Raf, die boot moet 300 dagen per jaar 5 á 6 uur per dag varen?????? En dan laten ze een "amateur" zo iets maken?? Hein
mooie klus, raf ! zeker voor een "amateur" ;-) ideetje : onze bootjes willen nog wel eens een scheurtje oplopen, misschien is het een idee om dik neopreen om deze rompen heen te plakken ? voor in de vrachtwagen, zal ik maar zeggen. ps als je er achter komt welke merken sonar ze gebruiken wil ik dat ook nog wel eens weten, kan ik daarvan de kunst afkijken.
Leuke klus! Remote controlled is al lang gemeengoed. Wireless is een stuk leuker! Je kan je ontwerp gelijk als fishfinder/voerboot in produktie brengen. De politie gebruikt helicoptertjes om raddraaiers te fotograferen tijdens rellen. En er zijn waterschappen die helicopters gebruiken om dijken te inspecteren. En betere investering dan Drones voor Irak ofzo. Dus zo gek allemaal nog niet. @ADVN: Landmeten moet je ruim zien. Het is vooral 3D coordinaten meten met de GPS en in een database betekenis geven, daarna heb je geo-informatie waarmee je wandelkaart wordt geupdate en het waterschap modellen voor grondwaterstromen kan doorberekenen enzo.
hallo als voerboot is dit ontwerp een beetje te groot je kan dan 18 kilo voer mee nemen als het moest zijn en dat is wel veel voer het systeem dat ze der op monteren werkt met wiffy en dat was meteen ook het probleem met de 2.4 Ghz ontvanger en zender die we wilden gebruiken dus op een andere frequentie om mee te varen dan maar gebruikt morgen terug aan de boot beginnen en de aluminium draag armen vast polyesteren en dikke bouten er door gr raf
hallo vandaag wat geplamuurt aan de kant waar de romp delen aanelkaar zijn gezet er zal nog een laag DD lak over moeten komen om hem mooi aan het blinken te krijgen of gewoon DD vernis daar alles dezelfde kleur heeft hier een foto van hoe breed hij gaat worden dit is de max breedte met twee rompen ze willen er eventueel nog een derde romp tussen om nog meer apperatuur te kunnen dragen deze zal dan ook worden uitgerust met een motor maar geen roer juist een powerswitch op de zender om ofwel aan ofwel de motor uit te zetten een achteruit komt er niet aan te pas een beeld geeft wat meer info dan het zo neer te schrijven gr raf
Raf, Ziet er netjes uit. Is ruim 20 kg dan niet genoeg? Gebruiken ze nog buizenapparatuur? Even terzijde, als je de voorste verbinding tussen beide rompen nou eens versterkt, kan er een mast op, dan nog een roer aan elke romp en je boot voor een Rondje Texel is klaar! met vriendelijke groet, Paul
En als er nu eens waterplanten voor de boot liggen? Of je bent aan lager wal en je moet terug? "juist een powerswitch op de zender om ofwel aan ofwel de motor uit te zetten een achteruit komt er niet aan te pas" Lijkt me lastig om de boot dan weer terug te krijgen hoor. Zo kun je ook niet in positie blijven als er geen achteruit op zit. Hein
hallo hein de twee andere rompen hebben elk een motor met een roer deze kunnen dus wel in achteruit het sturen over drie rompen is niet gemakkelijk daar de rompen 1.50 van elkaar staan gaan ze niet alle drie even snel de bocht om de buitenste romp moet een veel grotere bocht beschrijven dan de binnen romp dus moet de binnen motor langzamer gaan lopen als er vol roer wordt gegeven en bij een breedte van 0.50 is de verhouding dus weer anders ik kan 9 verschillende breedtes in de zender programeren en dat zal al een hele klus worden zonder dat ik rekening moet gaan houden met een derde romp + motor @paul nee hoor maar ze willen er wel veel hebben op zitten sonar voor diepte metingen gps voor plaats bepaling en als ze te ver uit de kant zijn dan werkt de wifi verbinding niet meer en gaat er een laptop mee met als voeding een auto accu ?????om de metingen te registreren de echte tests kunnen eerst maar beginnen eens de motoren er in zitten en dan hopen dat die sonar een beetje stroomlijn heeft LOL gr raf
Raf, had je niet beter de bakken die voor duwbakken gebruikt worden kunnen gebruiken? Als ik hoor wat er allemaal mee gaat. Welk type dieptemeter gebruik je? Hein
