Rainbow schaal 1:19

de gegevens van het model zijn:
schaal 1:19
lengte: 209cm
breedte: 33cm
diepgang: 26cm
mast lengte: 270cm
max. zeil opp.: 2.5m2
waterverplaatsing: 26kg

het model heeft 5 electronische winches en 2 met de handbediend voor de stagen.



:schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik:

Ik kom het nu voor het eerst tegen (eigenlijk een schande:D) maar idd dit is werkelijk waar ONGELOFELIJK wat een meesterwerk heeft u daar staan.....:worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship:
overigens is het orgineel ook een ONWIJS MOOIE boot hoe lang is die boot ??(het niet het hele topic gelezen)/?

maar echt
RESPECT
 
Deze week niet veel opgeschoten.
De plannen voor het dekhuis waren veranderd.
Het hout op het dekhuis wordt nu breede mahoni delen met bruine naden inplaats van teak met zwarte naden.( even rustiger)
Dus het hout eraf frezen en nieuw plaatsen met bruine naden.( veel werk)
Ook de geleidingen zijn veranderd, nu niet er onder, maar ernaast
De gleuven voor de geleiding zijn met een 1 mm frees gemaakt.
De proxxon MF70 freesmachine werkt echt geweldig.
Ook de gleuf voor de houten handgreep in het luik gefreest met een 2mm frees.
Hierin past precies de handgreep.
oude situatie ( teak)

nieuwe situatie (mahoni)



 
Laatst bewerkt:
Weeral prachtig gedaan Jan. Met alle respect voor jou werk en ik begrijp dat je het echte model zo natuurgetrouw mogelijk wil nabouwen.... maar qua (persoonlijke) smaak vond ik het eerste dekhuis véél mooier... dat doet natuurlijk geen afbreuk aan jou werk maar ik persoonlijk was bij de teak versie gebleven ;)
 
Weeral klasse Jan, om te oordelen of het nu beter is zou een foto van het totaal beeld beter zijn .
Veronderstel dat je kajuit in hoogglans vernis word afgewerkt.
 
Net als Dennis vond ik de teak versie mooier maar omdat er al zoveel latjes van teak zijn vind ik het een goede keuze om het met mahonie te doen.
Maar weer mooi gedaan.

Groet,
Nick
 
Het blijft toch weer kunst met een grote K. :worship:
Over de gebruikte houtsoorten:
Zoals ISOLA al gezegd heeft: met een overall-plaatje zouden we het beter kunnen beoordelen.

groet, Martin
 
Weeral prachtig gedaan Jan. Met alle respect voor jou werk en ik begrijp dat je het echte model zo natuurgetrouw mogelijk wil nabouwen.... maar qua (persoonlijke) smaak vond ik het eerste dekhuis véél mooier... dat doet natuurlijk geen afbreuk aan jou werk maar ik persoonlijk was bij de teak versie gebleven ;)

sluit ik me bij aan.... maar idd dat is kwestie van smaak.
Evengoed wel weer onwijs knap gedaan, ga zo door zou ik zeggen :D;)
 
Overigens wel opvallend dat de latten op de kuipbanken wel tot een punt eindigen.
Terwijl de deklatten zo netjes met afgeknotte punten in de zaagtand midden lat eindigen.
Zelfde geldt voor de deklatten buiten om tegen de kajuit en kuiprand.
Als opdrachtgever zou ik dat niet accepteren, maar dat is mijn smaak.
 
even een oveall plaatje en ik heb tijdens de foto even het dekhuis met wasbenzine nat gemaakt om wat duidelijkheid te krijgen.
De andere foto's zijn van een zusterschip "Hanuman".
Daar zie dat de deklatten gewoon onder de "Stoep" en kuiprand doorlopen tot de rand van de banken in de kuip ( hier zijn ze niet vertand)







 
Laatst bewerkt:
Zoals ik veronderstelde, blinkend mahonie dekhuis en kuiprand als contrast op het lichtere dek, dat is het helemaal Jan :thumbsup:
 
Weer een paar moeilijke delen afgemaakt.
De prisma's voor het daglicht in de boot zitten nu in het dek.
Deze zijn van RVS met plexiglas en zitten als eenpatrijspoort in het dek verzonken.
Ook de louvre's voor in de kajuit zijn gefreesd.
Met de proxxon MF70 kun je dit gemakkelijk frezen, de lamellen zijn 0.8mm dik met een ruimte van 1mm ( 1 mm frees gebruikt)
Deze kunnen nu gewoon van binnen in de sponningen worden verlijmd.











 
Jan, ik ben voor het eerste een dek aan het inleggen met latjes, maar ik zie dat ik nog een boel kan leren...
De virtuele hoed gaat diep af! Prachtig!
 
De bouw gaat nu wel iets langzamer.
Het schip heeft toch veel details die moeten worden aangebracht.
Deze week de railing bussen in het dek verlijmd.
Dit zijn bussen van een grote connector waar de pennen stevig in passen( dus verwijderbaar bij het zeilen)
De voorste bussen bezitten ook een connector voor de navigatie verlichting.
De wincher zijn nu ook definitief klaar om tw orden getraald en worden gespoten in de grondverf.
De water opvangbakken langs de verschansing zijn geplaatst en de wierroosters en zinkanoden zijn in de romp aangegeven.
Het laatste zijn de luikjes waarachter de water en brandstof inlaat zitten.
Volgende week alles padeys en tracks maken en boren in het dek








 
Back
Top