Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Dat is iets wat ik ook eigenlijk bedacht had van als ik straks maar snelheid kan en durf te maken dat het dan beter zou gaan maar dat komt waarschijnlijk dat ik vanuit de vliegtuigen kant denk.
Maar sta er dus nu niet gek van te kijken dat het toch anders is wat ik denk.

Sowieso heeft FBL electronica een beetje een hekel aan hooveren....

Dat zeg ik verkeerd: De FBL electronica heeft er geen hekel aan, de menselijke hersenen kunnen in die specifieke situatie minder goed (let wel, ik zeg alleen maar "minder goed", niet "niet" of "slecht") overweg met het wat "digitale" karakter van FBL electronica.

Met een flybar of zelfs gewoon rigid non-Estab kan een mens daar makkelijker aan wennen.
Dat komt gewoon omdat wij mensen net als alle "roofdieren" (dieren met de ogen voor in het hoofd en dus stereoscopisch zicht) hersenen hebben die a.h.w. een software hebben die bedoeld is om met beweging en verplaatsing om te kunnen gaan. (denk hier maar eens over na: waarom kan een voetballer, nadat hij de bal de voet van de keeper heeft zien verlaten, zich omdraaien en naar de plek rennen waar de bal neer gaat komen? Omdat onze hersenen "bedraad" zijn om o.a. ballistische trajecten goed in te kunnen schatten. Een stilhangende heli waarbij je moet afwachten welke kant hij op zal gaan, daar kunnen je hersens niks mee)

Een flybar rotor of non-Estab rigid beweegt nog zichtbaar en dan hebben je hersenen iets om mee te kunnen werken, dus dat word vaak als prettiger en makkelijker ervaren. Ga je met je mCPx rondvliegen, dan zul je merken dat een heleboel opeens op zijn plek gaat vallen, en zodra je de stuurbewegingen (bochtentechniek, zeg maar) een beetje door hebt, ga je dat vergeleken met hooveren een peuleschil vinden. In mindere mate is dit bij flybar heli's ook een beetje het geval, maar bij Estab is het gevoelsmatige verschil wat groter.

En dat heeft alles te maken met wat ik voorspelde over Chow zijn "bevindingen".

En denk er om: rondvliegen is inderdaad makkelijker dan hooveren, maar je moet iedere vlucht toch nog steeds afsluiten met een kort stuje hooveren, dus verwaarloos het niet!

Groet, Bert

Maiden van de 250 (eindelijk)

Ja de gyro staat wat hoog daarom wiebelt de staart maar in het volgende filmpje zie je dat ik dit aanpas en het daarna wel grotendeels opgelost is. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Achter de schermen uiteraard gesproken met Stefan net. Vind het mooi de 250 waar ik deels voor verantwoordelijk ben zo te zien maar ik weet nu dat het verstandig is geweest deze nog even over te slaan..

En hier het 2e filmpje. Het stoere uiterlijk mogelijk gemaakt door Chow :)

Hij is wat nerveus en ik moet nog even spelen met de instellingen van de gyro. De locatie is niet ideaal aangezien het er best vlagerig is (logisch op een dak in de binnenstad van groningen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooi. Inderdaad oogt het dus te nerveus voor mijn niveau even los van de gyro. Ik ben blij dat ik nu eerst met een 450 aan de slag ga.

Dat zou dus betekenen dat ik straks de 450 met flybar makkelijker kan hoveren. Klopt dat?

Dat is een beetje lastig in te schatten, maar ik vermoed, dat je het hoovergedrag van een flybar heli aan de ene kant wat minder zuiver zult ervaren, maar dat tegelijkertijd, die 450 veel minder snel uit de hand loopt...

(ik heb nu nog steeds, dat hoewel de mCPx heel strak hoovert, die enkele keer dat je een beetje overcorrigeert, je opeens je handen vol krijgt om hem weer rustig te krijgen. Met een paddelstang of zelfs een non-Estab rigid, heb ik dat 100% NOOIT!!!!)
Dat komt omdat een E-stab je stiekum een beetje "in slaap sust"... hij hangt daar maar te hangen, en met héél zo nu en dan een heel lichte correctie, hangt dt daar absoluut strak te hangen.... en dan gaat ie effe en reageert hij opeens heel venijnig...

