E-flite Blade mCX & mCX S300

Maw, de standaard cell en de Turnigy 138 zijn niet zo best. De 150ers hebben maar 1/3 meer capaciteit en je vliegt bijna 2 keer zo lang.

Klopt, maar die Turnigy doen het prima voor 10 maal goedkoper dan de Red Power. Maar er klopt idd niet veel van, die getallen. Vooral de originele, gaan wel al 50 vluchten mee, zijn toch erg duur voor wat je krijgt.
 
Eindelijk eens flink gevlogen met de vijf Turnigy Nano-tech 130 mah cellen die ik onlangs kocht. Ondanks de schijnbaar bescheiden amperage vlieg ik zo'n 10 minuten met deze lipootjes! Da's een verschil van zo'n 50%. Bovendien zit er een boel pep in, ze kunnen een flinke stroomstoot leveren. Op de site staat vermeld dat ze 15-40 C discharge kunnen geven. Over de laadcapaciteit wordt gezegd: "Fast charge capable, up to 15C on some batteries." Maar op welke? 15x130mah=1950, dat is al bijna 2A. Ik denk dat ik de volgende keer maar met 1A laad (heb hem nu nog op 0,2 staan).

En, ik schreef het al eerder, als je zo'n handjevol cellen hebt à $1.33 per stuk, loont het erg de moeite om dit laadkabeltje erbij te kopen voor $1.59: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2 Pin JST plug with 6 x Pico plug charging harness
Dan laad je tot 6 cellen tegelijk aan je gewone lader.
 
Eindelijk eens flink gevlogen met de vijf Turnigy Nano-tech 130 mah cellen die ik onlangs kocht. Ondanks de schijnbaar bescheiden amperage vlieg ik zo'n 10 minuten met deze lipootjes! Da's een verschil van zo'n 50%. Bovendien zit er een boel pep in, ze kunnen een flinke stroomstoot leveren. Op de site staat vermeld dat ze 15-40 C discharge kunnen geven. Over de laadcapaciteit wordt gezegd: "Fast charge capable, up to 15C on some batteries." Maar op welke? 15x130mah=1950, dat is al bijna 2A. Ik denk dat ik de volgende keer maar met 1A laad (heb hem nu nog op 0,2 staan).

En, ik schreef het al eerder, als je zo'n handjevol cellen hebt à $1.33 per stuk, loont het erg de moeite om dit laadkabeltje erbij te kopen voor $1.59: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2 Pin JST plug with 6 x Pico plug charging harness
Dan laad je tot 6 cellen tegelijk aan je gewone lader.

Geloof die 15 C charge en 40C discharge niet. Je lipo verandert in een smeulend hoopje als je hem met 2A gaat opladen! Zelfs de veel duurdere Hyperion cellen, die als de top op lipo gebied worden beschouwd, kunnen 5 tot 6 C laadstroom hebben, en 25C ontlaadstroom. Bij testen is gebleken dat de Nano 130 tot 15C nog kan hebben, daarboven wordt de cel snel veel te warm, en zakt de spanning als een plumpudding in.
 
Nou ja, ik schreef toch al dat-ie volgende keer 1A krijgt...
HK zegt ook niet dat ze 2A kunnen hebben, maar dat sommige dat kunnen hebben... nou ja, zoek maar uit of je die toevallig hebt... ik heb nou 5 van die cellen dus als ik die achter mekaar heb leeggevlogen heb ik niet zo'n haast dat ik ze met 2A moet laden.
Maar om diezelfde reden vind ik dat multi-laadkabeltje dan dus wel een onmisbare accessoire.
 
Nou ja, ik schreef toch al dat-ie volgende keer 1A krijgt...
HK zegt ook niet dat ze 2A kunnen hebben, maar dat sommige dat kunnen hebben... nou ja, zoek maar uit of je die toevallig hebt... ik heb nou 5 van die cellen dus als ik die achter mekaar heb leeggevlogen heb ik niet zo'n haast dat ik ze met 2A moet laden.
Maar om diezelfde reden vind ik dat multi-laadkabeltje dan dus wel een onmisbare accessoire.

1A is ook vragen om problemen, denk ik. Komt toch nog steeds neer op 7.5C, terwijl echte kwaliteitslipo's maar tot 6C kunnen hebben. Ik zou zorgen dat je de eerste paar keren naast een bak water experimenteert met zulke hoge laadstromen voor deze mini lipo's, dan kun je ze erin mikken als ze gaan opbollen. En bescherm je ogen en zorg voor ventilatie, de gassen die vrijkomen als een lipo gaat "blazen" kunnen giftig zijn.

