Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Gian, er wordt bij de Auto Modelbouw Club Apeldoorn (afgekort: AMCA) in Apeldoorn zowel met Elektro als Brandstof auto's gereden. Met Elektro aangedreven auto's in 3 klasses: 1. Ready To Run, 2. 4WD Stock, en 3. Vrije Klasse. Brandstof in 3 klasses: 1:10 Brandstof, 1:8 Brandstof, 3. Largescale. Om een indruk te krijgen van het aantal deelnemers in het AMCA clubkampioenschap 2011, kijk even hier: AMCA clubkampioenschap 2011. Verder kun je als lid elke dag (ma/di/wo/do/vr/za) trainen met de RFID toegang. Voor de openingstijden, kijk even hier: Openingstijden Circuit. Verder rijden wij op de AMCA clubwedstrijden in de 1:8 klasse sinds dit seizoen 2011 allemaal met zg. "stock" motoren, t.w. de Novarossi N21-5T. Deze motor kopen we als vereniging erg gunstig in voor de 1:8 leden, waardoor het niet alleen een stuk betaalbaarder wordt voor iedereen, maar ook een stuk competatiever. Lees maar even een stukje van Roelof's ervaringen hiermee, zie: Eerste clubrace AMCA met de Novarossi N21-5T
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zijn de draagarmen fragieler geworden of de hele auto zou op foto's dat er ook alu bulkhead op zitten best is dat wel een beetje sterke nodig heb en bij mij in de buurt is alleen xray te verkrijgen

waar word het meeste brandstof gereden welke baan de mach weet dat daar veel gerden word met brandstof
net ff teverweg voor me raco2000 amca zijn voor met dichte bij

Over de wereld worden er een aantal zwakke punten gemeld:
- voor-bovendraagarmen icm, de gebruikte turnbuckles. Men zou langere turnbuckles gebruiken en ipv. de dikke balljoint naar het stuurblok een kleine zoals gebruikt op de dempers en stabi om het breekpunt te verleggen.
- Ik heb al gescheurde stuurblokken gezien (en ze zijn dun)
- en er waren verhalen over de achter wiellager blokken maar dat was minimaal.
- geen zwakheid maar er zijn storingsproblemen gemeld met de ontvanger, er zouden ook andere radioplaten in de omloop zijn met een andere positie voor de ontvanger.

Uiteraard heeft een groot deel hier geen last van dus is het maar net in wat voor een omgeving je rijdt. Er zouden wel nieuwe voor bovendraagarmen zijn en die turnbuckles kan je zo bij de winkel langer bestellen (non-Mugen)

De Xray is ook goed, er zijn alleen problemen met de koppeling. Zo lang je niet de genzen van het aangrijpmoment opzoekt gaat het redelijk goed.
 
Laatst bewerkt:
hallo roelof

heb ff het topic zitten lezen ik zelf ook intresse in 1/8 rijden
rij zelf nu 1/10 team macgi g4rs09 op mrm lelystad
maar ga ook lid worden van amca omdat mrm veels te klein is voor 1/8
en me rij kusten niet zo super zijn (nog) heb wel een degelijke 1/8 auto nodig
heb ook ff gekeken op de mugen site maar veel alu onderdelen op de mrx5 is dat ook zwak
xray heeft nog steeds het meest op de auto van kunstof alu lijk me sterker
 
De xray koppelings problemen zijn redelijk makkelijk opgelost, d.m.v. een serpent of wellicht mugen koppeling erop (of wellicht alleen maar een schoen) te monteren. Maar inderdaad, wellicht valt het wel mee, zeker als je de koppeling niet maximaal op scherp zet.
Xray en zijn onderdelen zijn natuurlijk wel heel goed verkrijgbaar. Ook is de auto best wel stevig volgens mij.



De geluidsproblematiek.
Tja, ik hoor toch wel verschillende meningen zo hier en daar.
De MACH heeft problemen, maar ook clubs als AMCA, RACO en MBC de Sluis.