Een Flybar houd je in hoover nét iets meer bezig. Afhankelijk van je vaardigheid en stuurtechniek, absoluut niet heel erg véél meer, net heel lichtjes (ik hou het letterlijk úúúren vol als het moet) maar net voldoende om je bij de les te houden, waardoor dat uitbreken gewoon niet voorkomt, omdat je óók díé verstoring al uitgestuurd hebt voor het uit de hand loopt.... Het gevolg is dat ik een 450 makkelijker vlieg in dezelfde kleine ruimte, als de mCPx (en als ik klein zeg, bedoel ik KLEIN: minder dan 2 vierkante meter als het moet (dus niet 2 x 2 meter....)) terwijl ik zo'450 nog nooit absoluut stil heb weten te houden. Met de mCPx heb ik nog af en toe de halve woonkamer nodig om hem weer tijdig in bedwang te krijgen, terwijl je die wél op de vierkante cm stil kunt hangen.
Het is dus wat tweeslachtig....

Een Flybar "voelt" gewoon anders, en begrijp me niet verkeerd, ik heb best schik met mijn mCPx, en ook met de Solo Pro, maar dat is puur en alleen omdat ik die twee vlieg op plekken waar ik met de andere heli's niet aan vliegen toe kom. De mCPx in de achtertuin, en de Solo Pro in de messroom van de tanker waar ik op vaar.
Maar qua vliegen is er absoluut geen vergelijk met de rigids waar ik privé mee vlieg of zelfs de lesheli's waar ik normaal les geef.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik ben zeer nieuwsgierig naar mijn maiden met de 450 dan. Spannend ook. Ik hoop dat de hovertraining met de mcpx z'n vruchten af gaat werpen bij de 450. Ik heb namelijk geen zin in een wiebelkruis eronder. Dus we gaan het zien..

En het uitbreken van de mcpx klopt. Dat komt bij mij soms ook voor terwijl ik toch echt best heel goed de mcpx stil kan laten hangen.. Maar dat is volgens mij ook een karaktereigenschap die je er met een DX6i uit zou kunnen halen..

@Bert
Nogmaals hartelijk dank voor je vele en duidelijke uitleg. Ik oefen op dit moment alleen het hooveren met de mCPX het rond vliegen komt meer dat het hooveren niet helemaal lukt ;) Als ik het hooveren met mijn ogen dicht kan dan ga ik pas verder.

Bijzonder leuk deze hulp.

Wel grappig. Ik hover alleen maar en kom nog niet aan rondvliegen toe :) Volgens mij kan ik inmiddels voor de tail in hover awards..

Je 450 staat op de werkbank hoor!

img9734r.jpg

En gooit stef nu alle spullen in die grote doos, gooit er een tafellaken over en schudt er een keer mee en als je hem opent is hij dan klaar voor zijn maiden? Of heb ik iets gemist.................

Ik ben zeer nieuwsgierig naar mijn maiden met de 450 dan. Spannend ook. Ik hoop dat de hovertraining met de mcpx z'n vruchten af gaat werpen bij de 450. Ik heb namelijk geen zin in een wiebelkruis eronder. Dus we gaan het zien..

En het uitbreken van de mcpx klopt. Dat komt bij mij soms ook voor terwijl ik toch echt best heel goed de mcpx stil kan laten hangen.. Maar dat is volgens mij ook een karaktereigenschap die je er met een DX6i uit zou kunnen halen..

Nee.... en dáár ga je de mist in!!!!!

JIJ kunt die mCPx niet "best heel goed" stilhangen, dat doet die E-stab!
Het enige wat jij doet, is die heli op het moment dat de snelheid nul is, zo goed mogelijk vlak leggen. En als dat vlak genoeg is, blijft hij wel even op zijn plek, omdat die E-stab die positie vasthoudt. Dat is niet iets wat je er met een andere zender in of uit kunt halen. het enige wat je met een andere zender eventueel kunt bewerkstelligen is de trefzekerheid waarmee je die heli op het juiste moment precies vlak kunt leggen. Dat uitbreken is nl niet een eigenschap van de mCPx op zich maar van de combinatie E-stab en menselijke piloot....
Het vliegen van een E-stab heli bestaat uit semi-actief de heli vlak sturen, en vervolgens passief afwachten of hij vlak blijft.
Het verschil met non-Estab (flybar danwel rigid) is dat je dan niet alleen de heli vlak moet leggen, maar ook actief vlak moet houden.

