Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Dan blijft over de discussie omtrent het naar beneden kunnen drukken van de heli als er wind onder komt. En dat dit in idle up beter gaat omdat het toerental niet afneemt. Dit zou nou juist het verschil zijn tussen het buiten vliegen met een mcpx t.o.v. een kleine FP.

Ik zou zeggen: om Zaterdag of Zondag maar kijken in Drachten, dan neem ik het kleine ding wel mee, kun je met eigen ogen zien dat hij ook met het standaard zendertje, en in Normal mode goed wil dalen in hard wind (verwacht nl wel dat het zal waaien komend weekend). Desnoods schroef ik de kogellinkjes ook nog even voor je op en neer om te laten zien dat dat maar heel weinig uitmaakt.

Groet, Bert

Dat was een hele lap leesvoer, moet het even laten bezinken hoewel het in grote lijn duidelijk is. Alleen snap ik nog niet helemaal waarom een FP dan meer last van wind heeft dan een CP...... maar dat zal wel aan mijn verstandelijk vermogen liggen ;)
(heeft dat puur met het toerental te maken?)

Laatst bewerkt:
@Brutus
Ik zou graag iedereen wel even willen bezoeken maar waarom wonen alle heli vliegers die ik regelmatig spreek zo'n rot eind weg?? :)

En zo heb ik het ook begrepen. Een mod. heeft ons eens uitgelegd waarom FP zo windgevoelig zijn, en soms minder goed te besturen dan CP. Daar kwam bovenstaande uitleg in voor. En inderdaad logisch ook mijn inziens.

De windgevoeligheid van de huidige FP's heeft niks te maken met dit feit, maar alles met dat de eigenschappen van het rotorbladprofiel gebruikt worden om via een omweg en de gyroscopische eigenschappen een zelfstabiliserend effect te creëren.
Een "moderne" FP streeft namelijk uit zichzelf altijd naar "airspeed nul".

Dat heeft inderdaad tot gevolg dat de rotors behoorlijk gevoelg zijn voor toerenveranderingen, en de lift relatief slecht doseerbaar.

25~30 jaar geleden waren echter toerengeregelde heli's met "normale" rotorbladprofielen (meestal gewoon Clark-Y) en een "normale" (enkelvoudige Hiller-sturing, geen Bell-mixers erbij) paddelstangsturing nog redelijk in zwang, en die konden gewoon nagenoeg even veel wind hebben als CP's, konden nagenoeg even hoge snelheden behalen, en gewoon (voer die tijd dan) goed te vliegen.
Qua sturen wat minder, maar dat moet je ongeveer zien als het verschil tussen een richtingsroer-trainer en een rolroer-trainer bij vleugelvliegtuigen. Ik heb er nog met meerdere gevlogen.

Maar het is inderdaad (en ook toen al), een feit, dat het afnemende rotortoerental bij gestuurde dalingen, stevig invloed had op het cyclische stuurgedrag, en dat is tegenwoordig met een CP in normaalmode wel beter, maar nog steeds goed merkbaar.
Echter, en dat is het belangrijkste waarom normal minder gewenst is:
Als het toerental constant is, is een reactie op een pitchcommando enkelvoudig: er is alleen een (directe) reactie op de veranderende bladhoek, en een evenredige en dus makkelijk weg te mixen compensatie op de hekrotor.
Als ook je toerental nog verandert, krijg je op eens een gecompliceerde reactie: Ten 1e reageert de heli op de verhoogde bladhoek, maar deze lift is niet super groot omdat het toerental nog te laag is. Ten 2e reageert de heli secundair later op het hogere toerental door nog wat éxtra lift te geven, Ten 3e moet de gyro opeens ook een acceleratie van de hoofdrotor compenseren, ten 4e draait bij de grotere CP's die hekrotor óók nog eens tijdelijk langzamer (als het rotortoerental zakt, gaat ook de hekrotor langzamer draaien), waardoor de reactie #3 nog wel eens een probleem zou kunnen worden....
En omdat het toerental niet constant is, zijn ALLE reacties behalve #1, óók niet constant....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dat was een hele lap leesvoer, moet het even laten bezinken hoewel het in grote lijn duidelijk is. Alleen snap ik nog niet helemaal waarom een FP dan meer last van wind heeft dan een CP...... maar dat zal wel aan mijn verstandelijk vermogen liggen ;)

