Sven heeft FPV gevlogen! [Video]

Ik ben nu de multiplex combi stekker aan et solderen.
Nu dus de vraag, wel of niet beide ESC volledig aansluiten?
De becs zijn maar 2A, en er zitten straks wel 5 servos aanboord.
Ik heb even gegoogled, sommige zeggen dat et niet goed is,
sommige zeggen het maakt niets uit als ze identiek zijn.

Hoe kan ik dit et beste doen?
 
Gewoon allebei aansluiten.
Normaal gesproken zal maar 1 de stroom leveren (die met de hoogste spanning), als veel stroom gevraagd wordt zal de spanning hiervan inzakken en gaat de andere ook stroom leveren.

Heeft alleen maar voordelen volgens mij, wat zou het probleem zijn dan volgens degenen die zeggen dat het niet goed is?
 
Terugslag van de ene BEC op de andere blijkbaar.
Maar volgens mij komt dat alleen voor als het 2 verschillende BECs zijn?
 
Nemo009.jpg


Zie hier, het motorieke stelsel van het beest. ;)
In tegenstelling tot de velen, vind ik solderen leuk en ontspannend.

Zo meteen even de pan servo repareren (die heeft tandjes getuft bij de crash).
Hopelijk haal ik het voor morgen, er is nog zoveel te doen..
 
Gewoon allebei aansluiten.
Normaal gesproken zal maar 1 de stroom leveren (die met de hoogste spanning), als veel stroom gevraagd wordt zal de spanning hiervan inzakken en gaat de andere ook stroom leveren.

Heeft alleen maar voordelen volgens mij, wat zou het probleem zijn dan volgens degenen die zeggen dat het niet goed is?

Da's eenvoudig uit leggen. Alletwee de regelaars hebben een interne referentiespanning, deze heeft een tolerantie die ervoor zorgt dat de uitgangsspanning binnen X% blijft. Zo kan het dus gebeuren dat regelaar A een uitgangsspanning heeft van 5.1V, echter regelaar B heeft bijvoorbeeld een uitgangsspanning van 4.9V.

Als je nu beide regelaars aan elkaar knoopt zal de interne regellus die de uitgangsspanning continue bijregelt gaan proberen de spanning te vereffenen. Immers, regelaar A 'ziet' een spanning van 4.9V terwijl zijn interne referentie een spanning van 5.1V voorschrijft, voor regelaar B geldt het omgekeerde.

Beide regelaars gaan nu tegen elkaar in staan werken in een vruchteloze poging om de spanning te verhogen, of te verlagen, naar het spanningsnivo dat volgt uit de eigen interne referentiespanning. Dit betekent in de praktijk dat beide regelaars aardig warm kunnen worden, omdat beide regelaars namelijk gaan proberen door middel van het leveren van meer stroom de spanning op het eigen nivo te krijgen. De te leveren stroom kan hierbij oplopen tot de stroombegrenzingswaarde, meestal zo'n 1.25A.

Het mag duidelijk zijn dat er dan een aantal zaken gebeuren:

1) De regelaars verstoken onnodig veel warmte om de spanning te vereffenen, hierdoor worden ze (erg) warm.
2) De stroomreserve is veel kleiner dan normaal, immers, de maximaal te leveren stroom wordt verminderd met de stroom die geleverd wordt om het spanningsverschil weg te werken.
3) Als het echt de spuigaten uitloopt zal één of beide regelaars zo warm worden dat de temperatuurbeveiliging aanspreekt, deze regelaar koppelt zichzelf dan los van het circuit totdat zijn temperatuur weer voldoende gedaald is en koppelt dan weer aan, dan begint 't feest weer van voren af aan.

Kortom, BEC's nooit parallel aansluiten, gebruik dan liever één externe geschakelde BEC (UBEC) en gebruik de BEC's op de ESC's gwoon niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Mmmkay.... Dus nu moet ik een rode draad door gaan knippen?
Of is 2 ampere te weinig en moet ik er weer een BEC tussen gaan frommelen?
 
Duidelijke uitleg!

Weet je misschien ook hoe dat werkt met de Kontronik regelaars, door Kontronik wordt aangeraden een extra (buffer)ontvangerpackje aan te sluiten parallel over de BEC. Dit ontvangerpackje hoef je ook niet op te laden, deze blijft geladen door de BEC.
Ik heb ook eens een 4 cellen bufferpackje aangesloten parallel aan een Turnigy regelaar (geschakelde BEC) als testje, echter na korte tijd werd het geheel idd (veel te) warm. Op een (Turnigy) regelaar met lineaire BEC lijkt dit wel goed te gaan...
 
Mmmkay.... Dus nu moet ik een rode draad door gaan knippen?
Of is 2 ampere te weinig en moet ik er weer een BEC tussen gaan frommelen?

Ik zou gewoon de BEC voltages van beide ESC's even los meten, als daar meer dan 100mV (0.1V) verschil tussen zit zou ik ze niet parallel zetten, is dat minder dan pakweg 50mV dan gaat dat prima, gewoon aan elkaar knopen. Een andere suggestie is om als Vbeca - Vbecb > 100mV is de BEC's pas aan het eind van de lange kabel aan elkaar te knopen, de kabelweerstand fungeert nu als shunt en de regelaar wordt dan niet of nauwelijks warm en eventueel verliesvermogen wordt in de shunt weerstand (= kabel) verstookt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Duidelijke uitleg!

