Bouwverslag P51-Mustang

dit zijn de foto's die ik heb gebruikt.

wu60481.jpg

1282011234752.jpg

1282011234730.jpg

ik weet niet of je het goed kunt zien maar...
die van de cockpit heb ik 2 x geprint. de onderste helft (voetenstuur) heb
zo'n 5 centimeter naar voren geplaatst, op een balsa plankje, zodat je
een beetje diepte krijgt.
en de piloot komt van ebay.
zie post 61
hieronder de link naar ebay. de verkoper heeft er nog 1 over van deze piloot.
maar in zijn "winkel" heeft hij nog meer andere piloten.

http://cgi.ebay.co.uk/RC-plane-Pilot-1-6-1-7-WW2-painted-Petes-Petes-Pilots-/360316534948#ht_1265wt_905

de instrumenten gewoon geprint en opgeplakt.
wanneer je een scherpe foto hebt lijkt het al snel heel erg leuk.
en het oog wil ook wat.

Laatst bewerkt:
Jammer dat er op het origineel een 4-tal instrumenten missen.

Je zou het paneel iets meer diepte kunnen geven door diverse onderdelen op een dunne fineerlaag te plakken en bijvoorbeeld voor de instrumenten een stukje blisterverpakking (als glas) te plaatsen en vastzetten achter nog een dun laagje fineer.

Maar dit is maar net hoever je wilt gaan in de detaillering

hier de beloofde foto's van de vleugel

img8382dce.jpg

img8383dce.jpg

de retracts zijn ingebouwd in een verstevigde "kooi" van dik triplex

het begint al een beetje op een vleugel te lijken :p

Jammer dat er op het origineel een 4-tal instrumenten missen.

Maar dit is maar net hoever je wilt gaan in de detaillering

mijn piloot heeft ook geen romp, benen en armen.
daar is de cockpit te klein voor.
ik wilde alleen maar de boel wat opleuken.
maar welke instrumenten mis ik dan, want de foto van post 65 is
een originele cockpit van een echte mustang.

hieronder is de link
http://fighter-collection.com/news/2001/01/27/183

3237 kijkers

Laatst bewerkt:
Er zitten inderdaad vier instrumenten niet in `t paneel (bij de pijlen):

wu60481.jpg

Er staan op het internet redelijk veel cockpitfoto`s van de P-51, dus met photoshop heb je ze er alsnog zo ingezet! ;)

Het aantal bezoekers van dit topic staat trouwens vermeld bij je topic en is voor iedereen zichtbaar.

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
tsss...... jullie (Redounder en Ramses-Rdl) hebben nog gelijk ook:rolleyes:
moet ik toch nog gaan foto-shoppen. :)

Ramses, jij hebt trouwens een gave piloot gebouwd.
ik zal mijn piloot ook een romp, armen en benen geven aan de hand van jouw voorbeeld.

zijn er onder de lezers nog piloten die mij kunnen vertellen welke instrumenten er ontbreken?

Zeer mooi!
Ondanks alle negatieve commentaar, toen je dit draadje begon, toch lekker door doen. Je constructie ziet er meer dan stevig genoeg uit volgens mij!
Dit gaat zeker vliegen. (Alles kan vliegen trouwens :) )

Bongose, bedankt
dit bouwverslag wordt zo'n 70 tot 100 keer per dag bekeken, maar jij bent 1 van de weinigen die een positief commentaar achterlaat.

ik heb trouwens de ergste negatieve commentaren verwijderd.
zoiets als "de propellor vliegt je darmen in" enzo.
en dit van figuren die waarschijnlijk dag en nacht op dit forum zitten en al duizenden tot tienduizenden berichten hebben achtergelaten op dit forum.
en zo'n beetje iedereen die nieuw is hier negatief benaderen met opmerkingen zoals "dit gaat nooit vliegen" "dit gaat je niet lukken" enz enz

dus bedankt voor dit positieve commentaar:p

Ik heb ook al veel positiefs geschreven he,dus ik mag ook blijven?....:)

Bongose, bedankt
dit bouwverslag wordt zo'n 70 tot 100 keer per dag bekeken, maar jij bent 1 van de weinigen die een positief commentaar achterlaat.

ik heb trouwens de ergste negatieve commentaren verwijderd.
zoiets als "de propellor vliegt je darmen in" enzo.
en dit van figuren die waarschijnlijk dag en nacht op dit forum zitten en al duizenden tot tienduizenden berichten hebben achtergelaten op dit forum.
en zo'n beetje iedereen die nieuw is hier negatief benaderen met opmerkingen zoals "dit gaat nooit vliegen" "dit gaat je niet lukken" enz enz

dus bedankt voor dit positieve commentaar:p

Ik begrijp aan de ene kant de negatieve "adviezen" wel, zeker om met een mustang te gaan vliegen als eerste vliegtuig.. Ik heb er zelf ook een en weet dat ze best lastig kunnen zijn..

