Bouwverslag P51-Mustang

Goed bezig!

Mag ik eigenlijk vragen wat je vliegervaring is? Ik weet dat dit je eerste bouwmodel is maar het kan natuurlijk zijn dat je al vaker gevlogen hebt met ARF kisten. Een mustang is namelijk niet echt een toestel wat geschikt is als eerste model, maar ik denk dat je dit wel weet aangezien je al een tijdje meeleest op dit forum. ;)

Ga in ieder geval zo door, ziet er strak uit!
 
Ik bewonder je mooie manier van werken. Het is wel zonde dat dit niet gaat vliegen en eindigt te vroeg in splinters.

Als je een willekeurige bouwdoos openmaakt, dan zie je daarin een mengsel van balsa en stevig hardhout. Zeker de motorplaten, landingsgestel worden vaak van erg stevig hardhout gemaakt. Eenvoudigweg vergroten van een konstruktie gaat niet werken. Nogmaals een pracht van een bouwklus ik wou dat ik het zo netjes kon!

Wat ik zou doen;
Eerst een simpele ARF trainer (Kyosho trainer 40 is erg geliefd en goedmoedig!) kopen en daar een seizoen goed mee leren vliegen. Dan daarna een goede bouwdoos kopen van een SIG fourstar bijvoorbeeld, deze bouwt zeer prettig en vliegt zeer goed. Beheers je die dan zou je naar de goedmoedige schaalmodellen kunnen gaan. Maar deze mustang hoe netjes ook gebouwd gaat het niet worden!

Verder raad ik je aan om eens bij een vereniging te gaan kijken dan krijg je een idee wat modelvliegen is.

En deze mustang fijn vliegen met rubbermotor en is als eerder gezegd wel een keurige bouwklus.

Succes,
 
ok
ik had om advies gevraagd en nu ook gekregen. :(
ik ga door met bouwen maar ik ga het toestel zeker verstevigen.
ik bouw 'm niet zomaar 1 op 1 over van een rubber model bouwtekening. er komt immers een 1,5 pk motor voor te hangen en deze ga ik niet aan een 3mm stukje triplex ophangen.
ik kan alleen maar zeggen; blijf mij volgen en blijf advies geven. zowel positief en negatief. kan ik alleen maar van leren. en ik hoop dat ik over een half jaar of een jaar kan zeggen; zie je wel, zo kan het ook. misschien blijft het bij 1 vlucht (en 1 crash) maar ik vind het bouwen ook leuk. ik geef de moed niet op :p
 
aangezien het vrije vlucht ontwerp was en dus de verhoudingen zo zijn dat het zeer eigen stabiel is . en met een vlak onder profiel . dit gaat vliegen .
het is wel een bros bouwwerk dus (niet voorde originele schaal waarop hij gemaakt is )dus extreem ermee gaan stunten moet je niet doen .en gezien de rompconstructie is een brandstof motor een nogo .ivm trillingn zal de romp stuk gaan .een elektro is een betere optie.

afbouwen en door een mede clublid laten vliegen .mijn inschattingen zijn dat het vlieggedrag uitermate goedmoedig zal zijn (mits het zwaartepunt recht op het puntje zit )

zelf heb ik een monocoupe vrije vlucht omgebouwd gehad naar rc ,ging prima ,heb er lekker mee leren vliegen .
 
Ik ga binnenkort naar de Aero Club Heemskerk, deze club is voor mij redelijk dichtbij.
http://www.aeroclubheemskerk.nl/home/
Maar ik ga deze kist zelf bouwen en afbouwen. dit wordt mijn ontwerp, mijn vliegtuig. elk advies wat ik krijg neem ik mee en daar doe ik mijn voordeel mee.
iedereen kan voor 150 tot 200 euro een bouwpakket van great planes kopen. vier planken met wat speldjes op een bouwtekening vastprikken, aan elkaar lijmen. motor voorop, wat oracover er op strijken en hoppa we hebben een lelijke rechthoekig vliegtuig. lekker stevig maar ziet er niet uit.
die van mij krijgt een mooie stroomlijn dus aan de buitenzijde van het ontwerp verander ik niets. aan de binnenzijde zal ik 'm goed verstevigen zodat ie niet kapot trilt. en leren vliegen doe ik met mijn Modeltech Magic
Modeltech Magic
ik heb dit vliegtuig voor een leuke prijs kunnen overnemen. met dit toestel kan alles. zelf ik.
maar dit is dus een mooi voorbeeld van een lelijke vierkante kist met een motor en wat plakplastic.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou idd lekker doorbouwen. Om de trillingen te minimaliseren zou je een electromotor kunnen overwegen ;). Heb ik ook goede ervaringen mee.

