Hermes / Bouw van een plank

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ron Gijzen, 18 nov 2010.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hoe is dat RDS asje met knik aangesloten op het roer ?
    Heb je daar een foto van ?

    mvg

    Dirk
     
  2. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Hoi Knife-edge,

    Ik heb het hetzelfde gedaan als bij m'n Aiolos, zie post #71:
    aiolos-bouw-van-een-f3b-model-5

    Alleen is het knikje hier slechts 25 graden, omdat ik maar weinig roeruitslag nodig heb.
    Ook is het asje hier diam.2.0 ipv 2.5mm, omdat de pocket anders niet in de flap pastte.

    Misschien heb je ook iets aan dit filmpje:gDMJEG-VFWw[/media] test SG‬‏ - YouTube
    Je kunt duidelijk zien dat de torsie-as zijdelings opgesloten moet worden, ander schuift hij te ver heen en weer. Op-en-neer gaande beweging moet wel mogelijk blijven omdat het knikpunt in de as niet samenvalt met de scharnierlijn van de flap.
    Er zijn inmiddels ook kant-en-klare inbouwsetjes te koop voor RDS.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Hermes / prototype romp

    Eerst nog even in reactie op post #55 van SRS over de verkleurende oranje lak ten gevolge van UV.
    Ik heb op zijn advies 'echte' Motip blanke lak gekocht en gebruikt op de vleugel en een test-stukje.
    De blanke lak van Motip lijkt beter te beschermen dan die van Presto (minder verkleuring na 2x langere blootstelling aan zon) maar het probleem is niet weg.
    [​IMG]
    Overigens is Presto óók een merk van Motip.
    De 'Motip' Motip zegt op de bus niets over UV-bestendig, alleen maar op de site en in de folder.
    Ben 3 zaken afgeweest, ook zaken die autolakken verkopen, overal alleen maar dit type blanke lak.
    Ik vraag me ook af of UV-bestendig wel is wat ik wil. Volgens mij wil ik 'UV-blokkerend'of zoiets.
    Nou ja, vleugel maar niet onnodig in de zon laten liggen dus.

    Overigens is de combi blanke lak+fluo oranje+witte primer behoorlijk zwaar gebleken: 40 gram voor effectief ca. 40dm2 gekleurd oppervlak. Dat is 1.6 gram/dm2 vleugelbelasting alleen ten gevolge van de verf! Niet echt aan te raden als de grammen tellen dus.

    Goed, nu dus de romp.
    Ik wil een positief model maken van de romp en daar mallenvan trekken. Maar omdat ik niet precies weet hoe groot de fin moet worden en of ik uit kom met het zwaartepunt maak ik eerst eenproto-rompje (houten stok met gebagde fin erop).
    Eerst de stok een beetje mooi vorm geven:
    [​IMG]

    Stuk waar de vleugel moet komen weggeraspt en met houtrotvuller en een kort stukje vleugel een mooi passend vleugel-bedje gevormd:
    [​IMG]

    Nu de fin erop geplakt.
    De fin is ca. 40% groter dan wat ik denk nodig te hebben.
    Het idee is hem tussen de vluchten in kleiner te snijden en/of groter te plakken.
    [​IMG]

    Helaas bleek ik te hebben onderschat hoe veel lood er nodig is om het zwaartepunt ongeveer goed te krijgen. Die mooi gedraaide neus dus moeten verkrachten met een dikke M12 bout +2 moeren trecht vanvoren, een hele rij loopproppen door de zijkant en dannog 2 plakken lood bovenop:
    [​IMG]
    Totaal vlieggewicht is nu 1630 gram, oftewel 65gram per dm2. Voelt erg zwaar aan.
    Programmeren in de zender viel reuze mee dus ... tijd om te testen!!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Hermes / maiden prototype

    ...en dat testen ging niet al te best :(

    Aan de assistentie heeft het niet gelegen:
    [​IMG]

    Met XFLR berekend dat een zwaartepunt op 48mm achter de voorlijst en flaps en rolroeren 1 graadje 'up' ik een mooi trim met een paar procent stabiliteitsmarge zou moeten hebben.
    Voor de veiligheid toch maar eerst op 43mm begonnen.
    1e startje: model wil omlaag,moet flink trekken om de neus omhoog te houden. Ook is een hoogfrequente up-down-up-down beweging zichtbaar direct na het afschieten, op redelijk hoge snelheid.
    2e startje met stuk lood van de neus af: nog meer up/down/beweging te zien. Nog steeds up trekken nodig.