Dan hoor ik weer dat het op de AMCA geen probleem is, en dan hoor ik weer dat juist ook zij door de gemeente onder druk staan!
Ik zal geen namen noemen met wie ik gesproken heb, maar je zou toch van die personen verwachten dat ze precies weten hoe de stand van zaken is en is het dus heel raar dat de verhalen elkaar erg tegenspreken.
Hoe dan ook, iemand liegt hier natuurlijk, alleen weet ik niet wie en zeker niet waarom!
De nademper op de MACH werkt prima, en de bevestiging is door inspanning van onze "huis Italiaan" ook stevig geworden. Ja, inderdaad dat heeft ie zelf geknutseld, maar werkt prima!


Persoonlijk ben ik meer electro gaan rijden.
Brandstof trainen kan voor mij eigenlijk alleen in het weekend, maar ook vinden het vrouwtje en kinderen het leuk als ik eens thuis ben (ja, echt waar!)
Omdat ik in de winter de woensdagavond als vaste RC avond had, was de stap makkelijk om ook op de buitenbaan hier eens naar te gaan kijken.
Ineens was daar de mogelijkheid om voor een leuke prijs een pro10 over te nemen, en wat schetst mijn verbazing, de rij eigenschappen liggen best dicht bij 1/8! (Beetje tussen 1/8 en 1/12 in)
Goedkoper dan electro wordt het niet en is dus elke woensdagavond trainen voor mij makkelijk en goedkoop mogelijk!
Ik raad het wat dat betreft meer 1/8 rijders aan, om hier eens over na te denken.....
 
Laatst bewerkt:
OK, even mijn reactie hierop.

Wereldwijd zijn er genoeg landen te vinden waar motorport een volkssport is, brullend motorgeluid is iets wat daar bij hoort. Als mooi voorbeeld kan je stellen dat een F1 met het geluid van een gewone Opel Astra minder aantrekkelijk zou kunnen zijn. Je kunt dus stellen dat het voor fabrikanten die ingericht zijn op een bep. productiemethodes en capaciteit men niet voor de vele werelddelen verschillende uitlaten te moeten ontwikkelen en produceren (en laat ik het nog maar niet over de homolegatiekosten hebben)
Dat het bij ons terug moet is denk ik een groot deel van de rijders mee eens maar de vraag is tot hoever je de verantwoording bij de rijder kunt en wilt neerleggen. De gemiddelde rijder wil alleen met zoiets aan de slag als er iets fatsoenlijks op de markt is en dat is er nog niet en je moet van de NOMAC ook niet verwachten dat we die druk kunnen uitoefenen dat het er wel komt.

Je ziet 1 belangrijk aspect over het hoofd en wel dat de NEDERLANDSE (daar hebben we mee te maken )overheid het niet meer accepteerd dat we doorgaan op de huidige weg. Als je de kranten van afgelopen tijd heb gelezen heb je kunnen waarnemen dat er steeds meer publicaties komen dat we geconfronteerd worden met teveel geluid, er komt dus steeds meer druk op de overheid hier iets aan te doen, het gevolg is dat er meer gehandhaaft gaat worden met alle gevolgen van dien voor onze racesport in NEDERLAND. We waren op de goede weg met de 3000 serie en een wat kritischer afstellen mag geen reden zijn deze uitlaat in de ban te doen zolang daar nog geen alternatief voor is . Ik merk op dat veel rijders de kop in het zand steken maar dadelijk wel raar staan te kijken als de milieu politie ook bij 'hun' circuit de boel komt sluiten . De nederlandse overheid kijkt nu eenmaal anders naar dit soort zaken als in Italie maar je hebt er wel mee te maken .Laten we niet op de EFRA wachten maar zelf initiatieven ontplooien om het rijden met brandstof motoren ook voor de toekomst veilig te stellen.
Nog 1 opmerking betreffende het 'potje ' . Bij de MACH heeft iemand (ik dacht Pascal) een zeer behoorlijk beugeltje gemaakt waarmee het potje wordt vastgezet, overigens zie ik zelf een stille uitlaat meer zitten dan een potje.
 
hoe is het eigenlijk met het merk serpent was vroeger het merk is nu minder geworden met 1/8? of heeft het ook temaken met de levering van onderdelen
 
Laatst bewerkt:
hallo roelof

heb ff het topic zitten lezen ik zelf ook intresse in 1/8 rijden
rij zelf nu 1/10 team macgi g4rs09 op mrm lelystad
maar ga ook lid worden van amca omdat mrm veels te klein is voor 1/8
en me rij kusten niet zo super zijn (nog) heb wel een degelijke 1/8 auto nodig
heb ook ff gekeken op de mugen site maar veel alu onderdelen op de mrx5 is dat ook zwak
xray heeft nog steeds het meest op de auto van kunstof alu lijk me sterker

Gewoon een MRX4 ,ook nog goedkoper . Serpent 966 kan ook wel een stootje hebben en vooral niet harder proberen te gaan dan je aankan , maw ,je gas hoeft niet altijd vol open .
 
Je ziet 1 belangrijk aspect over het hoofd en wel dat de NEDERLANDSE (daar hebben we mee te maken )overheid het niet meer accepteerd dat we doorgaan op de huidige weg. Als je de kranten van afgelopen tijd heb gelezen heb je kunnen waarnemen dat er steeds meer publicaties komen dat we geconfronteerd worden met teveel geluid, er komt dus steeds meer druk op de overheid hier iets aan te doen, het gevolg is dat er meer gehandhaaft gaat worden met alle gevolgen van dien voor onze racesport in NEDERLAND. We waren op de goede weg met de 3000 serie en een wat kritischer afstellen mag geen reden zijn deze uitlaat in de ban te doen zolang daar nog geen alternatief voor is . Ik merk op dat veel rijders de kop in het zand steken maar dadelijk wel raar staan te kijken als de milieu politie ook bij 'hun' circuit de boel komt sluiten . De nederlandse overheid kijkt nu eenmaal anders naar dit soort zaken als in Italie maar je hebt er wel mee te maken .Laten we niet op de EFRA wachten maar zelf initiatieven ontplooien om het rijden met brandstof motoren ook voor de toekomst veilig te stellen.
Nog 1 opmerking betreffende het 'potje ' . Bij de MACH heeft iemand (ik dacht Pascal) een zeer behoorlijk beugeltje gemaakt waarmee het potje wordt vastgezet, overigens zie ik zelf een stille uitlaat meer zitten dan een potje.

Hans, het zou best kunnen zijn dat de Nederlandse overheid kritischer is dan in het buitenland maar sommige dingen moet je ook reëel bekijken. Met woningen in de directe omgeving zoals nu bij de MACH gaande is en zo ook Roeseare het probleem had is het vragen om klachten en die klachten waren er bij de MACH al lang. Ik moet het ook zeer eens zijn met M7H dat er de wildste verhalen over andere clubs in de rondte gaan die door mensen van die clubs ook weer ontkracht worden. Welke reden hierachter zit is mij ook onbekend maar ik kan mij wel wat indenken.

Zoals ik al zei ziet het er naar uit dat de nieuwe dempers voor volgend jaar alsnog op de EFRA agenda gaat verschijnen en gezien de resultaten denk ik dat de na-demper op de huidige 20xx lijst een prima keuze is, beter dan de 3000 uitlaten. OK er zullen uitlaten verbouwd moeten worden en dat dat dan maar voor lief genomen moet worden tenzij de EFRA ook overstapt, dan is er geen reden om hierover nog te klagen.
Maar wil je het in Nederland anders moet je ook wat anders verzinnen. Je moet dus naast deze klaagzang ook met oplossingen komen, laat je gedachtes maar eens lopen wat er mogelijk is en wat je er op in kunt brengen. Zeg niet dat we geluid moeten gaan meten want dat is een materie op zich met heel veel bijkomende factoren en niet te vergeten tijd. en zoals ik al eerder zei de verantwoording bij de rijders neerleggen vereist een regelverandering waar denk ik de meeste rijders niet mee in zullen stemmen.
Hou er ook rekening mee dat als wij gaan afwijken van de rest om ons heen er een kans bestaat dat er wat rijders gaan vertrekken, zoals je weet rijden er al wat ook in Duitsland en Belgie....
 
Roelof,
vreemd dat je mijn initiatief om de sport te behouden een 'klaagzang ' noemt , je begrijp de urgentie nog niet helemaal ,denk ik . Ik praat niet om persoonlijke motieven want zoals je weet ben ik ook lid van de Amca en ook (al heel lang) lid van Rucphen ,ik kan dus elke dag rijden als ik dat zou willen maar het gaat mij om een veel bredere zaak ,om de hobby/sport in het algemeen ! Omdat ik onze hobby met zijn mooie techniek en leuke racen gewoon heel fascinerend vindt en dat gun ik ook de generatie na mij !Bovendien noem ik al een voorlopige oplossing : een begin met voorhanden zijnde producten . Gewoon terug naar de 3000 serie uitlaten . Zelf reed ik met de 3006 zonder problemen . Afgelopen club bij de Amca ook nog mee gereden.
 
Vreemd, juist de 3006 heeft de meeste problemen gegeven in de vorm van hoge temperaturen, korte rijtijden en een onstabiele afstelling.
De 30xx uitlaten zullen het probleem bij de MACH niet helpen. OK, het geluid zal minder zijn maar niet zoals de nadempers en alle andere nieuwe uitlaten zullen doen.

Ik vind zelf de stap naar 3000 uitlaten geen goed plan, veel fabrikanten hebben de productie al gestopt, niet te vergeten dat sommige uitlaten ook door het stopzetten van het merk niet meer geproduceert worden en ondertussen div. nieuwe merken en modellen zijn gekomen dat ook dergelijke uitlaten niet meer voldoen.

Met klaagzang bedoel ik dat je ook wat ideeën de groep in kan gooien, je hebt de 30xx uitlaten genoemd maar ik kan je met een zeer grote zekerheid zeggen dat je daar weinig steun bij krijgt en ergens in jouw achterhoofd weet je dat ook wel.
 
Laatst bewerkt:
Sinds ik op het moment druk bezig ben om mijn eerste 1/8 (Capricorn LAB-C801) te voltooien heb ik een aantal vragen voor de meer ervaren 1/8 rijders.

-Versnellingsbak verhoudingen, voor de meeste NK banen, maar zal vooral op Mach en Rucphen gaan rijden.
Als je bijvoorbeeld de verhoudingen van jouw auto kan laten weten en evt. de interne verhouding dan kan ik het wel omrekenen naar de Lab.

-Bandendiameter en split, wat is een normale diameter om mee te beginnen om te trainen en wat voor split wordt er zo ongeveer gereden?.

-Wat is zo ongeveer de rijhoogte op zo'n set banden waar je mee begint te trainen?.

-Zou ik eventueel binnenkort een setup systeem van iemand uit de buurt kunnen lenen om de auto voor het eerst uit te lijnen?. Voor de 1/10 heb ik zo'n set maar voor de 1/8 nog niet.

Verder valt het mij trouwens op dat er eigenlijk geen 1/8 rijders meer zijn gaan rijden nu de dempers beschikbaar zijn op de Mach?. Is iedereen al naar andere banen overgestapt of de handdoek al in de ring gegooid?.

Voor de rest gaat het wel lukken en ben ik erg benieuwd hoe zo'n taartschep nou rijdt. :D
 
Sinds ik op het moment druk bezig ben om mijn eerste 1/8 (Capricorn LAB-C801) te voltooien heb ik een aantal vragen voor de meer ervaren 1/8 rijders.

-Versnellingsbak verhoudingen, voor de meeste NK banen, maar zal vooral op Mach en Rucphen gaan rijden.
Als je bijvoorbeeld de verhoudingen van jouw auto kan laten weten en evt. de interne verhouding dan kan ik het wel omrekenen naar de Lab.

Ik rij overal 16/19 op de koppeling en 49/44 op de versnelling.
interne verhoudingen, kijk ff op abc rc shop, daar staan meteen rechts "exploded views" en je kunt alle tandwielen vinden die je zoekt.

-Bandendiameter en split, wat is een normale diameter om mee te beginnen om te trainen en wat voor split wordt er zo ongeveer gereden?.
76mm achter en 69-70mm voor.
Split dus 6-7mm.

-Wat is zo ongeveer de rijhoogte op zo'n set banden waar je mee begint te trainen?.
9mm achter, en 8-8.5mm voor.

-Zou ik eventueel binnenkort een setup systeem van iemand uit de buurt kunnen lenen om de auto voor het eerst uit te lijnen?. Voor de 1/10 heb ik zo'n set maar voor de 1/8 nog niet.

Verder valt het mij trouwens op dat er eigenlijk geen 1/8 rijders meer zijn gaan rijden nu de dempers beschikbaar zijn op de Mach?. Is iedereen al naar andere banen overgestapt of de handdoek al in de ring gegooid?.

Voor de rest gaat het wel lukken en ben ik erg benieuwd hoe zo'n taartschep nou rijdt. :D

Kom Woensdagmiddag naar de baan, dan ga ik met de 1/8 brandstof en ook mijn 1/8 electro rijden, neem ik ff de hudy pro afstelset voor je mee.
 
Ik rij overal 16/19 op de koppeling en 49/44 op de versnelling.
interne verhoudingen, kijk ff op abc rc shop, daar staan meteen rechts "exploded views" en je kunt alle tandwielen vinden die je zoekt.


76mm achter en 69-70mm voor.
Split dus 6-7mm.


9mm achter, en 8-8.5mm voor.



Kom Woensdagmiddag naar de baan, dan ga ik met de 1/8 brandstof en ook mijn 1/8 electro rijden, neem ik ff de hudy pro afstelset voor je mee.

Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee. :D

Woensdag gaat helaas niet lukken, ben dan aan het werk. Verder verwacht ik mijn motor eind deze week of begin volgende week pas. Zodra alles compleet is zal ik contact met je opnemen (als dat ok is) om te vragen wanneer het jou uitkomt.

Volgens mij heeft de Lab een andere overbrenging dan Serpent of Mugen.

Shepherd TeamC Benelux

Daarom de vraag naar de interne vertraging, dan kan je dit tussen de verschillende auto's omrekenen.
Om op dezelfde eindvertraging als Martin uit te komen moet ik bijv 20/24 61/57 monteren op de Lab, gelukkig zijn dit de standaard tandwielen op de 57 spur na.;)
 
Daan, een foto serie zoals je met de c01 gedaan hebt zou zeer gewaardeerd worden door mij en misschien ook anderen. ;)
 
De Mugen gebruikt 20/48 op de achtersnaar, Ook Kyosho zou dat doen en Motonica zat weer op 20/50 geloof ik.

Met de Mugen rij ik meestal 16/19 en 50/45, 49/45 of 50/46
 
Kyosho Evolva M3 Evo:

KLOK: Ik rij 2 overbrengingen op de klok: 16/20-45/49 (op snelle circuits als Rucphen en Heemstede), danwel 16/19-44/49 op de overige circuits.

BAK: is bij het 2003-2007 model idd 20/48, dat is ook de versnellingsbak waar ik nog steeds mee rij op mijn M3 Evo, past gewoon, voornaamste reden is, ik heb nog bakken vol met tandwielen voor die bak liggen, die moeten eerst op. Vanaf de M3 Evo zit er een nieuwe bak/as op en is normaalgesproken de 21/51 standaard, en zijn er ook meer mogelijkheden qua spurs.

Overige pulley’s:
18T: versnellingsbak-as (zijsnaar)
25/26T: tussen-as voor (zijsnaar): ik rij met 25 en een split van 7mm
vooras
16T: tussen-as voor (voorsnaar)
24T: vooras
 
Daan, een foto serie zoals je met de c01 gedaan hebt zou zeer gewaardeerd worden door mij en misschien ook anderen. ;)

Uiteraard komt er een uitgebreid verslag, denk van het weekend het eerste deel te posten. :D
Waarschijnlijk neem ik de auto aankomend weekend ook mee naar de Mach, als de motor binnen is misschien al een aantal tandjes inlopen.

Bij de lab is de verhouding 20/46, vandaar de vrij grote baktandwielen in vergelijking met de rest.
Maar bedankt voor de extra info, heb nu wel een goed beeld hoe ik de auto moet vertanden.
 
Back
Top