Corby Starlet

Ik heb besloten de Corby Starlet van RBCkits te gaan bouwen!

De diverse bouwverslagen van dit kistje hebben me enthousiast gemaakt om me er ook aan te gaan wagen:

Ton - corby-starlet-voor-een-typhoon-29-a
Jitze - rbc-corby-starlet-cj-1-a
Iwan - bouwverslag-corby-starlet-rbckits

Hiervóór heb ik een SIG Kadet LT-40 gebouwd. Hiervan is ook een aanzet tot een verslag op het forum te vinden. De kist vlieg inmiddels als een zonnetje, heb verslag moet nog wat worden bijgewerkt, zeg maar... :oops:

Met mijn beperkte bouwervaring zal ik waarschijnlijk een uitdaging hebben met dit kistje. In de bouwbeschrijving van de SIG wordt je aan het handje meegenomen, de RBC kit van de Corby veronderstelt iets meer ervaring. Ik heb Ton al even gepolst, hij wil me met raad en daad bijstaan. Waarvoor alsvast bedankt!

We gaan eens kijken of het gaat lukken van dit bosje hout iets moois en vliegends te maken:

full


Het is mijn voornemen er een mooi schaalkistje van de maken. Op aanraden van Ton ben ik op zoek gegaan naar een 1:1 exemplaar dat model moet gaan staan voor mijn creatie. Hoogstwaarschjnlijk gaat het de onderstaande worden. Het schema is niet het meest dynamische, maar er zijn veel foto's van te vinden.

full


Wordt vervolgt....

Groeten,
Walter ten Boske
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes met de bouw! Het is een leuk toestelletje om te bouwen en volgens Ton vliegt hij prima. Zelf moet ik dat nog gaan ondervinden maar ik heb op dit moment bijzonder weinig zin om de vleugel voor de 20ste keer te gaan schuren.
 
Wow, Jitze, jij ben snel!

Die ellende zal ik met de vleugel niet hebben, maar de romp wordt geglast, dus als ik daarmee klaar ben, begrijp ik wat je bedoelt ;)

Op de diverse filmpjes is het vliegbeeld inderdaad mooi. Maar zover zijn we nog niet....
 
Het ligt in mijn bedoeling de vleugel te maken zoals Ton dat heeft gedaan, dus gedeeltelijk indekken en met rib stitching. Daarnaast zijn de balans-stukken (of hoe heten die dingen) op de roelroeren en elevator mooi schaal, dus die wil ik er ook op.

Dit wijkt echter wel af van de vleugel bouwwijze van de kit, dus daarover heb ik Ton al wat vragen gesteld in zijn bouwverslag. Zijn advies was eerst de ribben en dragers in elkaar te zetten, mooi gelijk qua hoogte en vervolgens te verlijmen.

Gisteravond heb ik de linker vleugel op die manier opgebouwd. Deze is mooi op de tekening te bouwen, aangezien daarop deze op schaal is afgebeeld:

full


Ik heb de boel nog niet verlijmd, aangezien ik hier een eerste uitdaging heb. De triplex plank waarin o.a. de vleugelverbindingen zitten, kwamen kom uit de doos:

full


De levering van de kit heeft een week vertraging gehad, waarbij de doos bij meneer TNT Post heeft gelegen. Wellicht heeft 'ie daar wat vocht gevangen. Een tweede triplex deel met de ribben voor de romp heeft eenzelfde euvel, zei het minder extreem. Ik heb het deel met de vleugelverbindingen een paar dag onder gewicht vlak gelegd, maar dat had slechts kortstondig resultaat. Hij blijft... krom:

full


Dit heeft het volgende gevolg voor de vleugel:
full


Is er een manier om dit triplex blijvend recht te krijgen?

Groet,
Walter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de weg: ik had Ton de volgende vragen gesteld over de bouw van zijn Starlet:

Hallo Ton,

Mooie kist heb je gebouwd en prachtig afgewerkt!

Ik ben zeer gecharmeerd van het ontwerp en de opvallende verschijning, wat mij heeft doen besluiten 'm ook te gaan bouwen. Inmiddels besteld bij Rob en geleverd. Aangezien jij mooie schaal elementen hebt gebruikt, wil ik deze overnemen bij de bouw van de mijne. Te beginnen met de vleugels. Mijn bouwervaring is beperkt tot een SIG Kadet. Uitdaging genoeg dus, en daarom ook enkele vragen naar aanleiding van jouw bouwverslag. Ik hoop dat je me wat op weg kunt helpen.

