Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

@Lex: Google informatie is wat tegenstrijdig, vandaar dat ik hoopte dat iemand met een Paul Denker hier zou reageren. Directe ervaring met dit schip en de motoren is natuurlijk het mooist. Het ene schip zal sneller varen met dezelfde motor als een ander model. Die 1200 rpm voor de 500E klopt trouwens niet, volgens een ander overzicht haalt hij 11000 rpm bij 12V

De vertragingskast van de Multispeed 7022 die bij mijn Paul Denker ingebouwd zat heeft zeker weten een vertraging van 3 : 1. Blijkbaar heeft Graupner de specs van de Multispeed 7022 in de loop der jaren (mijn boot is meer dan 20 jaar oud) veranderd, de plaatjes die ik nu te zien krijg als ik op "Multispeed 7022" zoek zijn duidelijk anders dan destijds. Dus de specs die je nu bij een 7022 vindt, zullen waarschijnlijk ook een stuk beter zijn als 20 jaar geleden, de tijd heeft niet stil gestaan, zo lijkt me.

De reden dat ik zo graag zo zeker mogelijk wil zijn is simpel. Zonder een Hobbyzaak direct om de hoek bestel ik mijn spullen meestal via een webshop. Een paar motoren "proberen" kan dan al snel een dure grap worden. En gezien de uiteenlopende adviezen, de Duitse fora meegeteld, is een keuze maken niet eenvoudig voor mij. Ik heb gisteren maar een 500E besteld, met die motor zou mijn huidige regelaar het zeker moeten trekken. Met de vorige motor trok ik ook ongeveer 2A continue bij volgas, aangezien ik op een 1200 mAh NiCad ongeveer een half uur kon varen. We zullen zien of dit genoeg is, of dat ik toch een fellere motor nodig ga hebben, en dan niet aan een andere regelaar ontkom.

@Roel: Als dat de koker is waar de as van het roer in draait, dan ja. Ik ben niet zo thuis in scheepsjargon. Ik ken wel de term "roerkoning" maar daar wordt dacht ik het stuurheveltje wat op de as zit mee bedoeld, toch?

@Raf: Apotheek hier had alleen maar vaseline, geen mengsel van lanoline en vaseline. Bij welke apotheek-keten haal jij het normaal? Dan kan ik kijken of er daarvan eentje hier in de buurt zit.

Laatst bewerkt:
Hey

Ik haal vaseline altijd in dikke tubes bij de Boerenbond/Welkoop!
Wat betreft de 500E motor, die heb ik in mn wiesel gehad, vond ik echt veel te traag gaan!
Als die dan in een bootje als de "Paul Denker" komt denk ik dat er niet veel vermogen en of snelheid over blijft!

Groeten

@Roel: Als dat de koker is waar de as van het roer in draait, dan ja. Ik ben niet zo thuis in scheepsjargon. Ik ken wel de term "roerkoning" maar daar wordt dacht ik het stuurheveltje wat op de as zit mee bedoeld, toch?

ehhh.... Google?

1e hit:
1.hennegatskoker
(hennegatskoker, hennekoker) in het achterschip geplaatste vertikale koker waardoor de roerkoning loopt.
Gevonden op http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.

2.Hennegatskoker
De waterdichte koker voor doorvoer van de roerkoning. Meestal vetgesmeerd. Een hennegat op zich, is de opening in de hekverschansing van b.v. een hektjalk waar doorheen het helmhout steekt. De breedte van het hennegat bepaalt dan de roeruitslag. Het hennegat werd vaak met een hoefijzervormig plaatje...
Gevonden op Vaartips.nl - tippagina H

Resultaten 1-10 van ongeveer 173 voor hennegatskoker (0.15 seconden)

Roerkoning is de as van het roer die in de hennegatkoker draait. De "spil" van het roer als het ware.

Laatst bewerkt:
hallo meneer X

als je nu alles eens zou invullen dan zouden we meer info kunnen geven welke winkels er in je buurt zijn die bepaald spul hebben

het verschil in apotheek is dat onze apotheker zelf nog zalfjes en dergelijke maakt
als het een dozen schuiver apotheek is dan kun je het schudden want dan heeft die de mengeling niet en zal je opzoek moeten naar eentje de nog van de oude stempel is en wel zelf nog dingen maakt
niet moeilijk dat de parking hier steeds vol staat met geel zwarte en wit zwarte nummer platen op de auto's
mischien bij pabo glijmiddel bestellen dat moet toch goed schuiven hé hier de url dan hoef je zelf niet te zoeken want daar ben je een beetje vies van
http://www.pabo.com

gr raf

Laatst bewerkt:
1200 toeren ... foutje op de Graupner site, ik heb het 1:1 gekopieerd.

