Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Maar de gedachtengang volgend van Brutus betekend in de praktijk dus dat in dit stadium idle up geen echte toegevoegde waarde heeft. Klopt dat Brutus?
 
Maar de gedachtengang volgend van Brutus betekend in de praktijk dus dat in dit stadium idle up geen echte toegevoegde waarde heeft. Klopt dat Brutus?

Niet flauw bedoeld: als je even nadenkt kun je zelf bedenken of dat zo is ja of nee.

Persoonlijk stel ik heli's héél anders af maar zelfs als je die persoonlijke voorkeur weglaat:

De normaalmode bied qua vliegen inderdaad geen enkel wezenlijk voordeel, behalve dit: de bediening is simpeler omdat je vliegt én de motor start/stopt met één stick, en dat is altijd en bij iedere zender die in jouw mode staat, dezelfde. In geval van crash is het dus voor een beginner makkelijker om de schade te beperken, omdat de reflex om de stick dicht te trekken een stuk natuurlijker is, en makkelijker aan te leren dan een of ander knopje, wat ook nog eens op iedere zender ergens anders kan zitten, en anders uitgevoerd kan zijn (tiptoets, tuimelschakelaar, schuifschakelaar, etc etc).
Is dat de toegevoegd waarde? ja, want zonder Idle up had de gevorderde geen loopings, rollen of 3D manouvres kunnen uitvoeren, of hij moet een uitgebreide zender te kopen, OF de beginner had rotsvast aan een 3D set-up vast gezeten, inclusief zenuwachtig zoeken naar de throttle hold als het uit de klauw dreigt te lopen...

Qua vliegen zelf bied het inderdaad verdr niet echt toegevoegde waarde, maar tegenwoordig stellen veel 3D vliegers hun heli vergelijkbaar af (zelfde pitchcurve in normal als in Idle up, en in Normal start/stop via stick, in idle "constant" toerental)

Een instelling met start/stop via stick in normal, een curve van -2 tot +10 bij constant RPM in Idle-up 1 en van -10 tot +10 in Idle-up2 bij max RPM is meer voor ouwe "old skool" zakken zoals ik (en die Idle-up 2 gebruik ik NOOIT.....):cool:
Als in normal de pitch van -2 tot +10 gelopen had, had dat overigens afhankelijk van je filosofie nog wel wat waarde kunnen hebben, want alle sticks ongeveer in het midden hoovert gewoon wat makkelijker en de heli word op pitch stukken minder nerveus met een dergelijke pitchcurve.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Is dat de toegevoegd waarde? ja, want zonder Idle up had de gevorderde geen loopings, rollen of 3D manouvres kunnen uitvoeren, of hij moet een uitgebreide zender te kopen
Qua vliegen zelf bied het inderdaad verdr niet echt toegevoegde waarde, maar tegenwoordig stellen veel 3D vliegers hun heli vergelijkbaar af (zelfde pitchcurve in normal als in Idle up, en in Normal start/stop via stick, in idle "constant" toerental)

Verduidelijk dat eens? Waarom kan ik geen 3D doen in normal mode als de pitch toch identiek is aan de idle up mode? Je geeft aan dat er geen wezenlijk verschil is behalve het beginners paniekreactie gebeuren..

**Edit**

Laat ik even verduidelijken waarom ik hierover doorga. Ik wil het namelijk gewoon snappen. Tijdje terug is mij namelijk het volgende verteld. In normal mode heb je onder midstick 0 pitch. Pas boven midstick heb je positive pitch. Het feit dat ik snel op en neer kan hoppen wat ik met een fixed pitch niet kan werd uitgelegd als dat je als het ware gewoon van positive naar 0 gaat en de heli gewoon valt bij 0 ongeacht het toerental. Een fixed pitch houd altijd positive. Verder werd uitgelegd dat als je gecontroleerd will hoppen (op en neer dus) je dat in idle up doet omdat je dat van positive naar negative pitch gaat. De neerwaartse beweging is dus niet vallen maar duwen. Klopt dit nou met jouw uitleg? Of snap ik er nu gewoon helemaal niks meer van.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf met de grotere heli's IU als het waait omdat:

Ik enkele keren heb meegemaakt dat de 450 door een windvlaag omhoog geblazen werd en om hem naar beneden te krijgen moet je gas/pitch verlagen met als resultaat dat het toerental zo ver zakt dat de helikopter daardoor veel slechter bestuurbaar word. In IU blijft het toerental constant dus de bestuurbaarheid ook constant even hoog.

