Castle creations Phoenix HV 80A ontploft?

gisteren begaf spontaan mijn cc 120hv het :( Ik hoop dat 1 groep eruit ligt zodat ik er nog een 80hv kan maken, anders gaat hij in de container.....

Ik hoop dat je er meer plezier van hebt dan ik :)
 
Als je hem binnen het jaar geleden gekocht hebt kun je hem als garantiegeval inleveren, sowieso staat in de beschrijving dat je een CC regelaar nooit weg moet gooien maar altijd terug moet sturen zodat ze deze kunnen fixen, anders krijg je denk ik tegen een gereduceerd tarief een nieuwe...
 
3 jaar oud, niet veel gebruikt. Nieuwe hoef ik niet, ik vertrouw ze toch niet, is niet de eerste die het begeeft. Nieuwere software ging alleen maar minder lopen, ook geen goed teken. En voor gereduceerd tarief heb je 2 turnigy's ;) Daar heb ik meer vertrouwen in :)

Ik fix hem zelf wel indien mogelijk maar iemand mag hem ook gratis komen ophalen :)
 
Puntje bij het paaltje denk ik dat de regelaars onderbemeten zijn voor die heli's. In de startpost staat het al 'die regelaar moet kunnen voor niet-3D'.. maar vervolgens ga je er abrupt 13 graden pitch mee trekken.. dat valt dus onder 3D.

De CC regelaars hebben wel een over-current bescherming, maar die kan ook maar tot een beperkt punt ingrijpen. Als je ineens springt van 30A (ik verzin maar iets) naar 200A, dan gaat dat te snel voor dat mechanisme om nog te kunnen ingrijpen.


@Tadango: als er één 'groep' uitfikt, kun je de regelaar niet meer gebruiken, ook niet als 80HV.. hij heeft altijd alle drie de fases nodig, en het is erg onwaarschijnlijk dat er uit elke fase 1 FET uit is.
 
Ja maar de 120HV van mij heeft 3 parrallele groepen met elk 3 fases ;) Printjes zijn gestapeld en parrallel doorverbonden, ieder een eigen condensator en uitgangen. Van 2 zou ik ook een 240HV kunnen maken :)
 
Puntje bij het paaltje denk ik dat de regelaars onderbemeten zijn voor die heli's. In de startpost staat het al 'die regelaar moet kunnen voor niet-3D'.. maar vervolgens ga je er abrupt 13 graden pitch mee trekken.. dat valt dus onder 3D.

Probleem alleen is dat ook de 120HV en 160HV weleens opfikken op een 700size heli.
Maar bijvoorbeeld ook de 80HV op een 550/600 size.

Het is niet duidelijk waar het probleem in zit en ook van Castle krijg je weinig of niks te horen.

Het kan misschien ook aan de motoren liggen. Kontroniks hebben soms moeite met scorpion motoren maar in een aantal gevallen lag dit aan de soldering van de motorconnectors. Alleen een Kontronik schakelt uit, een CC vliegt in de fik.
 
gisteren begaf spontaan mijn cc 120hv het :( Ik hoop dat 1 groep eruit ligt zodat ik er nog een 80hv kan maken, anders gaat hij in de container ...
De overlevende FETs kunnen ook een forse tik meegekregen hebben. Ik zou ze allemaal vervangen, als dat zinvol is prijstechnisch, i.p.v. ze anders arrangeren.
 
Ik meet de groepen ook goed na en kijk gewoon of er nog iets bruikbaars uit te halen valt. Zoniet dan weg ermee
 
Ik hoorde van de week iemand deze regelaars "Castle Cremations" noemen. Nou maar hopen dat mijn 85HV geen problemen gaat geven. Bij iemand bekend of er met dit type ook brandproblemen zijn? :schrik:
 
Denk eerder dat helivliegers zichzelf beter moeten informeren over welke stromen hun setup onder bepaalde omstandigheden trekken. Als je een 80A regelaar koopt en je gaat daar kortstondige pieken van bv. 150 A+ uit trekken, moet je niet miepen als het kapot gaat..

Eerlijk is eerlijk, bv. Kontronic heeft dat beter geregeld. Maar die zijn ook behoorlijk duurder.
 
Mijn splinternieuwe 700E viel anders ook uit de lucht na 2 min. hooveren...

Reden: CC 120HV... kapot

Ik stuur hem natuurlijk op, maar als je leest hoevéél er uitfikken, ik ga op zoek naar iets anders!
 
Hoeveel stroom liep er?

Hij was volledig stock, met 3g vervangen door een Beastx.

Het aansluiten van de accu nadien, om hem proberen uit te lezen, resulteerde
in een enorme knal en 2 gesmolten deansstekkers...:halfrobot:

- Kabels waren zo kort mogelijk gehouden,
- software goed afgeregeld met de pclink
- de Service advisory gecheckt.

Deze is gewoon zonder aanduidbare reden opgefikt!
 
Deze is gewoon zonder aanduidbare reden opgefikt!

Dat weet je dus helemaal niet. Je bent er 2 minuten mee gaan hoveren zonder iets te meten.

Het kan natuurlijk best hoor, en als blijkt dat de CC regelaars er bij bosjes uitfikken op heli's, dan zegt dat óók iets, echter, in onze hobby zie je imo té vaak dat spullen worden afgebrand ('castle cremations') terwijl het probleem toch écht bij de eindgebruikers zitten die het spul verkeerd monteren (bv koeling), verkeerd instellen of verkeerd belasten.

Heli's zijn ook een zware belasting, mogelijk dat CC daar bij de specificatie van e.e.a. onvoldoende rekening mee gehouden heeft. Ik gebruik zelf een CC80 HV op een 2m F3A kist en ondervind daar verder geen problemen mee, maar de max stroom die ik trek komt dan ook hooguit op 100A uit. Misschien dat het meer 'vliegtuigregelaars' zijn?
 
Dat weet je dus helemaal niet. Je bent er 2 minuten mee gaan hoveren zonder iets te meten.

Het kan natuurlijk best hoor, en als blijkt dat de CC regelaars er bij bosjes uitfikken op heli's, dan zegt dat óók iets, echter, in onze hobby zie je imo té vaak dat spullen worden afgebrand ('castle cremations') terwijl het probleem toch écht bij de eindgebruikers zitten die het spul verkeerd monteren (bv koeling), verkeerd instellen of verkeerd belasten.

Heli's zijn ook een zware belasting, mogelijk dat CC daar bij de specificatie van e.e.a. onvoldoende rekening mee gehouden heeft. Ik gebruik zelf een CC80 HV op een 2m F3A kist en ondervind daar verder geen problemen mee, maar de max stroom die ik trek komt dan ook hooguit op 100A uit. Misschien dat het meer 'vliegtuigregelaars' zijn?


De regelaar zat ook bij de kit, er word dus wel verondersteld dat het allemaal OK is...
Ook de ICE 160A fikken uit, die hebben normaal gesproken een ruime marge!
De 3G is vervangen door een BeastX, die dus minder stroom opneemt.

Accu's zijn 4000mah 40C, 510kv motor en stock align servo's.
Ik ging een opmeting doen, maar kreeg gewoon geen kans...
 
Wat ik al zei, blijkbaar doen deze dingen het niet goed op heli's, maar je doet een uitspraak die je dus niet hard kunt maken, je weet het domweg niet, want je bent nooit aan de meting toegekomen. Het zijn allemaal aannames.

Wel slecht van CC dat die dingen er op heli's zo vaak uitfikken.
 
Back
Top