Als je met laadstromen van 2C nog steeds op het laden moet wachten, moet je er gewoon een paar extra nemen. Toch al handig, want je kan ook op uitval rekenen met die spotgoedkope lipo's.
 
Als je met laadstromen van 2C nog steeds op het laden moet wachten, moet je er gewoon een paar extra nemen.

Volgens mij lees je niet zo zorgvuldig... ik had het over met 1A laden; ik schreef dat ik 5 van die lipo's had en dat ik die samen laad aan dat 6x laadkabeltje van HK. Ik heb niet zo'n haast hoor... als ik 5x10 minuten heb rondgevlogen kan ik best een half uurtje wachten... :cool:
 
Volgens mij lees je niet zo zorgvuldig... ik had het over met 1A laden; ik schreef dat ik 5 van die lipo's had en dat ik die samen laad aan dat 6x laadkabeltje van HK. Ik heb niet zo'n haast hoor... als ik 5x10 minuten heb rondgevlogen kan ik best een half uurtje wachten... :cool:

Ik had niet door dat je die 1A over 6 cellen parallel verdeelt, omdat je het eerst erover had dat volgens de specs je tot met 15C per cel kan laden, maar bij 6 cellen tegelijk praat je niet over 7.5C bij 1A maar over net iets meer dan 1C per cel, en dat moet gewoon kunnen. Maar je loopt wel het risico dat als een paar cellen eerder vol zijn, er toch tegen de 1A door de resterende cellen gaat lopen. En is het er dan nog maar eentje die aan het laden is, omdat de rest vol is, dan is het toch waarschijnlijk "poef!".
 
Nog even doorgedacht....
Ik had eerder het probleem dat met mijn lipootjes na een stilligperiode van een maand of drie nog maar een paar seconden gevlogen kon worden; dat was de aanleiding om vijf van die Turnigy cellen te kopen. Die Turnigy's doen het dus prima... maar die oude cellen zijn nog steeds alledrie prut.
Wat kan de aanleiding zijn... het lijkt me dat de heli te laat is met het rode knipperlicht en afknijpen van de stroom. Gevolg dus, lipo's worden te ver leeggevlogen. Ik concludeer dat uit het feit dat alledrie die oude accu's er hetzelfde aan toe zijn.
Ik zou eens een lipo moeten opmeten die ik gevlogen heb tot de heli ermee kapte. Jammergenoeg heeft mijn multimeter net de geest gegeven....
Misschien proberen niet te vliegen tot het LEDje gaat knipperen maar de timer in de gaten houden en iets eerder stoppen.
Aan de andere kant... voor de prijs van die Turnigy's kan je nog wel es een lipootje afdanken.
 
Nog even doorgedacht....
Ik had eerder het probleem dat met mijn lipootjes na een stilligperiode van een maand of drie nog maar een paar seconden gevlogen kon worden; dat was de aanleiding om vijf van die Turnigy cellen te kopen. Die Turnigy's doen het dus prima... maar die oude cellen zijn nog steeds alledrie prut.
Wat kan de aanleiding zijn... het lijkt me dat de heli te laat is met het rode knipperlicht en afknijpen van de stroom. Gevolg dus, lipo's worden te ver leeggevlogen. Ik concludeer dat uit het feit dat alledrie die oude accu's er hetzelfde aan toe zijn.
Ik zou eens een lipo moeten opmeten die ik gevlogen heb tot de heli ermee kapte. Jammergenoeg heeft mijn multimeter net de geest gegeven....
Misschien proberen niet te vliegen tot het LEDje gaat knipperen maar de timer in de gaten houden en iets eerder stoppen.
Aan de andere kant... voor de prijs van die Turnigy's kan je nog wel es een lipootje afdanken.

Bij de Nine Eagles heli's wordt throttle percentage op het display van de zender weergegeven, en dat is voor mij een enorme hulp gebleken om te bepalen wanneer je moet stoppen. Het beste is als de lipo na de vlucht nog rond de 3.70V zit, dan heb je nog niet alle capaciteit verbruikt, maar een veilig deel. Doordat ik kijk naar hoeveel throttle er nodig is bij een volle akku, en hoeveel tegen de tijd dat de lipo dicht in de buurt van "instorten" van de spanning komt, kon ik vaststellen hoeveel percentage verval in throttle ik kan hebben voordat de lipo bijna leeg is. Bij bijvoorbeeld de Solo Pro is dat 20%, bij de zwaardere Bravo SX is het rond de 15%. Op die manier houd ik zelfs spotgoedkope lipo's in prima conditie, en haal toch eruit wat erin zit.
 
