Bouwverslag Diva van Aeronaut

@ Newbie, Beste Luc, met bouwen en verven ongeveer vijf weken. Vooral het verven en vernissen neemt veel tijd ( Vijf lagen vernis ). Ook het wegwerken van de roerservo heeft wat denkwerk gekost. Met de twee roeren heb ik de roerservo voor de roeren moeten plaatsen. Ernaast was geen plaats meer.
@ Eric Laermans, Beste Eric, om eerlijk te zijn. Met brushless motoren ben ik niet vertrouwd. De nu gekozen motoren zijn zeker te zwaar. Eentje was zeker al ruimschoots voldoende geweest. Een experiment dus. Mochten ze echt te zwaar blijken, dan kan ik ze nog vervangen door twee Mabuchi 380. Deze hebben dezelfde inbouw afmetingen.
Groetjes, Jos
 
een beetje laat misschien maar :

los van het feit dat 2 motoren meestal beter te sturen is dan 1 motor wordt er bij dit soort boten meestal gekozen in de real life versie meestal gekozen voor de dubbele motorisatie
reden : veiligheid!!!

je zal maar op zee zitten als je motor uitvalt en je maar 1 motor hebt

ik weet niet of het nu nog kan maar bv. bij Four Winns kon je dikwijls kiezen bij een boot of je nu 1 zware V8 erin wilde of 2 kleinere V6-jes (relatief natuurlijk)
ik geef het je op een papiertje , bijna niemand die met die boten op zee ging overwoog een enkele motorisatie




mvg
 
Beste Ben44, een interessante toevoeging. Deze is ook van toepassing op een model, zij het nu wel niet van levensbelang.
Groetjes, Jos
 
Een kleine update;
de inbouw van de elektronica,

full


full


full



Op onze stand tijdens de Euromodelbouwbeurs kon ik de Diva te water laten. De Diva ligt mooi op haar waterlijn.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey Jos, ziet er tof uit, maar ligt het aan mij, of maakt ze een klein beetje slagzij?

Lijkt op die laatste foto inderdaad of ze iets naar links hangt. Maar verder een mooi bootje, en mocht ze inderdaad scheef hangen, dan is dat snel op te lossen door de accu iets te verschuiven.
 
@ Kuperus, Man, Man, wat heb jij een scherp oog. Maar je hebt honderd procent gelijk. Het accupak was wat verschoven, vandaar die lichte slagzij.
Groetjes, Jos
 
Prachtige klassieker en erg goed gelukt lijkt mij. Komt er ook nog een filmpje? Ben erg benieuwd naar de bewegende beelden :-).

Groet,

Eric
 
Beste Eric,
deze testvaart heeft plaats gevonden tijdens Euromodelbouw. Ik had al meer dan 350 foto's ( driehonderd vijftig ) genomen. Ik had geen idee hoeveel opslagruimte een fimpje inneemt, daarom heb ik er maar van afgezien. Ik wilde voldoende ruimte vrijhouden voor bijkomende foto's. Misschien komt het er nog wel van volgende maand tijdens Ciney-Expo. Ciney-Expo is de tegenhanger van Euromodelbouw in het Franstalige landsgedeelte.
Groetjes, Jos
 
heh, dank je voor het compliment... heb ik er nog een voor je... ligt ie niet wat voorover? (te zien aan het gangboordlijn t.o.v. water)

Jos, ik zit nogal wat jaren in de boten, dus zie je dat soort dingen vaak meteen :). vooral slagzij etc. als je op het water bent en er komt weer zo`n huurkruiser voorbij die op 1 oor ligt... erg pijnlijk.
 
Beste Kuperus, ik geloof niet dat ze wat voorover ligt. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk dat het gezichtsbedrog is door de rompvorm. Het achterschip is het breedste en vanaf het midden naar de boeg toe wordt het scheepje steeds smaller, tot messcherp in de boeg. Op de foto's is het ook te zien, schuin van voor is de Diva precies heel fors en breed en van opzij gezien mooi slank. Als ze vaart opneemt komt ook de boeg wat uit het water omhoog. Maar we kunnen altijd nog wat experimenteren door het accupak wat te verschuiven. Input van iemand die er oog voor heeft is altijd welkom.
Groetjes, Jos
 
belangrijkste is, dat tijdens stil liggen en kruisvaart de kuipvloer ongeveer horizontaal loopt, doordat het witte gedeelte van je onderwaterschip ook niet de waterlijn is, heb je heel snel gezichtsbedrog... kan het van de foto`s niet echt goed zien.
 
Beste Kuperus, volgende maand staan we met ons zwembad op Ciney-Expo. Dan kan ik onder gunstige omstandigheden weer wat experimenteren. Ik zal trachten enkele foto's op waterspiegelniveau te nemen, dan hebben we wat meer zicht op de situatie. In elk geval al bedankt voor je bijdrage.
Groetjes, Jos
 
Deel 4
Nog een paar beelden als uitnodiging om het ook eens te proberen.

full


full


full


full


full


Tot daar dit beknopt verslag.

Groetjes, Jos
Mooi werk Jos, kun je ook zeggen wat de schaal van deze boot is? Ik ben op zoek naar iets dergelijks. Mag niet te groot zijn en schaal 1:10 of daar in de buurt. Moet op een trailer achter mijn 1:10 auto komen.
 
Jos, dit is echt een leuk bootje, ik denk dat als m'n huidige boot klaar is dat ik voor deze ga.
is ook leuk als ik op vakantie ga en er is een vaargelegenheid.
vraagje stond de bouwbeschrijving niet op internet?
groet Piet
 
Een kleine update;
de inbouw van de elektronica,

full

Als je met gewicht zit te tobben, waarom dan in vredesnaam zo'n zware regelaar?
Kijk eens naar deze:
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11729&lang=nl

Zo groot als een postzegel, de bekabeling is zwaarder dan het regelaartje zelf: 14 gram per stuk.
12V, 18(!!!)A en voor de prijs hoef je het niet te laten... twee van die dingen zijn volgens mij goedkoper dan de ene regelaar die je nu in hebt liggen.
En de webwinkel (RC-point) is de meest betrouwbare webwinkel waar ik ooit zaken mee heb gedaan.

Ik heb diverse van dit type in verschillende schepen van mij liggen...
Waterdicht gemaakt door ze in epoxy te gieten.
Onder andere twee stuks in mijn 1:200 Yamato, waarbij één regelaartje twéé Speed 400's onder zijn hoede heeft. (IJN Yamato heeft vier schroeven; twee motoren plus één regelaar bakboord, twee motoren, één regelaar stuurboord)
Als ik een accu heb leeggevaren (6V, 7Ah) zijn de motoren redelijk warm, maar de regelaars nog koud. Die boeit het helemaal niets...
 
Roel, bedankt voor de tip. Ik moet wel bekennen dat dit bootje momenteel in de mottenballen ligt. Een eventuele ombouw zal toch even moeten wachten.
Groetjes, Jos
 
Back
Top