    Ik twijfel. Ik had verwacht te ver naar voren te zitten met het zwaartepunt. Het omlaag duiken bevestigd dat. Maar het up/down/up gedoe (rodeo-ride noemt Peter Wick het) is een symptoom van een kritisch ver naar achteren liggend zwaartepunt.
    Ik besluit op´safe´te gaan en leg het zwaartepunt weer wat naar voren en trim een flink stuk up )wel een mm of 3 nu'.
    3e startje, nu iets harder en hoger, probeer te draaien maar ben continu aan het vechten met het ding. Geen duidelijke les, behalve dat ik nog steeds up moest geven

    4e startje nog meer up, flink hoog zodat ik tijd heb om te zien wat er gebeurd.
    Stukje tegenwind gaat goed, bochtje terug naar voor de wind gaat ook prima, voor de wind vliegen gaat lekker, en dan bij het inzetten van de bocht ´tegen wind´ valt hij in een spiraalduik naar de grond. Mogelijk een stall maar ik vloog toch niet echt langzaam, en bovendien draaide ik tegen de wind in.
    En ik had veel hoogte (30m), normaal genoeg om weer te herstellen.
    De doffe klap deed al schade vermoeden en inderdaad is de achterste vleugelbevestiging uit de vleugel gescheurd en is een stuk van de vleugel gedelamineerd. RDS waarschijnlijk ook beschadigd.
    Het zal wel weer op te lappen zijn maar dit is wel ff flink balen.

    Ik denk dat ik het moet gaan proberen met het zwaartepunt verder naar achter. Wellicht had ik nu zo veel up getrimd dat het vleugfelprofiel niet meer in staat was behoorlijk lift te genereren. Hij is ook zo zwaar. Hoe dat dan moet aflopen met die rodeoride weet ik niet. En misschien up/sturen alleen met de rolroeren, zodat de vleugel eerst in het midden overtrekt.
    Maar als iemand ideen heeft hoor ik het graag.

    Eerst even rouwen, misschien morgen over reparatie gaan nadenken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Jammer van de schade.
    Even laten bezinken en alles nog een keer doordenken.
    Lijkt mij wel een uitdaging om het probleem op de lossen.

    Johannes
     
  6. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Goed advies gekregen op rcgroups:
    Need help trimming a plank - RC Groups

    Kennelijk had ik het zwaartepunt al te ver naar voren toen ik die rare rodeo zag.
    Ze noemen dat 'hyperstall', blijkt een bekend fenomeen te zijn bij planken.
    Ik zag dat aan voor een te ver naar achteren liggend zwaartepunt.
    Toen ik het zwaartepunt nóg verder naar voren schoof gecombineerd met nóg meer up-trim kon het profiel het gewoon niet meer bolwerken -> stall en controleverlies.

    Oplappen en opnieuw proberen dus.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Feitelijk dus een stall van de kleppen. Als die het niet meer kunnen bolwerken dondert die neus dus keihard omlaag. :(
    Sommige bemande vliegende vleugels maken hier gebruik van (bv. de Pioneers van Jim Marske) die kun je niet overtrekken omdat de hoogteroeren eerder stallen dan de vleugel zelf.

    Succes met de herbouw.

    Dirk.
     
  8. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Schi-tte-rende kist zeg. Kleur + carbon + rds én eigen fabrikaat! :shock: Petje af. Hopelijk valt de schade te herstellen en geef je Zoutelande nog een kans op een "big day";)
    Jacco
     
  9. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Hermes / project gestaakt

    Na de eerste test-sessie in augustus, met de nodige afstelproblemen en schade als gevolg, inmiddels nog 3x aan het testen geweest.