Dat komt omdat een Fixed pitch alleen toerental variatie tot zijn beschikking heeft om te stijgen en te dalen en de bladen hebben een vaste pitch. Dus om te dalen zul je daar per definitie je toerental omlaag moeten brengen en wordt je heli instabieler en slechter bestuurbaar.

De enige verklaring die ik dan nog kan verzinnen is dat stick omlaag het toerental verlaagd bij een FP. Als ik de lijn van Brutus volg is stick omlaag tot het midden voldoende om de heli te laten zakken omdat je dan zero pitch hebt maar nog wel toeren. Ik geloof Bert op z'n woord maar denk zelf toch dat als je minder geduld hebt om de heli te laten zakken dat het wel prettig is als je de stick onder het midden kunt duwen met behoud van toerental. Maar wellicht is dit ook gewoon een persoonlijke voorkeur voor de manier waarop je wilt vliegen..

Zie post 1724, 1e alinea... EDIT: en post 1732

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
De enige verklaring die ik dan nog kan verzinnen is dat stick omlaag het toerental verlaagd bij een FP. Als ik de lijn van Brutus volg is stick omlaag tot het midden voldoende om de heli te laten zakken omdat je dan zero pitch hebt maar nog wel toeren. Ik geloof Bert op z'n woord maar denk zelf toch dat als je minder geduld hebt om de heli te laten zakken dat het wel prettig is als je de stick onder het midden kunt duwen met behoud van toerental. Maar wellicht is dit ook gewoon een persoonlijke voorkeur voor de manier waarop je wilt vliegen..

Je kunt met de mCPx en met jouw vliegniveau (wat ik dan tenminste tot nog toe hier op de filmpjes gezien heb)in normal mode zonder problemen tot ongeveer 20~30% onder midstick komen voordat het toerental merkbaar inkakt. En zelfs dan nog, je kunt het toerental ook nog eens zeker 25% laten inkakken zonder dat dat ook maar enige merkbare invloed op het stuurgedrag heeft. Ik laat hem zelfs nog wel verder inzakken, je moet dan alleen wat meer anticiperen bij het weer afvangen. Ik kan me echter goed voorstellen, dat dat in het begin wat "eng" is, en dat je geen behoefte hebt om het uit te proberen. Hoeft ook niet, er is geen enkel bezwaar tegen vliegen in Idle Up, ik leer het al mijn leerlingen vanaf het allereerste begin, omdat niet-electronisch gestabiliseerde heli's namelijk wél veel meer last van toerenveranderingen hebben....

Groet, Bert

Dat komt omdat een Fixed pitch alleen toerental variatie tot zijn beschikking heeft om te stijgen en te dalen en de bladen hebben een vaste pitch. Dus om te dalen zul je daar per definitie je toerental omlaag moeten brengen en wordt je heli instabieler en slechter bestuurbaar.

Nee dus.... (al heeft het er wel lichtelijk mee te maken).

Wat er gebeurd is het volgende:
De rotorbladen van een FP zijn expres zo gevormd, dat heel kleine snelheidsverschillen zo groot mogelijke liftverschillen veroorzaken. Dit om twee redenen: ten eerste heb je minder grote toerenvariaties nodig voor de verticale sturing.
Reden twee is dat een voorwaartse snelheid nu al gelijk een vrij groot rolmoment in de rotor veroorzaakt. Dit rolmoment veroorzaakt weer een precessie haaks op de vliegrichting, en door slim gebruik te maken van de op 45 graden geplaatste passieve stabilizer bereik je nu het effect, dat als zo'n rotor een zijdelingse verplaatsing heeft, de rotor uit zichzelf daar aktief tegenin gaat hangen. Hierdoor kun je met een goed getrimd FP-tje, de handen van de sticks halen tot de accu leeg is. Hij zal wat in het rond drijven, met ieder miniem zuchtje wind mee, maar hij blijft rechtop tot de accu leeg is. Iets wat zelfs een V-stabi of vergelijkbaar niet doet. Er zijn wel systemen die dat wel doen, zoals de Robe Helicommand of de flymentor, maar die werken bij mijn beste weten met optische sensors om de horizon en eventuele verplaatsing in het horizontale vlak te detecteren en actief te corrigeren.

