Ek b 200mm niet in heemstede maar in rucphen

We moeten wachten op uitsluitsel van de heren aan de macht...:confused:
morgen ga ik speciaal voor jou een mooie spoiler maken JW.
 
Heb je het nu over het EK JW, laatste nomac is de doorzichtige spoiler gewoon goedgekeurd. Ben dat voor zondag ook weer van plan. Neem aan dat het gewoon mag, toch Nomac mensen..?.

Roy, we moeten het goede voorbeeld geven toch aan de beginnende rijder, laten we dat dan ook goed doen.;)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _cyclops_
Ja, je spoiler is idd regelmatig blanko geweest. De meeste technische keuring let er niet op, en zeg nou zelf, die regel is toch nutteloos. Alsof 't wel of niet spuiten uitmaakt voor 't rijgedrag van je auto

Das een leuke Ruben, weet je wat spuit ik de body ook niet meer want het maakt toch niet uit voor het rijgedrag. We rijden volgens het efra reglement en die zegt spuiten. klaar toch. Het moet op de grote jongens lijken toch en die rijden niet met een doorzichtige spoiler . Ik heb hem bij de WTCC niet kunnen ontdekken:):):)
 
Roy, we keuren je spoiler zondag alleen af op z'n doorzichtigheid in de breedste zin.

Mooi zo, dan knip ik de boel gewoon lekker af, hier is namelijk echt geen regel over te vinden (is eerder besproken en niemand heeft mij de regel laten zien)...dat heeft niets met voorbeeld functies te maken.

Ben op het moment een mooie slogan aan het maken om uit te plotten en met de airbrush op de vleugel te zetten.

Denk zelf aan:

JanWillen is een...

Vul zelf maar in, weet nog niks leuks...;)
 
Mooi zo, dan knip ik de boel gewoon lekker af, hier is namelijk echt geen regel over te vinden (is eerder besproken en niemand heeft mij de regel laten zien)...dat heeft niets met voorbeeld functies te maken.

Ben op het moment een mooie slogan aan het maken om uit te plotten en met de airbrush op de vleugel te zetten.

Denk zelf aan:

JanWillen is een...

Vul zelf maar in, weet nog niks leuks...;)

Haha, bluf dat je dat doet.... ;)
 
Janwillem is met een M. En een doorzichtige spoiler is afkeur.
Regel 5.13 the body and spoiler must be made of flexibel material and be painted properly.
regel 5.5 overall dimensions
sidedams maximum 35x50 mm
minimum geen waarde ingevuld.

Overigens reed ik vroeger altijd met een doorzichtige spoiler want ik vindt het mooier. Maar de regelementen zijn er om nageleefd te worden ook al wordt het af en toe door de vingers gezien.;)
Zie maar wat al het door de vingers zien van de geluidsnorm ons gebracht heeft.

Maarrr als het van de EFRA mag dan knip ik ook de zijkanten eraf om te proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het goedkeuren. Wat je vaak ziet bij flink gebruikte body's is dat de hoek van de vleugel helemaal weggesleten is. Dan zitten de zijkanten er nog wel op, maar zijn de los van de vleugel waar ze hem voorkomen te flexen.
Dat is wat mij betreft legaal, dus als je dat handmatig doet wat mij betreft ook. En als die fysieke koppeling er dan toch niet hoeft te zijn mogen van mij die zijkanten er ook wel helemaal af. Hoe kleiner de vleugel hoe realistischer de auto is, want de vleugels zijn nu veels te groot.
ja , die slijtage kennen we allemaal. maar is het niet zo dat wanneer je body beschadigd wordt dit alleen in die wedstrijd goedgekeurd wordt als zijnde schade geleden in de wedstrijd. dat houdt dan in dat je de volgende wedstrijd met een goede body dient te starten , dus ook met een nieuwe spoiler of heb ik het mis.
 
Nu lees ik in de EFRA doc. dat er wordt gesproken over wing en spoiler. Maar ik weet het verschil niet. Kan iemand dat vertellen.
 
ja , die slijtage kennen we allemaal. maar is het niet zo dat wanneer je body beschadigd wordt dit alleen in die wedstrijd goedgekeurd wordt als zijnde schade geleden in de wedstrijd. dat houdt dan in dat je de volgende wedstrijd met een goede body dient te starten , dus ook met een nieuwe spoiler of heb ik het mis.

