Kamelot 1.8m

Gezien de prijs aanzienlijk naar beneden gaat....wat zou de Kontronik Kira 480-55 op kunnen brengen 2e hands? (jaar oud)


Als je de Kira 480 een beetje leuk kunt verkopen, kon het bedrag wat je bij moet betalen nog wel eens reuze meevallen.

Gekoppeld aan een GX200 regelaar van +-40 Euro kun je dan heel lang toe.

Gerben
 
Er staat dat ie tussen 4 en 8 cellen aan kan.....ik heb nu geen 4 cellen meer liggen maar wel de cellen waar ik mee vloog, de 3000 35c 3s.
Zou die regelaar over de zeik gaan als ik alsnog de 3cellen er aan hang?
Kan die daar mee overweg?

En bedoelde je deze regelaar? 4 tientjes is niet veel
 
3S gaat niet werken op die regelaar.

Een 4S 3300mAh accu koop je voor +-40Euro, dat mag het probleem niet zijn.
Als die 4tientjes het probleem zijn, kun je beter bij de huidige setup blijven.

Gerben
 
dat is niet het probleem, maar begrijp me, het was de bedoeling om mijn speed te vervangen en nu heb ik toch voor een zwaardere set-up gekozen en nu dus ook nog accu's . Geeft allemaal niet ik moet af en toe even slikken Ik geef toch even bijna 700 euro uit......(effe)
Als ik in het begin op de 3s had kunnen vliegen was dat mooi geweest.(zijn nog nieuw namelijk en ik had er 3..)
Dat is het 'm. Meer niet ;)


3S gaat niet werken op die regelaar.

Een 4S 3300mAh accu koop je voor +-40Euro, dat mag het probleem niet zijn.
Als die 4tientjes het probleem zijn, kun je beter bij de huidige setup blijven.

Gerben
 
Da's op zich best begrijpelijk Patrick. Mijn budget-Hawk heeft weliswaar iets minder gekost, maar ook dat was af en toe slikken. Maar geloof me: de eerste keer dat je het gas vol opengooit en je toestel met woeste kracht omhoog gesleurd wordt ben je die euro's vergeten en sta je met een grote smile te genieten.


@Frank: de Opto kan inderdaad op 3S. Dat heeft wel 2 nadelen: je kunt geen Unilog met Optocoupler aansluiten, en als je power wilt worden de stromen enorm hoog.
 
Een Unilog is een apparaat dat door de wedstrijdvliegers veel gebruikt wordt. Je kunt hem uitrusten met allerlei sensoren om zo te zien hoeveel stroom je trekt, hoe warm je motor wordt, hoeveel toeren hij draait en hoe hoog je kist zit.

Een optocoupler kun je tussen je regelaar en ontvanger plaatsen. Dit zorgt ervoor dat er geen galvanische verbinding is tussen beide. Stel dat je regelaar in rook opgaat en meerdere contacten samensmelten, dan kan het in een slecht geval gebeuren dat je regelaar 4S of 6S spanning (afh van je accu) richting je ontvanger stuurt waardoor je de besturing verliest en je kist crasht. Een optocoupler voorkomt dit. Zo kun je dus zelfs als je complete aandrijving in rook opgaat nog je kist landen. De optocoupler is echter een elektronisch componentje dat spanning moet krijgen van beide kanten. Je hebt dus een regelaar met BEC nodig om hem te voeden.


Overigens: ik vlieg al een tijdje met de Hawk en heb er nog geen van beide inzitten. Zolang je binnen de bekende grenzen van je spullen blijft zal er niet snel iets in rook opgaan.
 
Jitze,
Kleine correctie, bij een OPTO regelaar kun je WEL een Unilog met Opto (tussen Unilog en RX) aansluiten, je moet in dat geval wel de mindraad van de stroomsensor aansluiten op je regelaar.

Een losse OPTO kun je inderdaad niet plaatsen tussen regelaar en Unilog.

