EVO 180 SE Flybarless

Je kunt linksboven de schakelaar aanzetten en dan met het wieltje spelen. Daarmee kun je een "maximale hoogte" instellen. Misschien daar even mee spelen en kijken of je dan de heli wat makkelijker in de buurt kunt houden.

Moet ik maar eens kijken hoe dat werkt en tot welke hoogte je deze in kan stellen. Vanmiddag ondervonden hoe hoog dit kreng wil:D
 
wat ik niet wist is dat deze evengoed nog best groot is.
op de beurs leek hij zo klein.
het was eigenlijk de bedoeling dat ik er mee in de huiskamer ging vliegen.
maar goed misschien koop er wel een kleintje bij voor binnen :D.

Moet zeggen dat wanneer je deze heli ziet staan denk je, valt wel mee maar in de lucht stel ik mijn mening snel bij. Waarschijnlijk door de moeilijkheidsgraad wordt deze voor je gevoel groter.

heb net even op het veldje gevlogen.
er stond meer wind dan gister maar het ging goed ben nu een beetje aan het oevenen om met de neus naar mij toe te hoveren, dus anders om sturen en denken.
phoe he dat is best lastig als je moet nadenken. zeker met een heli als je niks doet licht hij op de grond dus constand van links naar rechts met die stik.
naar voor en achter gaat het wel automatisch :D.
nu nog links en rechts.
dat zal wel even duren voordat ik daar aan gewend ben.
8 tjes draaien ging toch nog niet zo goed, rondjes gaat beter omdat je de roer maar 1 kant op hoef de doen.

Het spiegelbeeld denken heb ik gelukkig geleerd met mijn Nine Eagle Pro en zou de EVO/Robbe hier ook mee terug kunnen halen en ook wel gedaan maar de spanning is bijna te snijden. Wat ik merk is dat wanneer je rudder geeft naar voren de neus gelijk richting de grond gaat en of de staat richting de grond. Fantastisch mooi om te zien en oko de power die erin zin, doch verschrikkelijk spannend:D

dus lekker wezen vliegen weer 1 keer een lichte crach maar geen scahde.
ik vlieg hier met hoog gras van ongeveer 40 cm hoog :D.

Waaruit bestond je lichte crash dan? Mijn crash bestaat uit het omvallen bij een landing en dit geeft volgens mij vrij weinig schade.

enne geen wd40 gebruiken alleen olie bij de hobbyshop hebben ze het wel.
wd40 maakt het plastic zwaker (na een langere tijd).

Goed dat je dit vermeld, had anders zo kruipolie gebruikt

nou vliegze en we horen de knikkende knieen van je tegemoed ;).

gr Sander.

Als het weer het toelaat ga ik morgen weer met knikende knietjes en een onregelmatige hartslag richting het veldje. Wanneer ik deze heli alsnog kwijtraak daar hoog in de heldere hemel/ruimte ander zonnestelsel, ga ik toch maar eens serieus kijken voor een trainingskruis.:D

Wanneer het dan nog niet gaat, ga ik definitief simmen
 
Moet zeggen dat wanneer je deze heli ziet staan denk je, valt wel mee maar in de lucht stel ik mijn mening snel bij. Waarschijnlijk door de moeilijkheidsgraad wordt deze voor je gevoel groter.

Mijn (prille) ervaring is dat dit komt door de rotoren op volle snelheid. Mijn 120SR en helemaal mijn CX3, toch best kleine helies, voelen ineens veel groter aan door het imposante geraas van de rotoren. Laat staan zo'n 400 klasse van jou.

Wel knap dat je gewoon gaat vliegen, ondanks wat wind. En zo te horen loopt het steeds goed af ook ;)
 
Mijn (prille) ervaring is dat dit komt door de rotoren op volle snelheid. Mijn 120SR en helemaal mijn CX3, toch best kleine helies, voelen ineens veel groter aan door het imposante geraas van de rotoren. Laat staan zo'n 400 klasse van jou.

Wel knap dat je gewoon gaat vliegen, ondanks wat wind. En zo te horen loopt het steeds goed af ook ;)

Gelukkig is dit niet een 400 klasse:D
Deze is net een 1/2 mm kleiner dan de 250 klassen van chow.
De totale lengte van deze heli is 42,5 cm.