1. Bouwend volgens je ontwerp in de kit, worden de spars en ribben direct op de indekking verlijmd. Heb je nog goeie tips bij heb bouwen van de vleugel met gedeeltelijke indekking zoals in dit bouwverslag, met name om 'm recht te bouwen? De spars en ribben kunnen gewoon op de bouwtekening worden gespeld en verlijmd, maar zijn er met de indekking nog aandachtspunten?

2. Als ik het goed zie op de foto, heb je op de TE een strip geplakt. Is dat om de naad tussen vleugel en aileron af te dekken? En wat voor 'n materiaal heb je daarvoor gebruikt?

corbystarlet54hz8.jpg


3. Wat heb je gebruikt als covering, is dat Oratex? En heb je de covering nog behandeld vóór het spuiten?

Alvast bedankt!

Groeten,
Walter
 
Met de volgende antwoorden, waarvoor bedankt:

Hoi Walter,

Leuk te horen dat je gekozen hebt voor de Corby ga je zeker geen spijt van krijgen:D:cool:.

Helemaal super dat je de Corby meer schaal wil maken en dit al als tweede project zo wil aan pakken:cool:.

Laat maar komen die vragen zal je steunen en hulp bieden waar ik kan:pim:.

Goed om op je eerste vragen antwoord te geven beginnen we bij vraag 1;

De bouwwijze blijft eigenlijk het zelfde als bij een volledig ingedekte vliegel alleen gebruik de dan wat stripjes om de indekking te simuleren en de ribben op de juiste hoogte te brenegen en met elkaar in lijn te houden.

Wat ik doe is eerste de ribben en liggers in elkaar steken en oplijnen op tekening, klopt dit dan alles even een drupje Ca geven voor de borging.

Let hierbij vooral ook op de hoogte van de ribben in de ligger en de onderlingen hoogte.

Dit frame komt op de voorindekking te liggen met onder de rest van de ribben ondersteuning om de indekking te simuleren als dat nodig is, waardoor de ribben in een lijn blijven.

Zou zeggen prik eerst de vleugel onderdelen in elkaar en zie wat het effect is als je dit alleen op de voorindekking laat steunen.

Vraag 2 :

Klopt dit is om de naad tussen vleugel en rolroer af te dekking als bij het grote voorbeeld en is gemaakt van dun aluminium lithoplaat.

Dit is gedaan om te simuleren, bij de echte is dat hout dat doorloopt maar ja dan is de voor lijst van de rolroer en punt van scharnieren ook weer anders.

Als je een Corby type hebt gevonden die je wil nabouwen bekijk daarvan dan eerst even de details, je kunt dan beslissen of je dit wil doen en vooral of het nodig is.

Vraag 3 :

De bespanning is Oratex of Oracover weet het biet meer zeker maakt ook niet zoveel uit dacht ik.

De verf is Histor zijdeglans en is met de kwast opgebracht zonder voorsmeersels.

De orange is een spuitbus van de Gamma.

Hoop dat ik je zo verder op weg hebt geholpen en eeeeehhhhh we zien graag foto van je voorderingen:thumbsup:.

Ton
 
Walter,

Je bent al lekker van start gegaan en weet zeker dat dit een mooi en leerzaam verslag gaat worden.

Ik ga in ieder geval meekijken, genieten en in de hoop je met raad en daad te kunnen bijstaan:rolleyes: hierbij dus een abo:mrgreen:.

Wat het krom zijn van het triplex betreft, dat is geen enkel probleem.
Is een klein nadeel van dat lichtgewcht triplex dat over het algemeen altijd wel een beetje blijft werken als plaatmateriaal.

Eenmaal in de constructie is dat in het begin even lastig je moet dan het spul uitlijnen op tekening en verzwaren , vastpinnen of met elastieken vast zetten om op de plaats te houden.

Werk zelf altijd met gewichten kijk aneder maar even een een aantal van mijn andere bouwverslagen daar is het zeker terug te vinden.

Belangrijk nu is dat je de ribben goed haaks op de ligger hebt als je dit van de plank haalt zal dit nog steeds wat werken, dat klopt ook want er zit nog niet veel verband/stabiliteit in want daar moet de indekking voor zorgen.