Want omdat je in die tussentijd dus zelf verder helemaal NIKS doet, verrast de heli je dus met enige regelmaat, omdat je een beweging niet had zien aankomen.
Het voorkomen van die verrassingen krijg je alleen voor elkaar door OF rond te gaan vliegen, of door 7 minuten lang super, SUPER geconcentreerd te blijven.... En dat red zelfs ik niet.... EDIT: maar als ik dan weer gewoon rond ga vliegen, kunnen mijn hersens opeens weer met dat bewegede object overweg, en is het uitbreken weer zo goed als verleden tijd

Met Flybar zul je waarschijnlijk eerst weer even moeten slikken, want dan kom je er achter wat die E-stab allemaal voor jou doet zonder datje het merkt, en dat zul je allemaal weer even moeten aanleren. Maar als je dat eenmaal in de vingers hebt, zul je merken dat hoewel een FB iets minder "vanzelf" vliegt, dat uitbreken al heel snel tot de verleden tijd behoort....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik zou denken van wel, om de reden dat groter meestal toch gemakkelijker is. Gisteren m'n atom 500 (430mm bladen) weer gevlogen bij 4-5bft en hoveren in de wind met die heli vind ik echt veel gemakkelijker dan met m'n 450 sport. Landen idem, met de 450 is het in zekere zin oppassen dat je 'm op het juiste moment aan de grond zet, met de atom throttle hold er op en rustig landen. Een ander voordeel is dat er nog meer vermogen beschikbaar is om rap tegen de wind in te komen :cool:

of door 7 minuten lang super, SUPER geconcentreerd te blijven.... En dat red zelfs ik niet....

Misschien komt het omdat ik alleen nog maar hover en echt alleen dat. Verder niks anders maar ik kan de mcpx toch echt een volle lipo op 1 plek houden hoor. Uiteraard moet ik opletten en buiten met wat wind ligt dat anders maar binnen lukt me dat toch echt inmiddels na weken lang elke dag oefenen.

Maar goed. Ik had al begrepen dat een flybar anders zal aanvoelen. En inderdaad onderschat ik dat niet. Als je mij een beetje hebt gevolgt zul je weten dat ik alles echt met enorm beleid doe. Ik ga niks experimenteren alvorens ik mij super relaxed voel bij hoveren. Pas dan kijk ik verder.
Het enige waar Stefan en ik nog over dubben is of ik misschien toch eerst een kruis moet gebruiken of dat ik met beleid gelijk zonder kan gaan hoveren voorzichtig. Uiteraard niet in een kleine tuin maar op een groot terrein.

Laatst bewerkt:
Misschien komt het omdat ik alleen nog maar hover en echt alleen dat. Verder niks anders maar ik kan de mcpx toch echt een volle lipo op 1 plek houden hoor. Uiteraard moet ik opletten en buiten met wat wind ligt dat anders maar binnen lukt me dat toch echt inmiddels na weken lang elke dag oefenen.

Maar goed. Ik had al begrepen dat een flybar anders zal aanvoelen. En inderdaad onderschat ik dat niet. Als je mij een beetje hebt gevolgt zul je weten dat ik alles echt met enorm beleid doe. Ik ga niks experimenteren alvorens ik mij super relaxed voel bij hoveren. Pas dan kijk ik verder.
Het enige waar Stefan en ik nog over dubben is of ik misschien toch eerst een kruis moet gebruiken of dat ik met beleid gelijk zonder kan gaan hoveren voorzichtig. Uiteraard niet in een kleine tuin maar op een groot terrein.

Neem van mij aan: gebruik dat kruis, tot je een beetje gevoel hebt voor de heli, want het gaat JUIST mis in die allereerste tien minuten.... daarna ben je er snel genoeg achter of dat kruis er onder weg kan ja of nee.
En hoewel een Flybar wat "bewerkelijker" vliegt, vliegt het met een kleine gewenning, wel véél voorspelbaarder.

Groet, Bert

Back