Rainbow schaal 1:19

update
Nu de Rainbow gespoten is kan er worden opgebouwd.
Eerst het dek nog 4 lagen lak gegeven, om daarna alles in het dek vast te zetten.
De winches zijn met zilverzand gestraad, waardoor ze mat werden, hierna met matte lak bespoten, en waar ze lijken nu zilvergrijs geanodiseerd.
De electronisch zinkanodes op de romp geschilderd.
De noodschroef geplaatst( er moet een verstelbare schroef in komen, maar dat later)
Het dekhuis is nu ook afgelakt (4 lagen)en klaar om de ramen te plaatsen.
De luchtbollen bij de mast zijn geplaatst even als de glazen prisma's in het dek
De luchtbollen aluminium geschuurd en glans gelakt ( hierdoor lijkt het net geborsted RVS) kunnen voor het zeilen naar beneden worden geschroef, zodat er geen schaat achter kan blijven hangen.

Laatst bewerkt:
Een voorbeeld van perfectie, tot in de kleinste detais.
Denk dat je het zonde gaat vinden deze te laten varen ;).

Een voorbeeld van perfectie, tot in de kleinste detais.
Denk dat je het zonde gaat vinden deze te laten varen ;).

neen hoor, gewoon zeilen, maar wel uitkijken met vervoer en langs de kanten ( betonnen randen )
Een vaarmodel mag gerust mooi worden, uiteindelijk ben je modelbouwer en wil het mooiste maken.
Het varen is dan bijzaak.

VAKANTIE VOORBIJ!!!!!!

De bouw gaat weer verder.
Deze week de voetrailing geplaatst op het dek.
Deze bestaat uit een 2mm rondhout waarover verzilverde busjes zijn geschoven.
Hierin aan de onderkant een gaatje van 1,2 mm waarin een aluminium pen is gelijmd.
Dit staat dan op het dek met daartussen een rvs ring van 1,2 mm.
Dus dit 180 keer doen ( ik wordt niet gek horrrrrr)
Ook de wincher definitief geplaatst en nog iets donkerder gespoten, zodat het geborsteld RVS lijkt.
De winches bij de mast ook nog even door het dek een doorvoer gemaakt voor het hijsen der zeilen.
Ook de bedienings knoppen ( bestaande uit afgedraaide RVS schroefjes) geplaatst.
Ook de luchters op de "stoep"en op de voorste koekkoek geplaatst.
De luchters op het dek rond de mast kunnen voor het zeilen naar beneden worden geschroefd.
Dit weekend maar weer even met het maken van de elctronica.
Er moet nog een magneetswitch en een speedswitch worden gemaakt en geplaatst.

Hier zaten we op te wachten Jan ;), dat is weer af.
Een vraagje met wat heb je de stoel bekleed, om het contact met de romp zo vriendelijk mogelijk te maken ?

Rene

dit is mijn werkstoel, die is met isolatie buis bekleed wat voor verwarming word gebruikt, zeer goedkoop bij de bouwmarkt.
Voor de defintiefe stoel die wat mooier moet zijn, plak ik zacht tapijt op de randen waar de romp op ligt.
De stoel zal waarschijnlijk 12 mm dik multiplex worden.
Hier zaten we op te wachten Jan ;), dat is weer af.
Een vraagje met wat heb je de stoel bekleed, om het contact met de romp zo vriendelijk mogelijk te maken ?

Afgelopen week de elektronica gemaakt en geplaatst.
De vaartregelaar is er een met 3 fets en een microprocessor die ik zelf kan instellen.
slowstart, power start of lineair,max puls, min puls, cut off bij storing.
De spanningsverdubbelaar om de 7,2 volt naar 14 volt om te zetten voor de motor, de magneetswitch , waarbij de reedcontacten net onder het dek komen te zitten en je ziet ook de UBEC voor de 5 volt te maken voor de ontvanger en latere processor om het geheel makkelijker te besturen.
nu kunnen de lieren ook worden aangesloten en op de zender worden ingesteld.

Volgende week een begin met de mast!!

Je reedcontacten onder dek, is het de bedoeling van met een magneet alles aan/ uit te schakelen zonder een luik te openen?
Je mast ga ik zeker volgen ;)

ja alles wordt wordt onder spanning gezet doormiddel van een magneet.
Er zit natuurlijk wel ook een hoofschakellaar in , om alles spanningsvrij te maken als ik het model wegzet.

Je reedcontacten onder dek, is het de bedoeling van met een magneet alles aan/ uit te schakelen zonder een luik te openen?
Je mast ga ik zeker volgen ;)

Na twee weken werk, is de freesmachine klaar, en omgevormd tot een kleine CNC machine.
Het pakket dat moest worden ingebouwd kwam van USOVO.
De software waar dit op draaid is mach3.
Na veel geboor en montage van de onderdelen, het afregelen en instellingen is het dan zover.
Ik kan nu beginnen met tekenen van de katrollen, railsen etc.. zodat dit door de freesmachine kan worden vervaardigd.
Heeft wel wat voeten in de aarde gehad, daar de instellingen bij niemand bekend waren, maar alles draad nu op 0.02 nauwkeurig.
De materialen voor de mast zijn nu ook binnen, zodat dit ook doorgang kan gaan vinden.
eindelijk weer verder met het model!!!!

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
0,02 mm:roll: een droom van een machine :cool:
Kan de soft met *.dxf bestanden overweg ? dan kan je met delftship tekenen :)

Ik ga tekenen met Solid edge, welke opslaat in .DXF format.
Hierna gebruik ik Filou als cam programma, die de DXF file leest en omzet in code voor de freesbank.
Zo kan ik eigenlijk alles frezen, als het maar niet te groot is.
Als je spanten wilt frezen, moet er echt een grotere "Router"komen.

0,02 mm:roll: een droom van een machine :cool:
Kan de soft met *.dxf bestanden overweg ? dan kan je met delftship tekenen :)

Echt geweldig hoor, dit wordt echt een soort museumstuk haha. Petje diep af voor deze bouwer een voorbeeld en inspiratie voor velen.

Ook erg interessant om te zien welke gereedschappen andere bouwers gebruiken bij het realiseren van hun modellen. Keep up the very good work. Ik zal dit draadje blijven volgen en wil het schip wanneer het 'in gebruik' is eens van dichtbij bekijken haha.

Back