Ryan STA 2.35m electro 3KW

Tadango

Forum veteraan
Ik liep al een tijdje met het idee om een mooie lekker vliegende schaalkist te nemen maar wist nog niet wat. Liefst maatje groot maar het moet ook nog iets praktisch zijn. Gewoon een kist die lekker vliegt, beetje acro als het kan maar wel mooi schaal.

Bij de vliegshow in harsewinkel is er altijd veel 2e hands te koop van klein spul en oude rommel tot prachtige grote nieuwe kisten. Hier was vast wel iets te vinden. Zondag middag zag ik opeens iemand op de markt komen met een mooie wit / rode laagdekker. Dat was deze ryan sta. De vraagprijs was ook netjes en alles zag er goed uit op het eerste gezicht. Motor had slechts 3 keer gevlogen net als de kist zelf. Deal was al snel gemaakt. Tijdens het inpakken van de auto had ik wel een probleem, niet alles paste. Gelukkig waren er genoeg mensen die nog wat spullen mee konden nemen.

De motor was een beetje overpowered zei hij, 56cc op een kist bedoeld voor 26. Nu heb ik een hekel aan underpowered en een stille demper kost ook vermogen dus dat zal wel meevallen. Nadeel is wel dat de kist moet worden aangepast voor de grotere motor en meer te verduren krijgt. Ik zag al wat scheurtjes voorin wat niet goed was aangepast. Met wat carbon en goede lijm heb ik alles verstevigd. Zit nu goed vast. Na een test van de motor lag 1 roer er al af, CA scharnieren zijn veel te zwak. Er zitten nu degelijke scharnieren op de roeren en die houden het goed vol. Ook de vleugel bevestiging heb ik opnieuw gelijmd, chinezen kunnen niet lijmen :(

De verkoper kon alleen niet solderen kwam ik achter, gelukkig nog op de grond. Alles zag er netjes uit van buiten maar onder de krimpkous was het een ramp. Van 2 mpx stekkers vielen 7 van de 12 solderingen gewoon los! 1 rolroer viel op de grond gewoon uit. Alle solderingen in de kist zijn dus vervangen ;) Verder hier en daar nog wat kleine dingen aangepast en er moet nog meer gebeuren. De motor liep met kap ook erg slecht, is aangepast door een buisje op de carb. met een slang voor referentie druk vanuit de romp. Loopt prima nu. Verder echte ngk bougies en een 23x8 prop ipv 21x10. Met de kleinere prop was het een racekist, 1/2 gas al erg snel. Nu met 23x8 kan je volgas vliegen zonder hoge snelheid, veel beter. 10kg trekkracht nu op 6.8kg vlieg gewicht, heerlijk. Afstelling van de motor had de verkoper ook aan lopen klooien denk ik want we zijn nog een aardige tijd bezig geweest om de boel lekker lopend te krijgen. Hij doet nu 1700/1800 toeren best netjes en pakt super op. Loopt mooi constant in de lucht. Wellicht komt er nog een 22x8 op, kan nog net iets langzamer landen dan. Hij heeft nu nog de neiging om snel te blijven rollen op de grond al gaat het al veel beter dan in het begin met 2200 toeren idle.

Piloot mist nog wel, zeker als je mooi laag voorbij komt. Eens zoeken naar een mooie passende piloot 1/4 met echte jas edg, geen geschilderde.

Vlieggedrag van de kist is heel erg mooi met het zwaartepunt aardig naar voren. Starten gaat met veel up en als de kist snelheid op pakt kan up langzaam los. Hij vliegt dan perfect neutraal en stuurt lekker direct maar toch erg stabiel. Rollen kan heel mooi rustig schaal maar ook aardig snel nog. Hij voelt goed stabiel aan maar met wat turbulente wind merk je nog wel een slingering af en toe. Landen is erg eenvoudig met flaps. Gas terug en rustig op het veld afvliegen en voor het veld gas er volledig af en mooi aan de grond vliegen. De wielen zijn geveerd dus hij kan heel netjes landen.

Eens kijken of er binnenkort een filmpje kan worden gemaakt, hier al wat foto's

2011-06-14%2020.01.45_jpg.jpg


2011-06-14%2020.02.08_jpg.jpg


2011-06-14%2020.02.39_jpg.jpg


2011-06-14%2020.02.19_jpg.jpg
 
Laatst bewerkt:
hele mooie kist zeg wow wat is de span van deze?

succes met de vele vluchten die deze kist zal gaan maken.

greets,
jarno
 
Je ziet ze niet zoveel. Wel jammer want het vliegt heerlijk en eenvoudig, net een grote calmato :)

Specs
Span : 2.35 meter
Lengte : 1.73 meter
Gewicht : 6.8 kg
 
De link met een Piper Cub is wel ver te zoeken ja.

Gee Bee eerder maar dan met een veel beter gedrag vermoedt ik zo.


Leuke kist Herman is net wat je zegt even weer wat anders.


Grt,
Berto.
 
Dat is eigenlijk best wel een goed idee :) Eens kijken wanneer dat weer is. De beer moet alleen wel met zijn pootjes van de knopjes van de bec afblijven waar hij bovenop zit ;) Cockpit aanpassen zit ik nog wel aan te denken..... moet ook een mooie piloot in nog. Eerst maar eens wat meer mee vliegen.... weer is nu even wat minder :(
 
Vergeet de Fly-In van Odoorn niet ;) 2, 3 en 4 september!
Accent op schaalkisten dit jaar.
Afstand iets groter... reistijd het zelfde...?
 
Laatst bewerkt:
haha, odoorn is inderdaad vlakbij :) Kom ik ook zeker heen. Odoorn wil ik 1 dag met de ryan sta komen en de andere dag met iets anders. Pampa wordt misschien gecombineerd met een hotelletje oid in de buurt :)
 
Wat btw ook wel leuk is is het gedrag van de kist met de zwaardere motor. Zwaartepunt ligt verder naar voren dan de fabrikant op geeft en dat is gek genoeg heel erg lekker in het vlieg gedrag. Bij de start beginnen met veel up en dan gas erop en dan langzaam up eraf totdat de de kist loskomt en pas op snelheid up er helemaal af. Eenmaal op snelheid hoef je geen up te geven en klopt het zwaartepunt helemaal. Hoogteroer staat dan neutraal getrimd. Motor hoek staat blijkbaar aardig goed met het zwaartepunt zo. Bij de landing met vol flaps heb ik ook maar iets up gemixt dacht ik, viel erg mee. Hij blijft dan perfect neutraal vliegen totdat je het gas er volledig af haalt en hij gaat zakken. Je kan hem dan goed opvangen met ongeveer 1/2 up om hem boterzacht neer te zetten. Dan 1/2 up houden totdat hij wat afremt en dan volup om de staart omlaag te krijgen. Bij taxien ook vol up houden.

Een echt vliegtuig laat de neus ook aardig hangen met gas dicht dus dat is ook wel schaal :)
 
Ik vlieg deze Ryan sta(blach-horse models) met een Saito FA 150 en dat is echt voldoende vermogen om deze mooie en fijne kist te 'schaal' vliegen...

Gr patrick
 
Back
Top