Lijkt me logisch dat een helikopter minder bestuurbaar word als het toerental minder word. met IU compenseer je dit door constante bestuurbaarheid te houden en zodra de helikopter omhoog geblazen word kan je hem dus naar beneden krijgen EN nogsteeds bestuurbaar houden..
 
zit er een toerental verschil tussen normal en idle up? anders zou dat het verschil in vlieggedrag nog kunnen verklaren. Of draait hij in beide gevallen boven midstick op 100%?
 
zit er een toerental verschil tussen normal en idle up? anders zou dat het verschil in vlieggedrag nog kunnen verklaren. Of draait hij in beide gevallen boven midstick op 100%?

Ik kan het niet tellen maar op gehoor zit er verschil tussen. Verder is de DX4e een simpele zender dus je kunt ook verder niks uitlezen.
 
Ik heb iig wel verschil tussen de 2 standen, als je bij normale mode ook bij midstick op 100 zit sja dan veranderd er boven midstick niet veel.

Mijn ervaringen zijn bij de volgende instellingen:
normal : 0-25-50-75-100
Idle-up: 100-90-80-90-100
 
het gaat me vooral ff om "dat ding" waar chow mee vliegt. waarom hij idle up beter vind vliegen met wind. No offence bedoeld met "dat ding" maar ik ken het verschil niet tussen al die mcpmcxmeps ofzo.

Maar als je toerental in idle up hoger is dan kan dat volgens mij best verklaren waarom je hem dan prettiger vind vliegen.
 
Dat "ding" van mij doet niks. De heli gebruikt in dat geval voorgeprogrammeerde instellingen en die zijn helaas niet bekend. Ik kan verder alleen maar meegaan met de stelling van Stefan dat als de wind eronder komt het toerental gelijk blijft in idle up en je dus de heli naar beneden kan halen. In normal mode zakt het toerental flink als je naar beneden gaat en dus minder controle. Ik hoop dat Brutus hier verder nog een toelichting op wil geven.
Neemt niet weg dat de consensus er volgens mij wel is dat de mcpx gewoon bft 3 kan hebben en 4 ook nog wel als je ervaren bent. Zover waren we al. Dat hoef ik met de walkera fp niet te proberen. Dan ben je meer aan het vliegeren dan aan het vliegen.
 
Tís een redelijk verslavend ding.. Binnen alweer lipo's gevlogen. Buiten is er nu echt iets teveel wind om relaxed te vliegen.
 
Verder de laatste paar weken lopen zoeken naar het Amerikaanse blad RC Heli. Hier in de regio niet te vinden. Het Nederlandse Modelbouwblad heeft teveel auto's en te weinig heli's vind ik.
Echter kwam ik een ipad app tegen "Zinio" en ja hoor. Daar kan ik dus weliswaar in digitale vorm het Amerikaanse blad wel krijgen. En een jaarabbo is maar 2 tientjes inclusief BTW voor 12 nummers. Heb ik lekker mijn maandelijkse leesvoer :)

5886942587_54e814fa8f_z.jpg
 
Ik gebruik zelf met de grotere heli's IU als het waait omdat:

Ik enkele keren heb meegemaakt dat de 450 door een windvlaag omhoog geblazen werd en om hem naar beneden te krijgen moet je gas/pitch verlagen met als resultaat dat het toerental zo ver zakt dat de helikopter daardoor veel slechter bestuurbaar word. In IU blijft het toerental constant dus de bestuurbaarheid ook constant even hoog.

Lijkt me logisch dat een helikopter minder bestuurbaar word als het toerental minder word. met IU compenseer je dit door constante bestuurbaarheid te houden en zodra de helikopter omhoog geblazen word kan je hem dus naar beneden krijgen EN nogsteeds bestuurbaar houden..

En zo heb ik het ook begrepen. Een mod. heeft ons eens uitgelegd waarom FP zo windgevoelig zijn, en soms minder goed te besturen dan CP. Daar kwam bovenstaande uitleg in voor. En inderdaad logisch ook mijn inziens.
 
