cx500 of hk500

  • Topicstarter Topicstarter <<hobbyist>>
  • Startdatum Startdatum
Tja met die sponsor deal die sommige hier hebben, waarbij je op het modelbouwforum wat reclame in je sig zet, betaal je de originele prijs toch niet meer, wel? Een beginner heeft dat niet, wil wat goedkoper uit zijn en koopt dan misschien een kloon. :)
Wanneer die vervolgens wat kan vliegen zal die op een gegeven moment wellicht toch goede spullen willen hebben. Dat is weer handel voor bedrijven die dat leveren.

Ik vind het wat kloons betreft jammer dat ze niet gewoon de kits iets duurder maken om ze dan wel goed controleren en wat meer kwaliteit leveren. Het is toch jammer dat je vaak (zo niet altijd bij sommige kits) meteen onderdelen moet vervangen zoals een kromme maingear, assen of zwak landingsgestel bij de 600.


Onzin, als je dit draadje had gelezen en niet meteen als een kip zonder kop was gaan roepen, dan had je geweten dat ik ook ongesponsord begonnen ben. Eerst een e-sky belt cp, toen als snel een copterx, en toen align. Ik was ooit ook een beginner net als jullie en riep dezelfde dingen op het forum.

Voortaan even je feiten checken dus.
 
En dan wil ik nog even 1 ding kwijt.

Crashen heb je zelf in de hand. Als je veel crasht ( net als ik in het begin) dan ben je ongeduldig en op de verkeerde manier aan het leren.

Verschillende mensen op de club die ik nu les geef, vliegen al een jaar en zijn nog niet 1 keer gecrasht.

Met geduld, een goede leermethode, en wat hulp scheelt het je een hoop ergenis en frustratie. In mijn ogen staat het crashen dus ook los van het merk heli dat je koopt. Maar daar wil ik wel aan toevoegen dat een knappe heli die knap vliegt beter aanvoelt en minder kans op crashen geeft.

Nog 1 ding, mijn ervaring zegt me dat als ik mijn Align 450 crashte dat ik minder geld kwijt was dan dat ik mijn fopterx 450 crashte. Simpelweg omdat er meer krom en stuk was op de fopterx.
 
Gewoon geduld hebben, wat doorsparen en een Align heli, halen. Denk gewoon simpel, en vraag je af waar vliegen de meeste ervaren piloten mee? Deze mensen zijn ook niet begonnen met duurdere heli's maar eindigen wel allemaal met de betere merken. Ook zie je weer op verschillende forums dat de blade wordt geupgrade door gebruikers met Align onderdelen. Dat zegt eigenlijk al genoeg toch?

Geloof me als je meteen de juiste keus maakt scheelt het je juist een hoop geld.
Sparen hoeft niet meer.
Het geld is er wel.
De reden om hem te kopen is er ook al, ik moet nog wat hebben voor mijn verjaardag:D.
Punt is alleen of ik met de Blade goedkoper uit ben met de reparaties want die gaan er zeker komen.
Daarna overstappen naar Align.
Align had ik na 1 week al op het lijstje staan.
De Spectrum heb ik na 1 week al besteld want elke keer een andere besturing is niets voor mij.
Kunnen mijn kleinkinderen weer met de Blade spelen, dat doen zij nu ook met een MCX:).
 
@ChrisDv
Om een voorbeeld te geven...
Ik heb mijn Trex700N in 3 jaar tijd twee keer te hard geland zeg maar :)
De kosten per keer waren niet hoger dan 60 euro.
Verder heb ik (op de brandstof en normaal onderhoud na) er niet echt super veel kosten aan hoeven maken.
Heb er wedstrijden mee gevlogen, en er is geen week voorbijgegaan dat ik er niet mee heb gevlogen.
Als je hem niet iedere week prakt valt het allemaal reuze mee.
Niet crashen is inderdaad de oplossing :) onderhoudskosten zijn bij een goede heli inderdaad toch nihil. Ik heb esky en kloon heli's (hk en tarot) gehad en vlieg nu een compass en m´n 450 is praktisch een align. Tarot was op zich prima maar die vooral die compass vind ik toch zoveel beter dan een HK kloon en dat merk je financieel eigenlijk ook want het is nou eenmaal een stuk duurder.

Met de compass kreeg ik het voorelkaar om niet meer te zien hoe ie er bij hing tegen de grijze lagehangende bewolking, een moment van paniek omdat ik niet wou crashen maar zo dus na twee maanden met 5 a 10 vluchten/week dus toch gecrasht.
Bladen voor de compass zijn al goed 40,-, in Nederland dan (goedkoper kan wel maar of je dan wat goeds hebt?), en met bladen voor je 700n zit je zo boven de 100,- dus daar ga je al qua kosten.
En ook ik heb wat sponsoring, maar maak er nauwelijks gebruik van.
Want dat houd in NL ook niet zoveel in, de winkeliers hebben het namelijk zwaar zat om te concurreren met buitenlandse sites.
Wat jij in HK besteld, bestel ik tegen een nog hogere gesponsorde prijs in NL ;)
edit: je loopt het ook niet te promoten wat me de laatste tijd opvalt met al die shoplinks in de sigs
ALs iedereen de NL winkels wat meer gaan bezoeken kunnen ze meer voorraad aanleggen en kunnen de prijzen ook wat omlaag.
Maar goed, dat is een andere discussie die geheel off-topic is.
Onderdelen bestelde vrijwel altijd al in Nederland maar als de zelfde merk onderdelen hier (bijna) het dubbele kosten en een klein paketje binnen NL ook altijd 6,75 is met die postnl dan kan uit HK bestellen wel voordelig zijn.

Voor m'n laatste crash zowel uit HK als NL besteld in een poging de kosten te beperken.
In HK hadden ze niet alles waren achteraf ook nog eens dingen niet op voorraad waarvan ze op de site aangeven dat ze ze wel hadden. Jammer is dat ze de rest al hadden opgestuurd en me niet eerst hebben geinformeerd zodat ik evt m'n bestelling kon wijzigen. Zo miste ik een maingear en een stretchkit met dus bladen en tailboom die ik toch nodig had en nu dan alsnog in Nederland heb gekocht (de standaard dan).
De Nederlandse winkel had ook iets niet op voorraad, maar belde me even om te overleggen. Nederlanders denken dan even mee en de chinezen menen dat ik dan de rest wel zou snel mogelijk had willen hebben. Niet slecht, wel lastig in dit geval.
Ik weet niet of de prijzen in Nederland omlaag kunnen als ze meer klanditie hebben maar dat zou wel mooi zijn, al hoop ik voorlopig even geen onderdelen nodig te hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Sparen hoeft niet meer.
Het geld is er wel.
De reden om hem te kopen is er ook al, ik moet nog wat hebben voor mijn verjaardag:D.
Punt is alleen of ik met de Blade goedkoper uit ben met de reparaties want die gaan er zeker komen.
Daarna overstappen naar Align.
Align had ik na 1 week al op het lijstje staan.
De Spectrum heb ik na 1 week al besteld want elke keer een andere besturing is niets voor mij.
Kunnen mijn kleinkinderen weer met de Blade spelen, dat doen zij nu ook met een MCX:).


Je moet je niet zo druk maken om de reparaties maar gewoon zorgen dat je niet crasht. Veel simmen op Phoenix. Lid zijn van een club met ervaren heli-vliegers en op de juiste manier gaan trainen. Zo duur is een crash niet op een align 450. Ik was altijd hooguit 20 euro kwijt. Denk dan aan lagers die mischien vervangen moeten worden. Die kan je van elk merk kopen. Hoofdas, staartas. Feathershaft waar de bladhouders opzitten heb ik trouwens nooit meer gebogen in een crash toen ik de 450 sport had van align. De main rotor housing is breder en daardoor is het zeer moelijk de feathershaft te buigen. Duurste zullen de main blades zijn, maar dat is eigen keuze welke je neemt. Tailblades gewoon van kbdd nemen, die gaan 9 van de 10 keer niet kapot. Verder zou je een main gear kunnen strippen, en een tailboom buigen. Maar wees gewoon slim, koop een knappe heli, en crash hem gewoon niet.
 
Onderandere. Maar er zijn ook nog, nog betere merken. Maar dan wordt het pas echt duur.
 
Laatst bewerkt:
Prijs hebben we het niet over. Het gaat er puur om of er kwaliteits verschil zit in de klonen of de originele merken.

En het feit is en blijft dat er zeker verschil inzit. Je kan het al aan 1 ding zien. Geen enkele, maar dan ook geen enkele pro heli-piloot vliegt met een kloon.

Alle andere argumenten en bewijzen zijn al geleverd.
Het gaat niet om meningen maar om feiten.

Prijs hebben we het niet over? Tjonge, als heli's gratis waren dan had je natuurlijk een punt, maar dat is dus niet zo.

Het gaat er bovendien echt niet om met welke heli 'pro's' vliegen. De gemiddelde niet-pro komt niet half in de buurt van de vliegkunsten van de pro's, laat staan dat beginners ook maar iets te zoeken hebben bij heli's die meer bedoeld zijn voor hardcore 3D.

Dat is echt zoiets als een Formule 1 wagen adviseren voor iemand die z'n rijbewijs nog niet eens heeft gehaald. Laat die mensen zich eerst bewijzen op de kart-baan, dan komt de rest later wel.

Pieter Bas zei:
Maar wees gewoon slim, koop een knappe heli, en crash hem gewoon niet.

Goh, wat een wijsheid weer. Met alle respect, maar denk je niet dat het een beetje dom is beginners vooral te wijzen op het feit dat als je niet crasht je ook geen schade hoeft te betalen om op die manier zo'n duurdere aanschaf te verantwoorden?

Ik weet uit eigen ervaring dat je helemaal niet vaak 'hoeft' te crashen om het helivliegen onder de knie te krijgen, maar niet iedereen heeft een bijna eindeloos geduld en niet iedereen heeft de common sense om langzaam op te bouwen naar steeds uitgebreider vliegen. Tegenwoordig kan het met de simulators natuurlijk allemaal nog wat sneller geleerd worden, maar de praktijk is nog steeds een verschil.

Daarnaast doe je er met de meeste clones sowieso al goed aan om de onderdelen die je beschadigd juist te vervangen door Align in plaats van het goedkope clone spul. Op die manier wordt die clone alleen maar meer waard en ook een betere heli gezien de prijs, qualiteit en prestaties.

Wat wil je dan uiteindelijk nog meer?

Tegen de tijd dat je goed kunt vliegen is een Align, Compass, Mikado of whatever altijd nog een optie. Tegen die tijd zul je ook pas überhaupt kunnen profiteren van het verschil.

Overigens ben ik benieuwd of je die CX500 vliegend krijgt met je verhaal 'dat er niets van klopt' of dat je toch nog tegen je eigen bouwfouten en vergissingen aan zult lopen. Erg bijzonder is het ook dat die opmerking eerder werd weggehaald, want ik bedoelde het zoals het er staat. Mensen zeuren vaak over clones, claimen allerlei fouten, maar maken zelf fout na fout in de bouw en afstelling. Tja, dan vliegt geen enkele heli correct of het materiaal het nou überhaupt begeeft of niet.

Als je dan achteraf roept 'dat het aan de clone' ligt klopt dan natuurlijk niet meer. ;)

EricW zei:
ALs iedereen de NL winkels wat meer gaan bezoeken kunnen ze meer voorraad aanleggen en kunnen de prijzen ook wat omlaag.
Maar goed, dat is een andere discussie die geheel off-topic is.

Als je goed kijkt naar het buitenland dan worden hier gewoon veel te hoge marges gehanteerd. Je moet dan niet het kip en ei verhaal willen omdraaien. Als de prijs hier goed is, dan komen klanten vanzelf (terug).

Dat veel bedrijven in Azië veel betere deals hebben gesloten met (locale) bedrijven en een hoop tussenpersonen kunnen overslaan zegt daarbij veel over hun commerciële inzicht.

Als dan Nederlandse winkels bijv. clones gaan importeren, maar daarop marges hanteren van 75% dan prijs je jezelf uit de markt. Ik heb CopterX ARF kits te koop zien staan voor twee of drie keer de prijs die je betaald bij Ehirobo. Dan is het toch niet gek dat mensen zélfs die goedkopere clones toch gewoon uit het buitenland blijven halen?

Dat het momenteel slechter gaat met Graupner, Futaba en welke merken nog meer is allemaal ook niet zo verbazingwekkend. De economie is momenteel een ramp en modelbouw is nog steeds wel een luxe hobby, zeker voor wat betreft díe merken die volharden in eigenwijs hoge prijzen.

De bedrijven die inzien dat er ook een markt bestaat voor low-budget producten draaien wel goed.

Als de economie weer verder aantrekt, dan zul je zien dat ook die andere merken weer meer zullen verkopen. Het is niet alleen maar HK wat zorgt voor matige jaarcijfers in de modelbouw en in zoverre is het zelfs een beetje flauw om daar telkens op die manier op terug te komen.

Mensen die bij Hobbyking hun spullen kopen omdat het daar zo lekker goedkoop is, zullen er meestal niet eens over peinzen bij de lokale Nederlandse modelbouw winkel te gaan shoppen, want dat vinden ze het geld gewoon niet waard. In zoverre kun je dus echt niet spreken van 'gemiste kladizie'. :sleeping:
 
Onderandere. Maar er ook nog, nog betere merken. Maar dan wordt het pas echt duur.

Bij onze club zijn er tientallen vliegers met zo`n hk kloon, waaronder ikke.
Vooral de 450 standaard is populair. Voor 60 euro heb je gewoon een prima vliegende heli !! Stuk voor stuk draaien ze prachtig, behoeven nauwelijks afstelling, want alle stangetjes zijn al op de goede lengte afgesteld. Rotorblaadjes zijn van prima kwaliteit en in balans.
Handig is het om er een tweede kit bij te nemen, dan heb je namelijk een goedkope crashkit.
Je kunt natuurlijk ook in NL. align parts bestellen, die heb je dan lekker snel in huis, en besef je dat dat precies dezelfde meuk is.
 
Eigenlijk verzand de iedere keer terugkerende discussie en dezelfde manier en inhoud van reageren in iets erg slaap verwekkends, vandaar dat ik het al af deed als Off-topic :sleeping:
Ik beoordeel niemands wijsheid, is een forum niet voor bedoeld, je kan er namelijk mee doen wat je zelf wilt, door het lezen van verschillende meningen.
Mijn allesomvattende mening (de mijne dus...) je krijgt over het algemeen waar je voor betaald, ongeacht welk merk er op geplakt word en welke garantie en service je ervan verwacht.
Op enkele uitzonderingen daar gelaten, en die moet je hier dan ook positieve aandacht geven, daar hebben we wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Bij onze club zijn er tientallen vliegers met zo`n hk kloon, waaronder ikke.
Vooral de 450 standaard is populair. Voor 60 euro heb je gewoon een prima vliegende heli !! Stuk voor stuk draaien ze prachtig, behoeven nauwelijks afstelling, want alle stangetjes zijn al op de goede lengte afgesteld. Rotorblaadjes zijn van prima kwaliteit en in balans.
Handig is het om er een tweede kit bij te nemen, dan heb je namelijk een goedkope crashkit.
Je kunt natuurlijk ook in NL. align parts bestellen, die heb je dan lekker snel in huis, en besef je dat dat precies dezelfde meuk is.

Ok dus eerst zeg je dat het prima spul is uit HK, maar daarna zeg je dat Align dezelfde MEUK is.

Wat is het nou?

Mischien is het niet duidelijk wat ik keer op keer zeg, maar wat ik bedoel is dat kloons het gewoon net niet zijn. Je kan er prima mee vliegen, maar bij een Align heli is het allemaal net even beter. Bij Align slipt er ook wel is een onderdeel door de quality controlle, dat is zo. Maar zulke grote afwijkingen als ik bij kloons heb gezien heb ik echt nog nooit bij Align gezien.
Nogmaals, zelf heb ik ook 2 jaar met een copterx 450 gevlogen. Maar kwam er toch achter dat het allemaal stukken beter kan. Waar ik mij vooral aan ergerde was de staartasjes waar je zelf de pulleys van moet overzetten, en vaak kromme assen in nieuwe verpakkingen binnenkrijgen.

Daarnaast heb ik van clubleden en vrienden kloons op mijn werkbank gehad die echt niet zomaar meteen de lucht in zouden kunnen. Als voorbeeld gaf ik de 500 waar ik nu mee bezig ben.

Even voor Quasti, de Copterx 500 zit nu helemaal weer inelkaar, en alle slecht gefabriceerde onderdelen vervangen voor Align onderdelen. Alles loopt perfect nu. Eerlijk gezegd veel mooier als daarvoor.

Wel ben ik nog een ding tegengekomen die trillingen veroorzaakt. Dat is de scorpion 3026-1600 motor (nieuw) Blijkbaar is hun kwaliteitscontrolle ook ruk. ;)

Deze wordt vandaag retour gestuurd.
 
Bij onze club zijn er tientallen vliegers met zo`n hk kloon, waaronder ikke.
Vooral de 450 standaard is populair. Voor 60 euro heb je gewoon een prima vliegende heli !! Stuk voor stuk draaien ze prachtig, behoeven nauwelijks afstelling, want alle stangetjes zijn al op de goede lengte afgesteld.
Ik geloof het best, zal over het algemeen zal er weinig tot niets mis zijn met die 450ers. Op mijn 450 is het vooral de elektronica en wat align onderdelen wat me veel heeft gekost:
hyperion motor: 50
3x hitec 5065: 120,-
turnigy superbrain 60a (ivm sbec en logging): 50
gyro align 780, geleverd bij m'n compass: 80
hyperion tailservo: 30
Alle prijzen wat afgerond en kom zo op een 330,- + kit. Ik heb 'm in de verkoop gehad maar leek zo weinig op te brengen dat ik 'm liever zelf houd en een extra heli is toch nooit weg ;) Als ik 'm prak met veel schade tot gevolg maak ik er ook gerust weer een kloon van, net om die reden die je aangeeft, voor 60,- kan je zo'n 450 pro kloon in huis hebben en zoiets is een is een prima oefen heli.
Edit: Een collega heeft ook een hk500 en hk600 met align onderdelen en goede elektronica (CC, futaba, graupner), vliegt prima maar ik wantrouw het toch een beetje want als er iets aan mankeert is het gevaar toch groter.
Als dan Nederlandse winkels bijv. clones gaan importeren, maar daarop marges hanteren van 75% dan prijs je jezelf uit de markt. Ik heb CopterX ARF kits te koop zien staan voor twee of drie keer de prijs die je betaald bij Ehirobo. Dan is het toch niet gek dat mensen zélfs die goedkopere clones toch gewoon uit het buitenland blijven halen?
[...]
Mensen die bij Hobbyking hun spullen kopen omdat het daar zo lekker goedkoop is, zullen er meestal niet eens over peinzen bij de lokale Nederlandse modelbouw winkel te gaan shoppen, want dat vinden ze het geld gewoon niet waard. In zoverre kun je dus echt niet spreken van 'gemiste kladizie'. :sleeping:
Ik denk dat ik wel weet over welke shop je het bebt. Ik heb er zelf ook wel dingen besteld die daar inderdaad duurder zijn dan bij de HK zelf maar om de volgende redenen:
-meestal snel verzonden en de volgende dag in huis, evt gratis verzonden (dat laaste zouden meer moeten doen bij een bestelling van een redelijk bedrag)
-als het niet goed is kan ik het terugsturen, daar heb je bij een aankoop in nederland recht op (klantenservice van de HK? ehm.. is die er ;) iemand ervaring? )
-ze controleren de lipo's en als het dan toch niet goed is stuur ze toch binnen NL terug. Van de HK heb ik een slechte 6s3000 ontvangen en dat is toch best waardeloos (voor mezelf ingecalculeerd risico, maar toch)
-ze hebben mijn vragen beandwoord en geadviseerd mbt bepaalde onderdelen enzo, iets wat de HK niet doet

Voor de meerprijs krijg je bijvoorbeeld het bovenstaande terug, vind je dat het niet waard? dan bestel je in bij een shop in China ofzo. Zelf maak ik voor elke bestelling zo wat een afweging dus het kan dan iets uit: Nederland, europa (Duistland met name, veel modelshops of China). Wel ben ik er bij mee dat er Nederlandse winkels zijn waar je terecht kan, zei het tegen hogere prijzen (die voor bijvoorbeeld compass spullen ook wel oplopen tot het dubbele tov de chinese shops maarjah..). Een kop koffie op een terasje in Polen is wellicht ook veel goedkoper dan hier; ga eens naar Noorwegen en je zal Nederland ervaren als goedkoop, vooral met de boodschappen en drank :)
 
Laatst bewerkt:
8 pagina's wat wel en niet goed is....wat een discussie...

Je heli is als je budget, heb je een klein budget, koop je een goedkope heli... moet je ook niet verwachten dat alles in 1 keer goed is... je koopt een dure heli omdat je daar zelf mee wilt vliegen, moet je als beginner je eerste heli aanschaffen, koop je je ook niet de duurste heli....

laat je niks wijsmaken met wat een ander zegt, je moet kijken wat het je waard is, mij is iig wel duidelijk:

koop je een originele heli, dus geen kloon, dan gaat het voor 99 procent goed... koop je een kloon, mankeert er vaak wel het 1 en ander aan... maar das je budget...

koop lekker je kloon, ga bouwen en vliegen, maar kom vervolgens niet aan met dit mankeert er aan en dat, want daar kies je tenslotte voor.

succes
 
koop lekker je kloon, ga bouwen en vliegen, maar kom vervolgens niet aan met dit mankeert er aan en dat, want daar kies je tenslotte voor.

Klopt exact, de verwachtingen moeten 'kloppen', maar toch zijn beginners dan juist gebaat bij beter commentaar dan het gebruikelijke 'ja maar je hebt een clone gekocht, wat had je dan gedacht??' wat in feite gewoon nergens op slaat.

Met één of twee onderdelen die je misschien vervangen moet, een goede bouw en een goede afstelling (bij die twee gaat het meestal fout) zullen die clones echt heus gewoon vliegen.

Het meest slechte commentaar wat je dan kunt geven op een beginner met een clone met problemen is 'dat hij dan maar een Align' had moeten kopen. Alsof dat hen een betere bouwer of afsteller zou maken.

Nogmaals, een betere pen maakt alleen dat je misschien fijner kunt schrijven, maar niet dat je béter kunt schrijven en het maakt je dus geen 'betere schrijver'. Beter is daarnaast ook lang niet altijd meteen ook duurder, laat staan dat de verhoudingen prijs vs. qualiteit nog wel eens zoek zijn.
 
8 pagina's wat wel en niet goed is....wat een discussie...

Je heli is als je budget, heb je een klein budget, koop je een goedkope heli... moet je ook niet verwachten dat alles in 1 keer goed is... je koopt een dure heli omdat je daar zelf mee wilt vliegen, moet je als beginner je eerste heli aanschaffen, koop je je ook niet de duurste heli....

laat je niks wijsmaken met wat een ander zegt, je moet kijken wat het je waard is, mij is iig wel duidelijk:

koop je een originele heli, dus geen kloon, dan gaat het voor 99 procent goed... koop je een kloon, mankeert er vaak wel het 1 en ander aan... maar das je budget...

koop lekker je kloon, ga bouwen en vliegen, maar kom vervolgens niet aan met dit mankeert er aan en dat, want daar kies je tenslotte voor.

succes

/thread (mits enige nuancering)


Ik ken ondertussen redelijk wat mensen die met een Esky Belt CPX vliegen en daar zijn die ook allemaal heel tevreden van. Vliegt best strak en de staart houdt goed.

Ik ken het maar al te goed dat de meer ervaren piloten (en vooral in clubs) vaak minachtend doen tov kleinere modellen of goedkopere merken maar trek je daar alleszinds niets van aan. Koop maar Hk en bouw deze rustig op. Heb je pech gehad met een onderdeeltje? So be it, vervang het dan. Is een goede leerschool voor de techniek en je moet je ook niet rot voelen als je het ding de grond in pleurt.

Succes :)
 
Voor de meerprijs krijg je bijvoorbeeld het bovenstaande terug, vind je dat het niet waard? dan bestel je in bij een shop in China ofzo. Zelf maak ik voor elke bestelling zo wat een afweging dus het kan dan iets uit: Nederland, europa (Duistland met name, veel modelshops of China). Wel ben ik er bij mee dat er Nederlandse winkels zijn waar je terecht kan, zei het tegen hogere prijzen (die voor bijvoorbeeld compass spullen ook wel oplopen tot het dubbele tov de chinese shops maarjah..).

Dat ben ik opzich niet helemaal met je eens. Nederlandse winkels zijn prima om onderdelen te kopen of zelfs te (laten) bestellen voor de betere merken, maar zelfs dan zijn ze alleen interessant wanneer de prijzen goed zijn.

Garantie op het eerste oog lijkt zeker een plus-punt, maar ik heb eigenlijk maar echt zeer zelden dingen ontvangen uit het buitenland wat echt defect bleek.

Daarnaast ben je vaak beter af met fabrieksgarantie (wie kent de producten nu beter dan de fabrikant zelf?) en daarvan kun je alleen veel verwachten wanneer je kiest voor de betere merken (denk aan Scorpion regelaars o.i.d.).

Dingen die stuk gaan door een crash kun je ook bij Nederlandse winkels nooit ruilen voor een nieuw product, dus het garantie-argument is maar relatief. Als je vervolgens een keer een korting krijgt waarbij het product uit komt op diezelfde lagere prijs als elders op internet, dan voel je je terecht een beetje bedonderd. :rolleyes:

Voor wat betreft advies ben je ook vaak heel afhankelijk van personeel met de juiste kennis en dat ontbreekt in mijn ervaring vaker wel dan niet. Een eenvoudige zoekopdracht op internet zorgt meestal voor een hele waterval aan meningen, ervaringen en feiten. Het enige probleem is het filteren zodat je de juist informatie opneemt. Dat probleem bestaat echter bij de winkelier met de gladde praatjes net zo goed. Het zal dan ook voor een beginner amper wat uitmaken.

Tel daarbij op dat veel winkels een beperkt assortiment hebben, eigen merken proberen te verkopen alsof dat 'beter' is (meestal gewoon een B-product met eigen sticker) en ik bestel toch liever via de diverse websites na op internet gecheckt te hebben of het geschikt is.

Ik denk dat ik wel weet over welke shop je het bebt. Ik heb er zelf ook wel dingen besteld die daar inderdaad duurder zijn dan bij de HK zelf maar om de volgende redenen: [..]

Dat kan heel goed zo zijn :) , maar in feite gaat het mij niet om 1 specifieke shop. Er zijn er wel meer.

Maar de vraag blijft natuurlijk is dat dan de prijs van drie kits voor slechts die ene 1 kit waard? Vooral bij een clone?

Als je drie kits voor die prijs koopt vanuit HK, dan heb je naar mijn idee veel meer waar voor je geld. Zelfs al zou er iets mis zijn (wat meestal overigens niet zo is), dan heb je alleen al qua losse onderdelen je investering dik terug gekregen.

Ik denk ook dat het behoorlijk legitiem is je af te vragen waarom zo'n Nederlandse winkel eigenlijk 3x de prijs vraagt voor zo'n kit.

Op eenzelfde manier komen overigens vaak andere prijzen tot stand, ook van de betere merken zoals je al gemerkt hebt.

De reden dat een kop koffie in een ander land duurder of goedkoper is, heeft ook enorm veel te maken met de tolerantie van de klant t.o.v. de 'juiste' prijs.

Bij slechts enkele type producten kun je stellen dat het waarschijnlijk vooral wat duurder is omdat het schaars is.

Ik ken ondertussen redelijk wat mensen die met een Esky Belt CPX vliegen en daar zijn die ook allemaal heel tevreden van. Vliegt best strak en de staart houdt goed.

Het probleem zit hem vaak in de vergelijking tussen appels en peren in deze hobby. Als je verwachting klopt, dan zal elke heli voldoen. Ik ken letterlijk geen enkele heli die uit pure (qualiteits-)ellende volledig weigert te vliegen en voor 'alleen maar' problemen zorgt.
 
Laatst bewerkt:
Ik spreek jullie over 2 jaar nog wel eens over hetzelfde. En dan ben ik zeer benieuwd wat jullie zelf vliegen dan.

Nogmaals. Ik zeg het uit ervaring, ik vlieg al een tijdje mee ondertussen. Ik vlieg en sleutel alleen maar heli. En ik verzin het allemaal niet.

Beginners beginnen vaak met goedkope toestellen en eindigen met duurdere. Daar moet toch een rede voor zijn dacht ik zo.

Ik ben niet minachtend tegenover kloons omdat ze goedkoop zijn, maar omdat er wel degelijk veel kwaliteits verschillen zijn.

Ik wil gewoon een beginner iets goeds adviseren. Het is zonde geld als je eerst door veel uitgeven erachter komt later dat je toch beter een Align of wat dan ook had kunnen kopen in het begin. Ik heb ook op eigenhoutje lerenvliegen enzo. En dat heb mij een hoop onnodig geld gekost.

Eerst graupner coaxial heli. (opzich geen slechte investering)
Toen dat ding omgebouwd naar een e-sky lama. Dat was alweer zonde geld.
Toen een e-sky belt cp. Dat was pas echt zonde geld. ( geen goede zender, slechte stukgaande servo's, etc.)
Toen een copterx. Dat was al aardig goed. Maar mijn manier van leren vliegen was te ongeduldig en dat koste me een hoop geld aan crashes.
Toen een Align 450 sport. Dat was gewoon super, vliegt ook veel beter dan een copterx 450v2.
Toen een trex 250 van align. Leuk maar niks voor mij. ( zonde geld achteraf)
Toen een Trex 600 12S. I love this machine;)

Nu komt er een Logo 600. Die gewoon 10 keer beter vliegt dan een trex.
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat het over 2 jaar anders zal zijn? Ik vlieg inmiddels ook al vele jaren met heli's en heb in de tussen tijd zowat alles wel gevlogen of gehad.

Uiteraard zijn er nieuwere heli modellen die ik nooit zelf gekocht heb en niemand kan met alles ervaring hebben, maar mijn ervaring gaat ver genoeg om te stellen dat ik mijn mening aangaande clones en originele heli's niet snel zal veranderen.

Bij mij ging het bovendien geheel andersom. Ik heb de clones eigenlijk pas ontdekt ná al met originele heli's gevlogen te hebben; o.a. de Ikarus Eco serie, maar ook de diverse toen beschikbare heli's van Align.

Ik zeg ook niet dat jij dingen verzint (of doe je dat wel, dat je daar zo op reageert?), maar we verschillen wel duidelijk van mening.

Vergeet ook niet dat ik niet anti-originele merken ben, juist in tegendeel.

Pieter Bas zei:
Beginners beginnen vaak met goedkope toestellen en eindigen met duurdere. Daar moet toch een rede voor zijn dacht ik zo.

De grootste reden is dat ze meestal jong zijn, geen geld hebben en zich pas láter duurdere heli's kunnen veroorloven.

Als je gitaar leert spelen koop je bovendien óók niet meteen de meest dure super gitaar, want dat is de investering op zo'n moment gewoon niet waard.

Allerhande andere redenen zijn al snel volstrekte bijzaken. Denk aan het zodanig goed kunnen vliegen dat een Mikado Logo voor 3D vliegen een 'logische keuze' is.

Geen enkele beginner zal gebaat zijn een Mikado Logo te kopen als hun allereerste heli. Dat doet verder niets af aan de qualiteit van een Mikado of welk ander merk dan ook.

Pieter Bas zei:
Toen een copterx. Dat was al aardig goed. Maar mijn manier van leren vliegen was te ongeduldig en dat koste me een hoop geld aan crashes.

Ik denk dat veel mensen die achteraf neerkijken op clones net als jij op dat moment ook gewoon nog lerende waren.

Dan vraag ik mij met alle respect af wat het verschil zou zijn geweest als je op dat moment al met een Align zou hebben gevlogen. Denk dan vooral aan die paar eerste hovers of de eerste keer nose-in vliegen. Er zijn zat obstakels waar een beginner hard onderuit kan gaan ongeacht het merk heli, ondanks de aanwezigheid van simulators.
 
Nu komt er een Logo 600. Die gewoon 10 keer beter vliegt dan een trex.

Ja en ik heb een Kasama srimok, die is 10x beter dan een Logo.. en ook 2x zo duur... je Budget maakt je heli, en bijna iedereen maakt dezelfde "fout"... ik ben begonnen met een Trex700N LE, ik had dat budget... je kan niet in andermans budget gaan zitten wroeten...

Koop een kloon, sleutel er lekker aan, leer de heli kennen, crash 1 of 2 keer of vaker, bouw hem weer op, en vervolgens koop je je eerste kit, bouw je, vervolgens knikkende knieen maidenen en daarna kan je wereld niet meer stuk... heb gewoon plezier in deze verslavende hobby!

ik kan alleen maar zeggen, hoe groter de heli, hoe makkelijker het is om te leren met vliegen...

succes...
 
Back
Top