Alka 13 van Reichard

hip hip hoezee

images
 
Gefeliciteerd!
En wat een puike instelling voor een instructeur/examinator. Je beoordelen op wat werkelijk telt, of je veilig met je model om kunt gaan en het beheerst. Super.

Arjen,

Bedankt en je slaat de spijker op z'n kop! (waneer niet ;)) Een bijzonder gewaarwording om een bevestiging te krijgen dat ik het nog zo slecht niet doe. Tijdens ons gesprek al het een en ander doorgenomen, gesproken over het invliegen van een nieuw toestel, zender programmeren, het ''gevoel'' van vliegen, enz...

Het vliegen zelf ging goed, maar met de steeds harder wordende wind werd het wel plotseling veel moeilijker. Ik vond het niet veilig genoeg meer om door te vliegen, wat ik ook duidelijk aangaf. Mijn instructeurs was het hier mee eens. Ook hij vond het te hard gaan waaien in zo'n korte tijd. (net voor het ging regenen)

Veiligheid was het uitgangspunt waardoor er geland werd in een ander veld. Vanaf nu mag ik solo vliegen om te gaan oefenen voor de figuren.

@Serge,

Ik ben blij mee!
 
Oh nog een klein detail omtrent het wegvallen over rechts. Waarschijnlijk te wijten aan de stand van de ailerons. Die staat een tikje of-neutraal zeg maar. Waarschijnlijk door een klein verschil tussen de vleugels. Zijn vraag was ''vliegt ie goed hiermee?''

Antwoord was ''ja''..

Zijn conclusie: niets aan doen en lekker blijven vliegen...
 
Gisteren de puntjes op de I kunnen zetten, heb veel aandacht besteed aan het zwaartepunt wat nu zowat perfect staat. Na 3 keer trimmen nu onder en hoek van 45 graden om vervolgens netjes in een glijvlucht over te gaan. De 2e keer lag het zwaartepunt te ver naar achteren, maar toch de Alka goed aan de grond kunnen zetten.

De rolroeren waren op een of andere manier kromgetrokken, met de strijkbout en veel geduld deze recht kunnen maken. Het wegvallen over rechts is nu veel minder heftig en kondigt zich mooi aan. Zonder veel problemen is dit op te vangen en datgeeft wat meer vetrouwen in het vliegen. Een ander clublid nog laten kijken naar de vleugels en die zag dat de rechtervleugel minder tipverdraaing had dan links.

Tijdens mijn 2e vlucht nog wat kunnen spelen met een erg nieuwsgierige roofvogel. 10 minuten lang bleef ie mijn opzoeken, een hoogtepunt van de dag voor mij.

Nog ff terug over het zwaartepunt, de Alka vliegt nu zo goed dat ik er zelfs op hoogte wat figuren mee durf te vliegen. Loopings, op de kop vliegen en zelfs een meskant lijkt te lukken. Krijg steeds meer plezier in dit toestelletje...

In totaal met 3 accu's dik 2,5 uur gevlogen. Echt een thermieker is het niet, en ik vond het ook moeilijk om dit te vinden. Wat dat betreft heb ik nog geen ervaring in de thermiek, en zou het fijn vinden eens met iemand samen te vliegen die mij dit bij kan brengen.

Ik houd m wel in de lucht, maar ik weet eerlijk gezegt nog niet waar ik mee bezig ben. (op thermiekgebied dan)

Binnenkort maar eens de Elipsiod afbouwen, die is gemaakt voor thermiek...
 
Gisteren de puntjes op de I kunnen zetten, heb veel aandacht besteed aan het zwaartepunt wat nu zowat perfect staat. Na 3 keer trimmen nu onder en hoek van 45 graden om vervolgens netjes in een glijvlucht over te gaan. De 2e keer lag het zwaartepunt te ver naar achteren, maar toch de Alka goed aan de grond kunnen zetten.

De rolroeren waren op een of andere manier kromgetrokken, met de strijkbout en veel geduld deze recht kunnen maken. Het wegvallen over rechts is nu veel minder heftig en kondigt zich mooi aan. Zonder veel problemen is dit op te vangen en datgeeft wat meer vetrouwen in het vliegen. Een ander clublid nog laten kijken naar de vleugels en die zag dat de rechtervleugel minder tipverdraaing had dan links.

Tijdens mijn 2e vlucht nog wat kunnen spelen met een erg nieuwsgierige roofvogel. 10 minuten lang bleef ie mijn opzoeken, een hoogtepunt van de dag voor mij.

Nog ff terug over het zwaartepunt, de Alka vliegt nu zo goed dat ik er zelfs op hoogte wat figuren mee durf te vliegen. Loopings, op de kop vliegen en zelfs een meskant lijkt te lukken. Krijg steeds meer plezier in dit toestelletje...

In totaal met 3 accu's dik 2,5 uur gevlogen. Echt een thermieker is het niet, en ik vond het ook moeilijk om dit te vinden. Wat dat betreft heb ik nog geen ervaring in de thermiek, en zou het fijn vinden eens met iemand samen te vliegen die mij dit bij kan brengen.

