propellor verwondingen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die electro motoren zijn best gevaarlijk ze staan stil en je hoort niets maar kom je aan het gas dan draait de propellor ook meteen met heel veel kracht. En die electro props zijn ook nog scherper dan brandstof props.
 
Elektrovliegen vraagt om nog meer zorgvuldigheid dan brandstof. Het is al zo vaak aangegeven door velen.

Brandstof maakt lawaai, ronkt, rookt en trilt... daar heb je een automatisch respect voor. Zorgt dat je je kop er bij houdt.
Bij een klap slaat de motor af... met geluk...
Elektro is stil tot aan de schakelaar... Elektro chopt gewoon door tot er iets doorfikt. Wellicht komt er ooit nog eens een regelaar die uitschakelt bij een spontane blokkering. (Ron, zou zoiets technisch mogelijk zijn?)

Straks ga ik 2 tot 3 kw+ creeëren op een F5B kist, met grote props. Vraagt om rust en discipline. Ook 'effe' testen op de werkbank is er niet bij. De zaak moet goed geborgd staan.
Motor staat op een kill-switch voor de motorschakelaar (AAN/UIT zonder regeling). De kill-switch gebruik ik ook voor motorvliegen en zit in m'n reflexen ingeleerd.
Vraagt het om zender protocol, daarnaast afspraken met de werper van de zwever (bij F5B vaak je coach).
Bij de groep F5B vliegers wordt regelmatig geattendeerd op safety. Niet kletsen met een vlieger die z'n kist aan het prepareren is. Uit de buurt blijven en rustig zijn voorbereidingen laten treffen voor de wedstrijd.
Modelbouwers zijn van nature nieuwsgierig, trekken als magneten aan op techniek.
Soms betrappen we onszelf op verkeerd handelen of aanstaand... bewustwording.
Gezelligheid staat dan haaks op veiligheid...

Hier een voorbeeld van een F5B protocol...
http://www.f5b.nl/safety/

Foto's drukken de neus op de feiten. Voor jezelf ontken je het.

Geloof niet dat kinderen, of anders gesteld - jonge modelvliegers - moet beschermen tegen deze klinische plaatjes. Jong leer je al dat je je vingers niet in het stopcontact moet steken. Zelf hoef ik dat filmpje niet meer te zien. Krijg al bij voorbaat kramp in m'n kuiten wetende wat gaat komen...
 
Laatst bewerkt:
Kan ook al bij o.a. Castle regelaars. Deze geven om de zoveel tijd een piepje om te laten weten dat ze "scherp" staan. Is het eerste wat ik uit heb gezet om dat inderdaad de regelaar dan opwarmt en het teveel stroom trekt.
 
Ach, beveiligen is goed, maar als het ten koste gaan van prestatie en levensduur dan heb ik er niets aan. Maar goed dat gezond verstand en weten waar je mee bezig bent beter is dan elke beveiliging.
 
Moet je even vertellen tegen die man die al jaren achter de kantbank stond en op een onbewaakt moment net iets te vroeg op de startknop trapte (terwijl zijn hand nog tussen de stempels zat dus)
Natuurlijk was de bank uitgerust met een beveiliging, bestaande uit twee knoppen die je met allebei je handen in moet drukken, voordat de voetschakelaar kan worden bediend. Maar ja, dat is zo omslachtig he?
 
Elektro is stil tot aan de schakelaar... Elektro chopt gewoon door tot er iets doorfikt. Wellicht komt er ooit nog eens een regelaar die uitschakelt bij een spontane blokkering. (Ron, zou zoiets technisch mogelijk zijn?)

Dat heet bij Castle Creations propstrike, dat zorgt ervoor dat als de prop iets tegen komt dat harder is dan lucht de regelaar uitschakelt. In hoevere dat werkt bij een lichaamsdeel weet ik niet en wil ik ook niet uitproberen.
 
Eén van de problemen mbt veiligheid, is dat men elkaar iet durft/wil aanspreken er op, en die aangesprokene zich vaak ook gelijk 'op z'n p*k getrapt' voelt.

Iedereen maakt fouten, daar doe je niets aan, ik ben zelf ook wel eens, terecht, gewezen op dat ik iets niet op een veilige manier deed. Iedereen hier ws. wel.