Wat dat betreft zijn mijn vorderingen nog niet eens zo spectaculair:D

Van wat ik heb gehoord en vernomen van Chow schijnt de Blade 400 heel mooi en stabiel te vliegen.... volgens ervaringen met de sim.
Deze hadden ze ook staan bij de rc shop B&F model maar dat gaat toch nog even duren eer ik zo ver ben.;)
 
Staar je niet blind op de Blade 400, volgens een aantal reviews is ie niet echt RTF en moet je er flink wat aan afstellen alvorens je er mee kan gaan vliegen.
Overigens zijn vrijwel alle 450's ook niet echt RTF tenzij de winkelier hem voor je invliegt ;)
En geloof me, een sim is toch echt heel anders dan de werkelijkheid, sim is ter bevordering van je stickgevoel en om dingen uit te proberen.
Als je 4 dezelfde heli's in een sim uitprobeerd zul je zien dat ze alle 4 heel anders aanvoelen, en in het echt voelt het dus weer helemaal anders aanvoelen!
 
Staar je niet blind op de Blade 400, volgens een aantal reviews is ie niet echt RTF en moet je er flink wat aan afstellen alvorens je er mee kan gaan vliegen.
Overigens zijn vrijwel alle 450's ook niet echt RTF tenzij de winkelier hem voor je invliegt ;)
En geloof me, een sim is toch echt heel anders dan de werkelijkheid, sim is ter bevordering van je stickgevoel en om dingen uit te proberen.
Als je 4 dezelfde heli's in een sim uitprobeerd zul je zien dat ze alle 4 heel anders aanvoelen, en in het echt voelt het dus weer helemaal anders aanvoelen!

Klopt natuurlijk helemaal. Ik had het ook over de Blade 400 sim en niet de real version. Neemt niet weg dat ik in de sim een heli niet in de lucht kon houden een paar dagen geleden en na een paar uur oefenen de heli nu een volle minuut in hover kan krijgen. Dan heb ik de wind staan op 1.8 km per uur..
Ook kon ik de cyclic rechts bij het opstijgen niet voor elkaar krijgen en lukt dit nu wel. Ik vlieg ook niet alleen de Blade 400 in de sim. Pak ook wel andere modellen maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Verschil zit hem met name in de "felheid" die per sim model verschilt. De KDS 450 voelt wat feller aan namelijk. En de Walkera 4#3 die je apart kunt downloaden is helemaal nerveus. En hoe ze het model uiteindelijk noemen is voor mij ook niet zo relevant. In mij sim voelt de Blade 400 ongeveer aan zoals m'n Walkera in het echt. Het naar links uitbreken wat de Walkera doet bij opstijgen heb ik in de sim aangepast zodat het model waar ik mee oefen dit ook doet.
Dus zodra het trainingskruisje binnen is ga ik met wat meer vertrouwen ook m'n Walkera hoveren. Ik heb in korte tijd veel extra stickgevoel kunnen krijgen zonder de kosten van schade.
Net weer half uurtje gesimmed en ik begon met een hover van 20 seconden. Nu ben ik inmiddels al over de minuut heen en ik stop alleen maar omdat ik moe wordt van de spanning. Zet hem dan even aan de grond.. Even korte break en weer een minuut zonder op lipo's te letten.
 
Staar je niet blind op de Blade 400, volgens een aantal reviews is ie niet echt RTF en moet je er flink wat aan afstellen alvorens je er mee kan gaan vliegen.
Overigens zijn vrijwel alle 450's ook niet echt RTF tenzij de winkelier hem voor je invliegt ;)
En geloof me, een sim is toch echt heel anders dan de werkelijkheid, sim is ter bevordering van je stickgevoel en om dingen uit te proberen.
Als je 4 dezelfde heli's in een sim uitprobeerd zul je zien dat ze alle 4 heel anders aanvoelen, en in het echt voelt het dus weer helemaal anders aanvoelen!

Dat is nu mijn gevoel ook alleen jij hebt dit nu even voor mij verduidelijkt:D.

Het is voor rmij net als met deze FP. Ik wil deze heli leren vliegen zonder de sim en de ervaringen die daarbij horen. Naar mijn insziens creëer je een hele andere ervaring wanneer je van te voren gaat simmen en de verschillende heli's uitprobeerd. Je kan inderdaad simmen zodat je met een FP zo het grasveld op kan en deze gelijk kan hoveren. Door de relatiefe lage kosten voor reperatie van een FP doe ik deze ervaring liever op in de praktijk.