Plaats daarna de indekking op tekening en zorg ervoor dat deze in lijn ligt met de ligger op tekening daarna kun je de ligger met frame op de balsa uitlijnen en plakken.

Zal even kijken of ik ergens nog snel een voorbeeld kan vinden.

Veel plezier met de bouw.

Ton
 
Ton, bedankt voor de aanwijzingen.

Ik had die mooie stalen platen van jouw al gezien in je bouwverslagen. Ik moet dat soort materiaal nog gaan verzamelen. Het multiplex is behoorlijk veerkrachtig en vraagt dus veel gewicht om in bedwang te worden gehouden, wat het lastig maakt.

Ik heb ook op de vereniging vanmiddag mijn licht nog even opgestoken en kreeg het advies om het hout aan de bolle kant nat te maken en op een recht oppervlak onder druk te laten drogen. Vanmiddag heb ik de vleugel joiners een paar uur onder druk met de bolle kant op een vochtige doek gelegd. Vanavond waren ze kaarsrecht. Ik heb ze nu verplaatst naar een rooster, zodat ze onder druk kunnen drogen.

Kijken wat morgen het resultaat is. Als alles recht blijft, gaat de lijm erop. Ik zal zorgen dat liggers en ribben mooi haaks staan.
 
Ik zie net pas in Jitze zijn draadje dat hij ook met Corby "G-ILSE" bezig is. Sterker nog, ik heb exact dezelfde foto van internet gehaald.

Excuus Jitze, ik had het niet in de gaten.
 
Het bevochtigen van de vleugelverbinders heeft verbetering gebracht. De ene is helemaal recht de ander een stuk rechter.

Alvorens te gaan lijmen, heb ik gekeken naar de rolroer aansturing. Bij de 1:1 kist zit deze vlak naast de tweede rib van het rolroer.

full


Ik wil iets soortgelijks maken, waarbij zo min mogelijk stuurstang zichtbaar is. Ik denk eraan de servo als volgt te plaatsen (excusez voor de onduidelijke foto.

full


Ik heb de servo op de foto óp de rib geplaatst, maar het idee is de as dóór de rib heen te laten komen en 'm zover te laten zakken dat de onderkant van de hevel nog net binnen de vleugel komt. De stuurstang gaat dan door de achterlijst naar de aileron. Deze scharniert op 2/3 van de onderkant.

Ik ga de vleugel met Oratex afwerken, dus kapotte servo = vleugel opnieuw coveren/verven.

De vraag is: zal ik hiermee een voldoende spelingsvrije aansturing van de ailerons krijgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
grappig dat je ook de G-ILSE hebt uitgekozen. Ik vind het niet eens de mooiste qua kleuren, maar wel de mooist gebouwde en daarom had ik hem gekozen.


wat betreft de rolroeraansturing: ik heb nog van die kapjes die je over de stuurstang kunt zetten waardoor hij veel op de echte lijkt. (die rood omcirkelde dingen) Mocht je interesse hebben dan kan ik er een keer een paar opsturen. Had er per ongeluk 40 besteld ipv 4, even eroverheen gelezen dat er 10 in een zakje zaten :p
 
@Jitze,
Volgens mij noemde je ze ook in je bouwverslag. Op basis daarvan heb ik ze twee weken geleden ook bij Hobby King besteld :-).

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Control Rod Window L38xH4.5mm (10pcs) $1.99

Het is één bestelling, samen met een motor en de regelaar. Die kapjes en motor staan nog in backorder; als de motor het eerst leverbaar is, cancel ik de kapjes en neem ik er 10 van je over.

@WV,
Ik heb je bouwverslag vorige week doorgelezen, prachtige kist! Inderdaad, op die manier, maar dan wil ik de control horn op/in de aileron nog korter maken, zodat de stuurstang (vrijwel) volledig in de vleugel verdwijnt.
 
En dan kan het zomaar zijn dat je na een jaar weer zin krijgt je Corby verder te bouwen :-)

De komende maanden zal mijn tijd beperkt zijn, maar wil er toch wat meer vaart achter zetten. Je wilt toch weten hoe het vliegt, niet dan?

full


Het probleem met de kromme vleugelverbinders is opgelost. Bij het doorbouwen van de rechtervleugel gaat de kromming er vanzelf uit door de ribben, geholpen door wat correctie tijdens het lijmen. Voor zover ik kan beoordelen is 'ie kaarsje recht.

