@Terence:
Met die HQ/Acro moet je niet te dun gaan. Een 6m Grob Astir die ik mbv. FLZ-Vortex heb ontworpen persteerde beter (ook bij high-speed) met een 13% dikke vleugel als met een 12%, of een verlopend (12% --> 10%) profiel. Exact zoals Helmut Quabeck had voorspeld.
En ook prettig: HQ/Acro heeft liever een tikkie meer, dan mnder vleugelbelasting. Ik denk dat hij zich beter voelt bij 50-55gr/dm2 dan bij 45 gr/dm2. En balasten tot 75 gr/dm2 (mits voldoende sterk gebouwd) zal hij je zeker niet kwalijk nemen.
En dat kan hij best hebben als je die 5 à 10 gr/dm2 extra aan een sterkere vleugel besteed.
Dirk.[/QUOTE]
Dirk,
Ik heb net uitgerekend dat de vleugels ongeveer 52 dm2 oppervlak hebben, uitgaand van vliegklaar gewicht rond 2,8 kg is dat dan een vleugelbelasting van +/- 53 gram/dm2.
ervan uitgaand dat later de ribbenvleugels wel lichter zullen zijn als de schuim beplankte, kan ik best wat gewicht aan versterken van romp onder vleugels en cockpitzijde besteden.
Servo's vraagstukje
Er zitten nu twee oude grote robbe RS200 servo's voor de v staart ingebouwd
en rs100 voor rolroeren en remkleppen in.
Ik heb nog Hitex MS80 MG servo's liggen, die ik eigenlijk voor hoogte/richtingroeren wil gebruiken die hebben een stelkracht bij 4,8 v van 2,2 kg/m en 6 volt 7,2 kg/m. Zijn deze sterk genoeg?
Als ik een servo/accu tray maak met de accu in het midden tussen der servo's kunnen deze er mooi naast en die rs200 passen een stuk lastiger.
groet
Terence
Met die HQ/Acro moet je niet te dun gaan. Een 6m Grob Astir die ik mbv. FLZ-Vortex heb ontworpen persteerde beter (ook bij high-speed) met een 13% dikke vleugel als met een 12%, of een verlopend (12% --> 10%) profiel. Exact zoals Helmut Quabeck had voorspeld.
En ook prettig: HQ/Acro heeft liever een tikkie meer, dan mnder vleugelbelasting. Ik denk dat hij zich beter voelt bij 50-55gr/dm2 dan bij 45 gr/dm2. En balasten tot 75 gr/dm2 (mits voldoende sterk gebouwd) zal hij je zeker niet kwalijk nemen.
En dat kan hij best hebben als je die 5 à 10 gr/dm2 extra aan een sterkere vleugel besteed.
Dirk.[/QUOTE]
Dirk,
Ik heb net uitgerekend dat de vleugels ongeveer 52 dm2 oppervlak hebben, uitgaand van vliegklaar gewicht rond 2,8 kg is dat dan een vleugelbelasting van +/- 53 gram/dm2.
ervan uitgaand dat later de ribbenvleugels wel lichter zullen zijn als de schuim beplankte, kan ik best wat gewicht aan versterken van romp onder vleugels en cockpitzijde besteden.
Servo's vraagstukje
Er zitten nu twee oude grote robbe RS200 servo's voor de v staart ingebouwd
en rs100 voor rolroeren en remkleppen in.
Ik heb nog Hitex MS80 MG servo's liggen, die ik eigenlijk voor hoogte/richtingroeren wil gebruiken die hebben een stelkracht bij 4,8 v van 2,2 kg/m en 6 volt 7,2 kg/m. Zijn deze sterk genoeg?
Als ik een servo/accu tray maak met de accu in het midden tussen der servo's kunnen deze er mooi naast en die rs200 passen een stuk lastiger.
groet
Terence