En waar staat dat?
Volgens mij ging de hele discussie over het weglaten van de zijkant, daar is geen regel voor.

Of de vleugel nu wel of niet gespoten is vind ik niet zo interessant.
 
Roy, dat is mij mede gedeeld bij 2 Nomac wedstrijden vorig jaar. Dat de scheur in mijn kap alleen die heat werd goedgekeurd vanwege schade geleden tijdens de heat, maar , werd er gezegd , de beschadiging mochten niet blijven. Overigens moet ik het ook nog zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gevonden art. 5.22 over de race damage.
He Roy van mij mag je je spoiler knippen hoor, no problemo.
Het is nu even wat is nu geoorloofd. Ik zie het nergens (alleen bij jou dan)
 
We zitten nu dan wel in het EK draadje, maar we moeten het doel van de basic motor niet voorbij schieten. Of worden de verschillen nu al gemaakt met een enkele vleugel aanpassing...

Er is gewoon 1 vraag:

Mag je de vleugel aan de zijkant stuk knippen?
Ja dat mag in de Nomac klasse (is net gezegd..dus dat mag het hele jaar anders is het willekeur)

Of het bij Ek`s mag..? Ruben kreeg geen duidelijk antwoord van de EFRA.

Dat is voor mij wel even genoeg.
 
't is een grijs gebied... dus als we iets gaan beslissen dan is d'r altijd een lange discussie :)
Wil niet zeggen dat we 't wellicht duidelijker moeten maken (oftewel, dien een voorstel in ! :))

Ik denk dat het op de EK afgekeurd zou worden. Of we dat dan in de NOMAC doen is een andere verhaal - er is een verschil tussen "er is een regel" en "we gaan je afkeuren op die regel"
Dat zelfde geld voor 't wel of niet spuiten van je spoiler. Op de EK is het simpel afkeur, maar wat bereiken we ermee om het op een NOMAC wedstrijd af te keuren?

Ik denk dat 't EFRA reglement in veel gevallen onduidelijk is, zo ook dat er over spoiler en wing gesproken wordt, maar ook dat 't gewoon niet duidelijk is wat nu wel en niet mag met zo'n spoilertje. Zeker als body's vanuit de fabriek al een afgekeurde spoiler mee-krijgen :)
 
Mooi zo, dan knip ik de boel gewoon lekker af, hier is namelijk echt geen regel over te vinden (is eerder besproken en niemand heeft mij de regel laten zien)...dat heeft niets met voorbeeld functies te maken.

Ben op het moment een mooie slogan aan het maken om uit te plotten en met de airbrush op de vleugel te zetten.

Denk zelf aan:

JanWillen is een...

Vul zelf maar in, weet nog niks leuks...;)

Ik weet wel een leuke.
JanWillem is een ouwehoer. :p:p:p
 
Hee dat lees ik. Maar Ruben zegt het al. Regels zijn er maar of het afkeur is is aan de desbetreffende controleur.

Nu ga ik MIJN mening geven en zo moet je het ook lezen.
Tussen het niet weten en het wel weten maar niet willen doen zit verschil.
Regels maken de sport voor iedereen aangenaam, en garanderen gelijkheid voor iedereen wat in mijn ogen irritatie wegneemt.
Wanneer we maar aan "prutsen" ( wel of niet spuiten met diverse modificaties aan spoilers) wat is dan de status van de NOMAC in vergelijk met een clubwedstrijd. Is er dan geen verschil??
Is dan alleen een EK belangrijk genoeg om de regels te handhaven.?
een netjes gespoten kap ipv een afgeragt exemplaar is alleen maar ter bevordering van de sport en een uithangbord voor anderen. Ik neem een voorbeeld aan onze NK rijders die met nette kappen rijden. Voor mij is die professionalisme juist waarom ik NK rijd, daar leer je van. Wanneer je dingen door de vingers ziet wordt je niet goed voorbereid op de EK wedstrijden in mijn ogen en voor mij belangrijker ; hoe belangrijk vindt je de sport of hobby dan.

