Hermes / afwerking vleugel
Hoi Jorn,
Geen tipverdraaiing. InXFLR zag ik dat 1 graad verdraaiing geen noemenswaardige verbetering geeft bij lage snelheid. Meer tipverdraaiing wil ik niet omdat dit extra weerstand geeft op hoge snelheid.
Na een lange pauze (vakantie en nog wat dingetjes) eindelijk weer een update van het afwerkjen van de vleugel.
Schuren / polijsten en controleren van de voorlijst.
Volgens mij is dit hèt zwakke punt van vacuum-gebagde vleugels, voorals als de layup wat dikker is.
Inkrassen/schuren van de scharnierlijnen van flaps en roplroeren, tot op het kevlar.
Exacte positie scharnierlijn overnemen naar bovenzijde met 2 speldprikken, en uitsnijden van strookje huid 2 à 3mm breeed net vóór de scharnierlijn.
Loszagen flaps en rolroeren tot op de scharnierlijn:
Flap kan nu geopend worden en de kern uit de opening verwijderd (dit strookje was met tape beplakt en in de was gezet).
Scharnier voorzichtig watv losser maken door heen en weer wiebelen en iets verder schuren
Aftekenen uitsparing voor servos in huid en in het schuim:
Pockets wegfrezen met de dremel langs het rode lijntje. Gaat wel uit de hand, maar je moet natuurlijk wèl ff goed opletten anders...
Gat smelten voor de RDS-as
RDS pockets, verlijmd rondom een malletje van 2mm aluminium.
Het plaatmateriaal is een stuk of 10 lagen (afval)carbon en 1 laag 0.4mm PTFE. Het PTFE is éénzijdig geëtst en dus te verlijmen.
Wegplukken van materiaal uit de flaps om de rds-pockets in te kunnen verlijmen:
Inlijmen van de pockets. De 2mm malletjes in de pockets om zeker te weten dat de opening 2mm blijft. plaatjes aan de buitenzijde om de huid zo goed mogelijk vlak te houden
Materiaal voor de 4 RDS-yokes. 2x 4mm multiplex gesandwiched met wat glas. De gaatjes zijn geboord met hgetzlefde malletje als waar de gaatjes mee in de servo-hevels worden geboord. De kleine gaatjes zijnvoor 1.5mm stalen pennetjes die het servokoppel overdragen van de servo naar de RDS-as.
Servo en RDS-as (met 25 graden knik) liggen op de pocket.
In de pocket zijn twee aluminium plaatjes met M3 gaatjes tussen de onder- en bovenhuid van de vleugel verlijmd (om de servo vast te zetten).
Verlijmenvan de dichtlippen (gap seals). De seals zelf zijn gemaakt door een laagjes glas en carbon, tussen 2 stroken plastic, op een hengel-segment te leggen en dit segment vervolgens tussen 2 hoekprofielen in te duwen. Het resultaat is een gootje van composiet (eenU-profiel met een ronding onderaan met verlopende radius). Hieruit zijn de seals geknipt (elk ca. 50 boog-graden).
Eerst met tape vastgezet aan de buitenkant, dan teruggeklapt een aan de binnenzijde ingesmeerd met een rups epoxy. Daarna teruggeklapt en in de vleugel gefriemeld. Getaoed als op de foto en laten harden.
Zie anders bouwverslag van de Aiolos (onder F3B) als dit niet duidelijk is.
Servo en RDS-systeem ingebouwd. Kort stukje inbussleutel op geel buisje is hulpmiddel; om het schroefje in het draadgat te frummelen. Gaat niet makkelijk maar het gaat.
Schroefjes geborgd met wat MS-polymeer kit. Ook de RDS-yokes met een beetje kit vastgezet aan de servo-hevels. Sommige 1.5mm pennetjes schuiven namelijk nogal licht in de servo-hevel en dan kàn het gebeuren, als het roer neutraal staat, dat de hele servo-hevel gewoon in het verlengde van de servo-as dieper depocket in schuift en 'los'komt van de servo. Dit gebeurde me laatst met m'n andere model, waarschijnlijk tijdens transport in de automet wat gerammel. Nu dus met wat elastische kit geborgd.
aan-uit schakelaar moet vanaf de onderzijde in de vleugel komen, zodat alleen het knuppeltje iets er boven uit steekt.
Daarom eerst een kamertje gieten in het schuim waar de schakelaar in past.
Het witte blokje is de kamervorm, uitgevoerd in PTFE.
Hier omgieten van de mal, om dus het kamertje te maken:
Schakelaar geplaatst een aangesloten.
Tevens laad-stekkertje vastgezet.
Uitstekend delen ingegoten in verdikte epoxy met wat kleurstof (is onderzijde vleugel, verdwijnt in de romp).
Onderaanzicht van vleugel (middendeel)
En hier met de servo-dekseltjes er weer op getaped:
Gaten boren voor de vleugelbevestiging.
Ik ga de vleugel vastzetten met 2 inbusjes M5.
Hiervoor komen er aluminium busjes in de vleugel met een verzonken gat.
De plekken in de vleugel waar ik nu boorn is het schuim vervangen door epoxy+katoenvlokken zodat de belasting goed wordt overgedragen naar de huid (zie eerdere post).
Alu bevestigings-inserts zijn ingelijmd.
Ook is hier de aan-uitschakelaar te zien. Kleine halfronde spoilertjes moeten voorkomen dat de schakelaar per ongeluk wordt bediend als de vleugel onderstenoven ligt of in een zak schuift.
Vleugel is hiermee vrijwel gereed. Ik heb m'n zender al even aan gehad en alle flapjes kunnen héén en weer gewiebeld.
Nu eerst verder met een tijdelijk rompje + fin om met testvluchten te bepalen hoe groot de fin moet zijn.