een halve duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 17 apr 2011.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Waar ik het moet posten geen idee
    maar dit is een semi sub dus een half ondergedoken boot

    eerst wat uitleg over het project

    een firma dat aan landmeten op het water doet had mij gecontacteerd om eens met hun te komen praten en te kijken wat de mogelijkheden waren binnen de grenzen van de modelbouw
    om een boot te ontwerpen die hun apperatuur zou kunnen transporteren op het water
    het zou gaan om een 10 kilo aan materialen
    van sonar tot gps toestellen
    daar ik nog de romp had liggen van de door theo ontworpen thypoon had ik deze mee genomen om te laten zien wat ik aan mallen had dat dit gewicht kon dragen

    er werdt besloten om een catamaran te bouwen maar ik moest de romp 4 vm ophogen omdat ze het niet zagen zitten wat het draag vermogen van de rompen aan zou gaan

    daar ik reeds wist dat twee van deze rompen voldoende zou zijn heb ik dan door mark er maar een randje laten op lijmen om toch aan hun verwachtingen te voldoen
    zoals later blijkt was dit niet nodig geweest

    hier een paar foto's van zovere dat er reeds drie helften klaar zijn
    en nadat de vierde klaar is kan er begonnen worden met het inpolyesteren van de elektronica en motor steunen (aluminium )

    hier de vorderingen
    [​IMG]
    hier zie je er eentje uit de mal en eentje dat er juist was ingeschilderd
    krijg je ook meteen een idee hoe de bakken zijn gemaakt waar de mallen op/in zitten vast gemaakt

    [​IMG]
    hier een eerste drijftest
    met drie klinkers in een helft van een romp kom ik zeker aan 10 kilo drijf vermogen

    [​IMG]
    en hier staan de rompen tegen elkaar en het wordt heel wat boot

    buiten dat deze boten geen duiktank hebben worden hier alle principe's van een duikboot ingebouwd
    stuur stang doorvoeren van norbert dus waterdicht
    een lipring op de as en vet in de as
    waterdichte toegangs luiken waar er maar eentje van open moet om de accu te vervangen
    10 amp Nmh accu's voor militair gebruik (snel op en ontladen)
    400 gr per cel

    voor vervolg blijf lezen
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    leg me eens uit hoe je

    "landmeten op het water".

    doet.
    Lijkt me heel moeilijk of je moet op de Waddenzee zijn.
    Hydrografische diensten zijn er toch al heel lang?
    En die hebben hun eigen schepen om het water in kaart te brengen.
    En daar hebben ze geen semi boot voor nodig.
    In Nederland heeft Rijkswaterstaat en de Marine schepen hier voor.
    Zowel grote schepen als console schepen.
    En ik kan me niet voorstellen dat een halve duikboot iets kan meten.
    Als hij 30 meter van de kant is zie je hem al bijna niet meer.
    En hij licht veel te laag op het water.
    En als het een beetje waait of er komt een boot voorbij zeg dan maar dag met het handje.

    Hein
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Hein

    tja maar er zijn beekjes en andere waters die ook in kaart moeten gebracht worden en dan kunnen die grote schepen daar dus niet op
    zo ook op een kiezel winning is een kleine boot handiger dan dat ze een grote boot moeten laten komen

    en dan nog ze willen zo een boot dan lever ik die
    de klant is koning LOL

    gr raf
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    mooi project.
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    hebben ze daar in België bij "Rijkswaterstaat" dan geld voor zo een project.
    Wat gaat zo iets kosten?
    Let ook wel op dat de regelaars goed zijn he.
    Hier duurt zo iets jaren voor dat er gebouwd zou kunnen worden.
    Zal in België toch wel het zelfde zijn?

    Als ik zie hoe lang het duurt voordat jullie een regering krijgen dan zal dit toch ook even een tijdje duren.
    En waarom doen ze het niet via de ruimte telescopen?
    Via Google is toch ook alles al gefotografeerd van uit de lucht?
    Dan hoef je het ook niet meer de rivieren en sloten in kaart te brengen.


    Hein
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2011
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het is een privé firma en hebt dus niets met rijkswaterstaat te maken
    geld werdt meteen over gemaakt dus dat is lekker werken.
    borstelloze motoren en robbe regelaars
    de boot mag per motor 2 amp trekken want hij moet het een 4 uur uithouden op de accu
    alleen wat de snelheid betreft moeten we nog zien hoe deze romp met deze motoren gaat lopen
    daar komt dus een test van op het kanaal (zuidwillems vaart)