Nog even doorgedacht.... <knip>
Wat kan de aanleiding zijn... het lijkt me dat de heli te laat is met het rode knipperlicht en afknijpen van de stroom. Gevolg dus, lipo's worden te ver leeggevlogen. <knip> Misschien proberen niet te vliegen tot het LEDje gaat knipperen maar de timer in de gaten houden en iets eerder stoppen.
Aan de andere kant... voor de prijs van die Turnigy's kan je nog wel es een lipootje afdanken.

Het afkniijpen van de stroom heet LVC (low voltage cutoff) en is er om de batterij te beschermen tegen een voltage van onder de 3V. Handig om je batterij zo nu en dan te beschermen, maar het is niet de bedoeling om standaard zover door te vliegen. De handleiding adviseert dan ook om voor de LVC intreedt te stoppen. Op mijn TX zit een timer, die ik nu ook gebruik.
Maar aan de andere kant, 'whatever' :D voor die paar euro mag je inderdaad wel eens een lipootje afdanken.

En mijn el-cheapo Turnigy's 138 mAH doen het nu 8,5 minuut. Moesten even inlopen zo te zien.
 
Het afkniijpen van de stroom heet LVC (low voltage cutoff) en is er om de batterij te beschermen tegen een voltage van onder de 3V.
Ik ken het principe (zit ook op mijn grote toestellen) onder de benaming BEC (Battery Elimination Circuit) maar ik ben er tot dusver eigenlijk altijd van uit gegaan dat dit in mijn Blade vroeg genoeg zou reageren om de lipo gezond te houden; omdat, als de rode LED eenmaal begint te knipperen, je eigenlijk nauwelijks de tijd meer hebt om 'm netjes te landen. Zou fijn zijn als je iets meer tijd had. Bovendien, bij vol daglicht is het goed mogelijk dat je het geknipper helemaal niet ziet.
Trouwens, die oude cellen hebben het altijd goed gedaan... tot ze een keer ongebruikt drie maanden stil lagen, toen gaven ze er collectief de brui aan. 1 originele van E-flite, twee merkloze van Ebay. Zou het te ver ontladen pas gevolgen hebben als je ze vervolgens lang (geladen) laat stilliggen? Kan ik me eigenlijk ook niet goed voorstellen...
 
Ik heb voor het langdurig opslaan van lipo's waarden gelezen van 40% tot 60%. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat je lipo's dan moet opslaan met een halve lading. Dus het zal mijn inziens heel goed kunnen liggen aan het vol geladen opslaan van de lipootjes.
Ik vlieg ook te vaak door tot de LVC :oops: en hier blijven ze het ook goed doen. Sommige al ongeveer 70 tot 80 vluchten.
 
...langdurig opslaan van lipo's (...) 40% tot 60%.
Ja inderdaad... mijn lader heeft daar trouwens ook een instelling voor. Alleen weet je van tevoren zelden hoe lang het zal duren voor je ze weer gaat gebruiken... en het is wel het makkelijkst om te laden meteen na gebruik...

dus, mogelijk dat te lang doorvliegen niet de reden was van de problemen met mijn oude cellen, maar het (te) volgeladen lang stilliggen. Misschien toch maar een beetje aan denken. Maar het is zo jammer als je besluit dat je wil vliegen en je moet dan eerst je lipo's bijladen...
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het principe (zit ook op mijn grote toestellen) onder de benaming BEC (Battery Elimination Circuit) maar ik ben er tot dusver eigenlijk altijd van uit gegaan dat dit in mijn Blade vroeg genoeg zou reageren om de lipo gezond te houden; omdat, als de rode LED eenmaal begint te knipperen, je eigenlijk nauwelijks de tijd meer hebt om 'm netjes te landen. Zou fijn zijn als je iets meer tijd had. Bovendien, bij vol daglicht is het goed mogelijk dat je het geknipper helemaal niet ziet.
Trouwens, die oude cellen hebben het altijd goed gedaan... tot ze een keer ongebruikt drie maanden stil lagen, toen gaven ze er collectief de brui aan. 1 originele van E-flite, twee merkloze van Ebay. Zou het te ver ontladen pas gevolgen hebben als je ze vervolgens lang (geladen) laat stilliggen? Kan ik me eigenlijk ook niet goed voorstellen...

