Zin en onzin van power boxen

> Verwacht van de FASST ontvangers ook wel iets van 10A continue .

De ontvanger zal dat makkelijk aan kunnen, haar hoe ga je die 10A de ontvanger in krijgen, niet via een enkele servostekker, die gaan het bij 2->3A continue al zwaar krijgen,

Je moet dus de RX accu via meerde kanalen aansluiten anders smelt de aansluit stekker

Bart,
 
Je moet dus de RX accu via meerde kanalen aansluiten anders smelt de aansluit stekker
Yep, Jeti heeft bij de groter versies hier ook inn voorzien door 2 aparte ontvnagerakku aansluitingen te maken.

Bij andere merken zou je waarschijnlijk dus met 2 JR stekkers moeten gaan werken.

Echter wanneer trek je 2 a 3A continu met een 50cc model?
Denk dat dat erg mee valt, misschien een keer een piek of wat hoger maar niet lang genoeg om te gaan smelten vermoedt ik.
 
Tot nu toe nog geen problemen met 1 stekker in de ontvanger .
Ook de grote Decathlon krijgt er maar 1 .

Alleen als ik langer moet vliegen (berenvliegen) kommen er 2 paketten in , die dan een eigene stekker in de ontvanger hebben.

Mvg Johan
 
als ik kijk naar het electro vliegen als ze daar wat meer stroom trekken (zelfs al bij indoor vliegen) gebruiken we goud contacten.
Persoonlijk zou ik 1 servo/accu stekker niet vertrouwen om daar meer dan 5A door te laten lopen (ik zie te veel slechten contacten in stekkers waar bijna geen stroom door loopt bij de 1:1 vliegtuigen)
 
Persoonlijk zou ik 1 servo/accu stekker niet vertrouwen om daar meer dan 5A door te laten lopen (ik zie te veel slechten contacten in stekkers waar bijna geen stroom door loopt bij de 1:1 vliegtuigen)

Daarom hebben ze in de modelbouw wereld ook servo steckers met goud contacten . :yes:

Ik ken ook nog de oude waar je regelmatig de stekkers uit elkaar moest trekken omdat er weer eens een servo bleef staan bij de controlle.

Of het koper van de min kabel was helemaal zwart geoxideert zodat deze gewoon breekte als je hem beweegde .

Mvg Johan
 
Waarom brand? In vlucht trek je minder stroom want dit is blokkeren. Als dat in de lucht gebeurd heb je te lichte servo's.

Een ontvanger als een ar9100 kan 20A leveren volgens opgave, dus geen enkel probleem. Een goede moderne ontvanger heeft ook wat dikkere banen dan vroeger dus het is minder een risico.
 
En wat de bedrading betreft? Van ontvanger naar servo geloof ikmp wel, maar van accu, schakelaat ontvanger. Fit deel krijgt de som van alle servo stromen te voorduren. Ik gebruik daar 0.34mm²
 
Waarom brand? In vlucht trek je minder stroom want dit is blokkeren. Als dat in de lucht gebeurd heb je te lichte servo's.

Een ontvanger als een ar9100 kan 20A leveren volgens opgave, dus geen enkel probleem. Een goede moderne ontvanger heeft ook wat dikkere banen dan vroeger dus het is minder een risico.



Ben ik het mee eens. maar bij flaps is het ook blokkeren. dus dat is wel de volle pot. Dit zijn echter maar 2 servo's

gert-jan
 
Corrigeer me als ik het mis heb maar bij flaps (en bij andere functies) zet je een servo toch in een positie?
Bij flaps bijv. een x-aantal graden.
Het is niet zo dat je de servo de flap 95 graden probeert te laten maken terwijl de flap zelf maar 90 gr. kan.
Dan blokkeer je hem idd.

Uiteraard snap ik je gedachtengang wel, een flap vangt tijdens zijn werk aardig wat wind om het zo maar te zeggen, maar als de servo groot genoeg is (houdkracht) spreek je nog steeds niet van een blokkeer situatie.
 