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2011
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo
    vandaag de laatse romp in de mal gesmeert
    gelukkig is het mooi weer zodat dit buiten kan gebeuren want andersd was er eentje niet tevreden met die stank
    nu na de eerste laag fijn weefsel nog twee lagen dikker glasdoek
    dan afwerkings weefsel voor de stekeltjes te vermeiden als je der binnen in moet aan werken
    en dan beginnen met de verstevigings stutten en de verbindings blaken
    en dan hopen dat alles goed tesamen houd

    gr raf
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    nog aan het bootje bezig
    [​IMG]
    hier een drijf proefje

    deze romp heeft een extra drijf vermogen van 13.694 gr
    daar gaat een 10 kilo van over blijven nadat de accu er in staat
    ze vroegen 10 kilo op de catamaran als extra drijfvermogen en ze krijgen er 20 dus ik ben lekker binnen de gevraagde spec . gebleven
    want ik ken dat met zulke mensen
    10 kilo dan kan 15 kilo ook en zitten ze direct aan de 20 kilo LO

    nog de andere kant klaar maken

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2011
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    geen reclame maken voor opties die niet werken :confused:
     
  10. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    die raf.

    die bouwt ook van alles.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja ik had die mal nog liggen en er zijn maar twee boten van gemaakt
    zonde van zo een mal om deze te laten rotten zonder er iets mee te doen
    na wat aanpassingen met boetseerklei kon de mal dus nog gebruikt worden voor deze boot
    en na het uitwassen en verwijderen van de klei is de mal weer prima in orde om er duikboten uit te trekken

    ze staat nu terug in de rek tussen de andere mallen
    er moet alleen een nieuwe boeg voor gemaakt worden want deze die er nu aan zit is verkeerd

    gr raf
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    grrrrrrr de motoren die ik wil hebben zijn nog niet leverbaar
    robbe heeft een hele serie nieuwe motoren en de motoren voor in deze boot zullen maar eerst einde dit jaar tekoop komen
    ze zetten ze wel al op de site met alle spec. er bij

    dus gaan we voor een ander type maar deze maakt wat meer toeren dan ik zou willen
    de oudere motoren hebben een minimum spanning nodig van 10 volt de nieuwe generatie kan reeds met 7 volt overweg zonder de ampere's de hoogte in te jagen

    het is de bedoeleing om het verbruik zo laag mogelijk te houden om met de 10 amp accu toch minstens een uur of 4 te kunnen varen
    dus 2 amp verbruik per motor want er zitten twee accu's in
    eentje per romp

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2011
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,

    waarom heb jij altijd problemen met de motoren?
    Koop gewoon de motor die leverbaar is.
    Dan weet je wat je hebt.
    Of zet er 2 Maxon of Faulhaber motoren in.
    Die gebruiken hééééél weinig.
    Maar kosten wel wat meer dan dat wat jij wilt.
    Ik heb ze ook in mijn boten zitten al jaren!

    Hein
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Hein

    de falhaber en maxxon kunnen niet op tegen de motoren die ik er wil inzetten
    voor langzame vaart zijn de max en falhaber ideaal maar deze boot moet snel naar zijn test plaats kunnen varen om daar langzaam zijn metingen te kunnen doen

    en laat nu net die nieuwe motoren van robbe daar uitermate geschikt voor zijn
    het is nu geen probleem met de motoren maar met de levering of verkrijgbaarheid er van
    ik vind het stom om ze reeds online te zetten van robbe en dan vertellen dat ze nog niet leverbaar zijn
    konden ze beter wachten tot ze leverbaar waren

    wat er nog met de motoren aan gaat is het gewicht van de mee te nemen accu's
    een cel weegt 400 gr als ik er dus 10 moet zetten verlies ik 4 kilo draag vermogen
    en heb ik verdeelt over de twee rompen nog maar 18 kilo draag vermogen over

    dit is geen boot zoals een gewone boot
    een gewone boot maakje en balast je tot de waterlijn en zo blijft die boot tot je hem afschrijft

    deze boot heeft een laad vermogen van 18 kilo en dat kan dus verschillen van 1 kilo tot de max 18 kilo
    en toch moet hij presteren met die 18 kilo of hij maar 1kilo mee heeft

    dit is eigenlijk een echte werk boot waar mee gewerkt gaat worden
    daarom moet alles 5 maal steviger uitgevoerd worden dan bij een model boot
    de motor spant komt in 5 mm aluminium die wordt ingelamineerd met polyester met glasvezels (gekapt glas)en is over gedimensioneerd om voldoende koeling te kunnen geven aan de motor
    de aan uit schakelaars zijn van het type dat je gebruikt om in huis de verlichting aan te zetten dus ook lekker groot en zo is alles extra stevig in deze boot

    gr raf
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    heb je al eens ooit een motor gehad van Faulhaber of Maxon?
    Zoek het je maar eens op op internet.
    Lees maar eens op de pagina's waar ik de link van gezet heb.
    En vergeet dan jouw Robbe speelgoed motors ten opzichte van deze motoren maar
    Precisieaandrijvingen en -systemen maxon motor - producent van precisieaandrijfsystemen. Het productaanbod is breed: gelijkstroommotoren, borstelloze motoren, planetaire overbrengingen, tandwieloverbrengingen, servoversterkers, positieregelaars, posi
    Faulhaber elektromotoren: DC borstelmotor datasheets
    En je kunt nog veel verder selecteren op naam hoor.