Patrick, sorry wordt even technisch, kan me voorstellen dat dit allemaal nog een beetje boven je pet gaat, maar maak je daar geen zorgen over. De Kira 600-38 met 4S wordt in Nederland veel gebruikt, ook ism de GX200 regelaar. Daar zijn diverse propcombinaties voor bekend en wat die ongeveer doen, waardoor je in het begin prima kunt vliegen zonder je druk te maken om een Unilog oid.
Zou je een stapje verder gaan kasn het in de toekomst een overweging zijn, is een erg handig apparaatje om zaken op elkaar af te stemmen, maar nu nog geen zorgen om maken.

Gerben
 
Wat jitze schrijft.

Ik neem aan dat je met 2.4Ghz vliegt? Als je met 35Mhz vliegt kun je zeker beter een losse OPTO kopen en die tussen de BEC regelaar en ontvanger stoppen om storing te voorkomen.

Wat betreft geld, je hoeft maar 1 accu te kopen en je kunt hem met 5C herladen terwijl de motor afkoelt. Als je de motor niet laat afkoelen dan heb je die binnen de kortste keren kapot.

Kun je die drie 3S accu's niet voor wat anders gebruiken? Om welke packs gaat het precies?

Ik heb met succes de Turnigy 3000mah 30C, 35C en 40C packs gebruikt. Die cellen kunnen het vermogen prima aan. Weet niet precies wat in de Hawk past maar ik denk dat het volgende wel zou moeten kunnen.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4000mAh 4S 40C Lipo Pack
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 4S 40C Lipo Pack
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 4S 35C Lipo Pack

Valt toch best mee. :)
 
Patrick,

De Turnigy 3000 40c 4s past goed.

Verder zou ik je aanraden om de Budget Threat even goed na te lezen.
Hier staat echt alles in wat je over de Hawk en toebehoren moet weten.
Dit voorkomt dat je dadelijk door de bomen t bos niet meer ziet, zoals Gerben
al zei. Dan kun je je eigen keuzes maken, en heb je dan nog vragen kun je ze
op t forum stellen.
 
Ik vlieg met 2.4 (10CG)

Er zit inderdaad altijd wel 30 of 60 minuten tussen de vluchten...meestal meer.

Het zijn ook Turnigy's dus de kosten vallen mee. maar ik bestel dan deze en kan ik later nog een betere bestellen. dan vlieg ik in het begin op 3s.
Ik heb nog een losse digitale ampere meter die ik tussen de accu en regelaar kan doen om te kijken wat ie in een vlucht doet om gegevens te verzamelen. (niet voor constant maar voor 1 vlucht)
eerst maar eens vliegen......



Wat jitze schrijft.

Ik neem aan dat je met 2.4Ghz vliegt? Als je met 35Mhz vliegt kun je zeker beter een losse OPTO kopen en die tussen de BEC regelaar en ontvanger stoppen om storing te voorkomen.

Wat betreft geld, je hoeft maar 1 accu te kopen en je kunt hem met 5C herladen terwijl de motor afkoelt. Als je de motor niet laat afkoelen dan heb je die binnen de kortste keren kapot.

Kun je die drie 3S accu's niet voor wat anders gebruiken? Om welke packs gaat het precies?

Ik heb met succes de Turnigy 3000mah 30C, 35C en 40C packs gebruikt. Die cellen kunnen het vermogen prima aan. Weet niet precies wat in de Hawk past maar ik denk dat het volgende wel zou moeten kunnen.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4000mAh 4S 40C Lipo Pack
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 4S 40C Lipo Pack
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 4S 35C Lipo Pack

Valt toch best mee. :)
 
De oneven cellen Turnigy packs hebben echter wel een Z verbinding op een stukje printplaat zitten en dit smelt bij hoge stromen. Denk dat het met 3S op die motor wel zal mee vallen, die motor kan immers to 5S hebben en zal bij 3S niet zoveel stroom trekken ook al zit er een grote prop op. Je hebt een losse ontvanger accu dus als het gebeurt kun je altijd nog landen.

Wattmeters / ampaire meters kunnen vaak niet meer als 100A hebben en het is beter om dat soort dingen niet te gebruiken. Ook de kabel lengte moet je in gedachte houden, meer kabel = meer werk voor de regelaar en dit kan de regelaar kapot maken.

Welke stekkers ga je gebruiken? Hopenlijk niet 4mm maar 5.5mm of 6mm. Kijkend naar de toekomst is dit wel noodzakelijk.
 
