En zo heb ik het ook begrepen. Een mod. heeft ons eens uitgelegd waarom FP zo windgevoelig zijn, en soms minder goed te besturen dan CP. Daar kwam bovenstaande uitleg in voor. En inderdaad logisch ook mijn inziens.
De windgevoeligheid van de huidige FP's heeft niks te maken met dit feit, maar alles met dat de eigenschappen van het rotorbladprofiel gebruikt worden om via een omweg en de gyroscopische eigenschappen een zelfstabiliserend effect te creëren.
Een "moderne" FP streeft namelijk uit zichzelf altijd naar "airspeed nul".
Dat heeft inderdaad tot gevolg dat de rotors behoorlijk gevoelg zijn voor toerenveranderingen, en de lift relatief slecht doseerbaar.
25~30 jaar geleden waren echter toerengeregelde heli's met "normale" rotorbladprofielen (meestal gewoon Clark-Y) en een "normale" (enkelvoudige Hiller-sturing, geen Bell-mixers erbij) paddelstangsturing nog redelijk in zwang, en die konden gewoon nagenoeg even veel wind hebben als CP's, konden nagenoeg even hoge snelheden behalen, en gewoon (voer die tijd dan) goed te vliegen.
Qua sturen wat minder, maar dat moet je ongeveer zien als het verschil tussen een richtingsroer-trainer en een rolroer-trainer bij vleugelvliegtuigen. Ik heb er nog met meerdere gevlogen.
Maar het is inderdaad (en ook toen al), een feit, dat het afnemende rotortoerental bij gestuurde dalingen, stevig invloed had op het cyclische stuurgedrag, en dat is tegenwoordig met een CP in normaalmode wel beter, maar nog steeds goed merkbaar.
Echter, en dat is het belangrijkste waarom normal minder gewenst is:
Als het toerental constant is, is een reactie op een pitchcommando enkelvoudig: er is alleen een (directe) reactie op de veranderende bladhoek, en een evenredige en dus makkelijk weg te mixen compensatie op de hekrotor.
Als ook je toerental nog verandert, krijg je op eens een gecompliceerde reactie: Ten 1e reageert de heli op de verhoogde bladhoek, maar deze lift is niet super groot omdat het toerental nog te laag is. Ten 2e reageert de heli secundair later op het hogere toerental door nog wat éxtra lift te geven, Ten 3e moet de gyro opeens ook een acceleratie van de hoofdrotor compenseren, ten 4e draait bij de grotere CP's die hekrotor óók nog eens tijdelijk langzamer (als het rotortoerental zakt, gaat ook de hekrotor langzamer draaien), waardoor de reactie #3 nog wel eens een probleem zou kunnen worden....
En omdat het toerental niet constant is, zijn ALLE reacties behalve #1, óók niet constant....
Groet, Bert