Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
ideetje : onze bootjes willen nog wel eens een scheurtje oplopen, misschien is het een idee
om dik neopreen om deze rompen heen te plakken ?
voor in de vrachtwagen, zal ik maar zeggen.
ps
als je er achter komt welke merken sonar ze gebruiken wil ik dat ook
nog wel eens weten, kan ik daarvan de kunst afkijken.
Leuke klus!
Remote controlled is al lang gemeengoed.
Wireless is een stuk leuker!
Je kan je ontwerp gelijk als fishfinder/voerboot in produktie brengen.
De politie gebruikt helicoptertjes om raddraaiers te fotograferen tijdens rellen.
En er zijn waterschappen die helicopters gebruiken om dijken te inspecteren.
En betere investering dan Drones voor Irak ofzo.
Dus zo gek allemaal nog niet.
@ADVN: Landmeten moet je ruim zien. Het is vooral 3D coordinaten meten met de GPS en in een database betekenis geven, daarna heb je geo-informatie waarmee je wandelkaart wordt geupdate en het waterschap modellen voor grondwaterstromen kan doorberekenen enzo.
als voerboot is dit ontwerp een beetje te groot
je kan dan 18 kilo voer mee nemen als het moest zijn en dat is wel veel voer
het systeem dat ze der op monteren werkt met wiffy en dat was meteen ook het probleem
met de 2.4 Ghz ontvanger en zender die we wilden gebruiken
dus op een andere frequentie om mee te varen dan maar gebruikt
morgen terug aan de boot beginnen en de aluminium draag armen vast polyesteren
en dikke bouten er door
vandaag wat geplamuurt aan de kant waar de romp delen aanelkaar zijn gezet
er zal nog een laag DD lak over moeten komen om hem mooi aan het blinken te krijgen
of gewoon DD vernis daar alles dezelfde kleur heeft
hier een foto van hoe breed hij gaat worden
dit is de max breedte met twee rompen
ze willen er eventueel nog een derde romp tussen om nog meer apperatuur te kunnen dragen
deze zal dan ook worden uitgerust met een motor maar geen roer
juist een powerswitch op de zender om ofwel aan ofwel de motor uit te zetten
een achteruit komt er niet aan te pas
een beeld geeft wat meer info dan het zo neer te schrijven
gr raf
Ziet er netjes uit. Is ruim 20 kg dan niet genoeg? Gebruiken ze nog buizenapparatuur?
Even terzijde, als je de voorste verbinding tussen beide rompen nou eens versterkt, kan er een mast op, dan nog een roer aan elke romp en je boot voor een Rondje Texel is klaar!
de twee andere rompen hebben elk een motor met een roer
deze kunnen dus wel in achteruit
het sturen over drie rompen is niet gemakkelijk
daar de rompen 1.50 van elkaar staan gaan ze niet alle drie even snel de bocht om
de buitenste romp moet een veel grotere bocht beschrijven dan de binnen romp dus moet de binnen motor langzamer gaan lopen als er vol roer wordt gegeven
en bij een breedte van 0.50 is de verhouding dus weer anders
ik kan 9 verschillende breedtes in de zender programeren en dat zal al een hele klus worden zonder dat ik rekening moet gaan houden met een derde romp + motor
@paul
nee hoor maar ze willen er wel veel hebben op zitten
sonar voor diepte metingen
gps voor plaats bepaling
en als ze te ver uit de kant zijn dan werkt de wifi verbinding niet meer en gaat er een laptop mee met als voeding een auto accu ?????om de metingen te registreren
de echte tests kunnen eerst maar beginnen eens de motoren er in zitten
en dan hopen dat die sonar een beetje stroomlijn heeft LOL
Raf,
had je niet beter de bakken die voor duwbakken gebruikt worden kunnen gebruiken?
Als ik hoor wat er allemaal mee gaat.
