Bouwverslag Diva van Aeronaut

Enige tijd geleden heb ik een bouwkitje van een kabine cruiser uit jaren zestig op de kop kunnen tikken. Lengte 58 cm - Breedte 18 cm. Op de site van Aeronaut vond ik een beschrijving om het scheepje om te bouwen naar twee motoren, dit heb ik dan ook maar gedaan.

full


De bouwdoos.

full


De spanten zijn maar 2 mm dik. Spant nr 4 die de motoren moet dragen heb ik daarom maar verdubbeld naar 4 mm.

full


full


Het is wel prullen met die smalle latjes.

full


De beplanking van de zijkanten.

full


Bij de beplanking van de bodem moet zeker de voorkant goed vastgezet worden, want er staat erg veel spanning op.

full


Dit was deel 1.
groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 2
Het dek wordt op het frame gelijmd.

full


We gaan verder met de kajuit. De deur krijgt een lamellen-uitzicht.

full


De kajuit is erg breekbaar en moet voorzichtig worden gelijmd.

full


full


Het voorste en achterste dak zit erop.

full


De boot is klaar om geschilderd te worden.

full


In het volgende deel krijgen we wat meer kleur.

Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 3

Met een kleurtje ziet ook de binnenkant er wat beter uit.

full


De zithoek en het achterdek werden aangepast. Omdat ik van één naar twee roeren ben gegaan, moest de roerservo naar voor gebracht worden. Ik heb de zitbank iets naar voor verzet en het achterdek zo verlengd. Nu wordt de servo mooi afgedekt.

full


De steun zag er maar breekbaar uit. daar heb ik maar een massiever exemplaar voor gemaakt.

Origineel

full


Nieuw exemplaar

full


full


Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 4
Nog een paar beelden als uitnodiging om het ook eens te proberen.

full


full


full


full


full


Tot daar dit beknopt verslag.

Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Kuperus,
De diva is nog steeds leverbaar. Ze staat in elk geval nog op de website van Aeronaut.
aero-naut Modellbau: Diva Kajütboot
De electronica is nog niet ingebouwd omdat ik nog op de snelheidsregelaar wacht. Ik heb de Rookie Navy besteld. Hij is misschien wat zwaar voor de geplande motorisering, maar ik heb liever toch wat reserve. Ik heb al eens microgolf-folie in mijn schroefassen gehad bij mijn " Schutze " en dat is echt niet zo leuk. Die oude dametjes komen de eendjes voeren in het park en als hun pakje leeg is, gaat de folie er gewoon achteraan.
Tot nu toe heb ik al volgende componenten verzameld.

full


Als alle componenten present zijn gebeurt de inbouw. Op dat ogenblik zal ik een update plaatsen.
groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beide motoren op een stick en een regelaar. Dat is ook de reden waarom ik een zwaardere regelaar besteld heb. Het zal wel een speedboot worden, maar nergens staat dat je volgas moet varen.
Groetjes, Jos
 
Voor dit jachtje zie ik er het nut niet van in. Met de " Schutze " heb ik die mogelijkheid wel, maar daar heeft het niet veel effect. Dat schip is lang en smal. Bij de " Diva " staan de schroeven ook vrij dicht bij elkaar, daarom denk ik dat het effect ook vrij beperkt zal zijn. Het bijkomend nadeel is dat ik dan ook twee regelaars nodig heb, dit heeft dus ook dubbel gewicht tot gevolg. De " Diva " is een klein scheepje, relatief gezien, daarom tracht ik het gewicht toch zoveel mogelijk te beperken.
Groetjes, Jos
 
Een dubbele prop is heel belangrijk. Met een enkele schroef is recht achteruit varen praktisch onmogelijk. Met een dubbele schroef kan je achteruit varen alsof er een liniaal naast ligt. De enige mogelijkheid om met een enkelschroefsschip achteruit te varen is als die schroef in een straalbuis ligt. Dat is bij zo een kajuitbootje helemaal geen zicht. De voor de hand liggende oplossing is dan twee props. Wat dat betreft heb ik toch al enige ervaring, want ik neem al enkele jaren deel aan de Belgische kampioenschappen. Enkelschroefsschepen, behalve die met een straalbuis, maken weinig kans tegen dubbelschroefsschepen, zeker in de proeven waar moet achteruit gevaren worden.
Groetjes, Jos
 
Een dubbele prop is heel belangrijk. Met een enkele schroef is recht achteruit varen praktisch onmogelijk. Met een dubbele schroef kan je achteruit varen alsof er een liniaal naast ligt. De enige mogelijkheid om met een enkelschroefsschip achteruit te varen is als die schroef in een straalbuis ligt. Dat is bij zo een kajuitbootje helemaal geen zicht. De voor de hand liggende oplossing is dan twee props. Wat dat betreft heb ik toch al enige ervaring, want ik neem al enkele jaren deel aan de Belgische kampioenschappen. Enkelschroefsschepen, behalve die met een straalbuis, maken weinig kans tegen dubbelschroefsschepen, zeker in de proeven waar moet achteruit gevaren worden.
Groetjes, Jos

ben ik het niet helemaal mee eens,ik vaar met mijn boot(schaal 1:1 honderden meters achteruit,met 1 enkele schroef en een simplel plaatstalen roer en verders niets

gr oase
 
Schaal 1:1 is toch wat anders, het water is voor modelschepen niet "op schaal". En als het roer maar groot genoeg is kun je met een enkelschroefs modelboot ook recht achteruit. Ik had een hulproer op mijn Dolly, en kon daarmee achteruit zelfs achtjes varen...
 
dat is dus het probleem Oase... schaal 1:1.... bij modelbouw zoals kreeft al zei heb je VEEL meer last van wielwerking van je prop... had ik even niet aan gedacht.
 
Enkelschroefsschepen die mooi en vooral precies achteruitvaren zijn eerder uitzondering dan regel. Dit geldt voor 1:1 schepen en heel zeker voor modelschepen. De meeste schepen 1:1 gebruiken hun achteruit alleen om te stoppen en om aan te leggen, omdat ze achteruit moeilijk te besturen zijn. Bij modelschepen waar wedstrijden mee gevaren wordt is het niet alleen de bedoeling om een stukje achteruit te varen of een achtje te kunnen draaien. De bedoeling is om ook achteruit verschillende poorten met een breedte van slechts één meter te kunnen nemen in een vloeiende beweging, zonder te stoppen of te hernemen. En dit vooral zonder de boeien te raken. Het komt dus duidelijk aan op precisie.
Groetjes, Jos
 
Mooi bootje , Jos.

Maar hoe lang is de bouwtijd geweest van deze kit (zonder elektronica).

een paar dagen /weken.
 
Back
Top