Castle 80 ICE HV doorgebrand

Hoi iedereen,

Ik heb de volgende setup in mijn spitfire:
2x 4S-4000mAh
Regelaar: Castle Creations Phoenix Ice HV 80
TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly
Motor: Turnigy 63-64-A 280Kv 65A Brushless Outrunner
Servo's:
4x BMS-621MG High Speed Servo
2x BMS-620MG High Torque Servo
1X HXT 9610 Low Profile Metal Gear RETRACT Servo
Prop: Master Airscrew propeller 18x12 + Alu spinner

Vorige week even getest en alles werkte prima alleen bleek dat de regelaar vermogen terugnam en ging doseren (alsof de lipo's al leeg waren). De lipo's bleken nog ruim 80% capaciteit te hebben met voltages op de cellen van ruim 4 V.

Gisteren met een vriend via Castle Link de instellingen van de esc uitgelezen en toen bleek het cutoff voltage op 3,6 V/cel te staan. Die hebben we verlaagd naar 3,0 V/cel. Verder ook een hard cutoff i.p.v. soft ingesteld. Toen weer getest, ik gaf een klein beetje gas en de motor wilde niet echt draaien maar schokte meer. Toen een klein wolkje rook uit (volgens mij) de regelaar en toen was ie dood. De motor daarna getest op een andere esc en dat werkte prima.

Wat kan er nu zijn gebeurd? Kan dit iets te maken hebben met het verlagen van de cutoff voltage naar 3 ,0 V (kan me dat eigenlijk niet voorstellen)? Ik heb een nieuwe zelfde esc liggen maar wil het eerst weten voordat ik die mogelijk ook opoffer...

Alvast bedankt!
grt
mark
 
Welke stroom liep er tijdens test Mark?

Kun je zien welke componenten het tijdige met het eeuwige hebben verwisseld? (Macro)foto's?

Controleer ook verbindingen tussen regelaar en motor. Zie de uitleg onder Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat ... in
s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron, dank voor je reactie. De stroom heb ik bij de laatste test niet gemeten maar in elk geval werkte de setup in beginsel prima (behalve dan dat de regelaar vrij snel vermogen terugnam maar dat kwam meen ik door het te hoge cutoff voltage van 3,6 V/cel). Als er echt iets structureel in de setup niet juist zou zijn, zou het toch ook eerder niet hebben moeten werken c.q. zou de regelaar toch direct al moeten zijn doorgebrand?
grt
Mark
 
Je setup draaide de eerste keer ook niet goed .
Dat noem je nu wel goed werken dat was dus niet zo .
Je setup heeft als ik je goed begrijp nog nooit echt een minuut goed gelopen .

Neem nu mijn aanname ,
Eerste keer.
Je motor wil stroom maar door de afslag van 3,6v/cel regelt de regelaar terug en bespaart je een rokende regelaar Voordat hij door overbelasting kan oproken.

De 2e keer kan de accu alle stroom leveren en rookt daardoor je regelaar op niet meer tegengehouden door de afslag .

Toch eerst maar eens een ampere/watt/lipo controle kassie kopen ??

Groeten Wiebe.
 
Als een regelaar terug gaat regelen dan is de kans op doorgebrande FETS groter dan dat je hem overbelast.
Je FETS worden bij terugregelen maar half opengestuurd terwijl hij bij niet terugregelen vol open blijft staan, dat is beter.
De 80HV kan makkelijk 120A leveren, als de FETS maar vol open blijven.
3,6 V per cel is ook wel erg hoog, ik zou hem op 3,2 V per cel instellen en een hard cut-off.

Wat er met jouw regelaar gebeurd is blijft een vraagteken, misschien sluiting in de motor?
Verkeerde timing?
Reageert hij nog wel als je hem op de Castle Link zet?

Niet te lang over nadenken, gewoon terugsturen, krijg je een nieuwe.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet leuk om te horen dat je regelaar is uitgefikt :schrik:
Ik heb een aantal keren deze setup getest, en één keer 6/7 min vol gas laten draaien met een watt-meter er tussen en geen probleem geconstateerd, de regelaar trok toen +/- 55A.

Ik heb in een ander draadje gelezen dat er wel meer problemen met de CC regelaars zijn.
phoenix-ice-lite-100-a-3

Gr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Castle probleem

Zie dat iedereen weer weet wat er aan de hand is maar, Castle heeft de laatste tijd een erg slechte batch regelaars gehad(ze roepen er dus vele terug). Terugsturen die regelaar dan krijg je een nieuwe ze hebben een garantie regeling.

Heb zelf twee regelaars doorgebrand , ingesteld volgens de instellingen van de motor fabrikant(en onder het maximale amp gebruik).

Succes
 
Dat is niet leuk om te horen dat je regelaar is uitgefikt :schrik:
Ik heb een aantal keren deze setup getest, en één keer 6/7 min vol gas laten draaien met een watt-meter er tussen en geen probleem geconstateerd, de regelaar trok toen +/- 55A.

Ik heb in een ander draadje gelezen dat er wel meer problemen met de CC regelaars zijn.
phoenix-ice-lite-100-a-3

Gr.