Wat je bij electro veel ziet, is dat men de 'kleine' electrosetups onderschat. Op grotere kisten is men vaak al veel voorzichtiger, maar bv. de motortjes op een parkmaster, of een acromaster, zeg motortjes to 300 Watt, wordt vaak argenloos mee omgesprongen. Niet uit onwil, maar omdat men onderschat hoe hard dit motortjes toch kunnen bijten.

E-Props zijn vaak ook dunner en scherper, iets wat niet meehelpt.

Het gepiep van de CC regelaars, laat soms ook de prop bewegen. Resultaat is dat mensen schriikken en er onvoospelbare dingen gebeuren. Als veiligheidsvoorziening, vind ik het een niet geslaagde. Dus ook uitgezet.

Grootste nadeel van electro mbt. veiligheid, is dat het niet waarneembaar iets of iets 'op scherm' staat of niet. Een felle rode led (oid) in de neus van een kist zou mss een optie zijn.

Ik merk in het echt ook dat ik een accu sta in te pluggen, er mensen bij komen staan, en die gaan dan midden voor je kist staan. Als dat gebeurt, zeg ik altijd direct dat de kist 'op scherp' staat, maar voorkomen kun je het helaas niet.
 
Eén van de problemen mbt veiligheid, is dat men elkaar niet durft/wil aanspreken er op, en die aangesprokene zich vaak ook gelijk 'op z'n p*k getrapt' voelt.

Klopt, al vaak genoeg gemerkt, als je mensen hierop aanspreekt ben je een bemoeial of beterweter.
Het lijkt wel alsof men gewoonweg niet aangesproken wil worden op hun veiligheids fouten. Er zullen eerst ernstige ongelukken in hun directe omgeving moeten gebeuren voordat men de put dempt..................

Wat je bij electro veel ziet, is dat men de 'kleine' electrosetups onderschat. Op grotere kisten is men vaak al veel voorzichtiger, maar bv. de motortjes op een parkmaster, of een acromaster, zeg motortjes to 300 Watt, wordt vaak argenloos mee omgesprongen. Niet uit onwil, maar omdat men onderschat hoe hard dit motortjes toch kunnen bijten.

Helaas zelf enkele jaren geleden bemerkt. Tijdens een vliegshow maakte ik een fout, de draagriem van de zender viel op de gasstick en de motor liep gelijk volgas, het model kwam direct recht op mij af en ik kon hem nog maar net stoppen. Alleen koste me dat een flinke jaap in mijn vinger. resultaat vingertipje los liggen en het laatste kootje in de middelvinger een stukje bot afgebroken. Geen gips, maar wel een beetje verband, een spuit met troep in mijn lijf en een week lang antibioticapillen slikken. En dit was maar een 200 watt motortje.

Het gepiep van de CC regelaars, laat soms ook de prop bewegen. Resultaat is dat mensen schrikken en er onvoospelbare dingen gebeuren. Als veiligheidsvoorziening, vind ik het een niet geslaagde. Dus ook uitgezet.

ik laat hem toch liever aanstaan, dan beweegt die prop maar iets. Als er een betere optie komt stap ik gelijk daarnaar over.
Ook merk ik dat er nog steeds mensen zijn die thuis de lipo al in het model proppen en de kabels naar de regelaar alvast insteken onder het motto der zit toch een losse bec of ontvangeraccu in met een eigen schakelaar.................

Ik merk in het echt ook dat ik een accu sta in te pluggen, er mensen bij komen staan, en die gaan dan midden voor je kist staan. Als dat gebeurt, zeg ik altijd direct dat de kist 'op scherp' staat, maar voorkomen kun je het helaas niet.

Ik merk in mijn clubje en op evenementen ook nog steeds dat de mensen niet door hebben hoeveel kracht er in die motortjes zit.
Als ik ze voor of naast mijn hotliner (14000 toeren met een 11x10 klapprop en een kleine 2 kilowatt) weg jaag staan ze vreemd te kijken, en enkele seconden later moet ik ze weer weg jagen omdat ze er weer voor of naast staan.
Bij F5B staat er normaal nooit iemand vlak voor of naast de prop als de motor op scherp staat. Hooguit mensen uit het publiek en dan krijg je voorgaande weer..............
 
trekt het dan zo veel stroom om de regelaar af en toe een piepje te geven?
ik heb een hi model regelaar staan op een 720 watt motor maar het valt me erg op aan die regelaar dat hij echt gewoon meer dan een minuut door staat te piepen dus hij geeft het dan ook duidelijk aan dat de motor aan staat
 
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat ene piepje om de zoveel tijd, zoveel stroom trekt.
 
Back
Top