Weet je misschien ook hoe dat werkt met de Kontronik regelaars, door Kontronik wordt aangeraden een extra (buffer)ontvangerpackje aan te sluiten parallel over de BEC. Dit ontvangerpackje hoef je ook niet op te laden, deze blijft geladen door de BEC.
Ik heb ook eens een 4 cellen bufferpackje aangesloten parallel aan een Turnigy regelaar (geschakelde BEC) als testje, echter na korte tijd werd het geheel idd (veel te) warm. Op een (Turnigy) regelaar met lineaire BEC lijkt dit wel goed te gaan...

Geen idee, ik zou dit echter niet zomaar doen, zet dan een diode in sperrichting naar de 4xAA, de 4xAA kan nu wel de servo's en RC Rx van stroom voorzien als de ESC ermee stopt, maar kan niet door de BEC geladen worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Ik zit nu met het probleem dat de camera draad veel te stijf is om fijn te kunnen pannen.
Nu denk ik erover om zolang maar even een blokje schuim in de neus te plakken,
en daar dan voorlopig maar even mijn camera op te monteren tot ik wat kan verzinnen.
Voor pannen heb ik de eerste paar vluchten toch niet zoveel tijd volgens mij. ;)

Een panservo kan er later nog wel in, als ik ergens een stekker met dunnere draad kan vinden.
Die ik nu heb zit een taaie plastic mantel omheen, en ik durf er niet goed in te snijden,
omdat het mijn enige stekkertje is en ik et niet wil riskeren dat ik morgen niets heb om te vliegen.

Dus... weet iemand waar ik extra SN555 camera kabeltjes kan kopen? ;)
 
Pannen heb je niet nodig op zo'n klein kistje, die stuur je gewoon in de richting waar je kijken wilt :)

Kabel maak je flexibel door de buitenste mantel te verwijderen en vervolgens de aders te twisten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Inderdaad, dat had ik bij mijn easy ook gedaan, maar ik durf nu even niet in die mantel te hakken,
als ik perongeluk een draad doorhaal zit ik nu flink in de penarie.

Daarom maar gewoon fixed mount, even niet te moeilijk. ;)

Ik weet alleen niet goed hoe ik die camera het beste op een blok schuim kan doen.
Gewoon met een plaatje dubbelzijdige plak schuim (waar je gyros mee vastzet),
dat lijkt me denk ik iets te riskant dat et loslaat?
 
Daarom maar gewoon fixed mount, even niet te moeilijk. ;)

Ik weet alleen niet goed hoe ik die camera het beste op een blok schuim kan doen.
Gewoon met een plaatje dubbelzijdige plak schuim (waar je gyros mee vastzet),
dat lijkt me denk ik iets te riskant dat et loslaat?

Fixed mount is in het begin véél prettiger. Ik heb zelf nu een aantal vluchtjes erop zitten, het tilten kan je nog enigszins overzien, maar als je ook gaat pannen dan raak je (ik i.i.g. zeker) behoorlijk in de war ;) .

Goede dubbelzijdige plakschuim is echt sterk, mits je de ondergrond maar goed ontvet, en het oppervlak van de dubbelzijdige tape maar voldoende groot is. Je kan voor de zekerheid nog bijvoorbeeld een elastiek extra er omheen doen.
 
elastieken of tie wraps over de cam, over je blok schuim. De cam is van plastic, je kunt dus evt met een druppie por de boel extra vast laten houden...

dan blijft het wel zitten joh!

Ik gebruik mijn pan/tilt ook nog niet, heb je zeker in het begin geen tijd voor ;)

Nog effe doorknalle sven!!! Dan morgen lekker vliegen (als het cg mee zit)
Zoveel is er niet meer te doen :P

- servo's in je vleugel lijmen
- escs verzinken in je vleugel
- draden leggen
- cam vast maken
- gps sensor vast maken
- alles aansluiten
- cg checken :D
en DONE :P
 
Camera inderdaad gewoon tegen het schuim aanplakken met wat dubbelzijdige tape. Dan een tiewrap of een elastiekje eromheen voor de zekerheid. Pannen op kleine fun kistjes is helemaal onnodig. En kan alleen maar kapot gaan bij een wat minder zachte landing. Gewoon sturen waar je wil kijken. Je bent goed bezig sven.
 
Ik heb even getest met die stickytape.
Een blokje zogroot als mijn camera, ik heb er ruim een kilo mee aan de muur gehangen. :o
Dus gewoon plat op et schuim met die handel, als dat los komt, is volgens mij ALLES los gekomen.
Camera is niet plastic trouwens. ;)

Ik ben net begonnen aan het ombouwen van et harnasje,
en daarbij dus even de wat duurdere VSN505 sony camera getest.
Jeetje zeg.. Je krijgt wel waar je voor betaald!
Wat een verschil is dat met goedkope HK cammetjes, niet normaal.
Het gaf een beetje een indruk van Keychain cam > gopro cam.

Ik ga zo even eten, daarna ga ik de vleugel helemaal afmaken.
Moet na een wat ongelukkig moment even een nieuw roertje inlijmen, maar komt goed.
De elektronica werkt helemaal, en heb et meeste al in de zender ingeregeld.

Morgen is et trouwens een lekkere 21 graden, lichtbewolkt, en windkracht 1-2.
Dat moet wel een seintje zijn van de FPV goden dat ik door moet. :yes:

MORGEN!
smiley_pilot.gif
 
goed bezig kerel, nu nog effe duimen dat je cg uit komt, zou geweldig zijn als die lipo in je batterij tray kan!!!

Morgen rond de middag op de club??!!

ik zal als ik er VOOR jou ben, alvast wat tijd reserveren dat je alleen in de lucht kunt zijn.

dan even op zicht vliegen (kijk ik effe door je cam) en dan zelf de bril op!!!!
 
Back
Top