Welk type dieptemeter gebruik je?
ik gebruik niets de firma gebruikt het materiaal
en welk soort ??? geen idee het is geel met grijs van kleur dacht ik
het platform dat alles moet kunnen dragen wordt ook niet door mij gemaakt
dat maken ze zelf
ik moet alleen de rompen maken en electronica er in bouwen
vandaag is het te koud om te polyesteren dus gaan we maar aan het schuren en plamuren
om de plamuur te laten uitharden zet ik de romp in de living aan de kachel zo heb ik toch een 18°c
schuren doe ik wel buiten want anders vlieg ik buiten van madam hahaha
morgen de motoren er in zetten en dan kan er proef gedraait worden
de motoren komen op een 5 mm dikke alu plaat te staan en deze dient ook meteen voor de koeling
indien de motoren te warm worden kan hier door een koelsysteem worden opgezet om extra koeling te forceren al hoop ik niet dat dit nodig gaat moeten zijn
of de prop de goeie is dat zullen we zien als de grote test voor de afname begint
ik moet een laag verbruik hebben met een voldoende snelheid
en daar het een verdringer romp is zal een drafje best wel een goeie snelheid zijn
het moet geen speed boot worden met al dat te torsen gewicht
de assen zitten vast en de stuurstangen zitten op hun plaats
de deksels zijn geboord en de bouten vast gezet
resten nog
de motorspanten monteren maar eerst de motoren degelijk vast zetten
ik had de verkeerde bouten bij ze waren te dik voor de motordrager
dus morgen deze effe ruilen tegen een kleinere maat
de accu bak kan maar eerst gemaakt worden als ik weet op welke spanning er gaat gevaren worden
de aan/uit schakelaar moet nog gemonteerd worden
twee handvaten aan elke boot monteren
dan een laag DD lak er over heen en dan zou ze klaar moeten zijn
weer wat verder
een motor zit er in de andere moet een nieuwe koppeling
ze is scheef geboort en trilt als gek
de servo voor het roer zit op zijn plaats in een alu L profiel dat weer vast gelijmt/geschroeft is op de motor spant en de as ondersteuning
aan de andere kant zit de opleg voor de regelaar en de ontvanger
in de andere romp moet ik wachten tot de motor spant is geplaatst voor ik verder kan met de rest van de elektronica
de schakelaar zit tussen de motor en de accu bak in
en komt met een waterdichte doorvoer naar boven voor het achterste luik
trekken en de boot staat aan terug trekken en hij staat uit
mischien nog een supper led om de toestand aan te geven maar dat zien we wel wat de eigenaar er van zegt
nu is het wachten tot ik de koppeling kan gaan halen om verder te kunnen en romp 2
de motor met de regelaar en de andere foto zie je de servo
alles licht boven de water lijn zodat als er eventueel water moest binnen komen het de elektronica niet kan raken
hier zie je de schakelaar
zo komt er in elke romp eentje omdat er ook in elke romp een accu komt te zitten
een andere oplossing was er nog wel maar dan moesten er twee dikke kabels van de ene naar de andere romp gebracht worden wat niet erg prakties zou zijn geweest bij het transporteren
vandaag naar de aanvrager van deze boot geweest
en hij is goed gekeurt en nu verder afwerken
maar die sh*t koppeling gooit roet in het eten
wachten tot dat ik zaterdag ze kan gaan ophalen en dan hopen dat ze in het koppel stuk past
het budget begint krap te worden en ik moet nog accu's kopen ook
maar we komen er wel doorheen
gelukkig is hij goed gekeurd en kunnen we verder gaan met een proefvaart volgende week
hallo hein
een raboech koppeling met metalen tussen stukje
ze staat recht op recht uitgeleind dus waarom niet????
liever de kardan kapot als er een plastiek zak in de schroef komt dan de motor doorgebrand
onder in het water zit er nog een cardan koppeling anders kan het staartstuk niet draaien
zo is er geen roer nodig omdat heel de aandrijving zich draait in het water
en is de schroef door de vin onderaan een beetje beschermt