We weten het eigenlijk allemaal maar doen er niets of weinig aan ,we maken teveel lawaai. Kijk eens om je heen hoeveel van ons al oordoppen dragen op het circuit en dat is niet voor niets !
Als we over een paar jaar nog legaal willen racen en op iets latere leeftijd oorsuizen willen vermijden moeten we in actie komen .
Helaas moeten we constateren dat onze overkoepelende organen weinig tot geen termijn visie hebben ,zeker betreffende dit onderwerp en komen haar eigen regels (EFRA keuring) niet na. Ik dacht zelfs dat wedstrijden die verreden worden onder auspiciën van de EFRA qua geluid niet boven de industrie norm mogen vallen. De overheid is al zover gegaan dat ze het geluid wat wij produceren tot irritant geluid verklaren waardoor je nog zo'n 5 Db strafpunten krijg.En laten we eerlijk wezen ; er rijden nog al wat herrieschoppers rond waarbij we met zijn allen afvragen hoe die aan zijn goedkeuring komen. In principe was de stap die we een paar jaar geleden hebben genomen met de 3000 serie uitlaten/bocht een stap in de goede richting maar in plaats die verder te perfectioneren heeft de overkoepelende organen besloten deze weg weer te verlaten. Het zou goed zijn als wij rijders dit toch weer oppakken en via een rijders initiatief de 3000 serie komend jaar weer als de enige toegestane uitlaat op onze race auto's en circuits toe te staan . Eventuele nieuwe uitlaten zouden alleen goedgekeurd worden als ze minder lawaai maken als de 3000 serie die daarmee nu de referentie is .
Gaan we met met z'n allen -verplicht-electro rijden of komen we in actie ?
OK, even mijn reactie hierop.
Wereldwijd zijn er genoeg landen te vinden waar motorport een volkssport is, brullend motorgeluid is iets wat daar bij hoort. Als mooi voorbeeld kan je stellen dat een F1 met het geluid van een gewone Opel Astra minder aantrekkelijk zou kunnen zijn. Je kunt dus stellen dat het voor fabrikanten die ingericht zijn op een bep. productiemethodes en capaciteit men niet voor de vele werelddelen verschillende uitlaten te moeten ontwikkelen en produceren (en laat ik het nog maar niet over de homolegatiekosten hebben)
Dat het bij ons terug moet is denk ik een groot deel van de rijders mee eens maar de vraag is tot hoever je de verantwoording bij de rijder kunt en wilt neerleggen. De gemiddelde rijder wil alleen met zoiets aan de slag als er iets fatsoenlijks op de markt is en dat is er nog niet en je moet van de NOMAC ook niet verwachten dat we die druk kunnen uitoefenen dat het er wel komt.
De grootste fout die de EFRA onlangs heeft gemaakt is de invoering van nieuwe uitlaten per 2011 cancelen en door gaan met wat er was. De fabrikanten wilden niet mee werken en de vrees was dat de fabrikanten hun eigen competities zouden gaan opzetten (tot zover mij uitgelegd). Als de fabrikant niet mee werkt betekent het dat als we het zouden willen er iemand moet opstaan die iets voor alle merken motoren kan verzinnen, hetzij in complete uitlaten of in een na-demper zoals die van Mielke. Nu is die van Mielke ook niet helemaal zaligmakend want men moet zagen aan uitlaten die hen voor andere wedstrijden illegaal maakt en op sommige uitlaten zitten extra verstevigingen die een dergelijke montage moeilijk maakt en laat ik het nog maar niet over de belabberde montage zelf hebben van de na-demper. Duidelijk staat dit nog in de kinderschoenen.
De grootste fout die de EFRA door de jaren heen gemaakt heeft is het goedkeuren van uitlaten die niet voldoen aan de door hun gestelde eisen waardoor we nu op zulke hoge geluidsniveau's zitten maar vergeet niet dat de EFRA niet de enige organisatie in de wereld is......
En dan de vraag over de na-demper welke binnen handbereik ligt. Gaan we dezelfde 20xx uitlaten toepassen of mogen alle 20xx uitlaten toegepast worden of gaan we er nog een geluidsniveau aan koppelen?
Je zegt naar de 30xx uitlaten te willen. Helaas zijn we daar grootschalig mee gefopt, er zijn uitlaten geweest die duidelijk problemen gaven met als gevolg schade aan de motoren ondanks de lovende uitspraken dat er niets vreemds te verwachten was dan hooguit een iets minder vermogen. OK, ik moet het er ook over eens zijn dat er uiteindelijk ook uiitlaten kwamen die wel goed/beter waren maar waren nog steeds kritisch in het afstellen.
De regel die de EFRA later had verzonnen stond zelfs de oude 2-kamer constructies toe als het geluid maar minder werd en de prototypes bestonden uit div. na-dempers en daar is het bij gebleven. Had de EFRA voor 2011 zijn standpunt vastgehouden hadden we misschien nu wel met nieue uitlaten met na-dempers gereden.
Maar er is een troost. Nu met de na-dempers van Mielke en ondertussen ook een volledige uitlaat op de lijst ziet het er naar uit dat er een begin gemaakt is en het op de komende EFRA vergadering vast wel een agendapunt zal worden.