Bouwverslag P51-Mustang

de beloofde foto's
de hele romp is nu gelijmd.
de vleugel is er even los onder geplaatst voor de foto.

img8130dce.jpg


img8131dce.jpg


img8132dce.jpg


niet veel verschil met de vorige serie foto's, maar daar zat alles vast geklemd met elastiek.

nu alles is gelijmd is het echt een hele stevige constructie. vrijwel geen torsie. dus wanneer straks de (balsa) huid erop gelijmd is wordt het heel stevig (en licht)
 
Laatst bewerkt:
de afgelopen dagen 2 servo's , de ontvanger , batterij-houder en een on/off switch ingebouwd. dus ik heb nu "beweging" in het vliegtuig.
ik heb het bovenstaande ingebouwd in de buurt van de oliekoeler/radiateur. het is bereikbaar via de onderzijde waar de vleugel tegen aan komt want dat blijft toch open dan kan ik mooi de cockpit dicht maken.
zodra ik foto's heb zal het wel wat duidelijker worden.
de beide servo's zijn voor het hoogte en richtingsroer.

ik ga binnenkort ook een cockpit maken van een pet fles.
ik had laatst de link hiervan gevonden op het forum hoe je dit kunt maken.
moet ik wel eerst nog even een verfbrander lenen/kopen.
hieronder de link;
http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/121198-cockpitkapjes-van-pet-fles.html

ik ben benieuwd of het mij ook gaat lukken :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de beloofde foto's

vandaag ben ik bezig geweest om de tank en de servo voor de throttle in te bouwen

img8322dce.jpg

de hoogte en richting roer servo's

img8324dce.jpg

werk aan de cockpit

img8325dce.jpg

een paar stringers aan de staart gelijmd.


img8326dce.jpg



img8327dce.jpg



img8328dce.jpg



img8329dce.jpg

de tank. inhoud 350cc


img8330dce.jpg
 
Laatst bewerkt:
dank je :)
nee, de hele huid ga ik bekleden/lijmen met 2mm balsa hout.
voordat het vliegtuig vliegklaar is ben ik wel een half jaartje verder.
 
Als straks de romp beplank is kun je dan de gas servo er nog uit halen?
De buiten mantel van de gas servokabel uit één stuk maken niet uit kleine stukjes door de spanten. Op deze manier krijg je heel veel speling en komt de werking niet ten goede.
Heeft het motorschot wel genoeg domping? De motor moet ongeveer 2 graden schuin naar beneden en 1 graad naar rechts staan. Ten opzichte van de romp middenlijn.
Verder een mooi project blijf het zeker volgen.

Groet Arthur.
 
Inderdaad de buitenmantel van de stuurstangen uit 1 stuk maken in plaats van losse buisjes, nu kan de stuurstang gaan knikken tussen de spanten, met een buis over de volle lengte heb je dat niet. Verder goed bezig.
 
@Arthur; goede tip over de domping, helemaal vergeten. ga ik zo snel mogelijk "recht" (2 graden en 1 graad) trekken.
ik hoop dat iedereen die dit bouwverslag volgt, mij zo af en toe wat tips geeft.
er zijn per dag zo'n 70 volgers en er zijn best wel wat deskundigen bij, dus bij deze de oproep.
@danny; de binnenmantel is staaldraad bekleed met wit plastic, daaromheen de oranje buitenmantel. dus knikken zal niet lukken, maar bedankt voor de tip.
 
vandaag de tank ingebouwd en spant 1 definief vastgelijmd.
daarna de "tankdop" ingebouwd en verder een aantal "stringers" over de neus vastgelijmd. nu eerst een nachtje goed drogen.

img8331dce.jpg

vastlijmen spant 1

img8332dce.jpg

vastlijmen spant 1

img8333dce.jpg

de tankdop met vulslang.

img8335dce.jpg

vooraanzicht van de neus met 6 stringers

img8336dce.jpg

zijaanzicht

@arthur
de gas-servo is van onderen bereikbaar. ik kan 'm er niet meer uit schroeven, maar bij een defect wel uit slopen. de onderkant blijft namelijk open. ondermeer om, wanneer ik de vleugel monteer, de aileron servo's en de retracts aan te sluiten.

edit: de vulslang heb ik ook in de tank laten doorlopen om 'm, indien nodig, ook te kunnen legen.
 
Laatst bewerkt:
vandaag bezig geweest met het bekleden van de neus met 2mm balsahout.
op het forum een tip gelezen dat je het balsahout nat moet maken met glasex ivm de aanwezige ammoniak.
dus maar even proberen.
nat maken, in vorm buigen, laten drogen, netjes uitsnijden en vastlijmen.

img8339dce.jpg

vastgelijmd en laten drogen met een half rolletje plakband

img8340dce.jpg

vastgelijmd en laten drogen met een half rolletje plakband

img8341dce.jpg

vastgelijmd en laten drogen met een half rolletje plakband

img8345dce.jpg

zijaanblik na 't plakken

img8346dce.jpg

bovenaanzicht na 't plakken

img8347dce.jpg

even lichtjes schuren en het ziet er gelijk al mooi uit (al zeg ik 't zelf :) )

img8348dce.jpg


de aankomende dagen ligt het bouwen stil, vakantie is voorbij. morgen weer vroeg op.
 