Wat ik wel als advies mee wil geven is: Ga, naast het bouwen van deze mooie kist, alvast vliegles nemen met een simpele trainer.
Maar: Ga vooral door met het bouwen zoals je nu doet, je doet het fantastisch!!

Als de Mustang effectief je eerste kist is kan ik het ook zeker beamen om ondertussen met een EZ star of Hawk sky te vliegen. (Is dit niet je eerste kist, disregard! :) )

Verder onderschatten veel mensen de kracht van balsa. Je hebt helemaal niet zo veel nodig om een stevig geheel te bekomen. Zeker niet als je de gehele constructie gaat beplanken. Minder constructie materiaal betekent minder gewicht en dus ook minder inertie in de lucht. Kan je dus ook minder breken moest je effectief eens iets voor hebben. Wat weegt het geheel op dit moment?

Iedereen heeft zo zen eigen visie van een sterke constructie en dat moet je respecteren. Tips geven op een constructieve manier is niet altijd even gemakkelijk. Iedereen is beginner geweest en heeft het moeten leren. Veel lezen is de boodschap en domme vragen bestaan er niet!

groeten

Laatst bewerkt:
Hoho niet normaal zeg....vooral die eerste link! Alles zo knap gemaakt.....je moet al een stevig budget hebben als je je vlieger TOT in de puntjes wilt afwerken hoor.....amaai....

Als je alles "kant en klaar" wilt kopen inderdaad, maar als je `t zelf maakt kan je het zo goedkoop maken als je wilt. Het paneeltje van m`n Gloster kost misschien enkele euro`s totaal:

Gladiator-233.jpg

Gladiator-234.jpg

Hoe het gemaakt is

Succes,
groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Hallo Cees,

Woah, erg mooi zoals je bezig bent. Ik ga ook met mijn eerste kist beginnen, en ik kan veel van je bevindingen leren.

Prachtige kist, een Mustang.

Aangezien ik het niet kan laten NL luchtvaartgeschiedenis te promoten: is het een idee er een NL kist van te maken? Alle kleuren die zilver zijn zijn mogelijk :wink: Er waren wél diverse kleuren spinners, vleugeltips, en staarttips, en één met haaiebek.

Groetjes,

Leon

@ Grunt
misschien doe ik dat wel, een NL P51 maken.
na lang zoeken op internet heb ik besloten om 'm niet chroom kleurig te spuiten.
dit schijn er zo weer af te gaan.
maar een mooi alternatief is een spuitbus "zilver zijdeglans" van de gamma
spuitbus no 705, 400 ml.
ik weet niet of die nog bestaat, zal wel, maar ik heb hiervan mooie resultaten gezien.
dus hij wordt zilver met een rode spinner. :D met misschien NL decals

@ Ramses
jij heb een erg mooi paneeltje in jouw gloster gladiator gebouwd.
goed voorbeeld doet volgen, dus de kans is groot dat ik dit ook zo ga doen.
blijf kijken.

ik moet nu alleen nog uitzoeken welke 4 instrumenten ik mis (hoogtemeter, klok, brandstofdruk) etc etc.
want als ik een "echte" cockpit ga maken moet deze wel historisch correct zijn.

Laatst bewerkt:
enkele euro's….incl uurloon…? :D
nee, echt dit is mooi gemaakt hoor…..
daar zit tijd in!!!!

echt mooi….
zo zie je maar, op forums zoals deze kan je heeeeel veel bijleren….

Als je alles "kant en klaar" wilt kopen inderdaad, maar als je `t zelf maakt kan je het zo goedkoop maken als je wilt. Het paneeltje van m`n Gloster kost misschien enkele euro`s totaal:

Gladiator-233.jpg

Gladiator-234.jpg

Hoe het gemaakt is

Succes,
groeten, Ramses

Hallo Cristiani,

Ook ik volg dit draadje met veel interesse!

Wel kan ik een aantal reaktie's begrijpen: Op de foto's lijkt het dat je de hele romp van balsa gemaakt hebt (ook de liggers) en dat je hem (als ik goed gelezen heb) met balsa 2mm gaat bekleden? Maar ja, als je kei-harde balsaplaten hiervoor neemt dan stijgt de sterkte al enorm. Glasmatje eroverheen maak het weer steviger...

In ieder geval blijf ik volgen en wens jouw veel succes!

Back