Restauratie verslag van mijn EA330s na crash!!

  • Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
en weer een kleine update !;)


achterwiel ophanging gespoten .

mrxzc5.jpg


en op zijn pootjes .

169gmd5.jpg


ik wil straks ook de vleugels en de hoogteroeren en het rudder opnieuw gaan folieen daar dit ook niet echt meer netjes is .
door de crash zit er ook een klein deukje in 1 vleugeltip en dat kan ik dan gelijk wegwerken .
eerst weer eens vliegen en de rest komt later wel .

av64d5.jpg


14jcjk8.jpg


en even de kabeltjes voor de hoogteroeren aan gelegd .

oayhxh.jpg


later meer .

cheers !

fijn weekend allen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb net de plaatjes in de extra gelijmd om de rest van de rc op te monteren .
en het staartwiel zit er ook onder .
ook ben ik waarschijnlijk van plan om mijn skywriter in de extra te gaan zetten daar de romp van epoxi is .
mijn 2,40 m SD models yak is volledig houtbouw en ik ben bang dat ik door de vervuiling van de smoke de kist beschadig door intrekken van olie in het hout .
ik ben ook even bezig om het CG punt te achterhalen bij uwe ralle omdat alles er nu uit is geweest en ik de reparaties heb uitgevoerd moet ik wel weten waar het CG zit .

binnenkort weer even wat foto`s
 
ik heb besloten alvast het stabilo te gaan opknappen en heb de folie er van verwijderd .
vanmiddag bij mijn modelbouw shop even nieuwe folie gehaald om het geheel in een nieuw jasje te steken .
als we toch bezig zijn :D
alleen de donkerblauwe kleur is geen oracover kleur helaas .
ik heb een stuk oude folie bij de kleurkaart van oracover zelf gehouden en deze is helaas niet te matchen.
omdat ik het rudder ook opnieuw wil gaan folien moet ik even een andere oplossing zoeken , misschien rood/wit geblokte folie aanbrengen ??? effe over nadenken maar .

de hoofdvleugels zullen later volgen maar voor nu eerst even het stabilo .

sorry voor de slechte foto`s met mijn mobiel in slecht licht krijg je dit ,

29mpz6e.jpg


r26cm0.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik hoop komende week weer wat aan de extra te kunnen doen .

het ligt nu al te lang stil en ik wil eigenlijk voor de fly-in op 12 juni wel weer met de extra in de lucht zijn :yes:

we zien het wel .

cheers !!

HAPPY KONINGINNEDAY !!!:proost::celebrate::music::celebrate::infinity::zon::banana::mrgreen:
 
zo de tank , ontsteking en ontstekingsaccu hebben een plaatstje gekregen .
ik heb de grondplaat waar de tank op zit vastgekit in de romp , nadeel is dat het 24 uur moet drogen voor ik verder kan dan :(

van de week de motor er op en dan testen in de tuin of de ontsteking het nog doet .
als hij kapot is is het wel balen maar dan weet ik wel gelijk waardoor de motor afsloeg toen .

van de week weer wat foto`s .

cheers !:wink:

ps als de extra straks klaar is ga ik gelijk hier mee verder : http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/101779-afbouwverslag-1-80m-ultim%40te-axar-models.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hier wat foto`s , motor zit ook weer op zijn plek en alles past netjes . ;)

352g51v.jpg


1zogbbn.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag schakelaars en ontstekingsaccu aangesloten en de uitlaat ingebouwd .
ik moet alleen nog de gas servo opnieuw inbouwen met een beugeltje en het stabilo even af folieen dan is alles oke .
de ontsteking heb ik getest en deze vonkt prima , dus dat is hopelijk oke .
intussen is alles nieuw ( tank , viltklunk , slangen , schakelaar , ontstekingsaccu ) dus ik hoop dat alles nu goed gaat verder.

hopelijk snel weer vliegen :yes:

cheers !
 
Word weer een mooie kist .

Maar tanken via een T-verbinding op je aanzuigslang is vragen om een motor afsteller. :D

Dat zou ik dus echt niet zo laten .

Benzine = 3 aansluitingen op de tank .

Mvg Johan
 
wat bedoel je nou precies Johan ?

dit wordt toch door vele andere piloten ook zo gedaan .

verklaar je nader !

@: razor . jij ook succes !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt van die snelvulsysteempjes die je kunt plaatsen tussen de tank en de slang die naar de carburateur gaat, dus als tussenstukje (met zo'n vulnippel). Het hele grote probleem is alleen, dat wanneer het vulsysteempje niet goed afdicht, de motor dus valse lucht gaat trekken via de benzine-aanvoerslang, waardoor de motor dus slecht gaat lopen. Daarom is het advies om -indien je zo'n systeempje gebruikt- om deze altijd op een aparte leiding/aansluiting in de tank te plaatsen. Mij heeft het een keer bijna een kist gekost omdat hij dus valse lucht trok, en de motor onbetrouwbaar ging lopen. En dat was zelfs een dure Dubro;

41Y2SxzEPBL._SL120_.jpg
 
wat bedoel je nou precies Johan ?

dit wordt toch door vele andere piloten ook zo gedaan .

verklaar je nader !