Laatst bewerkt:
Leuke post.. ga ik volgen..

Dit is de tweede P51 die in Zaandijk gefabriceerd wordt. M'n vader (ook seandyker ;)) is er ook een aan het bouwen. (geen bouw verslag van)
 
na een week niks doen ben ik vandaag weer even begonnen.
ik heb de motor 2 graden domping gegeven, drie ringetjes was voldoende.
en nog wat geknutseld aan de vleugel.
aan beide vleugels een leading edge gelijmd. en van 3 plankjes balsa een "massief blok balsa" gemaakt tbv de vleugeltips. de foto's spreken voor zich.
als de lijm goed is uitgehard zal ik de wingtips netjes schuren.

img8358dce.jpg

2 graden domping

img8359dce.jpg

3 ringetjes is genoeg voor 2 graden

img8360dce.jpg

de "leading edge"

img8361dce.jpg

vleugeltips van balsa

img8362dce.jpg

"massief balsa" van 3 plankjes
 
Dat van die ringetjes achter je motorsteun zou ik persoonlijk niet zo snel doen.. Je motorsteun zelf heeft een heel mooi montagevlak welke ook allerlei krachten kan verdelen over de gehele steun, nu ga je deze beperken tot enkele kleine diameters van de ringetjes. Ik denk dat je op deze manier later veel problemen kan krijgen.

Ik zou dan ook eigenlijk aanbevelen je motorschot zelf de domping al mee te geven in plaats van enkele ringetjes.. Mocht dit nu absoluut niet meer kunnen, zou ik ter grootte van je motorsteun een opvulstuk van hout maken.

Verder, je vordert goed en ook nog netjes! Mijn complimenten daarvoor
 
Redounder, bedankt voor de tip. ik ga er zeker iets mee doen.
het wordt waarschijnlijk wel een opvulstuk want spant 1 is al helemaal verlijmd.
en bedankt voor het compliment.
 
op ebay een leuke HD camera gekocht ter grootte van een sleutel hanger.
echt waar. heel klein.
google maar een op :#11Wireless Car Key Chain Camera Video DVR Record HD808
en anders even zoeken op youtube naar: HD808 #11
echt fantastische beelden kun je hier mee maken.
wanneer ik dit cameraatje ontvang uit Hong Kong ga ik 'm zeker inbouwen in mijn mustang.
ik denk dat ik 'm onder de vleugel monteer, in een nepbom of iets dergelijks.
weegt maar een paar gram en je kunt er een uur mee filmen. in HD.

hd80811.jpg

dit is 'm

mochten er nog bouwers zijn die ook zo'n ding willen hebben, let dan wel op dat je nummer 11 koopt. (#11) en niet nummer 3 (#3)

o, ja. en niet te vergeten; een piloot voor mijn toestel, schaal 1:6 / 1:7

piloot.jpg

RC plane Pilot 1/6-1/7 WW2 painted Pete's Petes Pilots

deze komt uit engeland en zal van de week wel in de brievenbus liggen.
 
Laatst bewerkt:
in de vrije uurtjes weer wat werk verricht aan de vleugel.
zie de foto's met bijbehorende text.
vandaag, 7 sep, 2 nieuwe wielen (6,8 cm) en de piloot ontvangen.
beide gekocht via ebay.co.uk

img8364dce.jpg

de hoogt bepalen van het "landingsgestel"
dit zijn nog de oude wielen (5 cm)

img8365dce.jpg

werk aan de vleugel

img8368dce.jpg

het resultaat

img8369dce.jpg

mijn "werk ruimte". helaas moet ik iedere keer alles opruimen voor het eten.

img8372dcejja.jpg

hier moeten mijn nieuwe wielen (2,75 inch = 6,8 cm) komen.
je kunt zien dat ik de spanten heb uitgesneden om ruimte te maken voor
de wielen.

img8373dce.jpg

de beide spanten verstevigen met triplex

img8375dce.jpg

de leading edge afgemaakt.
ruimte gemaakt voor de wielen
de servo draden verlengd

van de week ga ik verder met het inbouwen van de retracts en de ailerons.

aantal keren bekeken tot nu toe: 2899
 
Laatst bewerkt:
vandaag verder gegaan met bouwen aan de vleugel.
de retracts ingebouwd, voorkant van de vleugel bekleed met 2mm balsa,
en de cockpit wat leuker gemaakt met op internet gevonden foto's.
even printen, uitknippen en opplakken.
morgen volgen de foto's van de vleugel.
hieronder de cockpit

img8381dce.jpg


3054 kijkers
 
Laatst bewerkt:
Back
Top