Verduidelijk dat eens? Waarom kan ik geen 3D doen in normal mode als de pitch toch identiek is aan de idle up mode? Je geeft aan dat er geen wezenlijk verschil is behalve het beginners paniekreactie gebeuren..

**Edit**

Laat ik even verduidelijken waarom ik hierover doorga. Ik wil het namelijk gewoon snappen. Tijdje terug is mij namelijk het volgende verteld. In normal mode heb je onder midstick 0 pitch. Pas boven midstick heb je positive pitch. Het feit dat ik snel op en neer kan hoppen wat ik met een fixed pitch niet kan werd uitgelegd als dat je als het ware gewoon van positive naar 0 gaat en de heli gewoon valt bij 0 ongeacht het toerental. Een fixed pitch houd altijd positive. Verder werd uitgelegd dat als je gecontroleerd will hoppen (op en neer dus) je dat in idle up doet omdat je dat van positive naar negative pitch gaat. De neerwaartse beweging is dus niet vallen maar duwen. Klopt dit nou met jouw uitleg? Of snap ik er nu gewoon helemaal niks meer van.

Niet helemaal.... dat je geen 3D kan doen in normal is logisch: bij inverted moet je negatief collective hebben (stick naar achter) maar wél vermogen.... en in Normal gaat bij stick achter het vermogen weg.
Ik heb het (heel stupide) 3 weken geleden nog per ongeluk geprobeerd om een looping te vliegen in normal, en net als je zo'n beetje op de kop ligt valt je rotor stil.....

Een heli valt niet bij nul graden en nominaal toerental. Sterker nog, in vlakke toestand (zeg maar normale hoover positie) zal de invalshoek van de bladen bij benadering gelijk blijven t.o.v. de omringende lucht. De daalsnelheid valt dus gewoon uit te rekenen en is (na een paar seconden) gewoon constant. Als ik een voorzichtige schatting met voor het gemak afgeronde getallen moet doen: 3600 (RPM) /60 (sec) X 5 (cm, "spoed van de collective bij hoover) = 250 cm/sec ofwel 2.5 m/s ofwel ongeveer 9 à 10 km/u verticaal. Hoewel ruw geschat, ligt het wel ongeveer in deze orde van grootte en het is beangstigend snel als de grond zo snel op je af komt....

Even zo goed, zal een heli met negatieve collective dus niet vallen, maar met een constante snelheid naar beneden komen. Als je als voorbeeld aanhoud dat je even veel negatief geeft als dat je nodig hebt om normaal te kunnen hooveren, zou je als de getallen in bovenstaand voorbeeld zouden kloppen, dan dus met ongeveer 5 m/sec naar beneden komen, en NIET met de val versnelling van 10m/sec kwadraat (waarbij na een seconde de daalsnelheid 10/m/sec, na 2 seconden 20 m/sec, etc etc is.

Normaal gesproken hop je op en neer met alleen positieve pitch, tenzij je zo heftig op en neer wilt hoppen dat je tijdens de overgang van stijgen naar dalen, de valversnelling overschrijden wilt... pas op dat moment begin je de heli echt met negatief naar beneden duwt. Maar dat is maar een heel kortstondig moment. Zodra de verticale snelheid van de heli die van de "spoedsnelheid" (theoretische spoed maal toerental) van de hoofdrotor wil gaan overschrijden, gaan de bladen weer gewoon positieve lift leveren....

Dit is allemaal wat moeilijk te begrijpen stof, en zonder tekening wat lastig uit te leggen als je het niet direct snapt.