Ik laat de vleugel even voor wat íe is. Als ik straks wat verder ben met de romp, ga ik 'm gedeeltelijk indekken, naar het voorbeeld van Ton. Daarnaast komen er Hitec HS-65HB servo's in, di ik nog moet halen. Gezien de slechte bereikbaarheid in geval van een defect, ga ik toch voor meer betrouwbaarheid dan de HXT900 van HK, hoewel ik daarvan nog geen defect heb meegemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De afgelopen twee dagen verder gebouwd aan stabilo en kiel. Het valt mij op dat de uitsparingen in de ribben bij het stabilo wat te krap zijn uitgefreesd om lekker op de achterligger te passen.

full

Als je het ribbetje er met kracht opduwt, breekt 'ie uit, beter is het om ze iets op te ruimen. Dit geldt ook voor de ribben van de kiel, bleek later. Ben met het bouwen van mijn SIG Kadett nogal verwend, dat is echt alleen maar in elkaar zetten. Bij de Corby komt wat meer (eigen) inzicht kijken. :cool:

full


full


full

Ingedekt en voorlijst erop. Wing tips komen er later op, wil er gebalanceerde wingtips op maken (zie bouwverslag van Ton, link in mijn eerste post) en dat doe ik als het hoogteroer klaar is en de romp zover af.

Bedacht me later dat de instructies niets zeggen over versterking voor schanieren en ik heb hier zelf ook niet op tijd aan gedacht. Achterlijst is niet echt dik (4mm). Moet dit voldoende zijn voor een vliegtuig van dit formaat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder gegaan met het hoogteroer.

full


full


Hier is het even uitvogelen welke rib waar hoort. Instructie geven nu wel aan dat er "scrap balsa" verstevigingen moeten worden aangebracht waar later beide roeren verbonden worden.

Voorlijsten moeten nog in V-vorm geschuurd worden. Ik weet nog niet welke schanieren ik ga gebruiken, maar worden waarschijnlijk Kavan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kiel en richtingsroer zijn een prachtig bouwpakketje. Past allemaal netjes in elkaar.

full

Ribben in elkaar gezet en voorlijst geplaatste en in vorm geschuurd...

full

... en ingedekt.

full

Voor de bouw van het richtingsroer heb ik een iets andere volgorde aangehouden dan de instructie aangaven. De drie onderdelen die de "omgekeerde C" vormen moeten eerst worden gelijmd, maar ik was bang dat de hoeken niet helemaal zouden kloppen, waardoor 'ie niet op de voorlijst zou aansluiten. Ik heb eerst de bovenkant van het roer gelijmd, onderkant zit hier nog los in de voorlijst.

full

Vervolgens voorlijst op de kiel geplaatst...

full

... alle ribben los geplaatst en daarna pas de achterkant van het roer met dunne CA vastgelijmd. Daarna alle ribben verlijmd.

full

Na het drogen de kiel en roer ritueel van elkaar gescheiden... :yes:

full

...voorlijst, doubler en tip erop en in vorm geschuurd...

full

...onderste ribben uit "scrap balsa" gemaakt, voorlijst in V-vorm geschuurd en... klaar! :D

Van de week ga ik beginnen met de romp van dit prachtige toestelletje.

Voor de motorisering had ik in eerste instantie aan een HK Turnigy motor gedacht, maar denk dat ik toch maar mijn spaarvarken stuk sla op een Axi. Ik denk aan een Axi 2820/12 op een 3S lipo:

http://www.haltronics.nl/axi2820.htm

RBC raadt een Typhoon 29 aan; ik heb het idee dat de 2820/12 een goed alternatief is voor deze kist. Klopt mijn gedachte of moet het iets anders worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de motorisering had ik in eerste instantie aan een HK Turnigy motor gedacht, maar denk dat ik toch maar mijn spaarvarken stuk sla op een Axi. Ik denk aan een Axi 2820/12 op een 3S lipo:

AXI Brushless motoren 2204 / 2208 / 2212 / 2808 / 2814 / 2820 / 2826 / 4120 / 4130 / 5320 / 5330

RBC raadt een Typhoon 29 aan; ik heb het idee dat de 2820/12 een goed alternatief is voor deze kist. Klopt mijn gedachte of moet het iets anders worden?


Iemand een idee of deze motor geschikt zal zijn?
 
Back
Top