Ik houd m wel in de lucht, maar ik weet eerlijk gezegt nog niet waar ik mee bezig ben. (op thermiekgebied dan)

Binnenkort maar eens de Elipsiod afbouwen, die is gemaakt voor thermiek...
pssssssssssst 3 juli in ootmarsum
 
Filmpjes zijn altijd leuk...

Hier ff wat dollen met de Alka...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Alka 13 is inmiddels van eigenaar veranderd. Ik had deze sinds vorig jaar te Gerlitzen voor het laatst gevlogen, daarna niet meer. en dat is zonde, gelukkig heeft ie nu een nieuwe piloot. Justus, veel plezier ermee!!!
 
Thnx! Hij lig al helemaal klaar, zender geprogrammeerd en accu vol!

Nu kijken wanneer mijn dochters mij tijd om te vliegen geven!
 
Ik heb inmiddels al aardig wat tijd weggeknuppeld met dit heerlijke kistje en kan hem nog steeds iedereen aanraden!
Wel ga ik binnenkort het instelhoekverschil iets verkleinen. Zoals het nu is zweeft hij met een neutraal hoogteroer (niet up -of down getrimd) met een hele lage snelheid heel mooi vlak, geen (zichtbaar) pompen of wat voor correctie dan ook nodig. Maar bij een duikproef trekt hij meteen een looping en om beetje snelheid te maken en te houden (iets meer wind op de helling) moet ik tussen 1/2 en 3/4 down geven om niet als een raket omhoog te schieten.

Volgens de excel-meting heb ik nu 2 graden en met 1 mm onder de voorlijst van het hoogteroer gaat dit naar 1,3 dus daar ga ik t.z.t. mee beginnen (als ik mijn werkblad weer terug heb.

Wel kwam ik op een windstille dag een ander probleem tegen. Na 3 of 4 stijgvluchten sloeg de motor af zonder aanwijzing dat de accu leeg zou zijn. Snel geland en kijken en de motor bleek loei en loei heet te zijn geworden, de regelaar was maar een fractie warmer dan mijn hand.
Ik heb hem af laten koelen en als ik nu de accu aansluit lijkt alles in orde, de regelaar geeft de normale piepjes maar als ik een beetje gas geef gaat de motor 'hortend en stotend' draaien. Ik heb net een filmpje gemaakt om het probleem te laten zien en waar hij die eerste keer na afkoelen nog wel normaal naar volgas ging kreeg ik nu wat in het filmpje gebeurd:
en ruik je het bekende kortsluiting luchtje dus de motor is dood.

Ik heb te weining ervaring met elektromotoren om hier iets van de begrijpen dus zodoendemijn vraag: herkent iemand dit probleem en wat moet ik doen om herhaling te voorkomen?

Ik heb de watt meter uit het filmpje er (toen ik het kistje net in huis had) aangehangen en kan de stroom niet meer herinneren maar wel dat hij toen 225W aan vermogen trok. Dat zou net geen 20A zijn en de motor heeft nooit meer dan 20 seconden aan 1 stuk gedraaid. De motor is een Turnigy C3530-1100 met een 10x6 klapprop, op mijn Xeno zit dezelfde motor met een 9 x 7 en die kan dezelfde accu in 1 keer volgas leeg vliegen zonder dat hij echt warm wordt.

Ik wilde eigenlijk de xeno motor/prop in de Alka zetten want de Alka vliegt veel leuker maar als ik de motor dan ook in no-time in de soep draai schiet ik er niet zoveel mee op.

Zou de andere montage met minder koeling de oorzaak zijn van de oververhitting of moet ik het ergens anders zoeken?

Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:


Ik heb toch maar wel de motor van de xeno uitgewisseld (ik ga binnenkort met een maat vliegen en dan moet hij het wel doen natuurlijk!) en zo ziet de rotte er uit.
Mijn vraag blijft dus: deze motor heeft het heel erg lang bij iemand anders goed gedaan en redelijk wat vluchten bij mij ook....wat kan de oorzaak van deze melt-down zijn?

Ik ga hem nu met de 9x6 van de Xeno vliegen, de meter geeft 18,05A bij 11,2V en 205W.
En dan voor mijzelf voorlopig dan maar even maximaal 10 seconden motorloop.

Justus
 
Ik ben even verbaast van het motorprobleem, ik heb er zelf geen enkel probleem mee gehad. Graag de motor bewaren, die wil ik even bekijken...
 
Is gewoon pech, motor kan je opnieuw wikkelen maar voor weinig heb je een nieuwe.

Ik heb het ook al eens gehad met een HK motor, kan zijn dat je hem overbelast hebt.
Kan ook gewoon een slechte wikkeling zijn.
 
zoiets dacht ook. Ik weet niet hoe oud het motortje is maar die hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Er is al een nieuwe onderwerg voor de Xeno (eigenlijk voor de kist waar ik de xeno aandrijving voor wil gebruiken maar tot die tijd.....)

De Alka heeft van de week bij relatief veel wind nog even heerlijk kunnen stunten op LVS....nu weet ik zeker dat ik het EWD aan ga passen want ik moest echt heel erg veel drukken om vooruit te komen. Dat deed hij best goed maar geen partij voor de Typhoon en de Vampire die er rondjes omheen vlogen maar dat deed niets af aan het plezier haha!
 
Back
Top