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In boten worden accu's gebruikt waar het woord 'Marine' of 'Marina' op staat... Is gewoon een accu die standaard is maar dan alleen 3x zo duur :mrgreen:
 
In boten worden accu's gebruikt waar het woord 'Marine' of 'Marina' op staat... Is gewoon een accu die standaard is maar dan alleen 3x zo duur :mrgreen:
Uit de tijd dat ik bij Radio Holland zat, weet ik dat bootaccu's aan extra veiligheidsvoorwaarden moeten voldoen. Dat de gemiddelde burger een normale loodaccu gebruikt, moet hij weten. ;) Alleen als er wat gebeurt kan de verzekering moeilijk gaan doen.

Daarnaast zijn gewone loodaccu's minder geschikt voor "huishoudelijk" gebruik op schepen, zoals verlichting, televee etc. Door de lage belasting en weinig trillingen ontstaan luchtbellen bij de platen en worden die aangevreten. De kwaliteit van de accu gaat dan rap achteruit. Hiervoor worden dus semi-tractie accu's gebruikt. Dat zijn de veel duurdere GMA/AGM of gel-accu's. Voordeel is dat die volledig gesloten zijn en geen gas lekken, beter bestand zijn tegen diep ontladen en met hogere stromen geladen kunnen worden.

Start-accu
Een start-accu is in hoofdzaak bedoeld om een voertuig te starten. De accu is erop gemaakt kort een hoog Amperage leveren.
Dit type accu is niet geschikt voor een langdurige contstante energievraag, de accu zal anders te ver ontladen. Hierdoor wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur en dit zal de platen in de accu aantasten. Als dit gebeurt is de accu vrijwel direct kapot! Een start-accu zal doorgaans niet verder ontladen dan 20%.
Dit type accu's is met name geschikt voor starten van verbrandingsmotoren in auto's, vrachtwagens, motoren,

(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle accu of licht accu genoemd. De accu is erop gemaakt langdurig te voorzien in een contstante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreed. Hoevaak een accu kan opladen en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen" van een accu. Hoe hoger dit vermogen is, hoe langer de accu meegaat.
Een "vol" tractie accu kan ook tot 80% ontladen maar heeft een hoger cyclisch vermogen. Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.

De opgegeven capaciteit in Ampere/uur is de theoretische capaciteit die een accu kan leveren onder vastgestelde omstandigheden bij een opgegeven gebruik. De belangrijkste hiervan zijn de temperatuur, 21 graden celcius, en een ontlading die zodanig is dat 80% ontlading pas na 20 uur wordt bereikt. Een accu wordt als "leeg" beschouwd wanneer hij niet meer dan 80% van het opgegeven voltage kan leveren onder bedrijf. Dus is het verbruiksvoltage 12 Volt dan wordt de accu als leeg beschouwd wanneer het voltage onder de 9,6 volt komt terwijl hij stroom levert.

Toepassingen voor een (semi-)tractie accu kunnen zijn een rolstoel, scootmobiel, intern transport en hoogwerkers, maar ook als servicebatterij in caravan en boot.
 
Laatst bewerkt:
Nog een probleem op een boot is het aarden, iets met elektriciteit op de romp (stalen boot) en water gaan niet samen :nooo: lost het metaal van op :yes:

De broer van een collega is gespecialiseerd in dat werk, één van de weinigen in nederland.
 
Stiekem toch, ik heb vanmiddag op kantoor een aantal links van toko's die gewoon 24V accu's verkopen opgezocht. Zowel normale loodzuur en calcium accu's als GMA traktieaccu's. :yes: Het gebruik als 24V en dan parallel zoals gebruikt wordt in boten wordt afgeraden. Sterker nog, er wordt geadviseerd 6V accu's te gebruiken. Reden is makkelijker verkrijgbaar en bij uitval eenvoudiger als deel te vervangen.
Yep ,heb ook niet lope legge zeggen dat ze helemaal niet bestaan,alleen vallen deze accu's niet onder de noemer normaal cq regulier gebruik.
 
Nog een probleem op een boot is het aarden, iets met elektriciteit op de romp (stalen boot) en water gaan niet samen :nooo: lost het metaal van op :yes:

De broer van een collega is gespecialiseerd in dat werk, één van de weinigen in nederland.
Is simpel op te lossen door massaloos te instaleren ,dat wil zeggen het motorblok niet als centraal massa punt te gebruiken maar elke afnemer een eigen massa te geven.Tevens is het nodig om 1 of meerdere anodes te monteren op de romp.
Het gebruikte matriaal van de schroef is ook een bepalende factor.
 
Nog een probleem op een boot is het aarden, iets met elektriciteit op de romp (stalen boot) en water gaan niet samen :nooo: lost het metaal van op :yes:

De broer van een collega is gespecialiseerd in dat werk, één van de weinigen in nederland.
Yep, alle lampjes en zo op rubbers voor een galvanische scheiding. Nu kan het zonder die scheiding lang goed gaan zolang je maar geen walstroom aansluit waardoor een potentiaalverschil ontstaat. Dan is alles waar een aansluiting met de stalen romp zit, zo weggerot (letterlijk weggevreten door corrosie, dat kan echt binnen een paar dagen heel heftig gaan).
Zelfde probleem krijg je op plaatsen waar twee verschillende soorten metaal elkaar raken. Daar ontstaat een potentiaalverschil en vindt elektrolyse plaats. Valt er gewoon een gat in. Ook zout water kan invloed hebben op stalen (of aluminium) rompen en onderdelen. Daarvoor gebruiken ze anodes (laagste potentiaal, zeg maar de minpool) die sneller opgevreten worden en zo de rest "beschermen".
 
PS er bestaan ook 220 volt accu's ,niks voor het veld?

Wij hadden in Purmerend altijd constant 12V op het veld, dmv een generator die een pack met (ik meen 12 losse accu cellen) 12V voorzag van stroom. Deze dus oplaadde en zodoende konden we via WCD's op het veld altijd 12V weg pakken.

Nu was ons veld wel een afgesloten veld, dus voor het veld van de ACH is het niet handig denk, om zoiets blijvends te plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top