Kijk wanneer mensen mij dan ouwehoer noemen begrijpen ze het niet.
Wanneer mensen een spoiler met teksten willen maken dan zijn ze 3 jaar oud en duidelijk gefrustreerd. Als het allemaal maar mag prima maar kom dan niet zeuren over een uitlaat die teveel geluid maakt. De uitspraken zijn gedaan en voor mij is het dan ook klaar. De keuring inspecteur bepaald wie en waarvoor die afkeurt. Duidelijk.Aan een ieder om daar de gok te nemen of niet , ik wil alleen maar duidelijkheid. En niet afkeuren is prima als het dan altijd geldt voor iedereen.

De zijstukken van de spoiler mogen verwijderd worden begrijp ik van Roy.

Ruben hoe dien ik een voorstel in? Staat dat in het NOMAC boekje?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft nog even een vraag van mij. Waneer een protest wordt ingediend over een niet gespoten spoiler welke niet aan het EFRA regelement voldoet, wat doen we dan.;)
 
't is een grijs gebied... dus als we iets gaan beslissen dan is d'r altijd een lange discussie :)

Hee dat lees ik. Maar Ruben zegt het al. Regels zijn er maar of het afkeur is is aan de desbetreffende controleur.

Regels zijn er voor het afknippen niet, dus het mag. Gewoon lekker een voorstel indienen en aan het einde van het jaar hoor je de uitkomst.

Al die beeldspraak raakt kant nog wal, het zwiept van links naar rechts, ik kan er niks mee.;)
 
Jan Willem, je hebt zeker een punt en imho helemaal gelijk!
Wat we als NOMAC belangrijk vinden is dat iedereen plezier heeft op zo'n dag, dat de competitie zo gelijk mogelijk verreden wordt en iedereen gelijke kansen heeft.
We hebben ervoor gekozen om zo veel mogelijk het EFRA reglement te volgen. Als ik de stukken over de spoiler lees dan staan daar simpelweg een aantal grijze gebieden in en ook een aantal regels waarbij ik me afvraag hoe nuttig ze zijn. Bij de electro WK wordt bijvoorbeeld een transparante spoiler wel toegestaan (zie Event Gallery - onderste foto's) - als het daar niet uitmaakt, waarom voor ons dan wel?
Uiteraard heb je gelijk dat de regel heel simpel is en je hebt 100% gelijk dat de spoiler gespoten moet zijn. Als je protest indient tegen zo iets, dan beslist de wedstrijdleider, die dan niet veel anders kan doen dan je protest gelijk geven (en de andere rijder af moet keuren), omdat de regel zo duidelijk is.
De vraag is wat je met zo'n situatie bereikt, na het EK denk ik dat ik iedere auto wel ergens op kan afkeuren :-) Een onderdeel wat waarschijnlijk 0,0 uitmaakt voor de gelijkheid van de competitie op de baan.

Verder wil ik nog wel aangeven dat we dit seizoen wat moeite gestoken hebben om Hugo op elke wedstrijd als wedstrijdleider te hebben. Op die manier hopen we wat constantheid in de NK's te brengen en kan er ook (bijvoorbeeld bij zo'n niet gespoten spoiler) anders omgegaan worden met de situatie. Je kan op NK1 gewoon een waarschuwing krijgen, maar op NK2 afgekeurd worden. In het verleden konden we dat niet eenvoudig doen, omdat die waarschuwingen niet echt doorgegeven werden naar de volgende wedstrijden. Oftewel, je kreeg waarschijnlijk op de 2e NK weer een waarschuwing.

Het is geen kant en klaar antwoord, maar de discussie is zeker goed!
Ook zou ik graag willen weten wat jullie aan het EFRA (en natuurlijk NOMAC) reglement zouden willen aanpassen. Wij kunnen bij de EFRA voorstellen neerleggen en natuurlijk kunnen jullie als rijder dat natuurlijk bij de NOMAC zelf doen. Op die manier moeten we elk jaar proberen het reglement duidelijker proberen te krijgen.
 
Back
Top