Uiteraard begrijp ik enrespecteer ik een ieder die het op een andere manier doet, iedereen heeft zijn eigen leercurve en neemt zijn eigen ervaring mee.

Wanneer ik deze FP goed genoeg kan vliegen om over te gaan op een CP dan zou ik deze kunnen laten opstijgen. Voordeel hierbij met de sim is dat je bij twijfel eerst gaat oefenen en dat in de praktijk voortzet. Helemaal al geschikt om bij elke nieuwe actie de sim erbij te pakken en leren wat je wilt leren en het gevoel darbij te verkrijgen en deze om te zetten naar de praktijk. Persoonlijk wil ik mij nu nog niet blind staren op een simulator. Dit zou alleen een goede aanvulling kunnen zijn wanneer ik vind dat ik geen vorderinge meer maak. Maar dit is uiteraard ook weer een persoonlijke mening van mijn kant en niet voor iedereen van toepassing.
 
idd door de wind van de bladen klinkt het best heftig.
en omdat hij flybarless is is hij toch wat zenuwachtig.
dus ik ben toch best veel aan het corrigeren.
dit geeft niks want het went snel, en reageert ook goed op de beweging van mijn zender.
hij word hier alleen 3x zo groot van ;).

enne pheter de crash bestond uit het verkeert om denken.
ik was met de neus naar mij toe aan het hoveren.
en ja je raad het al de heli ging naar links dus moest ik ook naar links sturen alleen ging de knupel naar rechts :rolleyes:.
oeps...
dus daar kwam ik 40cm hoog gras tegen
alles om de rotor en tailrotor gewikeld. haha zag er best grapig uit vliegend gras.
en ook een leuk geluid... ratatatatatata maar dan heel snel :D.

enne ik en mijn broer hebben iets uitgevonden...
mijn broer heeft de zelfde robbe als ik gekocht op de beurs (nee geen 2 voor de prijs van 1, wel een hoop korting)
als ik mijn zender aan zet en dan zijn heli maakt hij verbinding met mijn zender.
en kan ik met zijn heli vliegen.
en andersom ook.
alleen als er al een verbingding is met de heli dan kan de andere pas zijn zender en heli aan zetten.

we hebben het gelijkertijd geprobeerd en dan kies de heli zelf een zender, of de zender de heli.

dus mocht je iemand kennen die de zelfde zender heeft even opletten.
want als de heli er vandoor gaat omdat een andere zender hem oppakt...
hier kwamen we toevalig achter omdat ik gas gaf en mijn broer een vlinke klap van een blad kreeg van zijn heli omdat ik hem opgepakt had.
de klap was goed hard dat leide tot een diepe snee in zijn arm van ongeveer 1cm diep en 4cm lang :shock:.

nou is mijn broer 197cm lang en een kleine 110kilo dus hij kan gelukig tegen een stootje:D.
dus een plijster was voor hem voldoende hahah.

dus we schroken hier best van dat zo'n klein copertje toch best gevaarlijk is.
en zeker als de zender en heli's met elkaar kunnen werken wat wij eigenlijk niet verwachte van 2,4Ghz.
ik vond het ook al vreemd dat ik heli niet moest binden voor de eerste keer bij gebruik.

nu weten we ook waarom.
dus voor iedereen die met deze heli's en zenders vliegen let op de binding van je heli.

de heli had geen schade..

gr Sander.
 
Wat een killer heli's, zou je bijna niet denken maar het is wel logisch dat je zulke verwondingen hieraan kan oplopen. Nu weten we ook gelijk waarom kleine kinderen hier niet mee moeten spelen.

Hoop dat je broer hier niet zoveel last meer van heeft.
Het is inderdaad oppassen dat je niet iemand anders tegenkomt met dezelfde heli, voor je het weet ben je hem kwijt.
Door de ervaring van een ander komen we heel veel te weten.

Dit is ook een reden dat ik niet ga vliegen wanneer daar kinderen op het veldje aan het spelen zijn. Het zal je maar gebeuren dat je de heli kwijt raakt en een kind aan de bladen rijgt. Krijg je de koude rillingen van.
Mijn kinderen kijken wel eens even mee maar die moeten verplicht achter mij staan. Staan we ook nog 5 m van de heli vandaan. Als ik de heli kwijt raak, kijk ik eerst waar mijn kinderen zijn en weet in principe wel waar mijn heli zich bevindt en dan hangt hij vaak hoog in de heldere lucht.