Succes, en laat je niet ontmoedigen. Van alles leer je, met name van fouten.

Freek
 
Hoi Freekt

ik heb inderdaad ook gedacht aan een electromotor. deze zijn niet zo duur maar de lipo's en de oplader zijn mij te duur. misschien in de toekomst.
en ik heb al een motor voor mijn mustang.
O.S. Max FX
een 7,5 cc en 1,5 pk motortje met een rode spinner. en dit past mooi bij het kleurschema wat ik in gedachte heb. zie deze achtergrond foto;
Modelvliegtuig P51-Mustang
metallic/chroom van kleur, rode spinner en invasie-strepen op de vleugel.
 
wat is duur . 2 liter goede methanol brandstof is ook gauw een euro of 40 en daar doe je net 2 weekenden mee .


maar om je wat inspiratie te geven , hier een gebouwde siemen schuckert E1 . 84cm span
691 gram geheel vliegklaar
als idee heb ik een plan gebruikt van walt mooney,welke ongeveer een span had van 25 cm vrije vlucht
.hier en daar wat aangepast aan de romp voor rc en bouwwijze.
vleugelprofiel een clark y profiel genomen met een koorde van 162mmen 20mm dik , vleugel is niet volgens tekening ,maar geheel zelf gebouwd .instelhoek verschil genomen van 3 graden (dat wel volgens tekening )en het zwaartepunt op 40mm vanaf de voorlijst gezet .
morgen de 1e vlucht .
100_0963.jpg


dus succes met je mustang .
 
wat is duur . 2 liter goede methanol brandstof is ook gauw een euro of 40 en daar doe je net 2 weekenden mee .
Nou niet gaan overdrijven hè... 5 liter goede brandstof heb je voor 16 euro, dus voor die 40 euro heb je al gauw 12,5 liter brandstof, da's toch wel iets meer dan twee weekendjes lijkt me...
 
toen ik nog (praat tot jaren negenennegentig)met een serpent vector reed op een novarossi 7 poorter 3,5cc met turbo plug (ja echt ),gebruikte ik tornadofuel 25 % nitro, betaalde ik voor 2 liter een 50 gulden ,dat is nu met de inflatie mee gerekend een 40 euro .

sindsdien heb ik methanol afgezworen (het stinkt ,je vliegtuig/auto wordt smerig en je blijft afstellen voor de ideale motorloop)
en uiteindelijk op jaarbasis met wat ik vlieg . is lipo goedkoper . ik vlieg 1 meter toestellen op 3 cellen lipo ,wat je mag vergelijken met een 3,5 cc methanol motor .

hetgeen ik vlieg zou dan op een liter per weekend uitkomen , laten we dan uitgaan van 16 euro per liter dat is dan op de te vliegen weekenden (een stuk of 20 per jaar)
dat is dan 320 euro aan peut . ikhoef per jaar maar 1 accu bij te kopen voor een max aan 40 euro . de lader die ik heb werkt op 12 volt (eenmalige aanschaf 70 euro).
dus is lipo vliegen in mijn geval goedkoper .

maar als het om esthetisch gaat qua beleving in het vliegen is een brandstof motor veel leuker ,mits deze ook enigzins schaal klinkt(wat dus 90% niet zo is ) .
 
hetgeen ik vlieg zou dan op een liter per weekend uitkomen , laten we dan uitgaan van 16 euro per liter dat is dan op de te vliegen weekenden (een stuk of 20 per jaar)
dat is dan 320 euro aan peut .