Daarbij komt nog dat jou oude motor 5500KV heeft met ik denk zelfs een 4.4:1 vertraging. Met 3S is dat een best aantal toeren op de prop. De Kira heeft maar 3800KV en een 6.7:1 vertraging dus ga je in het aantal toeren behoorlijk onderuit. Je zult dus een grotere prop nodig hebben om het zelfde vermogen te halen.

Een andere prop heb je zowiezo nodig als je meer vermogen wilt want die aeronaut prop kan niet zo gek veel hebben. Je hebt een echte carbon prop nodig. Welke afmetingen heeft die prop trouwens? Dat ik een gok kan doen welk vermogen je nu hebt.

Even kort door de bocht, ik denk dat als je met 3S gaat vliegen je beter je huidige aandrijving kunt houden. Lekker goedkoop en simpel.
 
Er zit nu een 11 x 8 op. en trekt op de grond vol gas 68 ampere op 3s
Ik heb nog full carbon liggen 13 x 10 en die trekt 85 ampere op de grond ook op 3s, maar daar wordt de hele setup te warm van...(motor en regelaar) ik wilde wat koelgaten maken. hoe doen de meeste dat? of gewoon zwaardere spullen..



Daarbij komt nog dat jou oude motor 5500KV heeft met ik denk zelfs een 4.4:1 vertraging. Met 3S is dat een best aantal toeren op de prop. De Kira heeft maar 3800KV en een 6.7:1 vertraging dus ga je in het aantal toeren behoorlijk onderuit. Je zult dus een grotere prop nodig hebben om het zelfde vermogen te halen.

Een andere prop heb je zowiezo nodig als je meer vermogen wilt want die aeronaut prop kan niet zo gek veel hebben. Je hebt een echte carbon prop nodig. Welke afmetingen heeft die prop trouwens? Dat ik een gok kan doen welk vermogen je nu hebt.

Even kort door de bocht, ik denk dat als je met 3S gaat vliegen je beter je huidige aandrijving kunt houden. Lekker goedkoop en simpel.
 
Maak die jongen nou niet gek..

Zijn Kira heeft een 5.2 vertraging.
Ik heb denk ik nog wel een setje originele LMT stekkers voor je, 6mm, gebruik ik niet dus mag je wel hebben.
Ik denk dat de Kira 480-55 rond de 125 euro op kan brengen.
Deze motor heeft een 5mm as en de Kira 600 met gear heeft een 6mm as.
Je moet dus een andere spinner met prop kopen, dat is zo'n 60 euro.
Je kan ook een pylonaandrijving op de Hawk zetten, mijn Kira 480 met gear heeft een 8x23 rondgeslingerd op Gerben zijn Enigma F5B.
Stromen waren in piek 170A maar gemiddeld zo tussen 120 en 140 A en werd niet heet, dat hebben we in real time gelogd en bekeken.
Ding ging best hard, zo hard dat hij flutterde.

Dat is dus ook een optie.

Dat jouw motor warm wordt komt omdat hij te lang aan staat, of je timing staat verkeerd.
Timing moet ergens rond de 5 graden staan.
In F5B zet je hem maximaal 3 seconden aan, ik denk dat jij hem langer dan 6 seconden aan hebt staan en ook de pauze tussen de stijgvluchten zal kort zijn.
Typisch F5B is 2 a 3 seconden motor en dan 18 seconden de motor uit.
Maximaal 10 keer aan.


GJ
 
Je hebt gelijk...een seconden of 5 a 6 heb ik 'm vast.
Ik zal er aan moeten wennen om rechtere stijgvluchten te maken om dan de motor te ontlasten....
Je leert eigenlijk pas vliegen met zo'n kist als je het anderen ziet doen.

Maak die jongen nou niet gek..
Dat jouw motor warm wordt komt omdat hij te lang aan staat, of je timing staat verkeerd.
Timing moet ergens rond de 5 graden staan.
In F5B zet je hem maximaal 3 seconden aan, ik denk dat jij hem langer dan 6 seconden aan hebt staan en ook de pauze tussen de stijgvluchten zal kort zijn.
Typisch F5B is 2 a 3 seconden motor en dan 18 seconden de motor uit.
Maximaal 10 keer aan.


GJ
 
Back
Top