@: razor . jij ook succes !

Als jij zo gaat tanken en je dan de vulslang er af haalt omdat de tank vol is zakt de pegel van de benzine in dat stukje slang tot het aftak stukje .

Als jij nu de motor start en recht blijft vliegen is er niks aan de hand , lucht in de slang blijft boven.

Ga jij nu hoveren loop je de kans dat er benzine in dat stukje slang gaat lopen en de luchtbel gaat richting motor.

En dan is die in 1x uit .

Ook bij vele andere piloten valt in een keer de motor uit als ze gaan hoveren .
Ik heb hier ook een in de reparatie . :yes:

Valt een benzine motor uit bij half of volgas is dat voor 99% een luchtbel in de slang .

Om te tanken dus altijd een eigene aansluiting op de tank maken.
Ook die van Dubro lossen dat niet op , die hebben zelfs nog de nadeel dat ze ondicht kunnen worden .

Mvg Johan
 
Ik gdbruik ook 3 aansluitingen ulti, werkt wel zo prettig, en je kan hem er ook door leegzuigen.


Al doe ik dat nooit.


Heb je het zwaartepunt al? Anders heb ik dat voor je
 
bedankt voor alle nuttige informatie , na het lezen hiervan zeg ik inderdaad dat het aannemlijk is dat dit een probleem kan opleveren.
de extra is dus laatst in een hoover naar beneden gekomen doordat de motor afsloeg , de oude benzineslang en tank waren met 3 slangen uitgerust dus dat kan de reden van het afslaan niet zijn .
ik ga dit wel anders doen .
@ razor : ik heb van uwe ralle door gekregen dat het zwaartepunt tussen de 165 en 175 mm van de vleugelkoorde naar achter gemeten ligt .
 
Het zwaartepunt was prima, en zo zwaar heb je waarschijnlijk ook niet gespoten, dus ik verwacht geen veranderingen....
 
das waar alleen heb ik wel wat glasvezel en epoxi gebruikt met de reparaties .
ik bewaar de inbouw van de twee powerbox lipo`s voor hert laatst dan kan ik hiermee nog wat schuiven straks .

effe wat anders , ik ben van plan om binnenkort een nieuwe kist erbij te nemen en ik dacht aan een Sbach 342 van 2,25m span .
ik bestel deze in honkong en voor 350 euro all incl heb ik hem in huis .
de DLE 55 die ik er op wil hebben bestel ik los ergens anders want deze hebben ze niet op voorraad waar ik de kist ga bestellen .

eigenlijk is mjn vraag of zo`n sbach een beetje de zelfde vliegeigenschappen heeft als een extra of een yak of zo .
ik vind het een mooi en apart toestel ,alleen heb ik geen idee wat de vliegeigenschappen zullen zijn .
iemand ervaring hiermee .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Pilot RC Sbach vliegt in ieder geval super, ik heb met die van Kris een vlucht gemaakt. Zowel qua normale kunstvlucht als 3D doet hij het erg goed, ik heb 'm al op een metertje laten torquen, Kris stond doodsangsten uit, lol. Maar goed, het ene merk is het andere niet.....
 
Mooie kist! Ik heb lang getwijfeld tussen de Extra300 en de SBach. Als je er een gaat halen zou ik een bij rc-planes halen (Pilot RC). Bewezen goede kwaliteit en Jan levert een goede service. DLE55 bij Staufenbiel gekocht, zeer snelle levering.

(Zou je trouwens niet eerst die andere grote jongens in orde maken?)
 
(Zou je trouwens niet eerst die andere grote jongens in orde maken?)

hahaha inderdaad ik heb genoeg staan natuurlijk , maar ik ben al een tijdje geboeid door deze kist daar het iets totaal anders is dan een yak of extra .
ik heb een lucratief klusje staan voor deze week en dat leverd me een leuk centje op , dat is de reden dat ik hem nu wil gaan bestellen.
als ik hem bij jan ga halen is natuurlijk ook een optie en de pilot kisten vind ik ook erg mooi en degelijk ,
hij kost echter van pilot € 599,- uit mijn hoofd en nu heb ik hem thuis voor 350 euro.
van het verschil koop ik de servo`s wel die ik nodig heb voor de sbach.
als mijn extra binnenkort klaar is ga ik ook de ultimate klaar maken en daarna de 2,40 yak .
als ik de sbach even tussendoor doe dan kan ik er deze zomer ook nog lekker mee vliegen .
 
Back
Top