    Hein
     
  16. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    is het anders een idee om eens buiten europa te kijken voor die moters ?
    misschien dat ze daar al wel leverbaar zijn
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    ik heb reeds twee van die motoren in de kriekzitten gehad (lees de postings maar eens door)
    deze voldeden in die boot ook niet ;geen power op de prop en haast geen snelheid
    en ze draaiden altijd in volle belasting
    dan twee motoren (480) met vertraging was ook een flop doordat ze enorm stroom vraten
    dan twee motoren van norbert ;brushelles maar ze liepen niet vanzelf aan wel bleef het verbruik binnen de perken
    maar ja je kon er niet van opaan dat de motoren begonnen te draaien

    nu zitten er twee robbe brushelles in en deze doen het dus wel goed
    proefvaart moet nog gebeuren maar ze lopen vanzelf aan en verbruiken ietsje meer dan die motoren van norbert

    de proefvaart dient alleen om te zien hoe snel de boot vaart de motoren hun verbruik is reeds onder belasting gemeten

    in de skip zit een falhauber motor en daar ben ik dus ook te vreden van
    maar nu ik met die BL motoren begonnen ben vind ik die toch net iets beter

    ook als er voor die onderzoeks boot iets uitvalt (motor regelaar )dan heb ik binnen de dag een vervanging en dat is met die maxxon en falhauber motoren niet zo

    het is een boot die betrouwbaar moet werken en haast iedere dag inzet baar zijn
    daarom zit er een 4 mm as in met een as buis van 8 mm
    zodat er extra veel olie in kan
    aan twee kanten zit een lipring anders loopt de olie er uit
    demotor spant komt in aliminium om zo de motor van extra koeling te voorzien
    eventueel met een extra propeller op de achterkant van de motor om een lucht stroom IN de romp te forceren

    een hele constructie die op sommige plaatsten afwijkt dan we gewoon zijn
    nu maar hopen dat de koppelingen het uit houden (raboeshe)

    gr raf
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    sorry dat ik het schrijf, maar je verhaal komt wel erg wazig over.
    Wat gaat er nu kapot aan een Faulhaber of Maxxon.
    In mijn 206 zit al 22 jaar een gebruikte Faulhaber en in de Skipjack al 18 jaar een Maxxon en nog nooit een probleem gehad.
    Kracht en snelheid genoeg, ik heb de 206 en Skipjack terug geregeld naar 40% vermogen op de zender omdat bij beide boten de motor veel te sterk en veel te snel is anders.
    Máár, en nu komt het, je motor en schroef moeten wel bij elkaar passen!
    Dat is bij echte boten zo en bij modellen ook.
    En bij jouw Skipjack is de verhouding niet goed en dat weet je!
    En dat zal bij jouw Krick ook wel zo zijn.
    Trouwens de regelaar heeft niets met de motor te maken, die is gewoon van Norbert, Robbe of Graupner.

    "geen power op de prop en haast geen snelheid
    en ze draaiden altijd in volle belasting".

    Kom met dat verhaal over deze motoren maar niet in Keulen op de ponton bij Olaf.
    Die komt niet bij van het lachen als je zo iets verteld.
    Of je kunt wel eens spontaan zwemles krijgen, als je ze al lachend op de schouders kloppen.
    Dit is toch geen 1 april mop he?

    En er valt me nog een ding op,

    "het is een boot die betrouwbaar moet werken en haast iedere dag inzet baar zijn
    daarom zit er een 4 mm as in met een as buis van 8 mm
    zodat er extra veel olie in kan".

    Waarom extra véél olie?
    Bijeen boven waterschip???
    Let wel op het milieu.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2011
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hein jij en ik weten wat een boot inhoud
    bij de minste hapering of als er iets niet lekker loopt gaan we met de boot naar de werk plaats en gaan kijken wat er verkeerd is
    deze mensen weten nog niet hoe ze een accu moeten laden
    sleutel in het contact en rijden zo moet het 1 jaar blijven werken tot hij voor nazicht terug bij mij binnen gaat komen voor onderhoud
    daarom olie in de as met lipringen
    ze willen een belastbare boot voor 10 kilo maar ze waren reeds bezig om er als voeding voor de laptop en andere apperatuur een auto accu op te monteren ?????
    daarom die 8 kilo overschot aan drijf vermogen
    want ik weet zeker dat ze die 10 kilo nooit gaan aanhouden
    jij vaart met je boot geen 300 dagen per jaar 5 à 6 uur per dag en ik ook niet
    deze mensen willen dit wel kunnen doen dus voldoende reserve accu's en laders
    bezie het als een buldoser zi moet die boot gaan werken
    ik kon ook twee jets inbouwen maar dan dacht ik als ze in ondiep water gaan varen dag propellers door het aangezogen zand
    en de combinatie met de keerkleppen is voor hun ook niet zo eenvoudig
    en dit alles moet in een pickup kunnen gegooit worden en blijven werken

    gr raf

    en 1 april zijn we reeds voorbij dus het is geen grap
     
  20. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    is het niet een idee om de propellers in een tunnel te zetten, geen jet, maar toch de propellers 3/4 in de boot?
     

Deel Deze Pagina