Dat is iets wat ik ook eigenlijk bedacht had van als ik straks maar snelheid kan en durf te maken dat het dan beter zou gaan maar dat komt waarschijnlijk dat ik vanuit de vliegtuigen kant denk.
Maar sta er dus nu niet gek van te kijken dat het toch anders is wat ik denk.
Sowieso heeft FBL electronica een beetje een hekel aan hooveren....
Dat zeg ik verkeerd: De FBL electronica heeft er geen hekel aan, de menselijke hersenen kunnen in die specifieke situatie minder goed (let wel, ik zeg alleen maar "minder goed", niet "niet" of "slecht") overweg met het wat "digitale" karakter van FBL electronica.
Met een flybar of zelfs gewoon rigid non-Estab kan een mens daar makkelijker aan wennen.
Dat komt gewoon omdat wij mensen net als alle "roofdieren" (dieren met de ogen voor in het hoofd en dus stereoscopisch zicht) hersenen hebben die a.h.w. een software hebben die bedoeld is om met beweging en verplaatsing om te kunnen gaan. (denk hier maar eens over na: waarom kan een voetballer, nadat hij de bal de voet van de keeper heeft zien verlaten, zich omdraaien en naar de plek rennen waar de bal neer gaat komen? Omdat onze hersenen "bedraad" zijn om o.a. ballistische trajecten goed in te kunnen schatten. Een stilhangende heli waarbij je moet afwachten welke kant hij op zal gaan, daar kunnen je hersens niks mee)
Een flybar rotor of non-Estab rigid beweegt nog zichtbaar en dan hebben je hersenen iets om mee te kunnen werken, dus dat word vaak als prettiger en makkelijker ervaren. Ga je met je mCPx rondvliegen, dan zul je merken dat een heleboel opeens op zijn plek gaat vallen, en zodra je de stuurbewegingen (bochtentechniek, zeg maar) een beetje door hebt, ga je dat vergeleken met hooveren een peuleschil vinden. In mindere mate is dit bij flybar heli's ook een beetje het geval, maar bij Estab is het gevoelsmatige verschil wat groter.
En dat heeft alles te maken met wat ik voorspelde over Chow zijn "bevindingen".
En denk er om: rondvliegen is inderdaad makkelijker dan hooveren, maar je moet iedere vlucht toch nog steeds afsluiten met een kort stuje hooveren, dus verwaarloos het niet!
Groet, Bert