9 maart 2009 tot aan 13 augustus 2011
zijn 887 dagen, of 126 weken of 29 maanden of 2 jaar en nog wat, later

Maar vandaag, 13 augustus om 17.35 was het dan eindelijk zover. Gelukkig was Bert er ook wel voor te vinden om tussen de buien door naar het veld te komen met zijn Wilga (3W110 aan boord) en met de hulp van Loek er nog bij (links op de foto) was het een perfecte setting voor de eerste vlucht
Natuurlijk de gebruikelijke plaatjes
zo ziet 7 meter zweefkist er uit
en zo die 7 meter met een trotse eigenaar
Verder waren nog aanwezig bij deze eerste vlucht, mijn vrouw en zoon en nog een vriendin van ons.
Een heerlijke setting dus waarbij alle goed gemeende en deskundige adviezen

verder ontbraken

Over de twee starts die we hebben kunnen maken kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: Super en precies vlgs de verwachting! De starts achter de Wilga waren een eitje waarbij ik er eigenlijk best wel blij mee was dat ik de kist makkelijk, steunend op een vleugeltip snel in balans kreeg en waarbij 10 meter rollen genoeg waren om los te zijn van de grond. En de Wilga moest vervolgens best wel werken voor de kost ! De sleep zelf was super stabiel en de ASH nam eigenlijk van meet af aan een mooie positie in, net wat hoger als de sleepkist ! Een eerste vreugdekreet mijnerzijds dat ik de koppeling onder de romp heb geplaats (een centimetertje of 10-13 achter de neus) en niet in het puntje van de neus

. Na het loskoppelen was niet veel nodig om de kist netjes te laten vliegen. 2-3 tikjes up misschien en het vloog en best netjes ook nog

Zoiets van stabiel heb ik nog niet zo heel vaak meegemaakt

en de doorbuiging/flexibiliteit van de vleugels was ook net echt

Aileron settings kom ik nog wel op terug maar met alleen de buitenste ailerons was het mogelijk om heel netjes de kist op zijn kant te zetten en mooie thermiekbochtjes te draaien

Van mezelf weet ik dat ik de bochten ook voor een groot gedeelte meestuur met hoog/laag. Hierop bedacht en gewaarschuwd door een eerdere grote kist had ik de uitslagen op het stab. aangepast en ik zat heel netjes in de buurt van wat ik wilde en verwachte.
Met 2 vluchten, want toen kwam de regen weer terug, kun je natuurlijk niet zo heel veel doen maar een vlgd keer zal ook het zwp wat naar achteren verschuiven. Dat zat nu op 150 mm vkv maar dat was te ver naar voren naar mijn smaak dan ! Ook even snel wat geprobeerd met de thermiekstand (flaps en ailerons 3 - 5 mm down) en met de Strecke instelling ( fl.en ail. 2 mm up) en ook daar leek de kist netjes op te reageren.
Jammer genoeg was er ook een technisch probleempje waar ik tijdens de landing achter kwam; een remklep die niet meer netjes sloot en waardoor de tweede landing in het korenveld eindigde (paar metertjes tekort voor de baan) maar dat mag de pret en het voldane gevoel bij mij niet drukken.
Al met al ben ik na deze twee eerste starts meer als tevreden en heeft dit toestel voldoende potentie om een meer als goede thermiekkist te worden. En dat was mijn eigenlijke doelstelling!! geen ragbak maar een thermiekmonster
Kan dus alleen maar zeggen

roost:

roost:
Mijn dag kan niet meer stuk