De tijd heeft ook niet stilgestaan, dat heeft nieuwe stickers opgeleverd... ;) Een Speed 600 is niets anders dan een Mabuchi 550 in een nieuw jasje.

Laat maar eens weten hoe het met de 500E vergaat.

Hey

Ik haal vaseline altijd in dikke tubes bij de Boerenbond/Welkoop!
Wat betreft de 500E motor, die heb ik in mn wiesel gehad, vond ik echt veel te traag gaan!
Als die dan in een bootje als de "Paul Denker" komt denk ik dat er niet veel vermogen en of snelheid over blijft!

Groeten

Hoe zwaar is de Wiesel? De Paul Denker zat volgens Graupner op 3 kilo met accu's, maar dan met een flinke loodakku erin. Zelfs met de oude nicads erin (1700 mAh) kwam ik daar bij lange na niet aan. Dus het zou mee kunnen vallen.

ehhh.... Google?

1e hit:

Resultaten 1-10 van ongeveer 173 voor hennegatskoker (0.15 seconden)

Roerkoning is de as van het roer die in de hennegatkoker draait. De "spil" van het roer als het ware.

Ik had nog nooit van het woord gehoord, dan wordt het lastig zoeken naar een woord wat je niet kent. Ik kende tot voor kort alleen de duitse term, aangezien die in de handleidingen van die oude bouwkits staat. Maar waar het om gaat, we bedoelen hetzelfde, dus gaat daar ook vaseline in of dat mengspul, als ik in Nederland tenminste nog een apotheek kan vinden die nog spullen mengt, want die hier in onze stad is inderdaad een "dozenschuiver" zoals raf het treffend benoemd.

hallo meneer X

als je nu alles eens zou invullen dan zouden we meer info kunnen geven welke winkels er in je buurt zijn die bepaald spul hebben

het verschil in apotheek is dat onze apotheker zelf nog zalfjes en dergelijke maakt
als het een dozen schuiver apotheek is dan kun je het schudden want dan heeft die de mengeling niet en zal je opzoek moeten naar eentje de nog van de oude stempel is en wel zelf nog dingen maakt
niet moeilijk dat de parking hier steeds vol staat met geel zwarte en wit zwarte nummer platen op de auto's
mischien bij pabo glijmiddel bestellen dat moet toch goed schuiven hé hier de url dan hoef je zelf niet te zoeken want daar ben je een beetje vies van
Pabo ? the most comprehensive erotic store, packed with seductive lingerie, sex toys, adult DVD?s and much more!

gr raf

Die opmerking over de pabo zal ik maar negeren, maar in Nederland is het lastig een apotheek te vinden die nog dingen voor je mengt. Ik zal nog wel een uurtje verder gaan zoeken, en anders maar met gewone vaseline aan de gang. Met de opwarming van de aarde wordt het vaarwater ook steeds warmer, dus zal de as ondanks het gebrek aan lanoline ook wel soepel blijven draaien, zullen we dan maar hopen...

En ik wil best zoeken, voordat ik je vroeg waar je dat mengsel vandaan had, heb ik zeker een half uur geprobeerd om achter een adres van apotheek te komen die dat mengsel zou verkopen, maar zonder succes. Is het dan raar als ik vraag waar jij de mosterd haalt, ipv zelf nog een paar uurtjes in kringetjes op het internet te blijven lopen? Als ik nu hele algemene vragen stelde als "welke boot moet ik kopen?" en "wat is een penlite?" of zo, dan mag je me best afschieten, maar ik vraag nu toch redelijk gerichte info, die ik zelf niet kan vinden. Bij elke Paul Denker die op eBay wordt geveild, vraag ik aan de verkoper wat hij voor motor erin heeft zitten, tot nu heeft eentje gereageerd, en die wist niet meer wat hij erin had gezet. Kom ik op een website eentje tegen, en er staat contact info, dan vraag ik om foto's van het binnenwerk, type motor, etc. Maar tot nu toe maar weinig reactie. Daarom heb ik dit topic geopend, en omdat je na ruim 20 jaar niet met boten bezig te zijn geweest, er weer een beetje in moet komen.

1200 toeren ... foutje op de Graupner site, ik heb het 1:1 gekopieerd.

De tijd heeft ook niet stilgestaan, dat heeft nieuwe stickers opgeleverd... ;) Een Speed 600 is niets anders dan een Mabuchi 550 in een nieuw jasje.

Laat maar eens weten hoe het met de 500E vergaat.

Zou er in ruim 20 jaar tijd niets meer verbeterd zijn aan die motoren? Dus de huidige Navy 4.8 van Robbe is nog steeds zo'n slap motortje dat zelfs het bluskanon achterop de boot nog sneller vooruit doet gaan dan de schroef? Als de techniek zo stil heeft gestaan, dan zou ik dat wel erg jammer vinden.