BEC is wat anders dan LVC, het betekent dat je zowel ontvanger als motor(en) uit dezelfde accu voedt. "Vroeger" konden ontvangers maximaal op 4.8v werken, en als je dan 1 accu in je model wilde gebruiken, was die meestal 6V of hoger. Er was dus een stukje electronica nodig om van die 6V een lagere spanning te maken. Dat is het "batterij eliminatie gedeelte", je laat de aparte ontvanger accu weg. Vaak zat er ook een onderspanningsbeveiliging (=LVC) in, niet zozeer om de accu te beschermen, want de destijds gebruikte NiCads mochten best goed ontladen worden (was alleen maar beter voor ze, anders kreeg je last van "geheugeneffect") maar om te zorgen dat er nog spanning over zou blijven om je model veilig aan de grond te krijgen, omdat de servo's zo konden blijven werken op het laatste restje energie in de accu. Dit werd vooral gebruikt in motorzwevers, waarbij elke gram telde. In kleine heli's met 1 enkele accu wordt het ook gebruikt, maar daar is het alleen om te voorkomen dat je de lipo niet direct om zeep helpt als je te ver gaat.
 
Ik heb een aantal electrozwevers, die vliegen allemaal op lipo's. De regelaars in die zwevers zijn van het BEC type, bij een bepaalde spanning stoppen ze de toevoer naar de motor en geven alleen nog spanning aan de ontvanger en de servo's, zodat je de zwever nog fatsoenlijk kan landen als de motor ermee stopt.
Met een heli werkt het natuurlijk niet precies zo omdat die zowiezo motorvermogen nodig heeft, maar het leek me logisch dat het rode knipperlichtje betekende "nu landen als je de lipo niet wilt beschadigen". In die zin kan je deze functie vergelijken met BEC.

Maar het lijkt erop dat de suggestie van MrJohien meer to the point was vwb het afpeigeren van mijn oude heli-lipo's.
 
Tegenwoordig gebruiken zwevers natuurlijk ook lipo's en heeft de BEC ook daarmee rekening te houden. Maar toen we nog met NiCads vlogen, had je al BECs, dus vandaar even mijn nuancering over de term.

Verder over lipo's. Ik vlieg ze dus nooit echt leeg, blijf boven LVC, ook in heli's of vliegtuigen die dat hebben. Bij langdurig opslaan vlieg ik ze ongeveer tot de helft leeg, dan moet je ze wel erg lang niet gebruiken willen ze in opslag onder hun "bodemspanning" komen. Ik heb tot nu toe geen lipo "verloren" op die manier, terwijl ik sommige al op 140 cyclussen (of cycli) heb zitten. Ik heb wel een paar lipo's moeten weggooien, maar die waren van inferieure kwaliteit, en werden tijdens het vliegen veel te warm, zelfs al na een paar minuten. Te hoge interne weerstand, dus niet geschikt voor waar ze voor bedoeld waren.

Voor de mCX zijn de Nanotechs 130 een prima keuze, veel waar voor je geld, ze doen het ook goed in de mini vliegtuigen zoals de HobbyZone Champ. Ik gebruik voor de Nine Eagles tegenhanger van de mCX de Hobby King OEM 150 mAh, ook een fijne en goedkope lipo, alleen niet met eFlite connector, maar Nine Eagles plug.
 
Nieuwe storing

Mijn mCX S300 vliegt niet zo vaak, dus hij had al een tijdje stil gestaan, maar vandaag wilde ik weer eens even.
Wat blijkt, de ontvanger wil niet op mijn zender locken! Het is een BNF versie, ik vlieg 'm altijd met mijn DX6i zender, nooit enig probleem gehad met binden.
Omdat ik wel eens lees dat bij sommigen de ontvanger niet wil binden als de zender er vlak naast staat, heb ik 'm ook nog een eind verderop gezet; maakt niks uit.
Als ik het stekkertje erin steek gaat het LEDje even aan, vervolgens uit, en na een paar seconden begint het zenuwachtig te knipperen - en blijft dat doen.
Als wanhoopsgedachte de lipootjes nog maar even bijgeladen, al wist ik dat dat niks zou uitmaken, en dat deed het ook niet.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?
 
Als ik het stekkertje erin steek gaat het LEDje even aan, vervolgens uit, en na een paar seconden begint het zenuwachtig te knipperen - en blijft dat doen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Dat zenuwachtige geknipper hoort in elk geval zo. Als het LEDje zenuwachtig knippert dan zet je de zender pas aan met de trainerknop ingehouden.

Ik heb hier ook wel eens dat dat ik het proces een paar keer moet herhalen voordat de binding tot stand komt.
 
Dat zenuwachtige geknipper hoort in elk geval zo. Als het LEDje zenuwachtig knippert dan zet je de zender pas aan met de trainerknop ingehouden.
Tja ik heb 'm al anderhalf jaar of zo, dat wist ik ook wel... maar als het geknipper nooit meer ophoudt is er toch iets niet helemaal goed...
 
Back
Top