hallo Hein ik gebruik niets de firma gebruikt het materiaal en welk soort ??? geen idee het is geel met grijs van kleur dacht ik het platform dat alles moet kunnen dragen wordt ook niet door mij gemaakt dat maken ze zelf ik moet alleen de rompen maken en electronica er in bouwen gr raf
hallo vandaag is het te koud om te polyesteren dus gaan we maar aan het schuren en plamuren om de plamuur te laten uitharden zet ik de romp in de living aan de kachel zo heb ik toch een 18°c schuren doe ik wel buiten want anders vlieg ik buiten van madam hahaha morgen de motoren er in zetten en dan kan er proef gedraait worden de motoren komen op een 5 mm dikke alu plaat te staan en deze dient ook meteen voor de koeling indien de motoren te warm worden kan hier door een koelsysteem worden opgezet om extra koeling te forceren al hoop ik niet dat dit nodig gaat moeten zijn of de prop de goeie is dat zullen we zien als de grote test voor de afname begint ik moet een laag verbruik hebben met een voldoende snelheid en daar het een verdringer romp is zal een drafje best wel een goeie snelheid zijn het moet geen speed boot worden met al dat te torsen gewicht gr raf
hallo de assen zitten vast en de stuurstangen zitten op hun plaats de deksels zijn geboord en de bouten vast gezet resten nog de motorspanten monteren maar eerst de motoren degelijk vast zetten ik had de verkeerde bouten bij ze waren te dik voor de motordrager dus morgen deze effe ruilen tegen een kleinere maat de accu bak kan maar eerst gemaakt worden als ik weet op welke spanning er gaat gevaren worden de aan/uit schakelaar moet nog gemonteerd worden twee handvaten aan elke boot monteren dan een laag DD lak er over heen en dan zou ze klaar moeten zijn dus nog eventjes deze week wat werk gr raf
hallo weer wat verder een motor zit er in de andere moet een nieuwe koppeling ze is scheef geboort en trilt als gek de servo voor het roer zit op zijn plaats in een alu L profiel dat weer vast gelijmt/geschroeft is op de motor spant en de as ondersteuning aan de andere kant zit de opleg voor de regelaar en de ontvanger in de andere romp moet ik wachten tot de motor spant is geplaatst voor ik verder kan met de rest van de elektronica de schakelaar zit tussen de motor en de accu bak in en komt met een waterdichte doorvoer naar boven voor het achterste luik trekken en de boot staat aan terug trekken en hij staat uit mischien nog een supper led om de toestand aan te geven maar dat zien we wel wat de eigenaar er van zegt nu is het wachten tot ik de koppeling kan gaan halen om verder te kunnen en romp 2 gr raf
hallo hier de foto's de motor met de regelaar en de andere foto zie je de servo alles licht boven de water lijn zodat als er eventueel water moest binnen komen het de elektronica niet kan raken hier zie je de schakelaar zo komt er in elke romp eentje omdat er ook in elke romp een accu komt te zitten een andere oplossing was er nog wel maar dan moesten er twee dikke kabels van de ene naar de andere romp gebracht worden wat niet erg prakties zou zijn geweest bij het transporteren gr raf
hallo vandaag naar de aanvrager van deze boot geweest en hij is goed gekeurt en nu verder afwerken maar die sh*t koppeling gooit roet in het eten wachten tot dat ik zaterdag ze kan gaan ophalen en dan hopen dat ze in het koppel stuk past het budget begint krap te worden en ik moet nog accu's kopen ook maar we komen er wel doorheen gelukkig is hij goed gekeurd en kunnen we verder gaan met een proefvaart volgende week gr raf
hallo hein een raboech koppeling met metalen tussen stukje ze staat recht op recht uitgeleind dus waarom niet???? liever de kardan kapot als er een plastiek zak in de schroef komt dan de motor doorgebrand onder in het water zit er nog een cardan koppeling anders kan het staartstuk niet draaien zo is er geen roer nodig omdat heel de aandrijving zich draait in het water en is de schroef door de vin onderaan een beetje beschermt gr raf