Tsja ................
Het vliegen vandaag is beperk gebleven tot een 4-tal starts. na het ontdekken van een scheurtje in de uitlaatbocht van de Wilga leek het ons verstandiger om te stoppen. Foto's zijn gemaakt en volgen z.s.m. en sorry Bertus; er was geen filmcamera.
In deze 4 starts heb ik wel een aantal zaken kunnen testen, dus hier wat puur subjectieve waarnemingen .....
Starten en slepen gaat erg makkelijk. Misschien dat ik de plek van de koppeling zelfs wat te ver naar achteren heb geplaatst want het toestel gaat meteen naar een metertje of drie hoog terwijl de Wilga dan maar net los is ..... De resterende sleep (onder ca 10 - 20 graden) gaat echter buitengewoon easy.
Het vliegen met het zwp wat verder naar achteren als de eerste keer (zal morgen meten, maar ik gok op ca 155 vkv) gaat relatief makkelijk en is voor mij duidelijk beter als de eerste keer . De kist is makkelijk te draaien in een thermiekbochtje , wel met de inzet van flink roer en tegen houden met aileron, maar loopt vervolgens ook mooi door ..... ik heb gebruik gemaakt van 2 aileron settings. Bij de eerste worden alleen de roeren in de buitenpanelen als aileron ingezet; bij de tweede setting worden alle vleugelflaps gebruikt. Voor het puur thermieken heeft de eerste de voorkeur (stijgt vlotter). Wanneer je wat vlotter onderweg wilt zijn pakte de tweede setting beter uit.
Een groot gebied afvliegen gaat overigens best netjes.
De vleugelbelasting van 86 gram/dm2 lijkt voor een kist van dit formaat aan de lage kant echter en vliegen met extra ballast zal snel gaan gebeuren .....
De gekozen profielcombinatie van HQ3/15 naar HQ3/12 (globaal) is duidelijk een thermiek lay-out want er zijn zonder meer kisten die nog sneller lopen.
Ik wil niet zeggen (nog niet) dat het te langzaam is maar voor het pure thermieken lijkt me de combinatie erg goed.
Waar ik wel van stond te kijken was dat de kist best wel gevoelig was voor wat turbulentie. Een keer ergens op de rand van een bel en een keer bij wat turbulentie tijdens de landing; had ik niet echt verwacht.
De landingen daarentegen verliepen soepel en mooi recht ; leuk om bij het uitlopen dan de handrem aan te kunnen trekken.
Al met al een leerzaam dagje en food for thought.
Hier nog een plaatje om aan te tonen dat je ook met 7 meter om 6 uur s'avonds nog wat hoogte kunt maken.