Gelukkig heeft de helicopter de lichte crash in het gras overleefd. De motertjes hadden ook verbrand kunnen zijn.

Nu heb ik net de RC shop even benaderd met betrekking tot het smeren van de lagers en draaiende onderdelen.
Hij vertelde mij dat je beter niet teveel kan smeren, daar dit stof aantrekt en niet goed is voor de tandwielen en lagers. Lagers hoefde niet persé ingesmeerd te worden.
Ik weet niet wat jullie ervaringen hier mee zijn en of het noodzakelijk is om de lagers in te smeren? Ik heb geen enkel idee. Er zit voor mij wel een kern van waarheid in dat smeermiddel/olie wel vuil, stof en zand aantrekt en ook niet goed is voor de onderdelen, wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ook een overduidelijk overcorrectie.
ipv dat de bladen recht naar boven hangen, hing deze na de correctie helemaal naar links waardoor de heli 90 graden is gedraaid. Volgens mij is er op zo'n moment geen redden meer aan.
 
Dit wil ik dus het liefst voorkomen dat het mij niet gebeurd.
Toch moet ik er rekening mee houden.
Zelfde heli, merk Robbe flybarless. Moet nu nog niet aan denken.

[URL="
- Robbe Arrow Plus (Walkera CB180D) Outdoor Crash[/URL]
Nou dan heb je mazzel, dit is de versie met flybar ;)
En die vielen nog wel eens om, ging onverwachts wegdrijven en was dan meestal ook niet meer te houden.....
Heb ik met de V200 serie nog niet meegemaakt! :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk hier eens na en vooral opletten wie de piloot is........ en dan loop ik te zenuwen?
Heeft welliswaar een flybar maar toch.

[URL="
- WALKERA CB180D REAL FLIGHT[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wil ik dus het liefst voorkomen dat het mij niet gebeurd.
Toch moet ik er rekening mee houden.
Zelfde heli, merk Robbe flybarless. Moet nu nog niet aan denken.

lmBVkkTyySQ[/media] - Robbe Arrow Plus (Walkera CB180D) Outdoor Crash

Dat was een hele aardige stuiter... wel een "scheisse" waard.

Lijkt mij toch dat het niet verstandig is om te trainen bij zo'n betonnen binnenplaats. Zelfs als je heli omvalt en je meteen de throttle sluit heb je hier al grote kans op schade.

En inderdaad, alles met ronddraaiende bladen levert een potentieel gevaar op. Zo heb ik geleerd de throttle-hold van de zender te gebruiken als ik klaar ben met vliegen en de accu wil loskoppelen. Laatst bij het loskoppelen van de accu van de CX3 ging het keycord aan de throttle hangen waardoor vakkunding mijn knokkels even op de proef werden gesteld. Niks gebeurd maar zette mij wel aan het denken... stel dat dit carbon bladen waren van een 450 serie... :!: Dus ik leer mij nu de throttle-hold aan te zetten bij loskoppelen van de accu, zelfs met de mSRen de mCX om het als standaard te gaan zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk hier eens na en vooral opletten wie de piloot is........ en dan loop ik te zenuwen?
Heeft welliswaar een flybar maar toch.

[URL="
- WALKERA CB180D REAL FLIGHT[/URL]

Nah, dan ga jij er staan met je zender en ondertussen achter de schutting staat er een vlieger die daadwerkelijk de heli bestuurd. Een Szabo ofzo.. Dan film ik wel en ben je gelijk de man op Youtube :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nah, dan ga jij er staan met je zender en ondertussen achter de schutting staat er een vlieger die daadwerkelijk de heli bestuurd. Een Szabo ofzo.. Dan film ik wel en ben je gelijk de man op Youtube :cool:

Zal hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren maar dat weet ik niet zeker. Het zou zo maar kunnen. Neem het wel met een korretlje zout maar vind het leuk om te zien:D
 
Fijn dat jullie je bezig houden met de veiligheid!
Vlieg nooit in het bijzijn van andere mensen, en jij bent altijd de piloot en dus verantwoordelijke!
Van het weekend breekt er spontaan in de lucht een rotor blad doormidden, heli in de prak, maar ook zijn been... toch een paar hechtingen....
Dus, wees altijd voorzichtig en kijk van te voren of er mensen of dieren in de buurt zijn! ;)
 
Back
Top