    Om de minimale snelheid wat te verlagen eerst maar eens de ballast uit de vleugel opgegraven. Inclusief de nodige reparaties kwam het model daarmee op 1412 gram oftewel 55gram/dm2.

    Volgens adviezen van enkele plankliefhebbers op rcgroups begonnen met ietsje up-trim (tov standaard PW51 profiel), zwaartepunt op 48mm (zou ca. 5% stabiliteit moeten zijn), 3mm uitslag hoogteroer en symmetrische uitslagen op de rolroeren.
    Vanmiddag enkele starts met de bungee gedaan, en eindelijk het ding fatsoenlijk vliegend gekregen. Met zwaartepunt op 51mm en 2mm uitslag op het hoogteroer was het model redelijk nerveus op hoogte (maar nog wel te controleren) en gaf een mooie strakke glijvlucht op hoge tot middelhoge snelheid. Bij lagere snelheden zakte de neus onvermijdelijk omlaag. Overgang naar een langzame glijvlucht ging niet. Als ik het heel voorzichtig deed ging het model met steeds meer up steeds langzamer vliegen, maar eindigde dit toch met een behoorlijk steile, snelle duikvlucht met vol-up. Bij iets abrupter knuppelen bij lage snelheid viel hij weg over 1 vleugel, en dan meestal ook tot in de grond (best sterk ding geworden moet ik zeggen).
    Zwaartepunt verder naar achteren gaat niet, dan wordt hij oncontroleerbaar om de hoogte-as. Hij kan gewoon niet langzamer vliegen dan pakweg 15m/s.

    Ik denk dat ik nu de rekening krijg van het te éénzijdig ontwerpen voor hoge snelheid. In XFLR ziet 20-50m/s er best leuk uit, maar als je zonder hellingwind en met 50-100m starthoogte moet werken dan worden het wel héél korte vluchtjes. En heel hachelijk landen.
    Niet relaxed, niet leuk, en veel te veel kans op schade.
    Kortom, ik capituleer en trek de stekker eruit.

    Wat ook mee speelt is dat er een ander leuk project aan de horizon is verschenen, anders was ik misschien nog wat langer blijven doormodderen.

    Dus, als iemand er wel brood in ziet (misschien iemand die aan de kust woont?), het model kan gratis worden afgehaald (excl.servo's en ontvanger).
    Schade na vandaag is een kleine delaminatie bij de achterlijst rond de RDS-aansturing van een aileron. En een beetje speling op re-aileron en -flap.
    Het ding is verder wel oerdegelijk. Ligger is in de lucht sowieso onbreekbaar.
    Niet te lang wachten anders zit hij bij de eerstvolgende opruim-sessie in de kliko :)
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik vroeg mezelf laatst nog af hoe het ging met dit project. Daar hebben we nu antwoord op. Jammer joh! Maar mij vertellen ze vaak dat je het meest leert van datgene dat fout, of bijna fout, gaat.....


    En, dat nieuwe project? Nieuwsgierig.............
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Bij 55 gr/dm heb je bij een Cl van 0.5 (wat al veel is voor een plank) een vliegsnelheid van zo'n 13.5 m/s.
    Bij 15 m/s zit je op een Cl van 0.41.
    Inderdaad zal je niet veel langzamer kunnen vliegen bij deze vleugelbelasting.

    Ik hoop hem toch eens ergens aan de kust tegen te komen, het is een prachtig project.

    Rick
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Niet in de Kliko!!!
    zie pb :).
    Ik wil hem wel graag. Dit prachtige monster wil ik hier wel eens verder gaan testen.
    Rijd er toevallig nog iemand wel eens tussen Liempde en Scheveningen? Of is hij te versturen?
     
  13. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Hoi Sietse,
    Leuk dat hij aan de kust nog een herkansing krijgt.
    Ik PB je wel over de details.
     

Deel Deze Pagina