Als je een servo blokkeert zie na een seconde of tien een rookwolkje verschijnen. Zowel het motortje als de elektronica zijn daarop niet berekend.
 
Flap servo plaats je zo dat de servo ontlast wordt. Daarnaast is het echt geen blokkeren maar minder.

Dubbele 0.5mm2 stekkers de ontvanger in kan kort 10A wel aan. Er zijn ook een hoop ontvangers met hoogstroom aansluiting dus dan is het geen probleem. Grote belastingen = grote kist = goede ontvangers. Hoop ik ;-)
 
Sorry jongen maar ik zie het ook als blokkeren. Je zet je servo in stand x en daar moet hij toch een tijdje op staan. Leg het anders maar eens uit zodat wij het snappen.

gert-jan
 
Omdat je het zo vriendelijk vraagt:

- als je een servo in een bepaalde positie zet neemt-ie alleen nog ruststroom op, wat slechts een aantal milliAmperes is. Het maakt daarbij niet uit of 't ie in de middenstand wordt gezet of in een andere positie.
- als er vervolgens druk wordt uitgeoefend op het desbetreffende stuurvlak zal de servo zijn houdkracht moeten leveren. Het motortje moet deze druk tegenwerken. Hoeveel stroom dat kost is afhankelijk van de hoeveelheid kracht, die wordt uitgeoefend. Als deze kracht groter is dan het motortje kan leveren wordt het stuurvlak uit positie geduwd en zal het motortje na enige tijd doorbranden, vooropgesteld dat de elektronica niet eerder doorbrandt. Om deze reden kies je altijd een servo, die voldoende krachtig is.

- de blokkeerstroom is de stroom, die er gaat lopen als de servoarm wordt tegengehouden vóórdat de gewenste eindpositie is bereikt. Ook hier wordt het motortje tegengehouden door een kracht, die groter is dan het motortje zelf kan leveren. Ook in dit geval brandt het motortje na enige tijd door.
 
Omdat je het zo vriendelijk vraagt:

- als je een servo in een bepaalde positie zet neemt-ie alleen nog ruststroom op, wat slechts een aantal milliAmperes is. Het maakt daarbij niet uit of 't ie in de middenstand wordt gezet of in een andere positie.
- als er vervolgens druk wordt uitgeoefend op het desbetreffende stuurvlak zal de servo zijn houdkracht moeten leveren. Het motortje moet deze druk tegenwerken. Hoeveel stroom dat kost is afhankelijk van de hoeveelheid kracht, die wordt uitgeoefend. Als deze kracht groter is dan het motortje kan leveren wordt het stuurvlak uit positie geduwd en zal het motortje na enige tijd doorbranden, vooropgesteld dat de elektronica niet eerder doorbrandt. Om deze reden kies je altijd een servo, die voldoende krachtig is.

- de blokkeerstroom is de stroom, die er gaat lopen als de servoarm wordt tegengehouden vóórdat de gewenste eindpositie is bereikt. Ook hier wordt het motortje tegengehouden door een kracht, die groter is dan het motortje zelf kan leveren. Ook in dit geval brandt het motortje na enige tijd door.

ok.

Kan ik me mee verzoenen. Allen flaps zijn meestal behoorlijk qua formaat dus er zal zeker wel stroom lopen. Het hangt natuurlijk van je vliegsnelheid af hoeveel.

Bedankt voor de uitleg.

gj
 
Als je flap servo de flap niet tegen de luchtstroom in zou kunnen krijgen dan blokkeert hij inderdaad. Je kiest daarom ook altijd een servo die de kracht goed aan kan. Vergeet ook niet dat de energie die nodig is om een servo op zijn plek te houden minder is dan de blokkeer stroom. Daarom is de houdkracht van een servo ook vaak het dubbele van zijn dynamische kracht.
 
Back
Top