Ga je nu buiten vliegen, dan ervaart de moderne FP elk vlaagje wind als snelheid, en die wil hij compenseren. Een constante wind zonder turbulentie is geen probleem (kun je uitsturen met de tuimelschijf) maar dat komt alleen in de windtunnel voor. Iedere turbulentie verziekt echter het vlieggedrag.
Je kunt er met gewichtjes in de flybar of gewoon de afmetingen van de heli, wel wat aan doen, maar als je een beetje precies wilt vliegen in de huiskamer, kan het openzetten van het keukenraam al funest zijn bij wijze van spreken.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@Brutus
Mijn filmpjes zijn geschoten in de woonkamer en in de tuin. Binnen heb ik geen wind en in de tuin wil ik de heli niet te ver omhoog laten komen omdat ik dan domweg een enorm risico loop dat ik hem zie verdwijnen in de vijver van de buren. Straks in Suriname heb ik de ruimte en zal de heli wel degelijk de hoogte in gaan en is heen en weer vliegen wel de bedoeling. Ik heb dan zeker 2-3 bft waar ik mee te maken krijg met eventuele gusts. Zodoende nu deze discussie :)

Oh en dit is de bouwput waar ik straks vier weken sta te vliegen ;)

5887064375_fccc2cc387_o.jpg

@Brutus
Mijn filmpjes zijn geschoten in de woonkamer en in de tuin. Binnen heb ik geen wind en in de tuin wil ik de heli niet te ver omhoog laten komen omdat ik dan domweg een enorm risico loop dat ik hem zie verdwijnen in de vijver van de buren. Straks in Suriname heb ik de ruimte en zal de heli wel degelijk de hoogte in gaan en is heen en weer vliegen wel de bedoeling. Ik heb dan zeker 2-3 bft waar ik mee te maken krijg met eventuele gusts. Zodoende nu deze discussie :)

Dan ga ik nu al een voorspelling doen over wat jij straks denkt over het vlieggedrag van je heli:
Als jij op zekere dag je heli zo goed beheerst dat je gewoon lekker met een flink vaartje recht voor je langs te vliegen... ga jij denken dat de heli veel minder gevoelig voor turbulentie is op snelheid, en veel minder op en neer "stuitert" in gusts mits je snelheid houd....

Wat de werkelijkheid is hou ik nog even lekker voor me, maar deze voorspelling doe ik nu al....

overigens: veel plezier in Suriname, en hou alles heel daar he? ;)

Groet, Bert

Dan ga ik nu al een voorspelling doen over wat jij straks denkt over het vlieggedrag van je heli:
Als jij op zekere dag je heli zo goed beheerst dat je gewoon lekker met een flink vaartje recht voor je langs te vliegen... ga jij denken dat de heli veel minder gevoelig voor turbulentie is op snelheid, en veel minder op en neer "stuitert" in gusts mits je snelheid houd....

Wat de werkelijkheid is hou ik nog even lekker voor me, maar deze voorspelling doe ik nu al....

Groet, Bert

Dat is iets wat ik ook eigenlijk bedacht had van als ik straks maar snelheid kan en durf te maken dat het dan beter zou gaan maar dat komt waarschijnlijk dat ik vanuit de vliegtuigen kant denk.
Maar sta er dus nu niet gek van te kijken dat het toch anders is wat ik denk.

Back