Rainbow schaal 1:19

@Jan, heb ademloos zitten kijken naar de foto's over het leggen van het dek. Super! Als ik alle moed bij elkaar geraapt heb, begin ik er zelf misschien ook nog 'ns aan. Groet, Eric.

Ziet er weer super mooi uit jan! :) Hoe bouw je eigenlijk? Vanaf tekening, uitzetten en maken of meet je vanuit je model en maak je dat?

Stevie,
ik heb enkele sumiere tekeningen en veel foto's van het zusterschip "Hanuman".
Deze is door dezelfde ontwerper gemaakt.
Ook heb ik foto's van de bouw.
Ook op internet zijn veel foto's te vinden en er zijn toch wel aardig wat boeken in omloop.
Hierdoor kan ik met de ervaring die ik heb, toch wel een precies schip ervan maken.
Steeds malllen maken en zelf tekeningen maken.
Er zal wel regelmatig wat in de vuilnisbak geraken als het niet klopt, maar dat is alleen maar goed als modelbouwer.

UPDATE!!
Het dekhuis is bekleed met mahoni.
Aan weerzijden en aan de voorkant zit nu ook de "stoep" met RVS imbus bouten als sloten van de luiken.
Nu is het voorste deel van de opbouw aan de beurt. Het ventilatie gedeelte.
Deze wordt nu ook met mahonie bekleed en tevens het resterende dek met oregonpine.
Ook wordt de kuiprand nu gemaakt.
De vorm is gemaakt van een strook aluminium met aan weerzijden een laag mahonie.
Hieroverheen komt een laag mahonei-fineer wat al met kokend water is voorgevormd.

Om hout of polyester op aluminium te ljmen gebruik ik Araldite 2013.
Dit is een metaal kleurige epoxylijm, en wel natuurlijk het aluminium en hout opruwen.

De kuiprand is gemaakt en geplaatst
De rand is gelijmt op het dek en met 1mm messing pennen door het dek bevestigd.
Nu is het ventilatiehuis aan de beurt.
Het dek is al belegd met dekplanken en het venthuis met stoep wordt uit delen mahoni geplaatst. De delen worden net als op het orgineel gemaakt, zodat je goed de overgangen ziet.
De lange balk die het dek afscheid met het middelste gedeelte wordt tussen de dekplanken gelijmd voor de stevigheid.
Het wordt al wat.!!!

Jan,

zou je nu willen stoppen met al die foto's ja? Ben al jaloers genoeg ondertussen hoor !! ;)

Echt schitterend... Als ik ooit weer tijd en plaats heb om aan zo'n project te beginnen, weet ik in elk geval al waar ik inspiratie kan opdoen...

J-Class

Hallo Jan,
Prachtig, prachtig! Ik bewonder je gevoel voor details en natuurlijk de afwerking van het schip als geheel. Hoop dat het super gaat varen...
J-Class , op schaal of 1:1, blijft toch een beetje een "uniek schip".
Succes met de afbouw, m.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
UPDATE!!
Even weer een paar foto's.
Vorige week even met het model op de werf geweest, om het geheel te bekijken.
Heel verhelderend gewerkt, maar wel weer enkele weken meerwerk wegens wijzigingen.
Het dek van het dekhuis krijgt geen teak dek zoals ik heb, maar moet eraf en met mahoni worden belegd, dat krijg je als je gelijk met het orgineel meebouwd.
Er moeten wat meer versnellings knoppen worden bijgedraaid en nog wat kleine zaken.
De tros-ogen door de verschansing gemaakt van aluminium om afbreken te verkomen, tevens het staggat aangepast.
Ook deze week ook een begin gemaakt met het draaien van de winches in diverse maten, er moeten er 16 stuks komen, dus ben aardig op weg.
Door deze winches komen de schaoten naar buiten te lopen, zodat dit orgineel lijkt.
De puinhoop bij de draaibank is wel kompleet.
Ook de zender ( robbe Fc-28 ) volgebouwd met een 2,4Ghz zendmodule; genuamodule; een multiswitch en schakelaars, moet toch ook gebeuren.

een wijziging in de foto's nu zijn de winches aangepast.
De bovenkant moest een flattop worden.

Laatst bewerkt:
:schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik: :schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik:

Ik kom het nu voor het eerst tegen (eigenlijk een schande:D) maar idd dit is werkelijk waar ONGELOFELIJK wat een meesterwerk heeft u daar staan.....:worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship:
overigens is het orgineel ook een ONWIJS MOOIE boot hoe lang is die boot ??(het niet het hele topic gelezen)/?

maar echt
RESPECT

Back