Hoi Jacco, ik snap het ook niet... Ik heb hem de eerste keer ook langer dan 1 minuut laten lopen en dat ging prima. Ik denk alleen wel dat 3,6 V/cel wat hoog is geweest. Maar door de verlaging naar 3,0 V/cel kan het volgens mij niet komen want het gebeurde al toen ik maar een heel klein beetje gas gaf. Zal toch een raadsel blijven vrees ik. Ik zal hem maar opsturen...
grt
Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons laatst een door gebrand op 8 cell lipo in een corsair.
Is door iemand met verstand van gerepareerd wat bleek regelaar bestaat uit zeer goede onderdelen.
Maar de bec was door gebrand en bestaat uit China prut. Deze moet zo 5A kunnen leveren, dat dus nooit.
Grote kans dat het de bec is. De rest zie ik pas eerder gaan bij zeer zware belasting want de esc zelf is erg degelijk.

Moet wel zeggen dat je het tegenwoordig wel erg vaak leest.
Zelf ga ik liever voor een erg ruime China regelaar met ruime turnigy losse bec.
Bec en regelaar in 1 is warmte van beide. Ben ik niet kapot van in de wat zwaardere setups
 
Laatst bewerkt:
Bij ons laatst een door gebrand op 8 cell lipo in een corsair.
Is door iemand met verstand van gerepareerd wat bleek regelaar bestaat uit zeer goede onderdelen.
Maar de bec was door gebrand en bestaat uit China prut. Deze moet zo 5A kunnen leveren, dat dus nooit.
Grote kans dat het de bec is. De rest zie ik pas eerder gaan bij zeer zware belasting want de esc zelf is erg degelijk.

Moet wel zeggen dat je het tegenwoordig wel erg vaak leest.
Zelf ga ik liever voor een erg ruime China regelaar met ruime turnigy losse bec.
Bec en regelaar in 1 is warmte van beide. Ben ik niet kapot van in de wat zwaardere setups


Ik heb een losse UBEC 15A van Turnigy in mijn setup dus dat kan toch niet de oorzaak zijn?
Overigens zojuist met een nieuwe esc (exact zelfde type) getest en dat ging goed op het eerste gezicht. Heb alleen nog niet vol vermogen getest, dat komt later vandaag wel. Overigens heb ik eens goed geroken aan mijn kapotte esc en hij stonk toch wel wat, het zal dus echt de esc zijn geweest en niet de UBEC denk ik.
grt
 
De CC Phoenix ECS (niet de HV, die hebben geen BEC) zijn voorzien van geschakelde BEC's. De warmteontwikkeling daarvan is gering.

Grootste nadeel van een in de ESC ingebouwde BEC vind ik dat voor de voeding van de besturing gebruik wordt gemaakt van de vliegaccu. Gebeurt dan iets met de ESC of de vliegaccu dan is het toestel hopeloos verloren.

Een veel betere oplossing is een losse ontvangeraccu of een losse BEC gevoedt uit een aparte 2 cellige Li-Po.
 
misschien een stomme vraag maar als je de geïntegreerde UBEC niet
gebruikt moet je wel de rode servo draad door knippen die naar de ESC loopt.
Anders heb je twee voedingen, zo heb ik ook al eens een ESC naar de
grootjes geholpen.

Bart
 
Een Phoenix HV heeft geen ingebouwde BEC...

Bij een "gewone" Phoenix moet je ook de rode draad niet doorknippen. Die is nodig voor het instellen en updaten van de ECS en het uitlezen van opgeslagen data via de PC.

Als ik de ingebouwde BEC van een Phoenix niet gebruik dan sluit ik de ESC op de ontvanger aan middels een verlengkabeltje met onderbroken rode draad.
 
Laatst bewerkt:
misschien een stomme vraag maar als je de geïntegreerde UBEC niet
gebruikt moet je wel de rode servo draad door knippen die naar de ESC loopt.
Anders heb je twee voedingen, zo heb ik ook al eens een ESC naar de
grootjes geholpen.

Bart

De 80 ICE HV heeft geen geintegreerde BEC en in de handleiding staat dat bij de ICE HV absoluut geen rode draad doorgeknipt mag worden.
 
... Maar de bec was door gebrand en bestaat uit China prut. Deze moet zo 5A kunnen leveren, dat dus nooit ...
Hoe hoger (higher, mehr) de spanning van de motoraccu, hoe minder (lager, less, weniger) stroom een (niet-geschakelde) BEC kan/mag leveren. Geschakelde BECs hebben die beperking niet.
... Overigens heb ik eens goed geroken aan mijn kapotte esc en hij stonk toch wel wat, het zal dus echt de esc zijn geweest en niet de UBEC denk ik.
UBEC kun je uitsluiten als je ontvanger en servo's nog werken.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoger (higher, mehr) de spanning van de motoraccu, hoe minder (lager, less, weniger) stroom een (niet-geschakelde) BEC kan/mag leveren. Geschakelde BECs hebben die beperking niet.
UBEC kun je uitsluiten als je ontvanger en servo's nog werken.

Die werken nog dus dat lijkt mij inderdaad ook uitgesloten. Tussendoor even een ander vraagje: om de kapotte esc zit een houder van Castle. Die wil ik ook bij mijn nieuwe gebruiken maar weet iemand of de standaard plastic kapjes op de zijkanten van de regelaar makkelijk te verwijderen zijn en zo ja, hoe? Ze lijken slechts geklemd/geklikt te zitten.
grt
 
Back
Top