Een hulpmiddel om het te begrijpen: beschouw de lucht als stilstaand en als de heli met nul graden pitch op tafel staat, stroomt de lucht de rotorbladen met exact nul graden aan.
Er word geen lift geleverd. Nu haal je de tafel er onder weg, en omdat de pitch nul is begint de heli te dalen ten gevolge van de zwaartekracht.
De lucht (die stil staat) "stroomt" nu van onder door de rotor, en in combinatie met het rotortoerental, heeft dit tot gevolg dat de rotorbladen, waarvan de pitch nog steeds op nul staat, tóch een invalshoek krijgen t.o.v. de aanstromende lucht; de bladen beginnen nu dus lift te leveren.
De daalsnelheid (en daardoor die invalshoek) neemt nu net zo lang toe, tot de lift weer gelijk is aan het gewicht van de heli, waarna er een evenwicht op treed, de daalsnelheid dus constant geworden is. In het getallenvoorbeeld zou dat 0.25 sec duren, en dat is zo kort, dat de vlieger het als een nagenoeg onmiddellijke reactie ervaart, en daardoor ten onrechte de conclusie trekt dat de heli "valt". Omdat je onder normale omstandigheden (bijvoorbeeld hoover op ooghoogte) een dergelijke daling ook maar hooguit een meter volhoud (ongeveer ook die kwart seconde), is de indruk dat de heli alleen maar "valt" nog wat sterker.
Maar doe dezelfde manouvre maar eens op 5 meter hoogte en wat voorwaartse snelheid, en je zult zien dat de heli volgens een rechte baan naar beneden komt (als daadwerkelijk zou vallen zou het een paraboolvormige baan moeten zijn) en er ongeveer 2 seconden over doet (zou bij normale aardse valversnelling precies 1 seconde moeten zijn).

Hopelijk is dit een beetje duidelijk, want ik heb niet de mogelijkheid om hier tekeningen te plaatsen

Groet, bert
 
Laatst bewerkt:
zit er een toerental verschil tussen normal en idle up? anders zou dat het verschil in vlieggedrag nog kunnen verklaren. Of draait hij in beide gevallen boven midstick op 100%?

Nee.... zit geen verschil tussen. In Idle up draait hij in alle standen van de stick 100%, in normal loopt hij lineair op tot 100% bij midstick, om vanaf daar 100% te blijven. Haal de bladen (en eventueel de hekrotor als dat geluid je fopt) er maar af en toer hem op, dan hoor je het heel scherp dat het hoofdrotortoerental gelijk blijft boven midstick OF bij Idle up over de hele slag.

Groet, Bert
 
Dan blijft over de discussie omtrent het naar beneden kunnen drukken van de heli als er wind onder komt. En dat dit in idle up beter gaat omdat het toerental niet afneemt. Dit zou nou juist het verschil zijn tussen het buiten vliegen met een mcpx t.o.v. een kleine FP.
 
Dat "ding" van mij doet niks. De heli gebruikt in dat geval voorgeprogrammeerde instellingen en die zijn helaas niet bekend. Ik kan verder alleen maar meegaan met de stelling van Stefan dat als de wind eronder komt het toerental gelijk blijft in idle up en je dus de heli naar beneden kan halen. In normal mode zakt het toerental flink als je naar beneden gaat en dus minder controle. Ik hoop dat Brutus hier verder nog een toelichting op wil geven.

Ja hoor, al gedaan.... alleen even nog de volgende aanvulling: als jij in normal mode de stick in het midden zet, heb je nul graden pitch en nog steeds 100% toeren. Ongeacht de wind, je heli KOMT naar beneden. Je moet alleen wat meer geduld hebben. echter, als er een windvlaag onder komt, word dit lichte dingetje gelijk een meter of meer omhoog geslingerd, en aangezien een normaal mens op zijn best pas ongeveer 0.2 seconden later pas reageert, heb je voor je gevoel niet genoeg pitch naar beneden.... Dus wat doet dat normale mens? Die raust de pitch naar benenden!
Maar geduld is een schone zaak, probeer het maar eens, stick niet verder terugnemen dan tot waar het toerental BEGINT in te zakken (je toerental dus niet laten zakken, gewoon nul graden geven) en je heli ZAL naar beneden komen. 100% zeker!

Ik vlieg namelijk wél moeiteloos bij 3 tot 4 Bft, in normal mode, en bij mij is midstick positief pitch en nul graden dus al stevig in het gebied waar het toerental afneemt. En dat levert TOTAAL geen problemen op. Sterker nog, ik vind het t.o.v de standaard afstellingen, een stuk prettiger en relaxter vliegen. Maar ik geef zondermeer toe dat dat erg persoonlijk is, ik ben nu eenmaal een old skool vlieger:cool:

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top