Leuk rekensommetje. Maar dan hou je je zelf toch voor de gek.
5 Liter standaard brandstof kost in Waalwijk €16.80, gedeeld door 5 is €3,36 per liter. Dan kost het je voor 20 weekende €67,20 aan peut.
Dus het verschil is een beetje kleiner dan jij dacht.;):D
Ik ga er overigens niet van uit dat je je vliegtuigmotor 25% nitro gaan voeren.

Maar goed, back ontopic.
 
kun je nagaan ,weer wat geleerd qua prijzen .

maar dan nog de derrie ,stank en continu afstellen ,dat is voor mij geen hobby ,vooral op mijn flat niet .


even voor de voetnoot ,mijn schuckert vloog dus vanaf stand prima .
dus hiermee nog een stimulatie om vooral deze mustang te bouwen .
 
Nog even een opmerking over de constructie. De tekening is natuurlijk uitvergroot. Als ik je constructie bekijk zijn de spanten aan de forse kant en is het hout in de langsrichting aan de magere kant. Vandaar ook de opmerking eerder van een medeforummer dat de motor hem uit elkaar kan trekken. Je kunt hem natuurlijk in de lengterichting verstevigen met multiplex of zo. Een andere optie is om de romp te glassen met bv 25 grams matje en ps100. Ik denk dat dat de sterkte van de romp voldoende bevordert om er mee te kunnen vliegen.

Wat vinden de experts hiervan?

Freek
 
De staart is wel stevig genoeg zo te zien, maar ik zou inderdaad wel nog even tussen de voorste 3 of 4 spanten wat extra hardhout verwerken.

Glasvezel wordt denk ik net te zwaar voor de 7,5cc motor die erop komt...

Maar ondanks alle kritiek zie ik geen reden waarom dit toestel niet zou vliegen.
 
iedereen kan voor 150 tot 200 euro een bouwpakket van great planes kopen. vier planken met wat speldjes op een bouwtekening vastprikken, aan elkaar lijmen. motor voorop, wat oracover er op strijken en hoppa we hebben een lelijke rechthoekig vliegtuig. lekker stevig maar ziet er niet uit.

200,= topflite=mooi:rolleyes:
 
alweer een paar dagen terug van een week vakantie (parijs) dus weer lekker aan de slag.
van balsahout de "rug liggers" (hoe noem je zoiets) gesneden. moet nog geschuurd en precies op maat gemaakt worden.
ook van wat los hout een standaard gemaakt. werkt wel zo prettig.
spant 1 vervangen door eentje van triplex en daaraan de motor steunen bevestigd. daarna een "hap" uitgezaagd voor de uitlaat.
ik ga in ieder geval spant 2 en 3 ook van triplex maken en van binnenuit aan elkaar bevestigen. een soort bodem waarop de tank komt te liggen.

img8120dce.jpg


img8121dce.jpg


img8122dce.jpg


img8125dce.jpg


img8126dce.jpg


img8128dce.jpg


img8129dce.jpg


o ja
de hele constructie is (nog) niet gelijmd, alles zit aan elkaar vast met wat balsahout en elastiekjes.

tot nu toe al 1314 keer bekeken. toch nog wel wat liefhebbers voor een P51 op dit forum. :)
 
Laatst bewerkt:
zojuist op ebay 2 Servoless Retractable Landing Gear Retracts gekocht. inclusief verzendkosten zo'n 28 euro.
ik was eerst van plan om met een vast landingsgestel te gaan vliegen, maar een intrekbaar landingsgestel is toch veel mooier en ik heb toch nog 1 kanaal (kan 5) over op mijn ontvanger.
de retracts zijn voor een toestel tot 4,7 kilo. moet lukken (denk ik)

1082011212504.jpg

dit zijn ze.
moeten nog wel een paar wielen bij :)
 
Laatst bewerkt:
gisteren spant 2 en 3 uit triplex opnieuw uitgezaagd en een begin gemaakt om alles te lijmen en daarna behang afstomen :confused:
vandaag verder gegaan met lijmen en het is best wel een stevige constructie geworden. mede dankzij de 3 triplex spanten.
en ook verder gegaan met behang afstomen en behangen.
morgen nog wat balsahout kopen bij MUCO
foto's volgen nog (geen tijd gehad tgv behangen)
 
Back
Top