Dat omlabelen van motoren, Graupner noemt het Speed 600, terwijl het een Mabuchi is klopt natuurlijk, maar de ene 550 is de andere niet. Er zitten echt grote verschillen tussen motoren in bijv. de Speed 600 serie, waarbij de ene wel een aantal keer meer vermogen heeft dan de andere.

Maar ik ga die 500E in ieder geval wel zo inbouwen dat hij met 2 schroefjes los te halen is, en er zo een andere in kan, mocht ik niet tevreden zijn. Maar het hoeft van mij geen speedboot te worden, als hij net zo snel of sneller gaat dan met die 20 jaar oude 7022 motorcombi, dan scheelt dat me weer een nieuwe regelaar kopen, en houd ik wat centjes over voor een onderhoudsvrije schroefas, ben ik voor de Denker van het smeren af...

Laatst bewerkt:
hallo

dat van de pabo was echt niet als grap bedoelt dat spul smeert goed en is water oplosbaar

daar je bij je gegevens niet hebt staan waar je woont is het voor de meeste mensen onmogelijk om je een winkel aan te wijzen waar ze het materiaal wel hebben
zodat je niet heel het internet hoeft af te zoeken
het is je mischien ook nog niet opgevallen maar in de boten sectie sluiten we af met onze voornaam
praat wat makkelijker als je op verschillende mensen antwoord
dan kun je @ raf of @ lex doen
terug over het mengsel
de lanonine laat inderdaad het vet wat beter draaien als het kouder begint te worden
niet alle vet draait mee in de as maar er blijft een heel deel stil staan
daarom heb ik eens gevraagd of er iemand het verschil in wrijving kon berekenen van een 2 en een 4 mm as

op het gebiet van motoren is er ibnderdaad niet veel veranderd
buiten liggende borstels die je kan wisselen en lagers dan heb je het bij de bekende merken wel gehad
maxon en buhler en nog andere hebben wel niet stil gestaan maar deze motoren zijn nieuw nogal een de prijzige kant
dan zijn de brushelless aan de beurt gekomen en daar zit nu wel weer wat concurentie in de markt
vooral de regelaars gaan met sprongen vooruit inverband met power en programmatie
robbe heeft de roxxy reeks en daar zit een motor bij voor direct drive maar dan moet je wel een andere regelaar aanschaffen en minstens 80% van de tijd volgas te varen om de regelaar en de motor niet te over verhitten
noemen ze deel last en daar kunnen deze motoren moeilijk tegen
hopelijk weer wat info hier bij gekregen

gr raf

@raf: Ik dacht dat je het niet serieus bedoelde, omdat in water oplosbaar smeermiddel toch niet handig is voor schroefassen? :confused:

Zou je bij die apotheek kunnen navragen welke verhouding ze gebruiken? Mocht ik dan geen echte apotheek meer kunnen vinden hier in Flevoland, dan kan ik misschien zelf mengen.

Wat betreft het groeten, op andere fora waar ik kom wordt dat juist als zeer storend ervaren, dus vandaar dat ik het hier ook niet doe. Maar als dat wel op prijs wordt gesteld, pas ik me zo aan, geen probleem. :D

Dus alleen Brushless is nieuw, en verder zitten de verschillen bij borstelmotoren in details? Weer wat geleerd. Ik wil ook graag langzaam kunnen "cruisen" met mijn boten, dus dan is brushless waarschijnlijk niet de meest aangewezen motor voor mijn "Denker".

Ik hoop binnenkort die 500 E binnen te hebben, dan kijken welke lengte schroefas ik nodig heb. De motor komt in ieder geval op een motorsteun, zodat wisselen snel gebeurd is. Als een boot van 1 kilo al niet goed vooruit komt met deze motor, vrees ik voor te weinig vermogen. Al zie ik dat de Graupner Wiesel rond de 4600 gram is. Hebben we het over dezelfde boot, Markjuhh?

Gr, Henk

In een "langzaam" lopende boot (waar het motortje maar een paar Ampères trekt) gaat een borstelmotor "eeuwig" mee, in tegenstelling tot een echte speedboat waarbij de motor zwaar overbelast wordt met +20A door het zelfde motortje ... dus een borstelloze motor is niet zo noodzakelijk ....

Overigens is de schaalsnelheid van de "Paul Denker", (ca. schaal 1:20 ... origineel 16,8M, model ongeveer 0,9M) origineel vaart maximaal 18knopen= ca. 33km/uur ... dus zuiver schaal is de maximale snelheid voor het model 33/20=1,6km/uur ... als je de tijd mee verschaald, dan wordt de schaalfactor voor de snelheid de vierkantswortel uit de schaalverhouding ... ca. 4,5 dus en de max snelheid 33/4,5 = 7,33 km/uur ....

Laatst bewerkt:
Hey

Ik heb het over de race Wiesel ;)
( jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel )

Hier een filmpje nog met 500E op 7,2v:
filmpjes.nl - Wiesel in actie -
Ben benieuwd of er op een grotere boot een beetje vaart in te krijgen is hiermee!

Hier nog een link waar je misschien wat aan hebt:
HMBC - Elektromotoren

Groeten

Ah, er zijn natuurlijk meer honden die "fikkie" heten. Voor een speedboot is die 500E zeker te tam, maar als mijn "Denker" 3/4 van die snelheid haalt, zit ik wel goed denk ik. Welke accuspanning gebruikte je, en welke schroef had je er op dat filmpje onder?

@Dirk: Bedankt voor de berekening. Ik geloof dat met de standaardmotor de snelheid net iets onder de 10 km/u zat, dus iets boven schaalsnelheid. Als ik met die 500E boven de 10 km/u kom, zou het al wel eens genoeg kunnen zijn voor nu, totdat de "need for speed" bovenkomt. ;)

Maar het hoeft geen "verkapte speedboot" te worden, zoals bijv. deze Weser:

Vanaf 10 seconden doet hij zijn speedboot imitatie...

Gr, Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, er zijn natuurlijk meer honden die "fikkie" heten. Voor een speedboot is die 500E zeker te tam, maar als mijn "Denker" 3/4 van die snelheid haalt, zit ik wel goed denk ik. Welke accuspanning gebruikte je, en welke schroef had je er op dat filmpje onder?

7,2Volt en een 29mm schroef met 1.4 spoed (Graupner 2318.29)

Groeten

als je voor een 500E gaat met een 35mm schroef met een niet te idiote spoed en een 7.4 volt lipo moet het goedkomen. Eventueel kun je ook de schroef proberen die origineel in de doos zat maar die is eigenlijk meer voor de speedboot Wiesel geschikt ! ( dat was een 42 x )
Mocht je dat te langzaam vinden kun ej ook een 600E proberen maar pas dan op dat de boot niet direct bij het wegvaren op zijn kant gaat.

als je voor een 500E gaat met een 35mm schroef met een niet te idiote spoed en een 7.4 volt lipo moet het goedkomen. Eventueel kun je ook de schroef proberen die origineel in de doos zat maar die is eigenlijk meer voor de speedboot Wiesel geschikt ! ( dat was een 42 x )
Mocht je dat te langzaam vinden kun ej ook een 600E proberen maar pas dan op dat de boot niet direct bij het wegvaren op zijn kant gaat.

Als schroef heb ik zo'n zwarte 35 mm Robbe 3-blad op het oog, die gaf met de oude vertragingsmotor meer stuwkracht dan de standaard 42,5mm 2-blad speedbootschroef, terwijl ik minder last had van het schuin wegtrekken bij achteruitvaren. Als alternatief heb ik ook nog een onbekend merk messing 40 mm schroef liggen, die zit qua spoed tussen een Graupner 3-blad en een Graupner 2-blad speedbootschroef in.

De beoogde accu zal geen lipo zijn, maar 7.2V NiMh, 3000 mAh. Speed 600 E, is dat de 600 Eco, of weer een andere motor?

@markjuhh: bedankt voor de info, ik hoop dat er met een 3-blad nog wel wat meer rendement uit deze motor te halen valt.

hallo

voor de rest de boot aan sluiten met een ampere meter er tussen en testen hoeveel het verbruik is voor je een motor opsnurkt

meten is weten en gissen doet sissen (de motor dan)

gr raf

hallo

voor de rest de boot aan sluiten met een ampere meter er tussen en testen hoeveel het verbruik is voor je een motor opsnurkt

meten is weten en gissen doet sissen (de motor dan)

gr raf

Toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde, waar ze een ligbad hadden, heb ik dat inderdaad gedaan. Nu helaas geen bad meer om te testen. Misschien met wat langere kabels dat ik het kan redden om te meten als ik de boot in het watertje hier in de buurt heb liggen. Aan de andere kant, als die 500E met een 29 mm speedbootschroef niet in rook op gaat, zal het met een 35 mm 3-blad ook wel loslopen denk ik. Ik heb trouwens een zekering tussen snelheidsregelaar en motor zitten, dus het zal niet snel gaan roken. Maar bedankt voor de tip. :thumbsup:

René misschien is zo'n buiten-plantenbak van de bouwmarkt wel iets voor je om metingen in te doen. Met die lengte en breedte zou dat moeten kunnen...

Back