Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Maar de gedachtengang volgend van Brutus betekend in de praktijk dus dat in dit stadium idle up geen echte toegevoegde waarde heeft. Klopt dat Brutus?
Is dat de toegevoegd waarde? ja, want zonder Idle up had de gevorderde geen loopings, rollen of 3D manouvres kunnen uitvoeren, of hij moet een uitgebreide zender te kopen
Qua vliegen zelf bied het inderdaad verdr niet echt toegevoegde waarde, maar tegenwoordig stellen veel 3D vliegers hun heli vergelijkbaar af (zelfde pitchcurve in normal als in Idle up, en in Normal start/stop via stick, in idle "constant" toerental)
zit er een toerental verschil tussen normal en idle up? anders zou dat het verschil in vlieggedrag nog kunnen verklaren. Of draait hij in beide gevallen boven midstick op 100%?
Ik gebruik zelf met de grotere heli's IU als het waait omdat:
Ik enkele keren heb meegemaakt dat de 450 door een windvlaag omhoog geblazen werd en om hem naar beneden te krijgen moet je gas/pitch verlagen met als resultaat dat het toerental zo ver zakt dat de helikopter daardoor veel slechter bestuurbaar word. In IU blijft het toerental constant dus de bestuurbaarheid ook constant even hoog.
Lijkt me logisch dat een helikopter minder bestuurbaar word als het toerental minder word. met IU compenseer je dit door constante bestuurbaarheid te houden en zodra de helikopter omhoog geblazen word kan je hem dus naar beneden krijgen EN nogsteeds bestuurbaar houden..
Verduidelijk dat eens? Waarom kan ik geen 3D doen in normal mode als de pitch toch identiek is aan de idle up mode? Je geeft aan dat er geen wezenlijk verschil is behalve het beginners paniekreactie gebeuren..
**Edit**
Laat ik even verduidelijken waarom ik hierover doorga. Ik wil het namelijk gewoon snappen. Tijdje terug is mij namelijk het volgende verteld. In normal mode heb je onder midstick 0 pitch. Pas boven midstick heb je positive pitch. Het feit dat ik snel op en neer kan hoppen wat ik met een fixed pitch niet kan werd uitgelegd als dat je als het ware gewoon van positive naar 0 gaat en de heli gewoon valt bij 0 ongeacht het toerental. Een fixed pitch houd altijd positive. Verder werd uitgelegd dat als je gecontroleerd will hoppen (op en neer dus) je dat in idle up doet omdat je dat van positive naar negative pitch gaat. De neerwaartse beweging is dus niet vallen maar duwen. Klopt dit nou met jouw uitleg? Of snap ik er nu gewoon helemaal niks meer van.
zit er een toerental verschil tussen normal en idle up? anders zou dat het verschil in vlieggedrag nog kunnen verklaren. Of draait hij in beide gevallen boven midstick op 100%?
Dat "ding" van mij doet niks. De heli gebruikt in dat geval voorgeprogrammeerde instellingen en die zijn helaas niet bekend. Ik kan verder alleen maar meegaan met de stelling van Stefan dat als de wind eronder komt het toerental gelijk blijft in idle up en je dus de heli naar beneden kan halen. In normal mode zakt het toerental flink als je naar beneden gaat en dus minder controle. Ik hoop dat Brutus hier verder nog een toelichting op wil geven.