Prijs hebben we het niet over. Het gaat er puur om of er kwaliteits verschil zit in de klonen of de originele merken.
En het feit is en blijft dat er zeker verschil inzit. Je kan het al aan 1 ding zien. Geen enkele, maar dan ook geen enkele pro heli-piloot vliegt met een kloon.
Alle andere argumenten en bewijzen zijn al geleverd.
Het gaat niet om meningen maar om feiten.
Prijs hebben we het niet over? Tjonge, als heli's gratis waren dan had je natuurlijk een punt, maar dat is dus niet zo.
Het gaat er bovendien echt niet om met welke heli 'pro's' vliegen. De gemiddelde niet-pro komt niet half in de buurt van de vliegkunsten van de pro's, laat staan dat beginners ook maar iets te zoeken hebben bij heli's die meer bedoeld zijn voor hardcore 3D.
Dat is echt zoiets als een Formule 1 wagen adviseren voor iemand die z'n rijbewijs nog niet eens heeft gehaald. Laat die mensen zich eerst bewijzen op de kart-baan, dan komt de rest later wel.
Pieter Bas zei:
Maar wees gewoon slim, koop een knappe heli, en crash hem gewoon niet.
Goh, wat een wijsheid weer. Met alle respect, maar denk je niet dat het een beetje dom is beginners vooral te wijzen op het feit dat als je niet crasht je ook geen schade hoeft te betalen om op die manier zo'n duurdere aanschaf te verantwoorden?
Ik weet uit eigen ervaring dat je helemaal niet
vaak 'hoeft' te crashen om het helivliegen onder de knie te krijgen, maar niet iedereen heeft een bijna eindeloos geduld en niet iedereen heeft de common sense om langzaam op te bouwen naar steeds uitgebreider vliegen. Tegenwoordig kan het met de simulators natuurlijk allemaal nog wat sneller geleerd worden, maar de praktijk is nog steeds een verschil.
Daarnaast doe je er met de meeste clones sowieso al goed aan om de onderdelen die je beschadigd juist te vervangen door Align in plaats van het goedkope clone spul. Op die manier wordt die clone alleen maar meer waard en ook een betere heli gezien de prijs, qualiteit en prestaties.
Wat wil je dan uiteindelijk nog meer?
Tegen de tijd dat je goed kunt vliegen is een Align, Compass, Mikado of whatever altijd nog een optie. Tegen die tijd zul je ook pas überhaupt kunnen profiteren van het verschil.
Overigens ben ik benieuwd of je die CX500 vliegend krijgt met je verhaal 'dat er niets van klopt' of dat je toch nog tegen je eigen bouwfouten en vergissingen aan zult lopen. Erg bijzonder is het ook dat die opmerking eerder werd weggehaald, want ik bedoelde het zoals het er staat. Mensen zeuren vaak over clones, claimen allerlei fouten, maar maken zelf fout na fout in de bouw en afstelling. Tja, dan vliegt geen enkele heli correct of het materiaal het nou überhaupt begeeft of niet.
Als je dan achteraf roept 'dat het aan de clone' ligt klopt dan natuurlijk niet meer.
EricW zei:
ALs iedereen de NL winkels wat meer gaan bezoeken kunnen ze meer voorraad aanleggen en kunnen de prijzen ook wat omlaag.
Maar goed, dat is een andere discussie die geheel off-topic is.
Als je goed kijkt naar het buitenland dan worden hier gewoon veel te hoge marges gehanteerd. Je moet dan niet het kip en ei verhaal willen omdraaien. Als de prijs hier goed is, dan komen klanten vanzelf (terug).
Dat veel bedrijven in Azië veel betere deals hebben gesloten met (locale) bedrijven en een hoop tussenpersonen kunnen overslaan zegt daarbij veel over hun commerciële inzicht.
Als dan Nederlandse winkels bijv. clones gaan importeren, maar daarop marges hanteren van 75% dan prijs je jezelf uit de markt. Ik heb CopterX ARF kits te koop zien staan voor twee of drie keer de prijs die je betaald bij Ehirobo. Dan is het toch niet gek dat mensen zélfs die goedkopere clones toch gewoon uit het buitenland blijven halen?
Dat het momenteel slechter gaat met Graupner, Futaba en welke merken nog meer is allemaal ook niet zo verbazingwekkend. De economie is momenteel een ramp en modelbouw is nog steeds wel een luxe hobby, zeker voor wat betreft díe merken die volharden in eigenwijs hoge prijzen.
De bedrijven die inzien dat er ook een markt bestaat voor low-budget producten draaien wel goed.
Als de economie weer verder aantrekt, dan zul je zien dat ook die andere merken weer meer zullen verkopen. Het is niet alleen maar HK wat zorgt voor matige jaarcijfers in de modelbouw en in zoverre is het zelfs een beetje flauw om daar telkens op die manier op terug te komen.
Mensen die bij Hobbyking hun spullen kopen omdat het daar zo lekker goedkoop is, zullen er meestal niet eens over peinzen bij de lokale Nederlandse modelbouw winkel te gaan shoppen, want dat vinden ze het geld gewoon niet waard. In zoverre kun je dus echt niet spreken van 'gemiste kladizie'. :sleeping: