Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Dat de 500 E een goede motor zou zijn had ik hier gelezen: RC-Modellbau-Schiffe Forum | Schiffe der Seenotrettung, Feuerwehr, Polizei, Küstenwache, etc. | Hilfe , Suche Bauplan für die Paul Denker


Een 600 Turbo 12V zal inderdaad meer vermogen hebben. Als die tussen de 500 E en de 600 Eco in zit, zou dat een mooie keuze kunnen zijn. Als ik de specs bekijk lijkt me het toerental onbelast wat hoog met 17200, maar dat is natuurlijk bij de maximaal toegelaten spanning, die voor de 600 BB Turbo 12V op 14.4 Volt zit.

Zou de 600 BB Turbo 14.4V versie ook iets kunnen zijn? Die heeft een wat lager toerental, 14500 rpm, en een langer stroomverbruik, 5A max. tegen 7A voor de 600 BB Turbo 12V versie. Wel zou het spanningsbereik van de 14.4 V versie 9.6V tot 14.4 V zijn, wat dan misschien betekent dat hij niet echt langzaam kan draaien, omdat hij meer spanning nodig heeft om op gang te komen?

Even wat anders, ik moet ook een nieuwe schroefas hebben, 4 mm draad. Liefst eentje die je niet om de paar maanden weer moet invetten. Ontkom ik dan niet aan de wat duurdere Raboesch assen, of zijn er alternatieven?
 
Een uitspraak als "Die fährt damit ganz gut" zegt natuurlijk niet zoveel. Ligt er aan wat je ervan verwacht. Meer power, zoals jij wilt, krijg je er zeker niet mee.

Het vaarbeeld wat je wilt krijgen zal meer dit zijn? :

Benader anders die "burnie1971" eens met de vraag wat daar voor motor in zit. Ik zie hier maar weinig scheefhangen en toch een leuke snelheid.

Ik denk zelf dat de 14,4v uitvoering voor jou op 7,2 weer net te weinig toeren op zal leveren. Het is op een gegeven moment ook gewoon uitproberen, en jezelf niet gek maken door er steeds andere types motoren bij te halen. Die bomen en dat bos ... ;)

Bij opgegeven spanning is eigenlijk alleen de maximale spanning van belang. Een 12 volt motor zal ook op 1 of 2 volt gaan draaien alleen met een lager toerental.

Raboesch heeft zonder meer uitstekende assen, watergesmeerd en onderhoudsvrij. Maar een Graupner as met smeerbuisje er op gesoldeerd doet het ook prima.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, welk vaarbeeld wil ik? Zo snel als op die video is leuk, maar ik ben al blij met alles wat sneller is dan de standaard motor die er volgens Graupner in zou moeten. Ik ben er alleen nog niet achter welke dat ook al weer was, dan is het eenvoudiger vergelijken.

Contact opnemen met die persoon op Youtube is wat lastig zonder Youtube/Google account. Ik zal niet snel zelf wat uploaden, aangezien ik de enige rc-fan thuis ben, en dan zelf zal moeten filmen en varen tegelijk... Kun jij zijn email adres achterhalen?

Ik denk dat ik dan maar of die 600 BB Turbo 12V neem, of toch die 500 E. De grootste vraag is of de huidige snelheids regelaar die 600 aan kan met 10A max. stroom. In ieder geval wil ik de motor wel verwisselbaar maken, zodat ik eenvoudig kan switchen mocht mijn uiteindelijke keuze tegenvallen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo indoorvlieger,

De door Graupner aanbevolen motor bij de Paul Denker is een Jumbo 550 met "Getriebe". Die tandwielen werden niet gefreesd en dat veroorzaakte al snel veel geluid. Ik heb zelf destijds meerdere tandwielsetjes gekocht en uiteindelijk na net netjes monteren en na-bewerken en inlopen met teflonvet een heel acceptabel resultaat geheeld waarbij het geluidsniveau nog wel aanwezig was maar veel minder storend. Bij mij moest de motor het doen met een 6volt 2.7 amp accu en met de std schroef uit de doos was het vaarbeeld gewoon goed. Bedenk wel dat het geen speedboot is en het origineel ging ook niet veel harder als 16 knopen. Met een snellere motor krijg je heel snel dat de reddingsboot op zijn kant gaat. Dat is ook geen gezicht en bovendien kan het wel eens vervelend zijn voor je electronica in de boot.
Een 600 BB Turbo op 12 volt zal met een 40 mm schroef weleens heel warm kunnen gaan worden en roken. Een 500E zal een veiligere keuze zijn en ondanks wat minder snelheid wel langer plezier.

Is een nieuw vertragingskastje met betere tandwielen en dan varen op een 2S lipo accu niet iets voor je.

Ik ga zelf in mijn Gruben voor 2x een 600 BB Turbo met 50 mm schroeven en vertraging van 2.5 met daarbij ook koeling op de motoren. Vwb de tandwielkast ga ik gebruik maken van tandwielen uit de rc modelautosport. Daarbij denk ik over betere tandwielen te kunnen beschikken die bovendien ook mooier in elkaar draaien. ipv 2 plastic tandwielen kies ik voor 1 metalen tandwiel op de motor en een plastic op de schroefas.

edit:

even de gegevens van de motor gezocht en

Die Jumbo 550 haten Folgende Daten
Bestell.Nr. 1758
Betriebsstpannung 9V
Strom bei maxi Wirkungsgrad 8A
Leerlauf-Drehzahl 13500
 
Laatst bewerkt:
hallo

een andere oplossing is een tandriem te gebruiken
ken je dezelfde tandwiel verhouding gebruiken maar met een riempje inplaats van tandwielen
gr raf
 
@Frans Heinsbroek: Welke motor er ook in gaat komen, hij zal niet op 12V gaan draaien, een 600 BB Turbo 12V uitvoering op 12V direct op de as leek mij ook wat teveel van het goede. Ik rook zelf niet, en mijn boten moeten dat ook niet gaan doen. ;)

De vertragingskast en de schroefas zijn er al uit, de schroefas wilde ik destijds ook vervangen, omdat ik dat gedoe met steeds weer olie in de koker moeten spuiten niet meer wilde.

Betere tandwielen of een tandriem, zoals raf voorstelt, zou een optie kunnen zijn, al heeft direct op de as nog steeds de voorkeur, een stuk stiller.

Ik denk dat ik eerst voor voorzichtig ga, en die 500 E eens ga proberen, kijken hoe lang en hoe snel ik daarmee kan varen. Tenzij iemand met een "Denker" nog tips heeft voor een betere keuze.


Even nog een andere vraag, over het smeren van schroefassen. Wat is daar nu het beste voor? Ik zie tubes met vet, ik heb ooit speciale olie van Robbe gebruikt in mijn Dolly (spoelde na een paar meter al helemaal weg, en het water kwam alsnog weer naar binnen...), wat zijn jullie ervaringen?
 
hallo

frederik zijn oplossing maar niet voor iedreen haalbaar
dan vaseline of een mengeling te verkrijgen bij de apotheek
vaseline met lanoline
eenkeer per jaar vet er in en dan een heel jaar varen zonder problemen
er mag natuurlijk geen mm speling op de as en de bus zitten hé

gr raf
 
Watergesmeerde assen
Probleem opgelosr
mvg
Frederik:D

Voor de Paul Denker ga ik dat waarschijnlijk ook doen, is even een uitgave, maar dan heb je ook wat. Maar voor de Dolly, met zijn 2 mm as, die verder prima vast zit, is dat geen optie, wat mij betreft.


hallo

frederik zijn oplossing maar niet voor iedreen haalbaar
dan vaseline of een mengeling te verkrijgen bij de apotheek
vaseline met lanoline
eenkeer per jaar vet er in en dan een heel jaar varen zonder problemen
er mag natuurlijk geen mm speling op de as en de bus zitten hé

gr raf

Die vaseline, moet dan waarschijnlijk de zuurvrije variant zijn, of niet? En kan je die dan via het buisje op de as (is bij de de Dolly natuurlijk ook slechts 2 mm in diameter) inspuiten of zo, of moet je de as eruit halen, invetten, en weer terug plaatsen? Ik had trouwens wel wat speling op de as, zo zag ik na terugkomst.
 
Kruidvat, gele vaseline 250cc in een geel blikje, voor 4 euro-nog-wat.
Ik heb een paar weken geleden mijn 2e blikje gekocht... na ruim 15 jaar en zo'n 30 schepen.

Als je een smeerpijpje op de as kan maken (even solderen, stelt weinig voor) is dat makkelijk.
Dek afnemen, ouwe injectiespuit met (warme) vaseline op het smeerpijpje zetten en vullen.

Anders is het inderdaad de schroefas loskoppelen van de motor, uitnemen, met een ouwe injectiespuit wat (warme) vaseline er in, duim op de binnenkant schroefaskoker, schroefas er langzaam indrukken en weer koppelen aan de motor. Klaar. Ik doe dat 1 x per jaar met al m'n schroefaskokers, aan het einde van het vaarseizoen.
Kost per schip ongeveer een kwartiertje, afhankelijk van hoe makkelijk de schroefas is uit te nemen.

Vaseline opwarmen: een lik in een glazen beker doen, beker in een pannetje water zetten, water op het fornuis laten koken en wachten tot de vaseline doorzichtig en vloeibaar is geworden.
Dan opzuigen met een ouwe injectiespuit en meteen in de schroefaskoker spuiten.
 
Er zit een pijpje op de as van de Dolly, dus ik kan hem zonder uitnemen vullen. Alleen moet ik eerst alle resten (voor zover nog aanwezig, gezien hoe makkelijk er water binnen kon komen tijdens ene korte proefvaart) van het oude vet verwijderen, of kan die warme vaseline er zo in?
 
Vaseline opwarmen: een lik in een glazen beker doen, beker in een pannetje water zetten, water op het fornuis laten koken en wachten tot de vaseline doorzichtig en vloeibaar is geworden.
Dan opzuigen met een ouwe injectiespuit en meteen in de schroefaskoker spuiten.

Je zou ook de vaseline direct in de spuit kunnen doen en die dan in het pannetje kokend water opwarmen. Scheelt een handeling en een vies glazen potje ..
 
Er zit een pijpje op de as van de Dolly, dus ik kan hem zonder uitnemen vullen. Alleen moet ik eerst alle resten (voor zover nog aanwezig, gezien hoe makkelijk er water binnen kon komen tijdens ene korte proefvaart) van het oude vet verwijderen, of kan die warme vaseline er zo in?

Als je de schroefas er makkelijk uit kan nemen, zou ik dat wel even doen. Dan weet je ook zeker dat er geen water meer in zit. Zoveel Vaseline er in drukken dat die er " schoon" weer uitkomt.

Lex Verkuijl zei:
Je zou ook de vaseline direct in de spuit kunnen doen en die dan in het pannetje kokend water opwarmen. Scheelt een handeling en een vies glazen potje ..

:idea: Wellicht... Of de spuit er tegen kan: waarschijnlijk wel.
Maar mijn vingers in elk geval niet...
 
Glazen potje zal wel te vinden zijn, dus dat gaat lukken.

Wat anders, de nieuwe schroefas in de romp lijmen, is nog steeds Stabilit Express dan eerste keuze, of zijn er tegenwoordig betere lijmsoorten?
 
hallo
stabilit is nog steeds de beste keuze

de vaseline/lanonine mengeling is zuur vrij
het is een basis product dat in de apotheek gebruikt word om zalfjes te maken
bij die combinatie mengen ze dan de rommel die je terug moet genezen
gebruikt het reeds jaren en het vullen gaat hetzelfde als vaseline alleen is de mengeling iets lopender dus minder wijving


gr raf
 
Spoelt het dan niet eerder weg, omdat het minder wrijving geeft, of blijft het net zo goed zitten als de pure vaseline van bijv het Kruidvat? Hebben ze dat gemengde spul maar in 1 verhouding bij de apotheek, of verschilt dat?

Veel vragen misschien, maar ik ben er heel wat jaren uit geweest wat varen betreft...
 
Ik heb de oude motor ook gevonden, het was een Multispeed 7022, vertraging 3:1. Misschien is het zo makkelijker te bepalen welke motoren daar gelijk aan zijn, of net iets er boven zitten. De regelaar die er nu in zit is trouwens niet 10A continue, maar 10A piek. Geen idee wat hij continue kan hebben.
 
hallo

nee het is een emulsie en loopt niet weg en nee het is maar in een meng verhouding te verkrijgen

gr raf
 
Beste indoorvlieger,

Ik wil eerst even twee dingen kwijt.

- als je zelf de moeite neemt om eens in Google wat in te tikken kom je ook aan veel informatie. Wij willen je graag helpen, maar de vragen herhalen zich een beetje

- neem eens wat advies ter harte. Je blijft volharden in de vraag naar een vervangende motor terwijl er al verschillende opties zijn aangedragen, met verklarende redenatie daar achter.

Als je op de graupner site kijkt staat er een plaatje van de aandrijving. Als ik het goed zie staat daar SPEED 600 en 8,4 volt. Een vergelijkbare motor in direct drive moet dan het toerental van de speed 600 gedeeld door 3 hebben. (al lees ik na een google search ook dat het een 1:2 vertraging is ...) Qua vermogen moet je dat maal twee hebben schat ik wil je hetzelfde vermogen in directdrive eruit krijgen. Uiteraard kun je een 500e aanschaffen, maar lees daar dan eerst de specificaties eens goed van door .....

Betriebsspannungsbereich 6...12 V
Blockierstromaufnahme 10 A
Ø 35,8 mm
Freie Wellenlänge 8,5 mm
Gehäuselänge 50 mm
Gewicht ca. 158 g
Höchster Wirkungsgrad 67 %
Leerlaufstromaufnahme 0,4 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 2 A
Zulässige Motorlaufrichtung R und L
Leerlaufdrehzahl 1200 U/min
Nennspannung 12 V
Wellendurchmesser 3,17 mm


Bedenk dan zelf eens of dat zal lukken....
 
Back
Top